کد خبر 1059096
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۰
اتحادیه اروپا/ کرونا نمایه

یک هفته نامه آلمانی از قول دو تن از وزرای خارجه سابق این کشور نوشت، کرونا می‌تواند به فروپاشی اتحادیه اروپا منجر شود.

به گزارش مشرق، جدیدترین گزارش‌ها از شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان حاکیست تاکنون یک میلیون و ۲۷۲ هزار و ۱۱۵ نفر در سراسر جهان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و شمار جان باختگان این بیماری نیز به ۶۹ هزار و ۳۷۴ نفر افزایش یافته است. مرکز آمار مبتلایان به کرونا در دانشگاه «جان‌هاپکینز» اعلام کرد، آمریکا با ۳۳۷ هزار و ۶۲۰ مورد مبتلا (۹۶۴۳ مورد تلفات)، بیشترین تعداد افراد آلوده به کرونا را در جهان دارد. تنها در ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۱۲۰۰ آمریکایی به دلیل ابتلا به این ویروس جان باخته‌اند.

بیشتر بخوانید:

تحلیل ناکارآمدی غرب در مواجهه با بحران کرونا

فیلم/ جنگ در غرب بر سر ماسک!

کرونا، چالش مناسکی شرق چالش تمدنی غرب


در اروپا نیز اوضاع در ایتالیا، اسپانیا و فرانسه به شدت بحرانی است. گزارش‌ رویترز از ایتالیا نشان می‌دهد که با کوتاهی برخی از پزشکان خانواده و عدم تمایل آنان به معاینه حضوری، شماری از مبتلایان به ویروس کرونا در خانه‌های خود فوت کرده‌اند و کسی به آنان سر نزده است. براساس آمار رسمی ایتالیا، تعداد جان باختگان ناشی از بیماری کرونا در این کشور، از ۱۵ هزار نفر عبور کرده است، اما شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد این آمار واقعی نیست، زیرا بسیاری از مردم در خانه جان باخته‌اند. با افزایش شمار مرگ و میرها در اروپا بر اثر کرونا، «یوشکا فیشر» و «زیگمار گابریل» دو تن از وزرای خارجه سابق آلمان، طی یادداشتی در روزنامه «تاگس‌اشپیگل» نوشتند:«کرونا می‌تواند به فروپاشی اتحادیه اروپا منجر شود.

مگر آنکه یک برنامه حمایتی شبیه به طرح مارشال برای اقتصاد در نظر گرفته شود. کرونا می‌تواند شکاف‌هایی را که هم‌اکنون در اروپا وجود دارد، عمیق‌تر کند تا جایی که به فروپاشی اتحادیه بینجامد.»


این دو دیپلمات برجسته آلمانی تصریح کردند که میزان حمایت اتحادیه اروپا از ایتالیا و اسپانیا در مقابله با کرونا، ناکافی بوده و اقدامات بیشتری لازم است. اگر ما کشورهایی مانند ایتالیا و اسپانیا را تنها بگذاریم، آنها این کار اروپا و به ویژه ما آلمانی‌ها را تا ۱۰۰ سال فراموش نخواهند کرد. آنها به طرح اقتصادی مارشال پس از جنگ جهانی دوم برای احیای دوباره آلمان ‌اشاره کرده و نوشته‌اند: «(نجات) آلمان پس از جنگ جهانی دوم بدون همبستگی اروپایی، ممکن نبود و لذا، برلین مسئولیت ویژه‌ای برای کمک به دیگر کشورها در بحران فعلی دارد».

پایگاه اینترنتی آمریکایی هیل نیز در مطلبی، همه‌گیری ویروس کرونا را مجالی برای برملا کردن اختلافات نهفته در میان نهادهای بین‌المللی و کشورهای همپیمان غربی دانست و نوشت:« انسجام نداشتن کشورهای جهان در این برهه زمانی حساس، نتیجه فروپاشی اتحاد آنها در دوران ریاست جمهور ترامپ و ظهور سران پوپولیست و ناسیونالیست در کشورهای جهان است». آنها معتقدند نحوه مقابله با همه‌گیری کرونا در هفته‌ها و ماه‌های آتی می‌تواند سرنوشت نهادهای جهانی از جمله اتحادیه اروپا، سازمان ملل و سازمان بهداشت جهانی را تعیین کند.


جانسون در بیمارستان


«ایرج حریرچی» معاون وزیر بهداشت ایران زمانی که به ویروس کرونا مبتلا شد، بی‌بی سی رسانه دولتی انگلیس با ادبیات تمسخرآمیز به تحلیل ماجرا پرداخته و نوشت «این اتفاق، طنز تلخی است... فردی که در جایگاهی قرار گرفته تا کشوری را از ابتلا نجات دهد، نمی‌تواند از خودش مراقبت کند». اما به فاصله چند روز خانم «نادین دوریس» معاون وزارت بهداشت و همتای حریرچی در دولت انگلیس هم به کرونا مبتلا شد. ولی هیچ‌کدام از خبرنگاران، گزارشگران، مجریان و کارشناسان بی‌بی سی فارسی هم نگفتند: «این اتفاق، طنز تلخی است... فردی که در جایگاهی قرار گرفته که باید «انگلیس» را از ابتلا نجات دهد، نمی‌تواند از خودش مراقبت کند.»

حالا خبر رسیده که طنز تلخ دیگری بروز کرده و کرونا «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس، را هم روانه بیمارستان کرده است. دفتر نخست‌وزیر انگلیس اعلام کرد که بعد از گذشت ۱۰ روز از ابتلای بوریس جانسون به ویروس کرونا و به دلیل ادامه‌دار بودن علائم بیماری وی، او یکشنبه شب برای انجام آزمایش‌های بیشتر، در بیمارستان پذیرش شده است.خبرگزاری اسپوتنیک نیز به نقل از منابعی گزارش داد جانسون نیاز دارد که به دستگاه اکسیژن وصل شود. 

به نوشته نشریه گاردین، «وخامت بیماری وی بیش از آن بوده که خود یا کابینه‌اش آمادگی پذیرش آن را داشته باشند». گاردین افزود، پزشکانی که «نگران تنفس او هستند» در روزهای گذشته بارها او را معاینه کرده‌اند.از سوی دیگر، شبکه روسیا الیوم گزارش داد: «بدتر شدن حال نخست‌وزیر انگلیس پس از ابتلا به ویروس کرونا، توانایی او برای ادامه کار را زیر سؤال برده است.  اوضاع در ساختمان شماره ۱۰ منطقه داونینگ استریت لندن، مناسب نیست و سؤالاتی درباره آن مطرح شده است که آیا نخست‌وزیر می‌تواند به کارش ادامه دهد یا نه؟ هفته گذشته دومینیک راب، وزیر امور خارجه انگلیس، مسئولیت اداره امور دولت را برعهده گرفت و ریاست نهمین نشست فوق‌العاده کمیته عالی امور فوق‌العاده انگلیس را برعهده داشت.»


آمارهای جعلی


دیروز روزنامه واشنگتن پست گزارش داد، میزان تلفات ویروس کرونا در آمریکا بسیار بیشتر از آمارهای اعلام شده است. واشنگتن پست در گزارش خود نوشت:«متخصصان حوزه پزشکی و برخی مقامات دولت آمریکا می‌گویند شیوع سریع ویروس کرونا مطمئنا باعث کشته شدن شمار زیادی از آمریکایی‌هایی شده است که هرگز در لیست آمارها شمارش نشده‌اند. مراکز کنترل بیماری و پیشگیری از بیماری‌ها فقط فوتی‌هایی که آزمایش آنها در آزمایشگاه‌ها تایید و ثبت شده است را درج می‌کنند». «کریستین نوردلند» سخنگوی مرکز پیشگیری از بیماری‌های آمریکا می‌گوید: « ما می‌دانیم که این آمار به نوعی حداقلی محسوب می‌شود. به گفته مسئولان گورستان‌ها و نمایندگان پرستارهای خانگی، حتی اکنون نیز افرادی که در خانه یا در مراکزی که بیماران به دلیل کمبود تخت در بیمارستان‌ها در آنجا نگهداری می‌شوند، و می‌میرند، مورد آزمایش قرار نمی‌گیرند.
دیروز همچنین، تصاویری از بیمارستان «وایکاف» نیویورک منتشر شد که نشان می‌دهد اجساد قربانیان ویروس کرونا را در کیسه‌های مخصوص در راهروهای بیمارستان رها کرده‌اند.


همزمان، گاردین گزارشی از آمریکا منتشر کرده که نشان می‌دهد طی یک ماه گذشته و همزمان با شیوع کرونا، حدود دو میلیون و ۴۰۰ هزار مورد گواهی عدم سوء پیشینه از اف‌بی‌آی برای خرید سلاح گرفته شده است. منابع آمریکایی می‌گویند بسیاری از خریداران برای اولین بار بوده که اقدام به خرید اسلحه کرده‌اند.به گفته کارشناسان، این آمار نشان می‌دهد که شیوع کرونا در آمریکا تا چه‌اندازه شهروندان این کشور را به وحشت‌انداخته است. دیروز همچنین خبر رسید که با وجود هشدار متخصصان، «دونالد ترامپ» بر تبلیغ و توصیه برای مصرف داروی «هیدروکسی کلروکین» با هدف درمان مبتلایان به ویروس کرونا اصرار دارد.در جریان کنفرانس خبری عصر روز یکشنبه، خبرنگاران بارها از رئیس‌جمهور آمریکا پرسیدند، چرا اظهار نظر در این باره را به متخصصان واگذار نمی‌کند و ترامپ در پاسخ مدعی شد امتحان این دارو ضرری ندارد و ممکن است جواب بدهد، چون بیماران کرونایی چیزی برای از دست دادن ندارند!


افشاگری لیبرمن


از فلسطین‌اشغالی نیز خبر می‌رسد، «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ سابق رژیم‌صهیونیستی، با تکذیب آمارهای رسمی اعلام شده، شمار مبتلایان به کرونا در سرزمین‌های‌اشغالی را ۲۰۰ هزار نفر اعلام کرد. به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان، لیبرمن گفت: آمارهای منتشره درباره شیوع ویروس کرونا، با واقعیت که حاکی از ابتلای ۲۰۰ هزار نفر است، هم‌خوانی ندارد. وی افزود: شمار مبتلایان به ویروس کرونا حدود ۸۰۰۰ نفر اعلام می‌شود، در حالی که مسئولان محلی در شهر «بنی براک» از ابتلای ۳۸ درصد از ساکنان این شهر به کرونا سخن می‌گویند.گزارش محرمانه‌ پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) نیز نشان می‌دهد که این رژیم برای مقابله با ویروس کرونا، تجهیزات درمانی کافی ندارد.

منبع: کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
    0 1
    رسیدیم ترمیناله چیزی جا نذارید. قبل شما شوروی و روسیه هم ازین قولها داده بودن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس