کد خبر 1057583
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۶:۰۱
ضدعفونی نمایه

از آنجا که ویروس کرونا حداقل ۲ تا ۳ روز بر روی سطوح مختلف زنده می‌ماند، بنابراین رعایت نکات بهداشتی و پاکسازی سطوح منزل و محل کار در برابر کرونا امری ضروری است.

به گزارش مشرق، این روزها دغدغه افراد پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا است. ویروس کرونا اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی در چین شیوع پیدا کرد و به سرعت بیشتر کشورهای جهان از جمله ایران را درگیر کرد. این ویروس با علائم سرماخوردگی ظاهر می‌شود و در مدت کوتاهی به ریه‌ها حمله می‌کند و سبب بروز مشکلات تنفسی می‌شود. مسأله‌ای که ترس از این ویروس را بالا برده است، سرعت انتقال و شیوع آن است. ویروس کرونا از ویروس‌های مقاومی است که طول عمر به نسبت بالایی دارد؛ از آنجا که ویروس می‌تواند حداقل ۲ تا ۳ روز بر روی سطوح مختلف مانند سطوح فلزی، چوبی، پلاستیکی زنده بماند، رعایت نکات بهداشتی و پاکسازی سطوح منزل و محل کار در برابر کرونا امری ضروری است.

یکی از راه‌های مقابله با شیوع بیشتر ویروس کرونا رعایت بهداشت فردی و اجتماعی است. بارها و بارها در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها گفته شده که دست‌ها به صورت مرتب شسته شوند و یا هنگام عطسه و سرفه حتماً از دستمال استفاده شود. در ادامه سلسله گزارش‌های نحوه مقابله و پیشگیری از کرونا در این گزارش شما را با نحوه ضدعفونی کردن وسایل عمومی و خانه برای پیشگیری از انتقال کرونا آشنا می‌کنیم.

ضدعفونی کردن خانه برای مقابله با ویروس کرونا

گاهی اوقات مجبور هستیم به بیرون از خانه مراجعه کنیم، مثل خرید کردن، کارهای بانکی در شرایطی مثل الان که ویروس کرونا به شدت شیوع پیدا کرده است باید بعد از برگشت به خانه بلافاصله وسایل را ضدعفونی کنیم.

 مواد غذایی که از سوپرمارکت و یا فروشگاه‌های زنجیره‌ای خریداری می‌کنید در معرض آلودگی و میکروب قرار دارد، بعد از خرید بسته‌های مواد غذایی مثل ماکارونی، بطری شیر، رب گوجه را با یک دستمال آغشته به مواد ضدعفونی، تمیز کنید و بعد در یخچال و کابینت قرار دهید.

بیشتر بخوانید:

چرا نباید از الکل صنعتی برای ضدعفونی کردن دست‌ها استفاده کرد؟

 میوه و سبزیجات را نیز قبل از قرار دادن در یخچال شسته و ضدعفونی کنید، محیط سرد و تاریک یخچال و فریزر محل خوبی برای ماندگاری ویروس کرونا است. در این مدت پلاستیک مواد غذایی را دور بریزید.

دستگیره درب خانه را حتماً تمیز کنید، دستگیره درب ورودی یکی دیگر از کانون‌های اصلی ویروس کرونا در محیط منزل است. به این دلیل که هر زمان که وارد خانه شدید، دست‌های کثیف خود را روی آن‌ها قرار می‌دهید. یک بسته از دستمال مرطوب ضد ویروسی (پد الکل) را در کنار درب قرار دهید تا مطمئن شوید که مرتباً بعد از باز کردن درب، دستگیره را تمیز می‌کنید.

ضدعفونی کردن آشپزخانه را فراموش نکنید

 آشپزخانه یکی دیگر از مکان‌هایی است که ممکن است ویروس کرونا در آن گسترش یابد. هر سطحی که در حین پخت غذا لمس می‌شود، می‌تواند ویروس را منتقل کند. بنابراین حتماً همه وسایل آشپزخانه (ظروف، قاشق و چنگال، لیوان و موارد دیگر) و میز ناهارخوری را به طور مرتب با مواد ضدعفونی‌کننده تمیز کنید تا عاری از ویروس شوند.

سطل زباله‌ها محله تجمع ویروس کرونا

سطل زباله را مرتب خالی کنید آن را نیز ضدعفونی کنید. سعی کنید با لباس‌های بیرون روی تخت و یا مبل نشینید.  برای ضدعفونی کردن خانه از مواد شوینده آنتی‌باکتریال استفاده کنید.

برای شستشوی لوازم پرکاربرد، انواع سطوح خانه و آشپزخانه، ریموت کنترل‌های لوازم الکترونیکی، تلفن‌های رومیزی و همه آنچه بین افراد به صورت مشترک استفاده می‌شود، حتماً از مواد شوینده ضدعفونی کننده استفاده کنید؛ تا ضمن از بین بردن باکتری‌ها و میکروب‌زدایی سبب انتقال ویروس و انواع میکروب از فردی به فرد دیگر نشوند.

 شستشوی ملحفه‌ها، روتختی و روبالشی‌ها را فراموش نکنید

احتمالاً خوب می‌دانید که حوله‌ها، ملحفه‌ها و رویه‌ بالش‌ها بهترین مکان برای محل زندگی ویروس‌ها هستند. در طول دوره بیماری خودتان یا یکی از اعضای خانواده و با ورود باکتری‌ها و حتی پس از آن برای از بین بردن ویروس‌ها باید آن‌ها را با آب گرم و مواد شوینده ضدعفونی‌کننده شسته و ضدعفونی کنید.

 اگر یکی از نزدیکان شما علائم ویروس کرونا و یا آنفلوآنزا را دارند، لباس‌های فرد را جدا بشویید و بعد ماشین لباسشویی را نیز ضدعفونی کنید. برای ضدعفونی کردن ماشین لباسشویی کافی است اجازه دهید ماشین لباسشویی را خالی کنید، سپس با سفیدکننده و آب گرم بشویید و ضدعفونی کنید؛  بنابراین باید نسبت به ضدعفونی کردن این نقاط حساسیت به خرج دهید. برای ضدعفونی کردن سطوح می‌توانید از ترکیب زیر استفاده کنید.

 ۵ قاشق غذاخوری وایتکس را در یک لیتر آب سرد مخلوط کنید، محلول را روی سطح اسپری کنید و با یک دستمال تمیز فقط به صورت رفت روی سطح بکشید و سطح را ضد عفونی کنید. دقت کنید اصلا نباید به صورت رفت و برگشت بکشید. دستمال را بعد از استفاده در هر سطح با همین محلول بشویید و برای سطوح دیگر استفاده کنید. رطوبتی که از محلول ضدعفونی روی سطح باقی می‌ماند را با دستمال خشک نکنید، اجازه دهید خود به خود خشک شود. دقت کنید که محلول حتماً باید با آب سرد درست شود و نه آب گرم، آب گرم خاصیت گندزدایی و ضدعفونی محلول را از بین می‌برد.

حمام و سرویس بهداشتی باید مرتب ضدعفونی شوند

 حمام و سرویس بهداشتی، روشویی دستشویی، توالت فرنگی در تماس مستقیم با افراد هستند، بنابراین باید تمیز و ضدعفونی شوند. برای ضدعفونی کردن حمام و سرویس بهداشتی می‌توانید از شوینده‌های مخصوص سرویس بهداشتی استفاده کنید. تمیز و ضدعفونی کردن دیوار و کاشی‌ها، کف و سر دوش فراموش نشود. از مایع دستشویی به جای صابون برای شستن دست‌ها استفاده کنید. دستمال توالت را در یک محفظه مناسب قرار دهید.

 ضدعفونی کردن محیط کار برای مقابله با ویروس کرونا

بنا به شغلی که دارید روزانه با افراد زیادی در ارتباط هستید و در این شرایط ویژه که ویروس کرونا در ایران شیوع پیدا کرده است باید نسبت به تمیز و ضدعفونی کردن محیط کار برای حفظ سلامتی خود و اطرافیان دقت زیادی به خرج دهید. فرقی نمی‌کند شما راننده تاکسی هستید و یا فروشنده و یا حتی کارمند، ویروس ممکن است هر جا در کمین شما باشد.

 قبل از هر چیز شستن دست‌ها نباید در محیط کار فراموش شود. وسایل و سطوحی که با آن‌ها مرتب در ارتباط هستید را با محلول الکلی ۷۰ درصد ضدعفونی کنید. میز کار و کیبورد و موس، خودکار از وسایلی هستند که از آن‌ها استفاده زیادی می‌شود. مقداری محلول روی میز کار اسپری کنید و با یک دستمال تمیز فقط به صورت رفت، میز را تمیز کنید. با توجه به محدودیت در محیط کار برای تمیز و ضدعفونی کردن می‌توانید از دستمال یکبار مصرف حوله‌ای استفاده کنید.

در این مدت از لیوان شخصی استفاده کنید

 برای تمیز و ضد عفونی کردن کیبورد، دستمال را آغشته به محلول ضدعفونی کنید، دقت کنید که دستمال بیش از حد خیس نشود. سپس روی کیبود و موس را تمیز کنید. فراموش نکنید که سیستم را برای ضدعفونی کردن خاموش کنید. بین دکمه‌های کیبورد و درزها را می‌توانید با یک گوش پاک‌کن آغشته به محلول ضدعفونی تمیز کنید. ضد عفونی کردن تلفن را نیز نباید فراموش کنید، برای ضدعفونی کردن تلفن نیز مانند تمیز کردن موس و کیبورد عمل کنید.

 دستگیره‌های در، پنجره، کمد و کلیدهای برق در تماس با افراد است و امکان آلوده شدن آن‌ها به ویروس کرونا بالا است؛ بنابراین باید این نقاط نیز مرتب تمیز و ضدعفونی شوند. سطل زباله اتاق کار نیز باید مرتب خالی شود.

 در این مدت از لیوان شخصی استفاده کنید و قبل از هر بار استفاده تمیز بشویید. سعی کنید در حین کار تنقلات مصرف نکنید، قبل از خوردن حتماً دست‌ها را بشویید.

 علاوه بر ضدعفونی کردن محیط کار و خانه وسایلی که در طول روز از آن‌ها استفاده می‌کنید، مثل موبایل، سوییچ با محلول الکل ضدعفونی کنید.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • @fayazane_eshgh IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
    4 21
    من تو پیج اینستام چند تا بمب ضدکرونا اموزش دادم که میشه تو منزل درست کرد و نیازی به این همه ضدعفونی کل خونه و... نیست!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس