یوفا و کرونا

در دورانی که درست یا غلط به دوران کرونایی مشهور شده ابعاد مختلفی از زندگی بشر تحت تاثیر قرار گرفته و در جهان ورزش، پدیده فوتبال نیز در حال پوست اندازی است.

سرویس ورزشی مشرق - با توجه به قرنطینه نیمی از مردم جهان و حال و روز وصل ناشدنی مردم در کشورهای مختلف، همچنین بروز مشکلات شدید در ابعاد روحی و روانی، اقتصادی و اجتماعی شاید پرداختن به تغییر و تحولات در جهان ورزش و به خصوص دنیای فوتبال چندان توجیه پذیر نباشد اما علاقه‌مندان به این عرصه در این روزها بی رونقی و کساد در بازار فوتبال را به سایر موضوعات غیر قابل باور خود اضافه کرده اند. 

فوتبال به مثابه پدیده ای که گاهی تاثیرات شگرف در جهان می گذاشت اکنون در لاک خود فرو رفته تلاش می‌کند به طور دیگری با دنیای انسان ها رابطه برقرار کند. فوتبال پدیده ای که با فساد خود به ویترین فرهنگی و اجتماعی انسان صدمه وارد می کرد و با مافیای هولناک خود به مدیریت خشن جهانی کمک می کرد اکنون متوجه شده که برای بازگشت به دنیای انسان ها و راهی جز در آغوش کشیدن انسان ها ندارد و باید بار دیگر به ذات پاک ورزش برگردد.

در کشورهای مختلف شاهد نگرش تازه و به نوعی پوست اندازی در فدراسیون های فوتبال هستیم. بازیکنان بزرگ فوتبال و ثروتمندانی که پول نجومی خود را در عرصه های مختلف صنعتی هزینه می‌کردند اکنون بیش از پیش به یاد فقرا و توده اصلی مردم افتاده اند.

در کشور انگلیس به پیشنهاد اتحادیه فوتبال و پس از چند جلسه بسیار مهم و طولانی مقرر شد تمام بازیکنان باشگاه ها از حداقل ۳۰ درصد درآمد سالیانه خود بگذارند تا باشگاه‌های بزرگ فوتبال همچنان سرحال و پابرجا به حیات خود ادامه دهند. از طرفی مقرر شد باشگاه های بزرگ لیگ برتری که معمولاً بودجه‌های بیشتری دارند و حامیان مالی غول‌پیکری نصیبشان می شود به باشگاه های دسته یک دو و سه هم کمک مالی کنند.

از طرفی معادل ۲۰ میلیون پوند در قدم اول از سوی خانواده بزرگ فوتبال بریتانیا به دولت بریتانیا کمک شد و طبق مصوبات جلسات برگزار شده قرار بر این شد تا این کمک های نجومی ادامه داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

فوتبال در پساکرونا بسیار پاک‌تر و مردمی‌تر خواهد بود/ خسارت تاریخی و غیرقابل محاسبه در فوتبال بریتانیا

در کشور سوئد به دستور فدراسیون فوتبال و با توجه به قوانین خاص این کشور که در برخورد با شیوع ویروس جدید کرونا کمی متفاوت و عجیب واکنش نشان داده است، مقرر شد تا تمام باشگاه های فوتبال بدون قید و شرط هرکدام معادل ۲ میلیون یورو دبه ولت این کشور کمک مالی کنند و مازاد این کمک در صورت صلاحدید حاکمان سوئد به چند کشور آفریقایی و آسیایی منتقل شود.

کارکنان باشگاه مالمو در سوئد به صورت داوطلبانه یکی از طبقات مهم ساختمان اداری را به مرکز خیاطی و تولید گان و لباسهای مخصوص کادر درمانی همچنین ماسک‌های سه لایه تبدیل کرده و به صورت شیفتی در حال فعالیت هستند. آنها هیچ حقوقی دریافت نخواهند کرد و تمام تولیدات خود را به دولت سوئد تقدیم خواهند کرد.

در کشور اسپانیا نیز مقرر شد لالیگا تا اطلاع ثانوی تعطیل باشد و رقابت‌ها به احتمال بسیار زیاد در دل تابستان از سر گرفته خواهد شد.

اکنون به نظر می رسد بهترین زمان برای تغییر تقویم لیگ های داخلی در کشورهای مختلف جهان است تا بین بازی های مهم و روزهای ملی تورنمنت‌های مهم جهانی یا قاره ای فاصله چندانی نیفتد.

در کشور ایتالیا بحران تا حدی بالا گرفته که فدراسیون فوتبال این کشور حتی فرصتی مناسب برای برگزاری جلسات رسمی پیدا نکرده اما در همین هیاهو و بی نظمی و البته تخریب روحیه جمعی در این کشور باز هم شاهد اتفاقات انسانی و بسیار باشکوه و امیدوارکننده بوده ایم. بیش از ۴۰۰ جوان ایتالیایی که کاملا گمنام و بدون تابلو یا تبلیغات کار خود را آغاز کرده‌اند این روزها به خانه های مردم سر زده و به کسانی که در خانه‌ها مانده‌اند، آذوقه و دارو می رسانند.

تمام باشگاه های ایتالیایی در تصمیمی متحدانه بیش از ۲۰ درصد درآمد سالیانه خود را به دولت هدیه دادند تا هر چه سریعتر و بیش از پیش به فریاد مردم خود برسد.

بازیکنان بزرگ ایتالیایی حتی برخی لژیونرها فارغ از ملیت خود کمک های مالی قابل توجهی به دولت ایتالیا داشتند. این یعنی همان ذات پاک فوتبال که این روزها بیش از پیش به چشم می‌خورد.

در آسیا نیز شاهد چند اتفاق امیدوارکننده و انسانی در فوتبال برخی کشورها بوده ایم و قطعاً امیدوار هستیم فوتبال ایران نیز اتفاقاتی انسانی رقم بزند و به زودی شاهد اتحادی تاریخی بین باشگاه‌های فوتبال ایران و فوتبالیست‌های ثروتمند ایرانی باشیم.تفاوت زیادی بین خواهش یک شهروند معمولی و خواهش یک ستاره محبوب و مردمی از مردم برای در خانه ماندن وجود دارد و بهتر است در کنار اتفاقات اقتصادی و کمک هایی که باید بیش از اینها باشد شاهد فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی ستارگان باشیم تا فوتبال ایران هم به ذات پاک فوتبال ادای دین کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • پارسا IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
    13 2
    صحنه ها بسیار زیبا بود ممنون . فقط کاش کم صحنه میذاشتین نرسیدم همه صحنه هارو ببینم
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
    4 1
    فوتبالیستها وسلبریتیهاوخواننده های ایرانی فقط فکرجیب خودشونن ذره ای تواین اوضاع اسفبارکمک حال مردم نیستن خاک عالم برسرطرفدارهای خاک برسرشون که ازاین آدم های پول پرست حمایت میکنند
  • DE ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
    1 0
    منقبتِ نداشته را تبلیغ میکنی. 400 جوان ایتالیایی چه زبطی به فوتبال داشت دقیقاً!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس