اربیل

در این تصاویر حجمی از تسلیحات مختلف نظیر بالگردهای ترابری و تهاجمی، سامانه‌های پدافندی پاتریوت، هواپیمای ترابری_جاسوسی در این پایگاه متمرکز شده است که در سالهای اخیر در هیچ پایگاه دیگری دیده نشده بود

سرویس جهان مشرق - حوادث هفته‌های گذشته در عراق و حملات راکتی عمدتا ناشناس و شاید تعمدی به پایگاه‌های نظامی امریکا در مناطق مختلف این کشور موجب شد تا فرماندهان امریکایی با اعلام عقب نشینی از برخی از مقرهای چند ساله خود در این کشور و واگذاری آن به ارتش و پلیس فدرال عراق، نمایشی جذاب در خصوص کاهش حضور نظامی در این کشور اجرا کردند. اما آیا تخلیه چند پایگاه درجه دوم و کم اهمیت به معنای کاهش حضور نظامی اشغالگران در خاک عراق بوده است؟

تمرکز شدید نظامیان امریکایی در پایگاه های بزرگ

اگر به اسامی منتشر شده از پایگاه‌های تخلیه شده توسط ارتش امریکا نگاهی بیندازیم کاملا واضح است که این مقرها اهمیت و استفاده چندانی برای نیروهای امریکایی در ادامه حضورشان در خاک عراق نداشته است. پایگاه هوایی K۱ واقع در استان کرکوک هیچگاه شاهد حضور گسترده نیرو و تجهیزات از سوی ارتش امریکا نبوده و در منطقه بحران قرار نداشت. حضور در پایگاه هوایی بلد در استان صلاح الدین نیز بیشتر به شکل مستشاری و آموزش پرسنل نیروی هوایی عراق طبق قرارداد نظامی میان دو کشور بوده است. به شکل عجیبی در حملات به این پایگاه نیروی هوایی عراق نیز همواره این پرسنل عراقی بودند که کشته و زخمی می‌شدند. پایگاه‌های نظامی حبانیه و القائم نیز بیشتر در دوره مبارزه ارتش و نیروهای مردمی عراق علیه تروریسم تکفیری داعش در استان الانبار مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

در نقطه مقابل نیروهای امریکایی با تمرکز قوا در دو بیس اصلی خود یعنی کمپ تاجی در شمال بغداد و عین الاسد در الانبار اقدام به استقرار تجهیزات جدید نظامی در این دو منطقه کردند.

تمرینات نظامی ارتش امریکا در پایگاه عین الاسد

ورود سامانه‌های پدافندی جدید به پایگاه عین الاسد

اگرچه ورود هواپیماهای ترابری ارتش امریکا و تخلیه سامانه های نظامی این کشور در پایگاه هوایی عین الاسد شدیدا سانسور شده و کلیه وبسایت‌های ارائه دهنده تصاویر ماهواره‌ای نیز ملزم به سانسور و حذف تصاویر این پایگاه از دیتابیس خود شده‌اند اما استقرار دو سامانه پدافندی پاتریوت و CRAM و چند تمرین نظامی در این منطقه برای شبیه‌سازی حملات راکتی توسط منابع رسمی ائتلاف ضد داعش و وزارت دفاع امریکا تایید شده است.

بیانیه بخش فارسی زبان فرماندهی مرکزی امریکا در خصوص ورود سامانه‌های پدافندی به خاک عراق

به هنگام حملات انتقامی موشکی کشورمان به پایگاه هوایی عین الاسد حدس و گمان‌های مختلفی در خصوص وجود یا عدم وجود سیستم‌های پدافندی در این پایگاه منتشر می شد. آخرین تصویر ماهواره‌ای موجود از این پایگاه با حضور سامانه پاتریوت نیز مربوط به سال ۲۰۱۶ است.

استقرار سیستم پاتریوت در پایگاه عین الاسد در سال ۲۰۱۶

سامانه برد کوتاه CRAM نیز در واقع مدل زمین پایه سیستم های فالانکس نیروی دریایی امریکا است که در بحث مقابله با راکت‌های سبک یا خمپاره‌های شلیک شده از سوی قوای مهاجم استفاده می‌شود و در سال‌های اشغال خاک عراق نیز برای مقابله با حملات راکتی القاعده به منطقه سبز بغداد استفاده می‌شد.

سامانه پدافندی CRAM

فرودگاه اربیل؛ ابر پایگاه جدید نظامیان امریکایی

همزمان با نقل و انتقالات نظامی به پایگاه عین الاسد، بسیاری از منابع از رویکرد مشابه در منطقه اقلیم کردستان عراق و پایگاه نظامیان امریکایی در اربیل سخن می‌گفتند. اما تا چندی پیش نیز هیچ گونه تصاویری از کمیت و کیفیت تجهیزات مستقر شده در این مکان در دسترس نبود.

تا اینکه برخی منابع عراقی از طریق تصاویر ماهواره‌ای MAXAR اطلاعات جالب و تکان دهنده‌ای را از توسعه شدید بخش نظامی فرودگاه اربیل منتشر کردند.

در این تصاویر حجمی از تسلیحات مختلف نظیر بالگردهای ترابری و تهاجمی، سامانه‌های پدافندی پاتریوت، هواپیمای ترابری_جاسوسی و ... در این پایگاه متمرکز شده است که در سال‌های اخیر در هیچ پایگاه دیگری حتی ابر پایگاه عین الاسد نیز دیده نشده بود.

آنچه که از طریق این تصاویر قابل استخراج و نتیجه گیری است، حضور حداقل ۱۶ فروند بالگرد تهاجمی AH۶۴ آپاچی، ۳ فروند بالگرد ترابری UH۶۰ بلک هاوک، ۶ فروند CH۴۷ شینوک، ۱ فروند هواپیمای ترابری C۱۳۰، چهار فروند هواپیمای باری سبک King Air و ۵ واحد پدافندی پاتریوت در قالب ۲ آتشبار را نشان می‌دهد.

عجیب‌ترین نکته در این میان اشاره منبع منتشر کننده تصاویر به آشیانه موقت جنگنده‌های نسل پنجم F۳۵ در این پایگاه حداقل برای ۲ فروند جنگنده است. البته منبع فوق اشاره می‌کند که سند تصویری مستقیم از حضور این جنگنده در پایگاه اربیل را در اختیار ندارد اما ابعاد و طراحی این شلترها مشابه استقرار آن در پایگاه‌های امریکایی در سایر کشورهای عربی نظیر امارات و عربستان است.

اعتبار این تصاویر توسط برخی دیگر از کاربران متخصص در زمینه تحلیل تصاویر ماهواره‌ای نیز تایید شده و چند شرکت دیگر خصوصی نیز تصاویر مشابه در همین بازه زمانی از استقرار این تجهیزات در منطقه کردستان عراق منتشر کرده‌اند.

لانچر موشک پدافندی پاتریوت در پایگاه اربیل

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 78
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 21
  • IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
    خوراکش 1 دونه خرمشهر با شعاع تخریب 500 متر است
    • IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
      20 9
      چجوری ۵۰۰ متر؟
    • IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
      22 38
      پا شو دیگه صبح شده
    • IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
      39 17
      اشتباه منفی دادم ولی خرمشهر زیاده این توان مقابله با فاتح ۱۱۰ و شهاب یک رو هم ندارن
    • سیروان مهابادی IR ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
      31 21
      با وجود اینکه ... جدایی طلب عراقی همیشه بازیچه سیاستهای امریکا و انگلیس بوده اند در هر لحظه آماده مهیا کردن فرش قرمز زیر پای نظامیان امریکائی و اسرائیلی هستند! متاسفانه در زمان حمله امریکا به عراق نه تنها بخش... عراق محل امن استقرار این نیروها بوده بلکه به روایت بسیاری از ... های عراقی این نیروها بسیاری از زنام و دخترانی را هم به فساد و فحشا کشاندند، ولی چون متاسفانه اقلیت ... عراقی پایبندی خاصی به مسائل دینی ندارند و مهم ترین دغدغه آنها همیشه توهم کشور بوده هر کشور بیگانه ای خواهان حضور در کشور باشد برایش سر و دست می شکنند که شاید اینبار برایشان کشور تشکیل دهد! من معتقدم بدترین کار صدام نیمه کاره رها کردن پاکسازی انفال بود که اهداف اصلی آن انهدام هسته های تروریستهای جدایی طلبان وابسته به امریکا و اسرائیل بود
    • IR ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
      21 22
      به فوریت نسبت به آماده سازی موشک ها و تجهیز پهپادها به موشک ها و بمب های بالابان و الدورادو اقدام و پایگاههای در تیررس رو تحت نظر بگیرید. باتشکر از برنامه خوب شما
    • IR ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
      28 13
      خرمشهر چند هزار کیلومتری برای اربیل!؟...... البته شاید بد هم نباشه سه چهارم سوختش را با مواد منفجره جایگزین کنن....
    • IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
      23 15
      موشک در این مسافت کم صرفه اقتصادی نداره با به پروزا در آمدن جنگنده ها می تونیم به راحتی این پایگاه ها را شخم بزنیم
    • IR ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
      12 5
      لایک
    • IR ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
      27 14
      هیچ موشک با کلاهک متعارفی شعاع تخریب نیم کیلومتری ندارد.
    • IR ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
      32 4
      سوال آیا با سابقه عین الاسد آیا امریکا خجالت نمی کشه دوباره پاتریوت به میدان میاره هر کسی جای آنها بود حتی اسم پاتریوت را هم در بیابانهای عربستان دفن می کرد!!!؟؟؟؟رو که نیست سنگ پای قزوینه ؟باور کنید این خجالت نکشه ها واقعا کم دارند
    • IR ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
      15 11
      22:02 که گفتی با جنگنده ها این مناطق رو شخم میزنیم، جنگنده های آمریکا رو میگی؟
    • DE ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
      1 9
      پا شو دیگه صبح شده این کاربر ۱۹:۵۶ شب ادراری زده بهش زودتر از همه از خواب پا شده
    • IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۲
      2 0
      شعاع تخریب موشک قاره پیمای روسی با کلاهک 5 تنی خلا 300 متره حال شما اصلا خوب نیست
  • عبدالله IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
    پایگاه اربیل گوشت زیر دندان ایرانه، پایگاه عین الاسد هم برای ایران به راحتی قابل حمله است ولی اربیل به دلیل نزدیکی زیاد به مرز ایران بسیار آسیب پذیره
    • IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
      13 54
      امریکایی ها از تو بهتر میدونن برای حفاظت از پایگاه باید چیکار کنن وگرنه پایگاهش رو نمیاورد بیخ گوش ایران
    • IR ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
      40 10
      اربیل و به راحتی می تونیم با توپخانه با خاک یکسان کنیم
  • IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
    73 21
    مشکلی نیست . ما نوبخت ، جمشید و مجید انصاری ، اسحاق و زیباکلام را داریم.....
    • IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
      15 66
      شما قالیباف رسایی زاکانی پناهیان بقایی و مشایی و رحیمی رو دارید.به این لیست قوی محمود رو هم اضافه کن.
    • حیدر صالح IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
      59 12
      نداشتن این افراد به خودی خود یک سلاح و برتری است
    • هادی IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۲
      0 2
      ضرر وخسارتی که این افراد وحزبشون به کشور زدن امریکا با حمله نظامی نمیتونست بزنه
  • IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
    57 15
    لانچر(انگلیسی) = پرتابگر /سیستم(فرانسوی) = سامانه
  • روزبه IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
    اي پاسخ گرامي امن يجيب ها! تعجيل کن به خاطر ما ناشکيب ها چشم جهان به چشمه ي دستان سبز توست جاري شو از وراي فراز و نشيب ها تکليف انتقام شهيدان به دوش کيست؟ خون مسيح مانده به روي صليب ها برخيز و بزم شب زدگان را به هم بزن اي آشنا به ندبه و اشک غريب ها تعجيل کن به خاطر صدها هزار چشم اي پاسخ گرامي امن يجيب ها! اللهم عجل الولیک الفرج
    • محمد IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
      5 4
      سلام دوست عزیز...براساس تعالیم قرآن کریم حضرت مسیح به صلیب کشیده نشده است...
  • US ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
    دماغ مشرق سوخت!! نصر من الله و فتح قریب
    • IR ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
      31 4
      دماغ مشرق سوخت!! : تفاله‌های کجکی شما بهتره بفکر خودتان باشید اگه کرونا بگیرید دولت آلبانی امکانات نداره زنده زنده دسته جمعی چالتان میکنه.
    • IR ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
      5 4
      اشتباه مثبت دادم .مرگ بر امریکا و مزدوران با جیره و بی جیره و مواجب
  • IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
    40 38
    مشرق به نظر تو این تجهیزات برای چی اومدن اینجا؟ به نظرت دلیلش چیه؟!!!!!!!
  • IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
    بعد ضربه مغزی عین الاسد، حالا یانکیها از سایه خودشونم می ترسن
    • تنبل IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
      13 30
      فکر نکنم . ارتش این آمریکای گوساله پنجاه برابر بزرگتر از ارتش ماست. نگران کننده است. خیلی اومدن نزدیک . گوساله ها. شاید هم رشد کردن و شدن (( گاو )) .
  • IR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
    53 25
    ای بابا تو این چند روز این دهمین مقالس درباره ی پایگاه های امریکا تو عراق. امریکا هیچ کاری نمیکنه حداقل تا 7 ماه دیگه به جایی حمله نمیکنه. مقاله درباره ی وضع داخلی کشور و مشکلات معیشتی مردم بنویس
  • IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
    مشرق مگر فقط خدا به دادت برسه!!!
    • IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
      13 12
      خاک بر سرت ... دیونه اگر کسی رو فقط خدا بدادش برسه براش کافیه. الیس الله باکاف... تو اینقدر جاهلی که از توان خدای خودت قافلی هر دینی داری چه زردشتی چ مسلمون چ یهودی چ هر دینی باید فهمید باشی خدا برای یک نفر کافیه.
    • IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
      13 14
      چخه
  • usaf IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
    22 20
    بزودی این بالگردها را به پایگاه هوانیروز در کرمانشاه منتقل میکنیم . و اف۲۲ ها را به اصفهان و اف۳۵ ها را به نوژه همدان
  • IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
    17 18
    دشمن هر چی در دسترس تر باشه بهتره، حالا هی تجهیزات بیارن بریزن تو پایگاهاشون، به روزش که برسه مرد میدان مشخص خواهد شد سال67 که فقط مینی کاتیوشا داشتیم و مین دریایی اون بلاها روکه خود شونم میدونن سرشون توخلیج فارس آوردیم، حالا که دیگه مطمئن باشند اگه درگیری پیش بیاد تعیین کننده زمین بازی، زمان بازی و... ما هستیم. الهم صل علی محمد وال محمد و عجل فرجهم
  • FR ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
    22 14
    هنوز افتضاح پاتریوت تو مقابله با پهبادهای انتحاری و موشک های انصار الله یادمون نرفته!!....حالا اومدن باهاش مانور وحشت راه میندازن!
    • IR ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
      21 15
      اشتباه بزرگیه که فکر کنی چیزی که عربستان داره، دقیقا همونیه که خود آمریکا داره. ضمنا ممکنه اپراتوری که در عربستان هست نمی تونه درست باهاش کار کنه. نمونه اش در داخل هم داشتیم که فرق موشک کروز و هواپیما رو تشخیص نداد.
  • IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
    17 17
    مشرق پایگاه البنات از دست انصارالله آزاد شد. بدجور سوختی نه؟
    • IR ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
      15 10
      مزدور آلبانی نشین پیری. بدبخت تو حسرت و حقارت مثل سیب زمینی گندیده چالت میکنن تو آلبانی بدبخت نوکر. تو حقیری تو رهبرت ایده لوژی مبادله ایه! مسعود سقط شد مریمم میمره و تو پیری یتیم میشی دایت صدامم درجا به درک واصل شد.
    • IR ۰۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
      4 4
      اطراف دمشق بخصوص غوطه شرقی چند بار دست بدست شد عمله غربیها.الان دست کیه.دوران امریکا تموم شده درحال دستو پا زدنه.هرچه نزدیکترخرج زدنش کمتر وپایگاهش پرتر خطای پرتابها کمتر.منتظر شروعیم
  • IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
    16 10
    دلیلش اینه که امریکا میخواد حمله زمینی به ایران انجام بده وگرنه هیچ وقت آپاچی نمیاورد. اپاچی برای نابودی نیرو های زمینیه
  • IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
    5 13
    اینقد این کارا رو میکنن بارم تلفات میدن خخخ
  • IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
    13 5
    معمولا اونهایی که شعار داش مشتی ای می دهند روز وشب عملیات در می رفتند بعد پیداشون می شد.اکنون حکایت برخی ست بگذار یک ماه دیگه می فهمید امریکا چراغ خاموش داشته تو عراق چکاری می کرده
  • IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
    12 12
    فکر کنم ایندفعه از سلاح هسته ای استفاده کنه. قبلا توی هیروشیما استفاده کرده و از هیچ کس هم نمیترسه!
  • IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
    6 16
    با؛زانی ها ، از امریکا تبری بجویند
  • فردین FR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
    16 11
    اقلیم بارزانستان اسرائیل دوم در منطقه است.لازم است گوشمالی فراموش نشدنی به این مردک نادان نمک نشناس داده شود.
  • کارشناس IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
    16 9
    عوضش ایران هم انتحاری زیاد داره با وعده بهشت میفرستشون تو اغوش امریکا
  • هادی IR ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
    11 15
    ❤یامهدی ادرکنی❤
  • علیرضا IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
    13 16
    نیروهای تروریست آمریکاهرکجای عراق ومنطقه هم که بروندازدیدتیزبین نیروهای مقاومت درامان نیستن تمام یک به یک تحرکاتشونوزیرنظرداریم مو به مودرتیرسرمونن بایدکاسه کوزه هاشونوجمع کنن وبرن
  • IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
    9 17
    . ها سزای مزدوری برای امریکا رو خواهند داد اونها بهای خشمگین کردن تهران رو خواهند داد
  • سید IR ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
    10 17
    اینا که از اول دشمن بودن و خواهند بود مشکل از کرستان یا همون گربه کوره است. وقت داعش میگفتن کاک قاسم حالا کاک ترامپ
  • IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
    2 12
    طبق فرمایشات رهبری ما دشمن رو دست کم نخواهیم گرفت و مغرور پیروزی های گذشته نباید شد. اما چیزی که رهبری ۱۰ سال گذشته تاکید کردند مسئله جنگ اقتصادی است و در دهه پیش از آن مسئله تهاجم فرهنگی بوده است و شاید در دهه آینده مسئله بیماری ها از طرف کشورهای دارای تجربه در زمینه ژنتیک مهم ترین چالش رو برو باشد.
  • IR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
    13 14
    آخرش معلوم میشه قصدشون حمله به ایرانه. به خاطر جبران کشته های عین الاسد. قشنگ رفتن برنامه ریزی کردند برای انتقام. به اسم حشد الشعبی دارن ما رو فریب میدن. F35 مگه تو عراق نیاز میشه؟ این همه تجهیزات برای حشد الشعبیه! باید بسیار هشیار بود. به خصوص که ترامپ همیشه معتقد بوده اوباما برای رای آوردن در دور دوم به ایران حمله می کنه. اتفاقا دلیلش هم الان آماده است: تلفات عین الاسد.
  • آرش IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
    7 13
    کاش آمریکایی های ترسو، تجهیزات بیشتری می آوردند تا با پرتاب کمترین موشک، بیشترین ضربه را بتونیم بهشون وارد کنیم. فکر کن مثلا با یک موشک تعداد زیادی بالگرد را نابود کنیم.
  • فرا جناحی IR ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
    11 15
    خیلی باید مراقب بود شیطان بزرگ همیشه وقتی به کردستان عراق نزدیک میشه دنبال تفرقه و تجزیه طلبی است
  • IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
    8 14
    های خائن و نمک به حرام...
  • IR ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
    5 16
    قطعا آمریکا به ایران حمله نمی کنه اما همه ی این تجهیزات برای تقویت داعش در منطقه هست یعنی اگه ایران بخواد پایگاه های داعش را در عراق از خاک خودش بزنه توسط همین پایگاه اربیل پدافند میشه
  • IR ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
    1 3
    پس اینجوری باشه ، سپاه به درستی پایگاه عین الاسد را کور کرد . شمه ایرانی ها در پیدا کردن توطئه خیلی قوی است .
  • IR ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
    2 2
    فقط باید دست به ماشه بود. موشک ها تو این وضعیت باید از قبل اهدافشون مشخص بشه.تعلل بهای سنگینی داره
  • LU ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
    3 2
    در گزارشتون از کلمه ی تکان‌دهنده استفاده کردید، دادا چی شده؟ نکنه واقعا تکان خوردید؟ اون موقعی که میگفتید آمریکا هیچ غلطی نمیکنه، یادتون رفته؟ حالا ببینید که آمریکا واقعا میتونه خیلی غلطا بکنه. بشینین و تماشا کنین.
  • IR ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
    5 4
    بین مرگ با کرونا و مبارزه بر علیه آمریکا من دومی را انتخاب می کنم
    • IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
      2 3
      حق انتخاب نداری!
  • GB ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
    5 4
    اخ اخ خدا میدونه اگه سپاه و ارتش اراده کنند شخم میزنند این پایگاه ها رو به مدد الهی
  • IR ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
    3 5
    متاسفانه افکار عمومی حتی شیعیان هم در عراق از حضور نظامی آمریکا پشتیبانی و حمایت می کنند اشتباه هم از خودمون بود عراق را صرفا فقط یک جبهه جنگی مقابله با امریکا و داعش دیدم و ملت عراق را نسبت به خود بدبین کردیم.
  • IR ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
    1 5
    بدبخت مشرق من مطمئن هستم جنگ نمیشه مذاکره هم نمیکنیم. همه را با ویروس میروس میزنن میکشند.
  • اسد IR ۰۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
    3 2
    ی زمانی ما هیچ که نداشتیم تازه نفوذی هم داشتیم.بی خبر از همه جا هلی کوپترهای آمریکا توی طبس منهدم شدن و سوختن و لاشه هاشون توسط نفوذی ها منهدم شدم و ما بعدش باخبر شدیم. بعد ما کاتیوشا و توپ ۲۳ داشتیم با قایق های معمولی با ناو آمریکا جنگیدیم. حالا هم با موشکهای نقطه زن و هوشمند عین الاسد رو جلوی چشم‌پاتریودها و پهپادهای پیشرفته شخم زدیم.‌‌پس این تجمع نیرو و تجهیزات فقط برای حفظ آبروی نداشته آمریکاست. از این ببعد فقط احمقها به ایران حمله میکنند.
  • بیسیمچی IR ۰۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
    3 3
    شک ندارم که نیروهای جان برکف ما بر اساس وضعیت آفندی و تحرکات راهبردی جدید دشمن مستکبر آرایش متفاوتی در استقرار ادوات و نیروها را ایجاد کرده اند. جمهوری اسلامی و سایر اجزای محور مقدس مقاومت در حال رصد شدید این جابجایی ها بوده و به نظر حقیر تا ۹۹ درصد نیروهای مقاومت فرض را بر احتمال آغاز نوعی درگیری اابته با شدت نامشخص گذاشته است. تمام این تحرکات که هزینه های میلیاردی بر نیروهای شیطانی وارد کرده با قصدی شوم صورت می گیرد. البته در انتها به ایادی استکبار که مترجمین این کامنت ها برای اربابان خودشانند یاد آور می شوم، شخصا برای ساعت صفر نبرد سرتاسری محور مقدس مقاومت با تمام دنیای کفر و الحاد و استکبار لحظه شماری می کنم. باشد که پس از به هلاکت رساندن کثیری از نیروهای دشمن، و وارد آوردن خسارت سنگین به ادوات ایشان، خون خود را نثار راه حضرت سید الشهدا علیه السلام و مکتب ناب اسلام خمینی کبیر نمایم
  • IR ۰۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
    1 2
    موشکهاى ماهم که جلد عین الاسد شده اند
  • IR ۰۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
    4 1
    بجای اول بودن در تجارت بین الملل و داشتن افتخاراتی مثل هیوندا و کیا افتخارمون شده موشک و تفنگ
    • IR ۰۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
      0 0
      اگر یک کم تفکر کرده بودی این حرف و سخن کودکانه رو نمیزدی ! یعنی الان کشورهایی که توانایی ساخت موشک و پهپاد ندارند جزو خودروسازان جهانی شدند؟!؟ متاسفم که با اگمعدود افراد بی خردی چون تو 80 میلیون شدیم ! آرزوی تفکر و تعقل !
  • JP ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
    15 2
    رسانه ی قوی و پیگیر و آبرو بر ضد استکبار نداریم...باید افکار عمومی خودمان و دنیا را حساس کنیم...اگه دو کانال داشتیم ، اما با کیفیت و انقلابی بود بهتر از این صداوسیمای عریض و طویل بود....منافقین گستاخ شده اند...در تبلیغاتشان تشویق به بمب گذاری و خراب کاری می کنند...!!! بخش گمراه جامعه کی دیگه می خواد از خواب خرگوشی بیدار بشوند؟ منظورم اونهایی که چشم و گوش به دجاله هایی چون سالومه و علی نژاد سپرده اند....!!!
  • علیرضا IR ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
    0 4
    به نظر من اصلا آمریکا به فکر حمله و اینا نیست داره کم کم کردستان عراق جدا می‌کنه که دفعه قبلی با دخالت ایران و ترکیه شکست خورد.انتقال تجهیزات برا همینه کردها به شدت دنبال کشور مستقلن
  • IR ۰۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
    0 2
    همش عملیات روانیه!
  • IR ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
    0 4
    الاهی خدا انون روز نیاره که دوباره جنگ بشه وشیطان بزرگ نیست ونابود بشه-ولی این بیشرفا الکی نیامدن کردستان عراق انشاالله که تمامی نیروهای عزیز سپاه وارتش باید بخصوص دراین لحظات حساس وبحرانی بصورت اماده باش باشند-بااین رفتارهایی که دراین یکسالی که گذشت ازاین امریکای جنگ طلب وجنایتکاردیدیم اینا مدت هاست به دنبال بهانه هایی برای جنگ با ایران هستند-که خداوند مکروحیله شان به خودشان برگردونه وبه آرزوی شومشان نمی رسند-
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
    1 4
    موشک دزفول یادتون رفت -مگر خیلی خرباشه که از جنگ ایران وعراق درس نگرفته باشه امریکا خریت به خرج بده دست به اقدامی بزنه سربازانش جان سالم بدر نمیبرند-اویل انقلاب درمقابل دنیا وایسادیم الان که امکانات جنگی بروز داریم سپاه وارتش داریم واز همه مهم تر خدا با ما است-ترسی ازدشمن نداریم-
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
    15 5
    فقط یک نمایش قدرت گران قیمت است و البته ایران هم قشنگ بلده این نمایش های گران قیمت را چگونه پایان بدهد.
  • IR ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۳
    1 0
    اخرش امریکا یامیزنه ایران نابودنیکنه یاایران یکی دوتاپایگاه خالی امریکا شخم میزنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس