حملات موشکی ایران

یک اندیشکده آمریکایی از ضعف و نواقص دفاع موشکی آمریکا انتقاد کرد و نوشت آمریکا برای مقابله با افزایش رفتار تهاجمی و حملات موشکی ایران به سپر موشکی و راکتی نیاز دارد.

سرورس جنگ نرم مشرق - اندیشکده آمریکایی بنیاد هریتج در مقاله‌ای به قلم توماس اسپور مدیر مرکز دفاع ملی این بنیاد نوشت: در روز ۱۱ مارس، حدود ۳۰ راکت به پایگاه هوایی تاجی در مرکز عراق شلیک شد که در نتیجه آن، دو نیروی آمریکایی و یک سرباز انگلیسی کشته شدند. سه روز بعد، راکت‌های دیگری نیز در تاجی فرود آمدند که سه سرباز دیگر آمریکایی را مجروح کردند. قانونگذاران در هفته گذشته مقامات پنتاگون را در رابطه با فقدان پدافند موشکی و راکتی در پایگاه‌های عراقی محل استقرار نیروهای آمریکایی تحت فشار قرار دادند. اینکه چرا ارتش ما از سامانه گنبد آهنین یا قابلیت‌های دیگر برای محافظت از سربازان استفاده نمی‌کند؟ پیش‌تر نیز، پس از حملات موشکی ایران به پایگاه‌های هوایی عین الاسد و اربیل که در واکنش به ترور ]سردار[ قاسم سلیمانی انجام گرفت، نگرانی‌های مشابهی مطرح شده بود.

اسپور در این خصوص می‌گوید: پاسخ خلاصه به سؤال فوق این است که سامانه‌های پدافند موشکی فعلی ارتش آمریکا برای استفاده در پایگاه‌های دوردست بهینه‌سازی نشده‌اند. پدافندهای راکتی ما نسبت به آنچه از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰ در میدان جنگ عراق استفاده کردیم، پیشرفتی نکرده‌اند.

مقامات پنتاگون یادآور شده‌اند که آمریکا برای استقرار موشک‌های پاتریوت در خاک عراق، به مجوز بغداد نیاز دارد. این به تنهایی نمی‌تواند توجیه قانع‌کننده‌ای برای عدم استفاده از پاتریوت باشد. در واقع، استقرار سامانه‌های کاملاً دفاعی، به ندرت بحث‌برانگیز می‌شود. منطقی به نظر نمی‌رسد که در صورت احساس نیاز آمریکا به استقرار سامانه پاتریوت در عراق، دولت این کشور با این خواسته مخالفت کرده باشد. حتی اگر چنین مخالفتی اتفاق می‌افتاد، احتمال کمی وجود داشت که آمریکا پاسخ «نه» را بپذیرد.

در ادامه این گزارش آمده است: این عدم موفقیت در استقرار سامانه پاتریوت احتمالاً ناشی از ترکیبی از سه عامل است؛ تغییر ضوابط مربوط به محافظت از نیروهای آمریکایی، کمبود کلی دارایی‌های دفاع موشکی آمریکا و محدودیت بکارگیری عملیاتی. دارایی‌های دفاع موشکی آمریکا محدود و اندک است. معمولاً این سامانه برای رای محافظت از تعداد بسیار محدودی از دارایی‌های استراتژیک مهم و کلیدی اختصاص پیدا می‌کنند.

ارتش آمریکا فقط ۱۵ گردان پاتریوت دارد؛ ۱۳ مورد از آنها صرفاً پاتریوت و ۲ مورد ترکیبی از سامانه‌های پاتریوت و اَوِنجر هستند. ۶۰ یگان نیز تحت فرماندهی این گردان‌ها قرار دارند که به عنوان «آتشبار» مورد اشاره قرار می‌گیرند.

آتشبارها حکم اسب بارکش سامانه پاتریوت را دارند. آنها معمولاً از ۶ تا ۸ موشک‌انداز، یک رادار و یک مرکز کنترل تشکیل می‌شوند. این آتشبارها در سطح جهان پراکنده‌اند وظیفه پشتیبانی از مرکز عملیات‌های هوایی آمریکا در قطر، سایت‌های مهم و حساس کره جنوبی و چندین مکان حیاتی دیگر را به عهده دارند.

سامانه‌های دفاع موشکی پاتریوت از جمله دارایی‌های نظامی ارتش آمریکا محسوب می‌شوند که مکرراً مستقر شده و به شدت تحت کنترل قرار دارند. به دلیل تقاضای بالایی که برای استفاده از یگان‌های پاتریوت وجود دارد، معمولاً پس از یک سال استقرار، برای یک و نیم سال استراحت، آموزش و تعمیر به کشور بازمی‌گردند. تصمیم به استقرار یک سامانه پاتریوت برای درخواستی جدید، معمولاً زمان توقف این یگان در داخل کشور را کاهش می‌دهد.

اندیشکده هریتج در بخش دیگری از گزارش خود می‌نویسد: به دلیل تعداد محدود یگان‌های پاتریوت موجود و سطح نسبتاً پایین تهدیدهای غالب در عراق در ژانویه ۲۰۲۰، استقرار یک آتشبار برای محافظت از ۱۵۰۰ نیروی نظامی آمریکا در پایگاه عین الاسد در ژانویه ۲۰۲۰ کاملاً غیرعادی بود. قاعده معمول در این شرایط، اتکا بر تدابیر پدافند غیرعامل مانند استحکامات، پناهگاه‌ها و هشدار سریع خواهد بود. با توجه به توقع روزافزون مردم آمریکا برای محافظت از نیروهای آمریکایی، رهبران ارتش باید این نوع مفروضات را مورد بازنگری قرار دهند.

اما حتی اگر این سامانه‌ها برای استفاده در عراق در دسترس قرار داشتند، محدودیت‌هایی برای بکارگیری عملیاتی آنها وجود دارد که باید در نظر گرفت. سامانه‌های پاتریوت برای استفاده در خط مقدم یا نزدیکی آن، مناسب نیستند. حتی گلوله‌ای با کالیبر کوچک می‌تواند به موشک‌اندازهای حساس و آسیب‌پذیر یا رادار آنها آسیب وارد کند. پاتریوت نیازمند منطقه‌ای امن و فارغ از خطر شلیک مستقیم سلاح‌هایی مانند موشک‌های ضدتانک است.

عین الاسد چنین سطحی از محافظت را فراهم نمی‌کند. فنس‌های اطراف آن، در بسیاری موارد، در دیدرس باندهای پرواز و تأسیسات مهم قرار دارد. از این رو، احتمال بکارگیری سامانه‌های پاتریوت در عین الاسد بعید به نظر می‌رسد، مگر اینکه عراق و آمریکا آگاهانه اقدام به توسعه این پایگاه یا تغییر سطح امنیتی آن کنند.

این وضعیت نشانگر این است که آمریکا باید سامانه دفاع بالستیکی مستحکم‌تری را توسعه دهد، اما این کار دشوار است، به خصوص وقتی بحث رادار در میان باشد. ممکن است روزی رادار فضایی این مشکل را حل کند. اما در این فاصله، شاید راه‌حل این است که همه نیروهای آمریکایی که در تیررس موشک‌های ایران قرار دارند به پایگاه‌هایی (در هرجایی از خاورمیانه) منتقل شوند که قابلیت بکارگیری سامانه‌های پاتریوت را داشته باشند و یا در دسته‌های کوچک‌تر، در موقعیت‌هایی پراکنده شوند که از سامانه‌های هشدار سریع واقعی و پناهگاه برخوردارند.

محافظت از نیروها در برابر شلیک راکت‌ها در پایگاه‌هایی مانند تاجی مشکلی متفاوت و حتی به لحاظ فنی، دشوارتر است. راکت‌ها مسیری با ارتفاع بسیار کم را از بالای پشت‌بام‌ها طی می‌کنند و زمان پرواز آنها بر حسب فقط چند ثانیه و نه دقیقه محاسبه می‌شود. این ویژگی، هم تشخیص و هم رهگیری آنها را پیچیده‌تر می‌کند.

در زمان اوج عملیات‌های آمریکا در عراق، ارتش در اقدامی ابتکاری، سامانه پیچیده‌ای متشکل از رادارهای نظامی و مسلسل‌های گاتلینگ فالانکس نیروی دریایی را ایجاد کرد که قادر بود خمپاره‌ها و راکت‌های نزدیک‌ را با رگباری از گلوله‌های ۲۰ میلی‌متری در هم بکوبد. اما این سامانه نیازمند تعداد قابل توجهی اپراتور و تجهیزات بود و حتی وقتی همه اینها بطور کامل تأمین می‌شد، بطور ۱۰۰ درصد مؤثر عمل نمی‌کرد و علاوه بر این، سیار نیز نبود.

این سامانه که ضد راکت و خمپاره یا C-RAM نام گرفته بود، برای فضای محدود مأموریت امروز آمریکا در عراق که آموزشی و ضد تروریسم است، تناسب چندانی ندارد. با این وجود، در ۱۳ مارس، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی، ژنرال فرانک مکنزی از سپاه تفنگداران دریایی آمریکا اعلام کرد که سامانه‌های پاتریوت و C-RAM هر دو برای استقرار در عراق مورد توجه قرار خواهند گرفت.

بنیاد هریتج در بخش دیگری در گزارش خود مطرح می‌کند که ارتش آمریکا سال‌هاست که برای حل‌وفصل این تهدید به شیوه‌ای منسجم‌تر در تلاش است و در نظر دارد سامانه‌ای قابل استقرار را برای محافظت از سربازان در برابر انواع تهدیدها عملیاتی کند. تهدیدهایی که از جمله آنها می‌توان به موشک‌های کروز، پهپادها، راکت‌ها و توپخانه‌های دشمن اشاره کرد. البته این مسئله‌ای دشوار است، زیرا هر یک از این تهدیدها، مسیر پرتابی و سرعت منحصربه‌فرد خود را دارد. در نتیجه، برنامه ارتش موسوم به قابلیت محافظت غیرمستقیم در برابر شلیک‌ها (IFPC) به سختی پیش رفته است.

در سال گذشته، بر اساس تغییر رویکرد کلی در جهت رقابت قدرت‌های بزرگ، ارتش تصمیم گرفت برنامه IFPC را بیشتر بر تهدید ناشی از موشک‌های کروز متمرکز کند. به علاوه، سامانه دفاع هوایی جدید مبتنی بر استرایکر یا سامانه دفاع هوایی کوتاه‌برد خود را در جهت تهدیدهایی مانند پهپادها متمرکز کرده است.

متأسفانه، به نظر می‌رسد که این طرح جدید، به جز اتکا بر سامانه دست‌وپاگیر و پرزحمت C-RAM، محافظت در برابر راکت‌ها، حملات توپخانه و خمپاره‌ها را نیز حذف کرده است. سال گذشته، کنگره در اقدامی که شاید راهی برای شروع این برنامه باشد، ارتش را ملزم به خرید دو آتشبار سامانه گنبد آهنین اسرائیل کرد. اگرچه این آتشبارها هنوز تحویل نشده، اما ارتش اخیراً اعلام کرده که ممکن است یکپارچه کردن گنبد آهنین با سامانه فرماندهی و کنترل دفاع هوایی سراسری کاری بسیار دشوار باشد. بنابراین ممکن است سامانه‌های گنبد آهنین ارتش همچنان «یتیم» باقی بمانند.

در پایان این گزارش آمده است: طبق ادعاها ایران بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین برنامه موشک‌های بالستیک و کروز خاورمیانه را دارد. واقعیت تأسف‌آوری که وجود دارد این است که تا زمانی که نیروهای آمریکایی در منطقه حضور دارند، به ناچار باید تحت تهدید همیشگی حملات راکتی و موشکی فعالیت کنند. بنابراین، یافتن روش‌هایی نوآورانه برای محافظت از آنها در برابر موشک‌ها و راکت‌ها در پایگاه‌های دوردست، باید به شدت در نظر گرفته شود. مستحکم‌سازی پاتریوت، پراکنده کردن یا متمرکز کردن نیروها در پایگاه‌های محافظت‌شده و همچنین، مدرن‌سازی سامانه C-RAM در جهت بالا بردن قابلیت بکارگیری عملیاتی آن، راه‌حل‌هایی بالقوه هستند که باید به دقت مورد بررسی قرار گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 90
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 32
  • F35 US ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    با استقرار سامانه هاي پدافندي فوق پيشرفته فضايي - ليزري كمپاني قدرتمند لاكهيد مارتين ، قلب خاك شهر هاي كشورتان را با چند عدد LGM-118 Peacekeeper با كلاهك اتمي از خاك مقدس ايالات متحده هدف قرار خواهيم داد و شخم خواهيم زد .
    • IR ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      51 52
      همون خاک مقدس آمریکا تو فرق سر توی وطن فروش! فعلا تو برو پشت اون دیواری که تو نیویورک شبها بغلش میخوای یه آشغال دونی هست زمینشو شخم بزن قبر کم اومده تو نیویورک فردا بیارن چند تا از همشهریاتو اونجا چال کنن صواب داره! خخخخ
    • ذوالفقار US ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      32 61
      تو لیاقت نداری به زبان فارسی صحبت کنی . خجالت نمیکشی ؟ به تو هم میگن آدم ؟ اگر از روی شوخی این حرفا میزنی که هیچ . بامزه ست . ولی واقعا اگر جدی میگی ، یه تحقیق در مورد خودت بکن .
    • محسن IR ۰۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      57 58
      شما عرضه نداشتید اون موقعی که جلوی چشم همه دنیا تو عین الاسد زدیم تو دهنتون تکون بخورید. مگه تو هیمن کامنت ها هارتو پورت کنید.
    • FR ۰۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      29 56
      الجی ام پیسکیپر سالهاست از خط خارج شده نشون دادی دانش نظامیت افتضاحه این موشک قاره پیما سوخت جامده اما دیگر حتی جزو رزرو نیز نیست.اربابات 2 نوع موشک قاره پیما دارن. 1.منیوتمن سه ک برنامه ارتقا هم داره. 2.ترایدنت 2 ک انصافا برترین قاره پیمای سوخت جامد دریاپایس. هرچند اگر از خاک نحس شما یا هر نقطه ای غلطی از اربابنتان سر بزند مجبور میشویم کاری کنیم ک نیاز باشد مجددا کریستوفکلمپ کشفتان کند- تو مزدوری و به نکبت دنیا را ترک خواهی کرد.
    • مجتبی IR ۰۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      40 48
      فیلم هندی زیاد میبینی. شما بپا کمپ تیرانا دوباره رو سرت خراب نشه
    • IR ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      13 17
      خخخخخخ.امروز چند شنبه س
    • ya IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      25 82
      اره برتریشونم تو عین السد دیدیم مثل موش قایم شدن و توان پاسخم نداشتن و همین الانش از همین گروهکهای کوچک تحت نظر ایران میترسن قایم میشن چه برسه با خود ایران ایران عراق و افغانستان نیست داداش حمله به ایران یعنی قتل عام سربازاشون اونم به گفته خودشون حالا بدون تو واقعیت چی بلایی سرشون میاد امریکا مثل سگی شده که فقط پارس میکنه ، هشت سال دست خالی جلو عراقی با پشتبانی کامل اینا ایستادیم دیگه بماند الان و با این امکانات که خود امریکام جرات نداره امریکا اگه این توانایی رو در خودش میدید میتونه ایران رو شکست بده شک نکن حمله میکرد یکم مطالعه کنی بد نی، توام بشین با این تصورات پوچ خودتو گول بزن ما در عمل نشون میدیم نه فقط تهدید و نشونم دادیم
    • IR ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      6 15
      این مسئولین ایرانی تا قبل از کرونا فکر می کردن امریکا و اسراییل به دلایل متا فیزیکی امکان حملات کشتار جمعی به ایران رو نداره!!...تازه بعد از داستان کرونا فهمیدن در چه دنیای توهمی سیر می کنن...
    • محمدی IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      19 4
      مثلا تو آمریکایی هستی و همه ایرانیا از کامنت تو عصبانی شدن... بشین بنیم بابا ، شما فقط یه ایرانی هستی که جوگیر شده..هههههه
    • IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      8 23
      حمله اتمی نمیشه چون دولت امریکا با ملت ایرانه اینا شک نکنید
    • IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      17 5
      درسته ! پرخوری آشفته خوابی میاره
    • ایرانی IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      17 8
      عین الاسد نمونه ای از خروارها بود. منتظریم دست از پا خطا کنید تا خاورمیانه و غرب آسیا رو براتون تبدیل به جهنم کنیم. ما همان ایرانیان زمان کوروش و نادر و هخامنشیم با ایمانی قویتر و دینی کامل. پس برای حفظ کشورتون دست از پا خطا نکنید. ایرانی یک اعتقاد راسخ دارد: مرگ با عزت بهتر از زندگی با ذلت. البته با یک تاکید جدید: اقتدار و شجاعت رو هم در ایرانیها همیشه دیده اید. این عده قلیل از سیاستمداران بزدل رو با ایرانی یکی ندانید.
    • بی نام IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      11 4
      پیش آن که تاریخ شروع شود، سرزمین ایران بر کرانه آن نشسته بود و منتظر بود تا تاریخ از راه برسد، هر چند در این مدت زمان طولانی، احمق های زیادی تمام سعی و تلاش خود را برای نابودی این ملک الهی کردند، ولی اکنون از برخی نامی زشت و بد و از بعضی حتی نامی هم باقی نمانده است. حالا در گذر روزگار چند احمق بیشتر یا کمتر، برای ایران سرافزار و جاودان، خیلی تفاوتی نخواهد داشت. و به لطف خداوند بزرگ تا روز قیامت نیز چنین خواهد بود. ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست عرض خود می بری و زحمت ما می داری.
    • قریشی IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      29 4
      وقت کردی یه سر به آمار واقعی تلفات و تخریب موشکهای مقدس ایرانی که در پایگاه عین الاسد فرود اومدن بزن
    • IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      8 2
      اگر از این عرضه ها داشتین تا حالا صبر نمی کردین
    • سرباز حریم ولایت. IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      27 4
      سامانه هاي پدافندي فوق پيشرفته فضايي !!!!!!!!! ، داااااااااااااااااداشششششششششششش شماره تلفن ............. رو به ما هم بده به ترامپ بگو مدیر لاكهيد رو برداره شما رو جاش بزاره ، اون قسمت فضاییش رو خوب بازی میکنی. میخوای اصلا ایستگاه بین المللی فضایی رو بدیم شما مدیریت کن. چه غلط ها . دفعه بعد که خواستی در مورد ایران فکر کنی مواظب دهن گشادت باش .
    • IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      23 3
      چقدر سواد نظامی!!! پدافند اصولا برای دفاع هوایی است بعد میگه با استقرار سامانه پدافندی قلب شهرهاتون را هدف میگیریم حالت خوبه؟؟ فک کنم کرونا گرفتی تب کردی نمیفهمی چی میگی
    • یک ایرانی IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      7 3
      باشه. دو بار...
    • IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      11 6
      از جایی که فکرش را نمیکنید به شما نزدیک تریم... اربعین ارتش میلیونیمان را دیدی؟!! راستی از عین الجسد چه خبر ؟!!
    • IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      12 2
      بشین سرجات شخم رو خوب اومدی وطن فروش
    • IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      f35 دمت گم خوب منگل های مشرقی را به سوزش انداختی جون میدن برای سربه سرگذاشتن.خخخخخخ
    • IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      1 9
      محسن جان خودتونم باور کردید عین الاسد رو زدید؟
    • ناشناس IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      7 195
      اولا که شما نه تو ویتنام نه تو جزیره خوک ها نه تو یمن نه تو لبنان نه تو افغانستان نه تو طبس نه توعراق نه تو امریکای لاتین نه تو اسیا نه تو افریقا نه تو غزه ! کاری از دستتون برنیومد نه تو شکار گلوبال هاوک عزیزتون نه تو شکار ار کیو 170 فوق محرمانتون نه تو زدن عین الجسد نه تو سوریه و ... هیچ غلطی نتونستین بکنین . این از این . اون عزیزی که میگه ایران شخم میزنیم بهش بگم که شما بورو اسرائیل رو سرپا نگه دار یا اقتصاد خودت رو نمیخواد مارو شخم بزنی . حالا اگرم میتونستی 41 سال پیش شخم میزدین:) حالا کل دنیا تو 8سال دفاع مقدس جلو ایران نتونست کاری کنه اونم با اون تجهیزات و امکانات که 41 سال قبل داشتیم .خخخخخ یاد مارینز های شما افتادم که شلوارشون رو خیس کردن و گریه میکردن که تو خلیج فارس چندتا پاسدار گرفتنشون .یه برادریم گفته بود که مسئولان فکر میکنن به دلایل متافیزیکی نمیشه به ایران حمله کرد ( عجب توهمی داره این برادرمون) اما جالبه بهتون بگم که این توهم شما و امثال شما هستش نه مسئولان کشور پس نمیخواد توهمات خودت رو به مسئولان کشور نسبت بدی . حملات شیمیایی که یادته درسته؟ پس توهم نزن . یه دوستمون عرض کردن که خودتون باور کردین که عین الجسد رو زدین :) بله شما اگه باور نداری بورو تحلیل های نظامی و نتایج جلسات تو اتاق فکر های کشور های غربی رو بخون و امار ضربه مغزی هارم داشته باش :)) . البته اگه میتونستین همون موقع یه غلطی میکردین که خوب در اون حد هم نیستین . پس دوستان عزیزم این منفی ها رو هرچی منافق داخلی و خارجی و غرب زده و غربگرا و نفوذی و پیر پاتال های البانی و واحد 8200 رژیم صهیونیستی دارن میدن زیاد خودتون رو ناراحت نکنین .اگه نمیدادن جای تعجب و سوال باید میداشتین . نشون میده چه قدر متوهم هستند و میسوزن بنابراین شما حال کنین با حرفاشون . هرچی بگن ما میزنیم و ال و بل شما بخند چون هیچ گ ..ی نمیتونن بخورن :) فقط حرف مفت تو مجازی همین . اونم با افزایش سواد رسانه ای مردم حل میشه .
    • Mr DE ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      3 3
      ههههه خوبه که داری از درد و حرص‌ایران مثل اسب شیهه میکشی خخخخخ، آمریکا مثل سگ ولگرد از ایران میترسه کوچکترین تحرکی نظامیاش مثه کرونا پرپر میشن تو خاورمیانه عمودی اومدن افقی میرن تو بغل هوریا خخخخخ
    • IR ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      3 2
      حتمالا از آلبانی هستی،بگذریم...از اونجا که ظاهرا مسعود خان رجوی ریق رحمت رو مدتها پیش سر کشیده و معلوم نیست خاکش کردن یا دادنش بازیافت زباله و غسل هفتگی اجباری هم تو آلبانی ندارید و مریم خانم هم دنبال معاشقه تو قایق خصوصی حضرات سعودی و گدایی هست شما هم که اینترنت رایگان و پر سرعت دارید یه مقدار بشینید فیلمهای +25 اونجا نگاه کنید و اگه شد دانلودم بکنید،بشه جبران جوونی سوخته تون تو بیابونهای اشرف.......صلاحتون رو خواستم......ای روزگار زلزله آلبانی مرکزش باید بیخ لونه این زبون بسته های بالای 50 سال باشه...خدایا عدالتتو شکر.
    • mmm IR ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
      0 0
      با عرض معذرت جرپ
  • USA AIR FORCE IR ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    به هر حال تهران و مشهد را نابود میکنیم
    • IR ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      9 4
      باوشه! خخخخخ
    • Mm99 IR ۰۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      17 7
      شما خیلی ..میخوری با ارباب نجست
    • IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      19 4
      چون آمریکایی ها ترسو تر از اونی هستند که فکرش را می کنید اگر جنگی رخ دهد دو روزه به نع ایران تمام می شود. آمریکا جرأت حمله به گروههای مقاومت عراقی را ندارد چه برسد به ایران.
    • IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      0 3
      کشتار شهریور ماه تو اشرف.....عجب سکانسی بود..ملت ایران هنوز تو آپارات زوزه کشیدنتون رو میبینن تو اون کلیپ دلشون قنج میره...راستی چندنفرتون رو از اونجا ظاهرا دزدیدن خخخخخخ
  • IR ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    40 31
    پدافند شما توانایی مقابله با حملات احتمالی امریکا رو داره در صورت جنگ؟ چرا همیشه از دید امریکا قضیه رو میبینی؟ فکر کن ببین اگه جنگ بشه چند تا موشک از طرف امریکا میاد سمت ایران. چون شما هرچند تا موشک امریکا هم بتونی بزنی بالاخره چند تاش از چتر پدافندی رد میشه و البته طبیعه این موضوع. ولی خوب برای اولین بار یه مقاله هم در این باره بنویس که چند تا موشک امریکایی رو نمیتونین بزنین!
    • بختیاری IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      14 71
      پس چرا ترامپ جونت فقط عر عر میکنه؟؟؟؟ شماها دیگه چقدر بیچاره هستید که کاسه داغتر از آش شدید. تمام ژنرال ها وسیاستمداران تروریست آمریکا در حد شماهای خائن وطن فروش اطلاعات ندارن؟؟؟؟؟ جهت اطلاع شماخائنین خوب اطلاعاتی دارن ومیدونن که پاسخ کوبنده دریافت میکنند واصلا فرصت شلیک موشک پیدا نخواهند کرد .به همین دلیل فقط واق واق میکنن وتحریم. ناگفته نماند شما وآل یهود وباقی دشمنان ایران هم که همیشه توی سطل پراز آب ویخ نشستید. به کوری چشم شما وطن فروشان یا سربازان سایبری تروریست امریکا ما با دست خالی هم شمارو به جهنم میفرستیم. امتحان کنید. همینکه پایگاه امریکای تروریست عین الاسد موشک باران شد ابرقدرتی،شجاعت،بی رقیب بودن،شکست ناپذیری اربابت اثبات شد.شماخودتو..... درنهایت اگر خودتون رو به حماقت ونادانی نزدید برید کمی تحقیق کنید ببینید تا به امروز ایران چندهزاربار تروریست های وحشی امریکا رو تحقیر کرده و سیلی های محکم زده و اونها جز واق واق کردن وجود اقدام یا هر مقابله ای نداشتند.
    • IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      12 6
      اما آمریکاییها هر چه بی عقل باشند اما بازم یه خورده سطحشون بالاتر تو هست ، بالاخره سبک سنگین می کنند ، و ریسکی مثل درگیری با ایران براشون قابل قبول نبوده و نیست ...
    • قریشی IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      20 40
      وقتیکه ایران توانست پهپاد با کمترین سطح مقطع راداری رو فقط با شلیک یک موشک منهدم کنه یعنی میتونیم و امکاناتش رو داریم ... ضمنا مطمئن باش بسیاری از تجهیزات و توانایی های ما هنوز برای شما نامشخصه
  • پاسخ بمب اتم موشک نیست IR ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    52 13
    تنها اتکا به موشک نمی تواند مانع از جنگ ایران و آمریکا شود باید خرافات را کنار گذاشت و به ساخت بمب روی آورد تنها چیزی که آمریکا را از حمله به ایران و ترور نام آوران ایران خاتمه میدهد آنها با بمب اتم حمله میکنن اونوقت ایران با موشک 2000 کیلومتری می خواهد پاسخ دهد!
    • IR ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      10 9
      موافقم، فقط ساخت بمب اتم در صورت اجازه رهبر.
    • IR ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      9 7
      اصلا سوال اینه که بلاخره آدم از فردای خودش خبر نداره که آمدیم و جنگ شد و کار به جایی کشید که طرف مقابل از سلاح اتمی استفاده کرد تکلیف چیه؟
    • مهندس فیروزی IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      6 8
      حرف شما از نظر عقل و علم و تجربه تاریخی درسته اما کسی رو که خودشو به خواب زده فقط تکرار اشغال ایران در جنگ جهانی اول و دوم و کشتار نصف جمعیت ایران می تونه بیدار کنه با وجودی که اعتقاد مردم ایران به اسلام اون موقع به مراتب بیش از الان بود...
    • IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      7 5
      هسته ای خط قرمز هست آمریکا حمله میکنه
    • IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      5 6
      اولآ امریکا اگه ... داشت به کره شمالی حمله میکرد ،ثانیآ ... میخوره حمله کنه همین الانش پوشک واجبن!
    • IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      4 4
      نگران این مسائل نباشید به وقتش قوی تر از اتم‌ هم رو میکنیم ان شاءالله
  • منطق مسلم IR ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    حالا این اندیشکده یه حرفی زده شما خیلی جدی نگیرید ما ایرونی ها در نهایت باید بپذیریم که محکوم به نوکری و کلفتی همه جانبه برای غربی های برتر هستیم و دیر یا زود باید باهاش کنار بیاییم مثلا خود من همین الان بهم بگم برو کف پاشونو بلیس با کمال میل میلیسم.
    • US ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      11 5
      خلایق هرچه لایق
    • IR ۰۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      12 4
      اولأ منظورت از "ما ایرانی‌ها" کیه؟ خدای نکرده منظورت خود وطنفروشت که نیست؟ حالا فعلا برای اینکه بیکار نباشی بیا جاهای دیگه هست لیس بزنی بعد هروقت اونها صدات کردن دمتو تکون بده و برو هرجاشونو خواستی لیس بزن ما مخالفتی نداریم!!
    • JP ۰۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      8 5
      هیهات من الذله...
    • IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      2 7
      مردم خاورمیانه به صورت تاریخی اکثر مواقع جز متحدان دسته چندم غرب و شرق بودن..و در حال مالیدن اونها...البته ترک ها خیلی بزرگ شدن و مشخص نیست بشه مثل شما ایرانی ها و اعراب اونها رو برجامی و تحقیر و تسلیم کرد
    • سلما IR ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      5 5
      بهت توصیه میکنم بری دنیای غرب رو مطالعه کنی تا دیدت باز بشه بفهمی تفکر غرب با چه سرعتی در حال افوله و شکست ،امثال شما گول تبلیغاتشون رو میخورن که دنیای رسانه ای دستشونه اما واقعیت چیز دیگه رو داره نشون میده اونا دارن سعی میکنن با نفوذ رسانه ای که دارن خودشون رو همچنان برتر نشون بدن و ضعفها رو بپوشانن و اینا همش دم زدن از قدرتی است که پوشالی است که با سرعت در حال افوله و تو این روزها این ضعفهاشون بیشتر به چشم امد، چند وقت دیگه غرب پرستان سرخورده میشن ان وقت باید یا به سمت تفکر کومونیست یا جمهوری اسلامی یا تفکری دیگه... روی اورند
    • شهرام US ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      7 2
      خاک بر اون سرت با این طرز فکرت
    • IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      10 2
      شما از لیس هم اونورتر رفتی ، اصلا چیزی ازت مونده که منطق داشته باشه ؟ خداناباوری دهشت از دیگران رو ...
    • IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      2 1
      خودتو یه روانپزشک نشون بده
  • IR ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    بازم عده ای پیدا میشن بگن بخاطر هماهنگی با امریکا پایگاه خالی رو زدن و پاتریوت کاری نکرد
  • رحمت عیدی IR ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    12 5
    اینم اعتراف اندیشکده آمریکایی مبنی بر ضعف سامانه پاتریوت الآنه که افسران موصادی و مزدوران آلبانی و مرکز اعتدال و رضابازا و منافقان داخلی ماله به دست بریزن پای خبر و شرو ورهای تکراری،حقیقت میدانی با حقیقت قلابیِ دست ساز فرق میکند
  • IR ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    5 1
    بله تواناییشو داره، سوأل بعدی!!!
  • US ۰۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    8 5
    تنها بازدارنده واقعی سلاح هسته ای هست . ای کاش داشتیم . الان حاج قاسم زنده بود و تو این اوضاع کرونا تنها نبودیم . واقعا ای کاش حاج قاسم تو این شرایط سخت کشور زنده بود . ای کاش من میمردم و حاج قاسم زنده بود .
  • US ۰۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    7 7
    تا به حال این همه وطن فروش یجا تو کامنتا ندیده بودم. برید خجالت بکشید. از خدا بترسید. به کارای بدتون هم فکر کنید
    • IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      6 2
      داداش اینا ایرانی نیستن اینا ارتش سایبری غرب ومنافقین هستن که خوب زبان فارسی رو بلد هستند به نظرت یه ایرانی دلش میاد بگه شهر آقا امام رضا رو با خاک یکسان کنند !!!
  • IR ۰۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    11 8
    بنام نامی قاسم الجبارین همه شما آمریکاییها رو از منطقه خاورمیانه با ذلت هر چه تمامتر بیرون خواهیم کرد.
    • IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      2 1
      قاصم درسته
  • بهرام NL ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    6 9
    عکسش هم صادقه . البته با شکم گرسنه و ناراضی ما و انفجار لجتماعی و ظعم اتمی. پس کم لغز بخونید .
  • بابک IR ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    12 34
    اصلاح شده تایپی،مشرق لطفا چاپ کن یعنی نویسنده مقاله ۱۰۰ تا دلیل و شواهد بررسی کرد یه لحظه نگفت که ایران چرا تهدیده؟ که امریکا لازمه در برابرش چنین کنه چنان کنه؟! یعنی ایران خدای نکرده یاغی ؟؟ ایران رفته خلیج های آمریکا و در حال تهدیده؟؟ بجای این همه کار و هزینه در جهت آفتابه خرج لحیم، بهتر نیست به این بیاندیشید که لزمی نداره ایران رو تحریک کنیم که تبدیل به تهدید کنیم؟ چرا با ایران و قدرتش و خواست های طبیعی اش در قلمرو منطقه ایش کنار نمیاید؟ انتظار تون چیه؟؟ یعنی فکر کردین از اون سر دنیا بیاید نیروی ما رو شهید کنید تو دل شب! برای یه نفر نیرو یه فیلم هالیودی اجرا کنید بعد طرف اگر گفت بالای چشم تون ابرو هست خدای نکرده، شما روش های پیشگیری از تهدیداتش رو طراحی کنید؟! به این خوی شما چی میگن؟ لطفا آزاده باشید و صرفنظر ملیت، تو وجدان تون به این سوال ها پاسخ بدید! واقعیت اینه که شما هرگز توانش رو ندارید با یه ملتی که خواستش حفظ عزت و مملکت و میهنش هست، مثل فیلم هاتون بجنگید دنیا رو نجات بدید و بعدش هم نمایشی از انسانیت و خانواده ته فیلم بزارید، زمین واقعیت عین الاسد هست،مفاهبمی مثل یکی بزنی ۱۰۰ نفر پا مشن که هزار تا بزنن هست، آمریکا لطفا از خواب پاشو ! عنان مدیریتت رو از یه سری جنگ طلب تاریخ مصرف گذشته که منابع کشورت رو در این گوشه دنیا خرج مرگ میر امریکایی ها و مردم منطقه می کنن بگیر، آقایی عالم از مسیر جنگ نمی گذره بلکه از همان شعار صلح دمکراسی و برابری تک تک انسان های عالم می گذره! پاشو از خواب، تعجب یکی مثل من ناچیز از این همه ملت بزرگ و دانشمند و جامع شناس آمریکایی هست که چطور توان زدن توبره به سیاست عنان از کف داده آمریکا نیستند برخیز و به رسالتت به عنوان بزرگترین اقتصاد دنیا در جهت زندگی بهتر انسان ها عمل کن در بهتر شدن زمین برای زندگی ! و اگر هم دنبال نقش آفرینی مثبت که برازنده اقتصادت هست نیستی اونو در جهت شر در عالم استفاده نکن، بمب برای مردم بی پناه یمن تحویل عربستان نده از قاتلین مردم فلسطین دفاع نکن خودت میدونی حساب کتابت با داعش چند چند هست کجای عالم نام ببریم که رد عبور تخریب و نظم ویرانی سازت از اونجا عبور نکرده؟ ژاپن؟ کره جنوبی؟ عرب های ساده؟ که در حال غارت شون هستی؟ اروپایی که تبدیل به یه ظاهر میان تهی شدن؟ ایران فیلم نیست یه واقعیته!!!
  • IR ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    4 4
    به نظر شما ایران به چند گردان سامانه 15 خرداد و باور 373 نیاز دارد؟
  • IR ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    3 5
    آمریکا ۴۰ سال پیش هیچ غلطی نکرد الان که پیشکش،تروریست کاری از دستشان بر نمیاد وگرنه تابحال انجام داده بودن،متاسفم برای واداده ها ما اگر واداده نبودیم الان قرارمون وضعمان اینجور نمی شد.
  • دکترای فیزیک IR ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    3 5
    اصولا امریکایها بیشتر روی تسلیحات مقابله با موشک های قاره پیمای روسیه و چین تمرکز کردن و تجربه اونها در برخورد با موشک های کوتاه برد و میانبرد ایران خیلی کمتر هست...اگر دقت کنید در قضیه پرتاب ماهواره برهای ایران هم امریکایها گفتن برنامه خرابکاری سنگینی با کمک نفوذی های اصلاح طلب و اصول گرا در داخل ایران دارن که پرتاب ناموفق دو سفیر و چهار سیمرغ در چند سال گذشته نشون داده موفق بوده..
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    1 3
    یا رب مددی.
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    2 1
    دیگه تا این حد
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    7 2
    اشتباهی مثبت دادم به F35 نادون
  • بختیاری IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    10 5
    نمیتونه حمله اتمی بکنه چرا چون سامانه موشکی سلمان که چند وقت پیش رونمایی کردن خودشون گفتن گفتن میتونیم پدافند بسازیم که موشک را از خارج از جو نابود کنه یعنی کفگیر امریکا به ته دیگ که هیچی به ته گوه رسید
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    4 4
    خیلی ها چشم دیدن ایران مقتدر رو ندارند...
  • 1 IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    4 1
    باشه... تو فقط خوبی
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    4 2
    ایران نبایدقافلگیرشودواین فرصتهاى نزدیکی امریکادرهمسایگان راازدست ندهد.
  • رحمن IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    7 4
    لعنتی ها یکبار نمی‌گویند نیروهای آمریکایی چرا 15000کیلومتر دور تر از کشورشان باید حظور داشته باشند و برای کشورهای منطقه گلوله هدیه بدهند و نسل کشی کنند استعمار کهنه و نو را باید نابود کرد دنیا با این جمعیت و استعداد بالقوه مردم در بدست گیری امور خود اجازه نخواهد داد بیگانه ای در منطقه ظاهر و یا حاکم شود
  • 1 US ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    6 9
    یکی از اقوام ما در سپاه است و خودش گفت اگر کار به جنگ بی امان بکشه فقط برای چند روز جنگ مقابل آمریکا موشک داریم... البته این اندیشکده های آمریکا این رو نمیدونن.. حالا شما عاشقان ولایت هرچی میخواهید حرف بزنید اما واقعیت چیز دیگری است.
    • IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      2 7
      یکی از اقوام ما هم تو ارتش آمریکاست. گفت ارتش آمریکا همشون پوشک پا میکنن و در صورت جنگ ایران و آمریکا همون ساعات اول ارتش آمریکا به میلیون ها پوشک نیاز داره. به نظرم ایران میتونه با موشکاش پوشک هم بفرسته براشون. لازمشون میشه
    • IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      0 5
      دوست عزیز کسی که مولاش علی باشه و رهبرشم سید علی براش مهم نیست دست خالی بجنگه یا با پیشرفته ترین موشک ها!!!چه زود فداکاری سربازان ولایت رو توی هشت سال جنگ فراموش کردی!!! شما ها هنوز نفهمیدین که ما سلاحمون چیه؟؟؟!!!سلاحمون عشق به خداست، عشق به اهل بیته، آمریکا از این سلاح میترسه نه از موشک.
    • IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      5 1
      ۱۶:۴۱ عزیز من خوب داره بامنطق میگه وراسته میگه تو چرا زور بهت میادو اراجیف به هم میبافی؟!!!!
    • IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      0 5
      بابا این یارو تف‌ سی‌و پنج از تفاله‌های حرام لقمه مریم کجکی و مادر فولادزرهِ‌‌ی خبیثه؛ کارشان همینه بد بختا بشینن پای کامپیوتر چرت و پرت بگن.
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    5 2
    چند وقت پیش داشتم یک مقاله ای میخوندم در همین مشرق که یک نفری نوشته بود آمریکا پهپادی داره به نام گلوبال هاوک که روزی هجده ساعت روی کشورتان در حال پروازه و تمام سامانه های دفاعی هم جمینگ میکنه و نمیتونید بهش شلیک کنید خندم گرفت حالام یکی دیگه مثل تو از این مزخرفات میگه به زودی به تو هم قهقهه خواهیم زد ان شاءالله
    • IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      5 5
      توخودتم میدونی که داری چرت میگی!
  • IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    1 2
    پاتریوت عجب چیزیه
  • ایرانی IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    0 4
    تصویری زیبا از سرباز آمریکایی بر خرابه های عین العسد
  • IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    2 2
    یعنی این بنیاد واقعا فکر کرده ارتش آمریکا برای محافظت از دو تا دونه سرباز و برای جلوگیری از چند تا خمپاره ی چندصد دلاری، میاد موشک های میلیون دلاری شلیک کنه؟
  • IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    5 1
    خودگویی و خود خندی مشرق از ۳۰۷ تا موشک شلیک شده حوثی ها به سعودی قریب به ۳۰۰ تا از آنه هدف گیری شده در ثانی پاتریوت و تاد پیشرفته تر از اس ۴۰۰ روسی هستند حرف هایت مصرف داخلی دارد مشرق راستی آن روزی که عین الاسد را زدید سامانه موشکی درآنجا مستقرنبود ولی الان آمریکا مستقر کرده راست میگین یه بار دیگه موشک بزنین ببینین ردگیری میشه یا نه چیه گیجه گرفتین:))))))
  • مجید IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    2 4
    اسمتو میزارم بوشن احمق اگه پاتریوت پیشرفته تر بود اردوغان احمق نبوداس ۴۰۰بگیره کودن احمق ارامکو روزدن گفتن از طرف ایران شلیک شده اونجا که پاتریوت بود حتی اگر از طرف ایران شلیک شده باشه مگه رادار یه طرفو میبینه زدن ننه امریکا وعربستانو مالیدن به زمین
    • IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      0 3
      s400 هرچقدر هم بد و ناتوان باشه موشکهای روسی را هدف گیری می‌کنه . دیگه ایران نمی تونن از موشک یا تکنولوژی روسی علیه ترکیه استفاده کنه
  • محمدبهرامى بلوچ IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    1 4
    من از خودم وهموطن خودم متأسفم وبغض ميكنم چرا دامنه امنيت وحساسيت را درباره سردارشهيدحاج قاسم سليمانى بيشتر نكردن ميتونستند ونكردند ودرباره امريكا مطمئن باش كه امريكا نميخواهد كه گورستان كند عراق را براى سربازان امريكا وقطعا نميخواهد كه ناوهاى هواپيمابرش باهزاران نيرو وتجهزات دراعماق دريا بروند چون در كله شون مغز است وگرنه ديرى ايران را هزاران نقطه بمباران ميكردن بقول سردار حاج محسن رضايى ممكن است هواپيماى اسراييل يك نقطه از وطنم را بمباران كند ولى براى نشستن دراسراييل ديگه زمينى ندارد
  • فرزاد جلیلیان IR ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    2 2
    با سلام و تبریک شهادت سردار بزرگ ایرانی قاسم سلیمانی اسطوره ۱. آمریکا عرضه حمله داشت این همه سال پارس نمیکرد ۲.اگر شهامت داشت ترور و خیانتش به اکثر کشورا ثابت نمیشد ۳. یه مشت وطن فروش خائن و صورتی پسند شدن کارشناس جنگ و سیاست اونم با دو کلمه تو گوگل سرچ کردن . کی میخواین یاد بگیرین تو هر چیز اختصاصی ادای کارشناس ها رو در نیارین بخدا قسم مردم ما خوب هستن و فقط عده وجود داره که الان کل دنیا رو هم بدی بهشون بازم ناراضی هستن و کلا اینا رو ترتیب هم بدی بازم ناراضی هستن که حسابشون جداس . من کاری به سیاست ندارم ولی غیرت و افتخار هر هم وطن به مردان جنگش هست که دارن براشون دفاع میکنن و اگر ما مردم پشت اینجور اسطوره ها نباشیم واقعا ظلم کردیم بهشون چون اونا هم میتونستن مثل ما تو خونه بشینن و هرجا نظر بدن ولی اونا مرد عمل هستن و خواهند بود . درود بر افتخار ایران سردار دلها ♡سلیمانی♡
  • IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    2 3
    امریکا نیاز نیست اینقد هزینه کنه تو عراق جمع کنه بره بار و بندیلشو گم بشه که بهشون آسیب وارد نشه بهترین پیشنهاد
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
    0 0
    لعنت برهمه دولتهای امریکایی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس