کد خبر 1057703
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۶
انصارالله یمن

در عملیات اخیر، نیروهای انصارالله این جبهه را به طور کامل پاکسازی کردند و استان جوف را تقریبا به تصرف کامل درآورند و آخرین امید عربستان برای نزدیک شدن به صنعا به طور کامل از بین رفت.

به گزارش مشرق، نیروهای جنبش انصارالله یمن در عملیات مهم و راهبردی ای که از هفته های گذشته آغاز کرده بودند بالاخره موفق شدند مرکز استان جوف یمن را به کنترل خود درآورند و برای اولین بار از شروع تهاجم عربستان سعودی در فروردین ۹۴ مرکز یک استان مهم را متصرف شوند. در خصوص اهمیت عملیات اخیر و دستاوردهای آن چند نکته مهم وجود دارد که به اختصار بدان ها می پردازم.

۱- ائتلاف سعودی از ۲ سال گذشته تمام تلاش خود برای تصرف صنعا را معطوف به جبهه نِهِم در صنعا و صرواح در استان مارب نموده بود و این جبهه مهم تنها مسیر تصرف صنعا برای عربستان سعودی و متحدانش به شمار می رفت.

بیشتر بخوانید:

رزمندگان یمنی در آستانه یک پیروزی تاریخی و سرنوشت‌ساز + نقشه میدانی و عکس

نجبا: یمنی‌ها ناکارامدی سامانه‌های پدافندی آمریکا را ثابت کردند

عملیات سرنوشت‌ساز در دو استان راهبردی یمن

در عملیات اخیر، نیروهای انصارالله این جبهه را به طور کامل پاکسازی کردند و استان جوف را تقریبا به تصرف کامل درآورند و آخرین امید عربستان برای نزدیک شدن به صنعا به طور کامل از بین رفت.

۲- مرز ۷۰۰ کیلومتری استان جوف با عربستان سعودی جبهه بسیار وسیعی را برای عملیات های نفوذی انصارالله به عمق خاک عربستان می گشاید و سعودی ها مجبورند برای کنترل این ۷۰۰ کیلومتر مرز هزاران نیرو بسیج کنند که تمرکز آنان را در جبهه های دیگر بهم خواهد زد چرا که کمیته های مردمی و ارتش یمن از متر به متر این مرز برای نفوذ به عمق خاک عربستان استفاده خواهند نمود.
نکته جالب اینجاست سعودی ها در تامین نیرو برای محافظت مناسب از سرحدات خود که در مجاورت استان های حجه و صعده بودند نیز مشکل داشتند و حالا محافظت از مرزهای مجاور جوف یک معضل جدی برای آنان خواهد بود.

۳- این استان به لحاظ نزدیکی به تاسیسات نفتی آرامکو ، ریاض و امارات متحده عربی مکان بسیار مناسبی برای شلیک موشک های کروز و بالستیک یمنی ها را فراهم خواهد نمود و دست انصارالله و ارتش یمن را برای شلیک ها موثر و دقیق بازتر خواهد کرد.

۴- به لحاظ کشاورزی این استان یکی از مراکز مهم تامین غذای یمن به شمار می رود ؛ همچنین بسیاری از چاههای مهم نفتی و ذخایر زیرزمینی یمن که در جوف قرار دارند نیز به کنترل انصارالله درآمد.

۵ – تصرف استان جوف عملا موجب افزایش ابتکار عمل انصارالله و بازکردن جبهات جدیدی علیه ائتلاف سعودی خواهد شد ؛ این استان با استان های مارب ، صعده ، عمران ، حضرموت و صنعا هم مرز است و همین تعدد جبهات دست فرماندهان یمنی را برای فریب دشمن و برهم زدن تمرکز آنان بازتر خواهد نمود و ایضا توان دشمن را برای تمرکز نیروهایش بر یک جبهه کاهش خواهد داد.

۶- از هم پاشیدگی نیروهای عبدربه منصور هادی در جوف ضربه سنگینی به مشروعیت و اعتبار دولت مستعفی یمن وارد کرد و بسیاری از فرماندهان و قبایل دیگر اعتماد سابق را به دولت وی نخواهند داشت. برای مثال بعد از شکست ارتش هادی در جوف واحدهای نظامی مستقر در جزیره سُقُطری در دهانه خلیج عدن که در بیعت منصور هادی بود به جدایی طلبان جنوب یمن پیوستند.

۷- با تصرف استان جوف شرایط بسیار مناسبی برای حمله و تسلط بر استان استراتژیک مارب فراهم شد. در صورتی که انصارالله مارب را نیز تصرف کند راه اصلی تدارکاتی سعودی ها از شمال به جنوب یمن قطع خواهد شد و تنها مسیر استان المهره برای سعودی ها باقی خواهد ماند؛ همچنین در اختیار گرفتن مارب به معنای تسلط انصارالله بر تمام جغرافیای جمهوری یمن شمالی ست و اصلی ترین پایگاه ائتلاف سعودی نیز برای حاکمان ریاض از بین خواهد رفت و عملا شکست قطعی عربستان رقم میخورد و پس از آن ارتش یمن با تمرکز و اعتماد به نفس کامل برای تصرف مناطق باقی مانده استان تعز و عدن گام برخواهد داشت.

* علیرضا تقوی نیا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • پاکسرشت..شیراز IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
    41 0
    خداپشت پناهتون باشه دلیرمردان یمنی. پوزه ی رژیم سلمان وال یهودروبخاک خواهند مالید...شجاعت روازحیدرکراربه ارث بردن خصوصاانصارالله درودبه شهامت ومقاومت مقدستون
    • سجاد IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
      11 22
      به امید نابودی ال سعود و انصارالله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس