حق پخش تلویزیونی فوتبال

تعطیلی لیگ های فوتبال در سراسر دنیا باعث شده تا وضعیتی جدید در این رشته و نهادهای اقتصادی وابسته به آنها ایجاد کند که به نوعی برای همه جدید و پیش بینی نشده بود!

سرویس ورزش مشرق – وضعیت در فوتبالِ بی تحرک، به گونه ای است که یکی از سرگرم کننده ترین برنامه های تلویزیونی در اروپا، آسیا و سایر قاره ها تعطیل شده و از این رو بخش عمده ای از تبلیغات تلویزیونی نیز هم زمان با لغو دیدارهای فوتبال پخش نمی شوند. هر یک ثانیه که تبلیغی از تلویزیون های انگلیس، اسپانیا، ایتالیا، آلمان و غیره پخش نمی شوند لطمه ای چند ده هزار دلاری و هر دقیقه چند صدهزار دلاری و هر ساعت ضرری چند میلیونی را متوجه شبکه های خصوصی می کند که بابت پخش فوتبال تیم های مطرح و پرطرفدار، مبالغ هنگفتی از این راه به جیب می زدند.

در این بین باشگاه هایی نیز که در خارج از ایران از این راه ارتزاق کرده و به گفته چندباره مدیران شان بیش از ۶۰ درصد درآمدهای سالانه شان از این محل تأمین می شود حالا به شدت تحت فشار هستند.

آنچنان که شنیده شد فدراسیون فوتبال انگلیس مبلغی معادل ۱۰۰۰ میلیارد تومان وام را برای کمک به باشگاه های لیگ برتری اش اختصاص داده است تا در روزهای کرونایی بتوانند از عهده مخارج بالای خود بربیایند و طلب بازیکنان و مربیان شان را پرداخته و به امورات جاری شان رسیدگی کنند. در این بین باشگاه ها هم به همان اندازه لطمه می بینند که تلویزیونهای خصوصی یا دولتی در کشورهای مختلف از این بابت ضرر کردند.

اما در ایران شرایط تقریبا متفاوت است. بی شک سازمان صدا و سیمای ما که کمترین مقدار ممکن از حق پخش را به باشگاه های لیگ برتر پرداخت کرده و بخش اعظم درآمدهای خود از پخش تبلیغات قبل، وسط و بعد از مسابقات فوتبالی را از دست داده است حالا با لطمه ای جبران ناپذیر مواجه شده است. این درحالی است که باشگاه های لیگ برتری که هرگز به این مبلغ حق پخش اتکا نکرده بودند از این بابت کمترین ضرر ممکن را متوجه شده اند.

وقتی در این باره با مسئولان باشگاه ها حرف می زنیم متوجه این حقیقت می شویم که آنها بیش از هر چیز محتاج کسب درآمد از طریق اسپانسرهای مالی باشگاه هایشان و یا خیّرین هستند و کمترین حساب را روی حق پخشی باز کرده اند که به سازمان لیگ پرداخت می شود. مبلغی که آنها نیز پس از کسر مقادیری از آن بابت حق عضویت باشگاه ها در لیگ برتر، جرایم کمیته انضباطی یا استیناف فدراسیون فوتبال و یا سهم قرارداد بازیکنان و غیره، عدد کمی را به باشگاه ها تزریق می کنند.

با این تفاسیر به نظر می رسد باشگاه های فوتبال ما کمترین ضرر بین همه باشگاه های حرفه ای را متوجه شده اند درحالی که اغلب باشگاه های دنیا بدون پخش تلویزیونی به شدت ضرر کرده اند!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • طاهر IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    0 0
    امسال هم باید لیگ های ورزشی تعطیل و متوقف شوند و هم سیستم آموزش هم پایه های امسال را دوباره از پاییز آغاز کند چون امسال کلا سیستم آموزشی کشور فقط 10 در صد فعال بود همش تعطیل ( سرما - آلودگی_ برف_ حوادث ابان و کرونا و ...
  • سهیل بشردوست DE ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    1 0
    سخن از ورزش شد؛ یادی کنیم از استاد بزرگ شطرنج جهان علیرضا فیروزجا...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس