کد خبر 1057361
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۴
ماجرای بازی جنگ بیولوژیک آمریکا و کرونا

اتهام زنی های مکرر مقامات کشورها به ایالات متحده آمریکا سبب شد تا به بررسی برخی اقدامات این کشور در زمینه بیولوژیک بپردازیم.

به گزارش مشرق، اتهام زنی های مکرر مقامات کشورها به ایالات متحده آمریکا سبب شد تا به بررسی برخی اقدامات این کشور در زمینه بیولوژیک بپردازیم، رخداد ۲۰۱، شبیه سازی جنگ بیولوژیک آمریکا با یک کرونا ویروس دقیقا ۲ ماه پیش از اعلام انتشار کروناویروس در چین انجام شد. آیا ایالات متحده آمریکا از قبل برای چنین روزی برنامه ریزی کرده و مدل همه گیری را شبیه سازی کرده است؟ با توجه به این اسناد آیا آمریکا متهم درجه اول این بحران جهانی نیست؟

در ۱۸ اکتبر ۲۰۱۹ یک گروه ۱۵ نفره از متخصصان سلامت، کارمندان دولتی و تاجران در نیویورک گرد هم آمدند تا با شبیه‌سازی یک بازی جنگ، واکنش جهان به یک شیوع بین‌المللی که تاکنون نظیر آن دیده نشده را طرح‌ریزی و بررسی کنند.

بیشتر بخوانید:

افزایش نارضایتی مردم آمریکا از عملکرد ترامپ در مقابله با کرونا

این بازی، یک برنامه‌ی تمرینی بود که عامل فرضی در آن یک ویروس از خانواده‌ی کرونا با نام CoronaNovel است و شباهت‌های بسیاری از حیث ساختار، علائم و نحوه‌ی انتشار با ویروس کووید-۱۹ دارد. پس از حدود ۳:۳۰ ساعت، نتایج شبیه‌سازی آماده شد و همه را شگفت‌زده کرد! علی‌رغم بهترین تلاش ممکن از سوی تمامی گروه‌های شرکت‌کننده به‌منظور حفظ جهان، بیش از ۶۵ میلیون نفر بر اثر انتشار این ویروس فرضی کشته شدند.

رخداد ۲۰۱ : تمرین پاندمی جهانی

شبیه‌سازی فوق بر پایه‌ی یک مدل از ویروس کرونا توسط «مرکز امنیت سلامت دانشگاه جان هاپکینز» ، «مجمع اقتصاد جهانی»  و «بنیاد خیریه‌ی بیل و ملیندا گیتس»  پشتیبانی گردید. شروع این شیوع از کشور برزیل و بر اثر استفاده از گوشت خوک آلوده اتفاق افتاده است که در فرض اولیه، از خوک به کشاورزان منتقل شده. در این شبیه‌سازی، مردم سراسر جهان طی شش ماه آلوده شده و پس از ۱۸ ماه حدود ۶۵ میلیون نفر کشته شدند که بزرگترین بحران فرضی جهانی از طریق اقدامات بیولوژیک را بیان می‌نماید.

در این بازی ۳:۳۰ ساعته، بازیگران با یک سناریو فراگیری جهانی مواجه شدند که طی آن با مسایل حل نشده‌ی سیاست واقعی جهانی و مسایل اقتصادی که می‌تواند با سیاست، سرمایه‌گذاری و توجه در زمان حاضر، از فهرست مشکلات آینده رفع شود؛ آشنا شدند. مباحث بازیگران و توصیه‌های میزبان در این تمرین در سطح بالای تصمیمات راهبردی قرار داشت.

سناریوی بازی جنگ بیولوژیک «رخداد ۲۰۱»

سناریوی بازی جنگ بیولوژیک «رخداد ۲۰۱» بدین صورت است که یک کرونا ویروس جدید که از خفاش به خوک و سپس به انسان منتقل شده در سطح جهان شیوع می‌یابد. این انتقال که با رسیدن به اولین انسان، در زنجیره‌ی انسانی فراگیر می‌شود، تبدیل به یک پاندمی می‌گردد. بیماری‌زایی این بیماری تا حد زیادی همانند ویروس سارس است اما با نشانه‌های ملایم‌تری میان مردم منتقل می‌شود، بدین معنا که میزان کشندگی آن از سارس ۲۰۰۳ کمتر است.

این بیماری از یک مزرعه‌ی پرورش خوک در برزیل شروع شده و در ابتدا به آرامی و کاملاً ساکت است اما در ادامه به‌سرعت منتشر می‌شود. مبتنی بر سناریوی رخداد ۲۰۱، اولین خروج ویروس از برزیل توسط خطوط هوایی بوده و به کشور پرتغال انتقال می‌یابد و در ادامه به ایالات متحده، چین و پس از آن به دیگر کشورها سرایت می‌کند. هر چند که برخی از کشورها در ابتدا موفق می‌شوند تا حدی آن را کنترل کنند اما در نهایت به بسیاری از کشورها رسیده و تقریباً هیچ کشوری نمی‌تواند آن را کنترل نماید.

بر اساس سناریوی بازی، امکان دسترسی به واکسن در اولین سال بیماری میسر نمی‌شود و داروهای آنتی ویروس فرضی تا حدی به بیماران کمک می‌کنند اما نمی‌توانند انتشار بیماری را متوقف سازند. در طول ماه‌های آغازین پاندمی تعداد تجمعی افراد مبتلا به صورت انفجاری افزایش یافته و هر هفته دو برابر می‌شود.

این سناریو پس از ۱۸ ماه و با مرگ حدود ۶۵ میلیون نفر پایان می‌یابد. نقطه‌ی پایان در این فراگیری جهانی یکی از دو شرط زیر است:

۱- تولید و عرضه‌ی انبوه واکسن مؤثر بیماری

۲- ابتلا حدود ۸۰ الی ۹۰ درصد از کل جمعیت جهان به ویروس فرضی


 

اهداف بازی جنگ بیولوژیک «رخداد ۲۰۱»

در بخش اهداف این شبیه‌سازی عنوان شده سالانه حدود ۲۰۰ رخداد با استعداد فراگیری در سراسر جهان دیده می‌شود و این میزان رو به افزایش است. متخصصان معتقدند که در نهایت یکی از این فراگیری‌های بالقوه به فعلیت رسیده و پیامدهای فاجعه‌باری را برای جامعه‌ی جهانی به‌همراه خواهد داشت. از این رو برگزاری این شبیه‌سازی و مشابه آن ضروری است. مطالعات اقتصادی اخیر نشان داده که فراگیری‌ها سبب ضربات اقتصادی به اقتصاد جهانی با میانگین سالانه ۰.۷ درصد از تولید ناخالص جهانی  که معادل ۵۷۰ تریلیون دلار است  خواهد شد.

قیاس سناریوی رخداد ۲۰۱ با وقایع ویروس کووید-۱۹

برای قطعی شدن شباهت سناریوی رخداد ۲۰۱ با شرایط فعلی جهان حاصل از فراگیری ویروس کووید-۱۹؛ قیاس نظیر به نظیر ارائه می‌شود:

جدول قیاسی فوق به‌طور دقیق اثبات می‌کند آنچه امروز توسط انتشار ویروس کووید-۱۹ در سطح جهان رخ داده، به‌طور دقیق و با تمام جزییات توسط آمریکا سناریوسازی و تمرین شده است. آیا این‌همه شباهت و علائم یکسان در جزییات هر دو سناریوی فرضی و واقعی، کاملاً تصادفی است و همچنان می‌توان در اینکه بازیگر و عامل اصلی طراحی و انتشار کووید-۱۹، دولت ایالات متحده است تردید داشت؟!

منبع: خبرگزاری دانشجو

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
    24 0
    شک نکنید که این اتفاقات تصادفی نیست هیچ اتفاقی در دنیا تصادفی نیست البته اگر بعضی دوستان منو به توهم توطئه متهم نکنند
  • IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
    2 0
    حرف قابل تاملی زدی مشرق
  • IR ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
    2 0
    وای مشرق یه چیز دیگه یادم افتاد .اینا اومدن کل جمعیت زمین رو حساب کردن ۶۵ میلیون بمیره حدود یک درصد از جمعیت جهان .و واسه همین الان میگن اگه تو امریکا صد یا دویست هزار کشته بدیم ،خوب عمل کردیم .ینی میخوان از اون یک درصد جهانی کمتر تلفات بدن .اینا بازی شون با واقعیت خیلی میخوره ها کار کار خودشونه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس