کمک های چینی

در شرایطی که حتی کشورهای هم‌پیمان دیرین آمریکا، با قطع امید از واشینگتن، استراتژی نگاه به شرق را در پیش گرفته‌اند، تلاش‌های سازمان‌یافته برای خراب کردن رابطه‌ی دو متحد قدیمی تنها اختلاف سلیقه نیست.

سرویس سیاست مشرق- همه چیز از یک اظهارنظر بی‌جا و بی‌موقع و خارج از حوزه مسوولیت توسط سخنگوی وزارت بهداشت، کیانوش جهان پور، در نشست خبری روزانه او در ۱۷ فروردین آغاز شد. او در این نشست با کنایه به اعلام رسمی دولت جمهوری خلق چین مبنی بر کنترل شیوع ویروس کرونا، گفت:

" در چین وضعیت متفاوت بود و ووهان تجربه اپیدمی داشت. به نظر می‌رسد آمارهای چین یک شوخی تلخ بود. زیرا بسیاری در همه جهان فکر کردند این بیماری مثل آنفلوآنزا است و مرگ و میر کمتری دارد. همه این موارد مبتنی بر گزارش‌هایی بود که از چین گزارش می‌شد و به نظر می‌رسد چین شوخی تلخی در این زمینه با همه دنیا انجام داد. اگر در چین گفته می‌شود دو ماهه یک اپیدمی مهار شده، باید بیشتر درباره آن فکر کرد. "[۱]

همان طور که انتظار می رفت، اظهارات جهان‌پور با استقبال شدید رسانه‌های ضدانقلاب خارج از کشور مواجه شد و ان را به سرخط خبرهای خود تبدیل کردند:

البته اظهارات جهان‌پور با واکنش توئیتری سفیر جمهوری خلق چین در ایران، آقای چانگ هوا، مواجه شد که در هفته‌های اخیر یکی از فعال‌ترین چهره‌ها در حفظ کانال‌های همدلی و یاری متقابل بین مردم و دولت ایران و مردم و دولت چین بوده است. حتی وزارت خارجه کشورمان هم که در پس پرده از عمق واقعی و راهبردی روابط ما با جمهوری خلق چین در تنگنای تحریم و همه‌گیری بیماری آگاه است، از در همدلی چینی‌ها درآمد تا از تعمیق خسارات حاصل از اظهارات سخنگوی وزارت بهداشت بکاهد.

چانگ هوا، سفیر جمهوری خلق چین در ایران

همزمان با این اظهارنظر بی‌جا و غیرمرتبط با حوزه مسوولیت گوینده(که قرار است صرفا آمار مرتبط با بیماری کرونا را به صورت روزانه بازگو کند)، لشکری از اکانت‌های حقیقی یا جعلی، هجمه به چین را آغاز کردند. به غیر از لشکر اکانت‌های فیک که از آلبانی، تل‌آویو و ریاض شارژ می‌شوند، آن دسته از کاربران منسوب به جناح اصلاح‌طلب و حامیان دولت که روی موج اظهارات جهان‌پور سوار شدند و ژست «استقلال طلبی» و «بیگانه ستیزی» گرفتند، کسانی هستند که در اوج تروریسم سیاسی، اقتصادی و حتی امنیتی ایالات متحده و متحدان آن (از جمله ترور جنایتکارانه سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی)، کوچک‌ترین موضعی که حتی بوی «گلایه» از غرب بدهد، نگرفتند، بلکه حتی تلویحا یا آشکارا خود جهوری اسلامی را عامل این دشمنی ها معرفی کرده و می کنند!

دو روز بعد از اظهارات جهانپور، عضوی از ستاد ملی مبارزه با کرونا، یعنی مینو محرز(که او هم سابقه‌ی اظهارات ضد  نقیض و همچنین سیاسی‌کاری در بیان مسایل پزشکی و درمانی دارد)، در تکمیل بحث سخنگوی وزارت بهداشت وارد عمل شد  و گفت:

" صحبت‌های زیادی در این باره می‌شود و در هر صورت از چین انتظار نمی‌رود که آمار و اطلاعات دقیقی ارائه بدهد. در حال حاضر هم نتایج بسیاری از مقالاتشان را پس می‌گیرند. آمار و مطالعات آن‌ها خیلی درست نبوده است.

مینو محرز

وی ادامه داد:

"رفتار ویروس پس از آنکه در همه جای دنیا شایع شد، نشان داد، مانند آنچه چین گزارش می‌داده، نیست. دو احتمال وجود دارد؛ یا ویروس جهش پیدا کرده و قوی‌تر شده است، یا آن‌ها در ارائه اطلاعات کم‌کاری کرده‌اند. "

محرز افزود:

" از لحاظ علمی آنچه بنده می‌دانم این است که آمار و گزارشات آن‌ها، خیلی درست نبوده است. البته نمی‌توانیم بگوییم که خسارات ما بدلیل اظهارات چین بوده است، بالاخره نوع بیماری در کل دنیا پیچیده است، اما بیماری ثابت کرده‌ است که میزان کشندگی و قدرت سرایتش به طور وحشتناکی بالاتر از گفته‌های چین است. "

محرز که ظاهرا احساس می کرد چندان که باید خصومت خود را با چین نشان نداده، در ادامه تاکید کرد:

"باید ببینیم چه کسی اطلاعات درستی می‌دهد؛ معلوم نیست که مساحت شیوع تنها ووهان بوده باشد. ما نمی‌دانیم که بیماری در چین مهار شده است یا خیر؟ ‌ با سابقه‌ای که از مطالعات علمی آن‌ها داریم، می‌دانیم که به آمارهایشان هم نمی‌شود اتکا کرد. به هر حال آمار را خود چین می‌دهد، کس دیگری نیست که برود در چین و مشاهدات را گزارش کند. بیماری وسعت وحشتناک‌تری از گزارشات چین دارد. "[۲]

اما روزنامه اصلاح طلب اعتماد، متعلق به الیاس حضرتی (نماینده عضو فراکسیون امید)، در همان روز ۱۹ فروردین، در تیتر و تصویری کاملا غرض‌ورزانه و مخرب، با انتشار تصویری از رییس جمهور چین، شی جین پینگ، این فرضیه را قوی‌تر کرد که جریانی از درون دولت و حامیان دولت، وجود دارد که به صورت برنامه‌ریزی‌شده قصد فتنه‌انگیزی در رابطه‌ی جمهوری اسلامی و جمهوری خلق چین دارد، چرا که تحکیم و تعمیق این رابطه را، در شرایط همه‌گیری جهانی ویروس کرونا، به شدت برای برنامه‌های شوم «برجامیزه کردن» کشور به بهانه کرونا خطرناک می بینند.

حقیقت آن است که تبلیغات ضدچینی از همان زمان شیوع ویروس از شهر ووهان چین در رسانه‌های غربی و دنباله‌های فارسی‌زبان آن‌ها کلید خورد، اما با اعلام موفقیت چینی‌ها در کنترل شیوع کرونا و در طرف مقابل، آشفتگی و سوء‌مدیریت و هرج و مرج عیان در مقابله با کرونا در آمریکا(به عنوان مدعی سردمداری جهان غرب) و انتشار اخبار «راهزنی مدرن» کشورهای غربی از یکدیگر و تبدیل آمریکا به «شاه دزد» اقلام پزشکی و پیشگیری از متحدان قدیمی خود، این کارزار تبلیغات ضدچینی وارد فاز جدیدی شده است.

مقاله فارن افرز با عنوان «ویروس چینی از طریق جاده ابریشم جدید سرایت می کند»، نمونه‌ای از کارزار تبلیغاتی ضدچین از سوی آمریکا

درست در زمانی که کاخ سفید،  حتی با وجود درخواست‌های زیادی که از درون کنگره آمریکا و کشورهای اروپایی همپیمان مبنی بر تعلیق یا کاستن از تحریم‌های ضدایرانی (که می توانست در مبارزه ملت ایران با کرونا اخلال ایجاد کند)، اعلام کرد که از شدت تحریم‌ها و کارزار «فشار حداکثری» بر ایران کم نخواهد کرد[۳] و تازه از زبان مرتبطان کاخ سفید و اعضای حلقه مشاوران ترامپ(در هفته‌های اول شیوع بیماری در ایران که هنوز در غرب حالت انفجاری پیدا نکرده بود)، از بابت ابتلای ایرانی‌های به این بیماری و ضربه خوردن ملت ایران، صریحا ابراز خوشحالی شد، [۴] دو ملت ایران و چین نه تنها از علقه و رابطه‌ی خود کم نکردند که این رابطه، در شرایط بحران حاصل از کرونا وارد فاز جدیدی همش دو عمق و گستره ی بیشتری یافت. تا همین چند روز اخیر، محموله‌های کمکی دولت و مردم چین برای مقابله با کرونا در بیش از 30 هواپیما به ایران پرواز کرد. به گفته ی سفیر جمهوری خلق چین در ایران، بیش از ده میلیون ماسک، ۵۰۰ هزار کیت تشخیص کرونا، ۳۰۰ هزار گان جراحی و لباس ایزوله، دو میلیون و دویست هزار دستکش، ۳۵۰ ونتیلاتور، ۵۰۰ اتاق پیش ساخته بیمارستانی، دستگاه امحاء زباله‌های بیمارستانی و انواع داروهای موثر در درمان کرونا و دیگر تجهیزات بیمارستانی از جمله این کمک‌ها می باشد. همچنین چند پرواز چینی نیز سایر کمکها از جمله یک میلیون ماسک اهدایی "جک ما" را به تهران حمل کرده است. [۵]

این در حالی است که فضاحت آمریکا و متحدان غربی آن در دزدی محموله‌های اقلام بهداشتی یکدیگر و یا رها شدن ایتالیا و اسپانیا توسط اتحادیه اروپا در میانه‌ی بحران وحشتناکی که در تقابل با کرونا با آن دست و پنجه نرم می کنند، نقاب و لایه‌ی برساخته شده توسط امپراتوری رسانه‌ای غرب درباره «تمدن»، «نوعدوستی» و «فرهیختگی» کشورهای متروپل(شمال آمریکا و غرب اروپا) را به نحوی شرم‌آور گسیخته است.

اما تا جایی که به «غرب‌شیفتگان» داخلی و البته همکاران و عوامل داخلی آنان در درون کشور مربوط می شود، این چین‌-ستیزی امروز با هدف تخریب روابط استراتژیک چین و ایران، دقیقا همراستای حمایت تمام قد چند وقت پیش آن‌ها از ورود تیم اعزامی «پزشکان بدون مرز» و محموله‌ی کمکی خجالت‌آور و توهین آمیز آنان (با ارزشی کم‌تر از ۳۰ هزار دلار) است. هدف غایی و نهایی از همه‌ی این پروژه‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی، این است که ایران به واسطه‌ی کرونا چنان در شرایط بحرانی قرار گیرد و زانو بزند که هیچ راهی جز تسلیم به «برجامیزاسیون» همه‌جانبه باقی نماند.

بدیهی است در این سناریوی شوم، وقتی خبر می‌رسد که چین با نادیده گرفتن تحریم‌های نامشروع، ضدانسانی و غیرقانونی آمریکا، بسیاری از اقلام مورد نیاز کشور را از کانال مستقیم به دست ایران می‌رساند، باید هم هدف پاتک تبلیغاتی مشترک رسانه‌ای فارسی‌زبان وابسته به سرویس‌های جاسوسی و جریان نفوذ در داخل کشور قرار گیرد.

طبق نظر بسیاری از کارشناسان حوزه بین‌الملل و امور راهبردی، رقابت شدید ایالات متحده و جمهوری خلق چین بر سر پیشتازی اقتصادی در دنیا، با پاندمیک شدن ویروس کرونا، وارد فاز جدیدی شده است و ایالات متحده که به واسطه‌ی تبعات سوء مدیریت دولت ترامپ در مواجهه با این ویروس با مشکلات سهمگینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی رو به روست، چندان در شرایط مساعدی در این رقابت به سر نمی برد.

بحران کرونا و فروپاشی عملی اتحادیه اروپا (به عنوان متحد مهم و راهبردی آمریکا) و فاصله‌گیری شدید بین این دو متحد بر سر راهزنی آمریکا، سقوط بی‌سابقه بورس‌های آمریکایی و سونامی بیکاری، جنگ بین ایالات با یکدیگر و با دولت فدرال بر سر جذب امکانات درمانی و پزشکی(تا حد جدی شدن کارزار استقلال ایالت کالیفرنیا)، پدیدار شدن رقبای سیاسی جدی در برابر ترامپ (به طور خاص، اندرو کومو، فرماندار ایالت نیویورک)، سقوط صنعت نفت شیل(بعد از سرمایه‌گذاری دست‌کم یک دهه‌ای آمریکا روی این صنعت) با افت شدید قیمت نفت، چشم‌انداز ترسناک شیوع و بیماری کرونا و قربانی شدن هزاران نفر زیر سایه سردرگمی کاخ سفید،  و چند دوجین فاکتور اساسی دیگر، ایالات متحده را در شرایطی قرار داده که چندان نمی تواند کنترلی روی اجرای دقیق تحریم‌ها روی کشورهای هدف اعمال کند.

همزمان، خلأ کمک‌های مالی، نیروی انسانی و تجهیزات آمریکا و متحدان اروپایی آن،  در کشورهای بحران‌زده از کرونا(مثلا به طور خاص، کشور ایتالیا) توسط چین، روسیه و حتی کوبا تا حدی پر شده است. تصویر نیروهای نظامی و کامیون‌های ارتش روسیه در خیابان‌های ایتالیا(به عنوان عضو ناتو)، تصویری نمادین از تغییر شرایط در وضعیت کرونایی دنیاست.

نیروهای نظامی روسیه اعزامی به ایتالیا

در چنین شرایطی که حتی کشورهای هم‌پیمان و متحدان دیرین ایالات متحده، با قطع امید از واشینگتن، استراتژی نگاه به شرق را برای مقابله با بحران در پیش گرفته‌اند، تلاش‌های سازمان‌یافته برای خراب کردن رابطه‌ی دو متحد استراتژیک قدیمی(تهران و پکن) را نباید تنها یک اختلاف سلیقه، نظر شخصی یا ژست «استقلال‌طلبی» در نظر گرفت.

همه نیروهایی که دست‌کم در یک دهه اخیر در جهت تحمیل کلان‌پروژه «استحاله و شکست» و برجامیزاسیون همه شوون کشور با تمام قوا پای کار آمده بودند، حالا که به دلایل مختلف، عرصه را در حال از دست رفتن می بینند، از هیچ نوع عملیات سیاسی، رسانه‌ای و تبلیغاتی علیه گشوده شدن شرایط کشور غیر از مسیر امتیازدهی و تسلیم، خودداری نخواهند کرد.

 

[۱] https://fararu.com/fa/news/۴۳۵۶۱۸

[۲] https://www.hamshahrionline.ir/news/۴۹۸۴۷۶/

[۳] https://www.tasnimnews.com/fa/news/۱۳۹۹/۰۱/۰۱/۲۲۲۷۴۰۴

[۴] https://www.irna.ir/news/۸۳۶۹۱۸۹۹

[۵] https://www.mashreghnews.ir/news/۱۰۵۸۲۸۵

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 55
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 18
  • مهرناز IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    42 23
    شیوع کرونا در امریکا واروپا بود " اما علنی نشد بعد از اینکه کرونا در چین شیوع پیدا کرد " وبعد از ان در ایران علنی شد " اکنون حدود سه ماه از علنی شدن وگرفتار شدن بیشتر کشورهای دنیا از انتشار این ویروس است " درهمین زمان که ستاد مقابله با کرونا " مدیریت ویروس را اعلام کرده " پزشگان متخصصن عفونی کشورمان می گویند اطلاعات دقیقی در خیلی از موارد در باره چگونگی عملکرد واقعی کرونا نداریم " چگونه است که درزمان شیوع ان در چین " عده ای مانند جهانپور انتظار داشته " در ان وهله ای که چین با این ویروس ناشناخته روبرو شده " اطلاعات دقیقی داشته " به ایران نداده است" که چنین هجمه ای را راه انداخته است.
    • رستم IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      16 11
      خطاب به غربگراها ، منافقان و نفهم ها ، سیاست نه شرعی و نه غربی برای شرایط چهل سال پیش دنیاست ، مطابق با شرایط روز به دستور و فرموده رهبر انقلاب سیاست جمهوری اسلامی در گام دوم انقلاب ،سیاست نگاه به شرق است ، تمام
    • IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      14 9
      80 درصد جان باختگان کرونا در جهان مربوط به امریکا و اروپاست و کرونا نشان داد که کشورهای غربی مدعی پیشرفت و تکنولوژی چقدر عقب افتاده اند.
    • IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      21 29
      کاسبان برجام حالا کاسبان کرونا شده اند و بفکر تلاش برای مذاکره مجدد با کدخدا افتادند و فراموش کردند که نتیجه برجام شون تشدید تحریم ها و فشار حداکثری دشمن شد.
    • ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      4 10
      دنیا خواهد دید چگونه چندین سال دست غرب بازیچه بوده ..
    • IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      4 20
      احتمالا همون بیماری که ترامپ میگفت آنفلانزا بوده در اوایل پاییز که ۱۶۰۰۰نفر درآمریکا جان باختن کرونا بوده ولی مخفی کردن تا به چین که رسید لو رفت.
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    30 43
    خدا به داد برسه اگه چین کمونیست بخواد قدرت اول جهان بشه
    • IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      14 15
      روسیه شریک استراتژیکککک ایران به ایتالیا کمک میکند
    • IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      10 6
      چین از سال 2000 به بعد عجب پیشرفتی کرد. ایران؟!!
    • IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      51 22
      عجب الاغی هستی تو تا الان که آمریکا قدرت اول بوده جز تحریم چی نصیب مردم شده؟!!!!
    • IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      10 19
      چین ابرقدرت اقتصادی و نظامی دنیاست امریکا دیگر ابرقدرت نیست.
    • IR ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      1 0
      راست میگی. خدا باید به داد آمریکا و نوکرهاش برسه والا تو فاضلاب خودشون غرق میشن
  • مهدی IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    47 24
    خنده دار اینه که حتی زیباکلام هم استقلال طلب و عزتمدار شده
    • IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      18 46
      چین با اون عظمتش جرات نه به آمریکا نداره چطوری میتوان درک کرد ایران که هیچی نداره به آمریکا نه بگه
  • pagah03436 IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    32 26
    یکی نیست جلوی این سخنگوی وزارت بهداشت رو بگیره .کاری غیر از اعلام امار کشته های مردمی رو نداره. بهش بگید مشکلات مردم رو بیشتر نکن.تو که الفبای سیایت نمی دانی حرف نزن.
    • IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      13 13
      عباس عبدی: بخاطر کرونا به چین حمله می کنند تا مسئولیت خود را فرافکنی کنند.
  • TR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    44 29
    نوع حکومت جین مهم نیست. هر کشوری با هر نوع سبک حکومتی که دوست و همکار جمهوری اسلامی باشد و به دور زدن تحریمهای ایران کمک کند مورد نفرت اصلاح طلبان است. فرق ندارد روسیه یا چین باشد یا عراق یا ونزوئلا. هر حکومتی هم در تحریم و فشار آوردن به جمهوری اسلامی جدی تر باشد محبوب اصلاح طلبان است. خواه کانادا باشد یا اروپا یا امارات و سعودی و.. یادمان نرود اصلاح طلب همان برانداز است. منتهی بسیار موذی تر و خبیث تر.
    • IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      49 22
      آفرین ، دقيقأ همینطوره! به همین دلیله تا یک خبری میزنن که مثلا شاخ آفریقا به ایران کمک کرده یا میخواد با ایران کار کنه، عمله هاشون میریزن اینجا به اون کشور بدوبیراه میگن و به قول شما فرق نداره اون کشور اسمش چی باشه. اینها فقط میخوان به اصطلاح کمپین فشارشون ترک ور نداره که به امید خدا ترک که هیچ چی، فرو خواهد ریخت!!
    • IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      26 14
      روزهای سختی بر عمله های انگلیس و امریکا می گذرد هم باید افتضاحاتی مثل ماسک دزدی و دستمال توالت را جمع کنند هم بفکر حفظ ویترین شون باشند.
    • IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      20 7
      حالا اگه همین آمریکا خدا زد پس کله ش ودست از دشمنی با ایران برداشت این اصلاح طلبا میشن دشمن درجه یک آمریکا اینا کلا از ایران متنفرن چین وماچین بهانه است
  • سوسان IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    33 21
    برای اینها غرب کعبه آمال است این رویه از دوران پالانی شدت گرفته و هنوز فرهنگ پالانی را میتوان در نمادها و کتابهای این دارو دسته خود باخته و واداده پیدا کرد از ابتدای تشکیل این دولت نمادهای پالانیه به وضوح در ایران تبلیغ شده است و حتی کار بجائی کشید که آقای ....مشاور دولت رو در روی اقوام اصیل ایران بخصوص آذربایجان و خوزستان ایستاد و به آنها توهین کرد و در عرصه های علمی هنری فرهنگی و سیاسی با کمی دقت میتوان امتداد تفکرات پالانیه را دید با صداوسیما به خاطر تقویت چهره مقاومت درگیر بودند و در عرصه ورزشی یک تیم به نماد پالانیه تبدیل شده و هر سال قهرمان میوشد در عرصه هنری سرمایه گذاری بر روی فیلمهای غرب محور است و در عرصه تاریخ روی نمادهای باستانی پالانیه مانور داده میوشد این نوع نگرش تنها اراجیف تبلیغاتی برای افسانه های موهوم در عرصه تاریخ و فرهنگ و هنر است و گرایش به شرق و اصالت و مدنیت به عنوان بربر شدن در آن تعریف میشود.
  • US ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    31 21
    اگرسابقه عمده این اصلاح طلبان را از بعد از انقلاب بررسی کنیم خواهیم دید که با پشتوانه سازمان های جاسوسی غربی و صهیونیستی در مهمترین مراکز اطلاعاتی و دولتی کشور نفوذ و به نفع غربیان و صهیونیست ها نیروهای انقلابی کشور را از دور خارج و یا به نفع صهیونیزم جهانی سیاست های کشور را چرخانده اند.
    • رضا IR ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
      8 0
      چرند نگو ابله ! اگه يه آمار سر انگشتى از كسانى كه حبس هاى طويل المدت گرفتند و يا احياناً اعدام شده اند بگيرى خودت به خوبى شيرفهم ميشى كه صدى نود اين وطن فروش ها از برادران دين به دنيافروش اصولگرا هستند !
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    30 14
    ایا این مزدوران باید یک برچسب به پیشانی خود بزنند که جاسوس ونوکر امریکا هستند؟ پس سیستم امنیتی ما چه می کند؟ این مدیران همه جوره التماس و خود تحقیری در برابر امریکا دارند که علنا می گوید من دشمن هستم. اما برای کشور وملت دوست شاخ وشانه می کشند. این مدیران خودفروخته باید در اداره اطلاعات جواب بدهند که اصلا چین دوست نه دشمن ما است به تو چه در کشورش چه کرده است . اصلا عمدا دنیا را فریب داده باز به تو چه اقای مرده شور
  • ناشناس IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    25 14
    چرخش قدرت؟؟این فعلا فقط یه آرزو هستش.سالها قبلتر هم هیتلر و استالین و مائو ارزو داشتن قدرت از غرب خارج و به دست خودشون بیفته ولی ناکام موندن.غرب بیشترین دلیل هژمونی که برجهان داره اصلا اقتصاد نیست. با تئوری انسان محورانه و فرد گرایانه اش تونسته نظر مثبت اکثریت کشورهای جهان رو به خودش جلب کنه. اون چیزی که تحت عنوان آزادیهای فردی به دنیا عرضه کرده برای قشر عظیمی از جوانان کشورهای دنیا لذت بخشه. اما شرقیها باتوجه به فرهنگ سنتی که از قدیم داشتن با خیلی از این موارد ازادیهای فردی مخالف و اون رو منافی فرهنگ خودشون می بینن. تا این مورد حل نشه شبفت قدرتی صورت نمی گیره.درواقع کشورهای اروپایی وامثال ژاپن و کره و تایلند واسترالیا و کانادا و امریکا و شیخ نشینان حوزه خلیج فارس زمانی حاضر میشن زعامت یه قدرت شرقی رو بپذیرن که اونم با ازادیهای فردی مورد ادعای اونها مخالفتی نداشته باشه.
    • سوسان IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      24 31
      علت اینهمه غرب غرب کردن شما فقط در واداده گی و عقب مانده گی اعتقادی است چون هیمنه غرب فقط در واداده گی کشورهای دیگر است وقتی سلطان عثمانی تا دروازه های وین پیشرفت و آندلوس و بالرسلونه و کوردوبا و بالانسیه به مرکز خلافت اسلامی تبدیل شده بود شما کجای کار بودید غرب به پشتوانه بی رحمی و بی دینی و وحشی گری به اینجا رسیده است وگرنه در برابر انسانهای متمدن و مقایسه عرفان یک مشت اراجیف در باب فلسفه و آزادی تحویل میدهد و در بسیاری از زمینه ها به قوانین اسلام و مسیحیت و یهودیت نگاه میکند که در تعریف خودشان شرقی است قانون مدنی فرانسه یک نسخه تعدیل شده از شرح لمعه دمشقیه است با این تفاوت که امیال حیوانی خود را وارد آن کرده اند
    • ناشناس IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      28 6
      در پاسخ به نظر سوسان باید بگم با حلوا حلوا گفتن که دهن شیرین نمیشه.برای تحلیل سیاسی باید واقع نگربود. اگر قراره شیفت قدرتی صورت بگیره زمانی این اتفاق می افته که در تمام ابعاد یه قدرت شرقی بتونه ازغرب جلوبزنه.جنابعالی معتقدی غربیها که اعتقاد به ازدواج سفید و همجنسگرایی و نگه داری حیوانات و گشت زدن باهاشون تو خونه و خیابون دارن حاضر میشن دست از سبک زندگی شون بکشن و مثلا مثل چینیها یا کشورهای شیعی زندگی کنند؟؟اگر چنین تفکری داری یه مقدار ساده لوحانه است.فوکویاما جز افرادی بود که اوایل کار موافق انقلاب ایران بود ولی وقتی متوجه احکام اسلامی حکومت ایران شد نظرش رو پس گرفت. اونا به زندگی سکولار عادت کردن. و خودت بهتر می دنی ترک عادت موجب مرض است.بنابراین اینکه چین از لحاظ اقتصادی از امریکا جلوبزنه کافی نیست برای اینکه شیفت قدرت انجام بشه!پیش فرضای دیگه ای هم لازمه.
  • دلسوز IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    27 23
    سوال اینه که پس چرا درکره جنوبی و ژاپن و....اپیدمی پیدا نکردیا باکمترین تلفات بود؟!ضعفهای خودمون رو که با مقصر دانستن چین درست نمیشن .اصلا ایشان بیجا کردن تریبونی رسمی گرفتن و دراین شرایط کمرشکن تحریمی که چین تنها دریچه تنفس ما بود این حرفا روبزنه.چطور یادش نبودکه اگر کمکهای فوری چین دراین شرایط نبود نصف کادر درمان ما بخاطرنداشتن امکانات حفاظتی ازبین میرفتن...
    • IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      3 11
      هدف این ویروس اپیدمی در کشورهای مشخصی بوده وگرنه سرعت شیوع ویروس با تعداد مبتلایان بسیار کم در بعضی کشورها همخوانی نداره.
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    23 17
    هرمسوولی باید درحوزه ی وظیفه ی خودش حرف بزنه ، وقتی ازاین قانون تخطی می کنه هم برای خودش وهم برای کشورمشکلاتی به وجود می آره. این شخص باید به مشکلی که به وجود آورده پاسخگو باشه اما رسم کشور مااین نیست که مسوول، پاسخگوباشه . اگرسهوا یک چیزی گفته وای بر ما واگر عمدا این حرف رازده بازهم وای برما
  • رضا IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    27 13
    در مقابله با کرونا در میان کشورهای استبدادی الگوی موفق فقط چین هست که اونم راست و دروغش رو نمیدونیم ولی در دمکراسیها الگو زیاده مثل ژاپ کره جنوبی آلمان تایوان نیوزلند نروژ چرا اونا رو نمیگید
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    21 14
    واضح و مبرهن است که با شرایط فعلی هن مریکا کدخدای حهان می باشد و چینی ها باید مراتب نوکری را نسبت به کدخدا به جا بیاورن
  • حسن IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    9 17
    اینکه یک سخنگوی وزارتخانه که محلی از اعراب در پستهای دولتی نیست وارد کارزاری بشود که به او ربطی ندارد و اتفاقا هیچکس هم کاری به او نداشته باشد، مسئله ساده‌ای نیست و تا از جایی قوی‌تر حمایت نشود نمی‌تواند به کار خود ادامه بدهد. فردی که رفتار ناشیانه خود را ادامه می‌دهد و سعی می‌کند تا روابط مهم دو کشور را به بهانه کرونا به هم بزند. خانم محرز نیز در این چند وقت ثابت کرد که هیچ خط فکری منطق و علم درستی ندارد از اظهار نظر در مورد قرنطیه و چرخشهای مداوم در ان تا حرفهای سست دیگر. در کجا اجازه می‌دهند که یک مقام مسئول در حال کار،خلاف منافع ملی آن کشور را تهدید نماید؟
  • کشاورزمهر IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    7 12
    سلام، پس با این وصف، باید موظف و مراقبت باشیم تا این مزدوران و پیاده نظام دشمن ملت در بدنه حاکمیت کشور بویژه در دولت و مجلس نفوذ ننمایند و اگر مواردی مشاهده شد با اشد مجازات با آن برخورد گردد.
  • عبا دالله IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    4 11
    سلام مسئولین محترم مشرق نیوز اول مرک بر امریکا و غرب وحشی دوم شما عزیزان به ما بکید ایا و ابستکی به شرق با وابستکی به غرب فرق دارد ایا خود باختی به شرق با خود باوری در برابر شرق وغرب با هم یکی است اقا جان نه شرقی ونه غربی ما خود ایده داریم اندیشه ناب محمدی با الکو باشد نه تغریف از چین بس کنید کم سنک چین بی خدا را بر سینه بزنید
    • ایران IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      10 27
      خب شما میگید ما همیشه تنها یا فاز single برداریم ، آخه ایران با این همه دشمن نمیتونه در حالی که میتونه با سیاست درست کشور های قدرتمندی مثل چین و روسیه رو پشت خودش داشته باشه ، تنها به میدان بره تا دشمنان تو کوچه پس کوچه ها تنها گیرش بیارند تا میخوره بزنندش یا نه با چند تا دوست قوی هیکل داشته باشه ، امثال شما یا منافقین یا کینه از جای دیگه به دل دارید و یا احمق
    • محمد US ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      14 21
      امام خمینی گفت انها که علیه شوروی موضع گیری میکنند برای اینه که امریکا فراموش شود غربگرایان ایران اگر چین ستیزی میکنند درحقیقت درحال بزک کردن امریکای جنایتکاروغرب غارتگرند
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    10 19
    بهتر است با کمی تأمل و تفکر عاقلانه کلاه خود را قاضی کنیم : « اگر خدای نکرده من جزء برخی آقایان کیسه دار و نوکیسه که در اصل آرمان الهی نداشته و خدا را هم طبق برداشت شخصی قبول داشته باشم و روش و تاکتیکم مانند آفتاب پرست بوده و محو و مست زرق و برق و جلوه های رنگ و وارنگ غربی باشم و در آمدهای آنچنانی خود را در ینگه دنیا اندوخته باشم و آقا زاده هایم در دانشگاه های غرب مشغول التحصیل و یا فارغ التحصیل و ساکن بوده باشند و شاید هویت جدید شناسنامه ای هم دریافت کرده باشم ؛ و در مقابل چینی ها را که همگی چشمانشان تنگ و بادامی و یک شکل است و دور چین را دیوار بزرگی احاطه کرده و این کشور میلیاردی از میان این همه رنگ ، فقط محتوی رنگ زرد و قرمز باشد ، آیا نباید بجای تصمیم در راستای آرمان الهی و کشورم ، در هر فرصتی کاسه و کوزه را به هم ریخته و با جو سازی چین را تحقیر و غرب را تاج سر نمایان کنم ؟!!!. !.».
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    23 11
    مشرق توهم زدی! کدوم چرخش قدرت، کدوم بحران هویت، کدوم جنگ زرگری؟؟؟
    • DE ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
      1 0
      گِلگیرو نمالی عمو خیلی یه دست میکشی برو روجک تا سگدستت رو تعمیر کنن الکی گیر میده پارس میکنه .همینکه که داخل گیریبکست دنده هات باهم درگیرن کافیه. فقط مواظب باش با چارشاخی درگیر نشی اعصاب نداره شاخت میزنه. حالیته
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    1 1
    به گزارش ایسنا، روزنامه دیلی‌میل گزارش داد، لابراتوار موسوم به انستیتوی ویروس‌شناسی ووهان اقدام به انجام آزمایشات مربوط به کروناویروس به روی خفاش هایی کرده که سه هزار مایل دورتر در استان یونان چین به دام افتاده‌اند، و برای این منظور از یک پروژه ۳.۷ میلیون دلاری اعطا شده از سوی دولت آمریکا استفاده کرده است. نقشه ژنوم ویروس کووید 19 نشان داده که این ویروس از خفاش‌های یافت شده در غارهایی واقع در استان یونان چین نشات گرفته شده است اما در ابتدا گمان برده می‌شد که این ویروس در یک بازار فروش حیوانات در استان ووهان چین به انسانها منتقل شده است. افشای اینکه این انستیتوی واقع در ووهان، به روی خفاش‌های منطقه منشاء ویروس کووید ۱۹ آزمایشاتی را انجام می‌داده و این کار را با پول دولت آمریکا انجام داده است نگرانی ها درباره اینکه خود این آزمایشگاه و نه بازار فروش حیوانات ووهان، منشا اولیه شیوع کروناویروس بودند را افزایش داده است.
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    23 8
    مشرق پوفیوز
    • IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      3 13
      ح ف نزن مغز فندقی.
    • DE ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      11 17
      این کاربر پفیوز ۱۳:۴۶ نباید فکر میکرد مشرق هم مثل خودش پوفیوزه . مشرق واقعا فقط بی انصافه . مشرق وقتی که خبر های مستند از افول غرب و غرب پرستی میدی چرا سطل آب برای خاموش کردن سوزش بعضی ها نمیگذاری در سایت تا به محض خوندن خبرهای تزلل امریکاه سریع بدوند آب رو بریزند محل سوزش. انصاف داشته باش .
  • DE ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    31 20
    چین پرستان بدانند آمریکا واکسن را تولید خواهد کرد و آمریکا همچنان ابرقدرت جهان خواهد بود
    • IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      6 11
      انشاء الله ویروس کرونا باعث پایان امپراطوری امریکا و ایجاد نظم نوین جهانی خواهد شد.
  • مرصاد IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    2 0
    زمینه سازی مذاکره مجدد با غرب !!
  • ح-ی IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    10 1
    غربگرایان وغرب پرستان بدانند اگر آمریکا و کشورهای غربی درمقابل کرونا کاری هم بکند مدیون شرقی هاست چون خودشان هیچی ندارند دانشمندان کشورهای شرقی امثال ایران و....هستند
  • IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    9 0
    همه چی آمال و آرزوشون فروریخته.. باید هم به زیر بغل مار گیر بدن...
  • IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    9 2
    چه خبر از بابک زنجانی مشرق جان!
  • IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    12 0
    تبلیغات منفی آمریکا علیه چین تمومی نداره
  • منافع ملی IR ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    2 0
    یک جمله باعث احضار سفیر چین توسط ترکیه شد !!! دولت ترکیه از جمله‌ای که بر روی بسته بندی کمک‌های بشردوستانه چین به ارمنستان نقش بسته، خشمگین است. دولت چین بر روی این بسته‌ها نوشته است: باشد که دوستی ما رفیع تر از «کوه های آرارات» و طویل تر از رود یانگ‌تسه‌ باشد.
  • IR ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    13 0
    جناب چانگ هوا سفیر محترم جمهوری خلق چین با عرض ادب واحترام ، متاسفانه یک عده معدود کدخدا پرست رنگارنگ در ایران وجود دارند که از سینه چاکان و سینه زنان نان خوران و ملیجک های دربار ملکه و کدخدا میباشند جایگاه ملت بزرگ چین باقدمت چند هزار ساله در پیش ملت بزرگ ایران باقدمت چند هزار ساله متین و محفوظ میباشد ملت بزرگ ایران در هیچ شرایطی بزرگی اصالت داران صادق را فراموش نمیکند به امید گسترش روابط دو ملت بزرگ ایران وچین و احیای هرچه سریعترجاده ابریشم ...
    • IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
      9 1
      احسنت سنگ تمام گداشتی درود بر چین بزرگ و شضرافتمند و مقتدر اب برای رفع سوزش موجود است با پیک میرسیم 100****145632
    • DE ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
      2 2
      ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ بیشتر برای + جانداشت خوردم به جدول پیاده رو اینترنت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس