کد خبر 1056818
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۳
عبدالله شهبازی

اولین مورد رسمی کرونا در ایتالیا در ۲۰ فوریه ۲۰۲۰/ اول اسفند ۱۳۹۸ ثبت شد: مردی ۳۸ ساله که در شهر کودونیو واقع در استان لمُباردی برای سرماخوردگی به بیمارستان مراجعه کرد و تست کرونایش مثبت شد.

به گزارش مشرق، عبدالله شهبازی مورخ و پژوهشگر تاریخ سیاسی معاصر طی یادداشتی در کانال تلگرامی خود درباره علت شیوع و مرگ‌ومیر وسیع کرونایی در ایتالیا نوشت:

آخرین آمار شیوع کروناویروس در ایتالیا (دوشنبه، ۳۰ مارس ۲۰۲۰/ ۱۱ فروردین ۱۳۹۹) به زودی، در ساعات آینده، به بالاتر از یکصد هزار بیمار می‌رسد. متوفیات ناشی از کرونا هم‌اکنون بیش از ده هزار نفر است و در صدر جدول جهانی جای دارد.

گزارش زیر از مجله تایم اطلاعات جالبی درباره شیوع کرونا در ایتالیا به دست می‌دهد. توضیح می‌دهد که چرا کرونا به این وسعت در ایتالیا شیوع یافت و میزان مرگ‌ومیر ناشی از آن چنین بالاست.

اولین مورد رسمی کرونا در ایتالیا در ۲۰ فوریه ۲۰۲۰/ اول اسفند ۱۳۹۸ ثبت شد: مردی ۳۸ ساله که در شهر کودونیو واقع در استان لمُباردی (شمال غربی ایتالیا، مجاور سوئیس) برای سرماخوردگی به بیمارستان مراجعه کرد و تست کرونایش مثبت شد.

ولی سابقه ورود کرونا به شمال ایتالیا قبل‌ از کشف اولین مورد رسمی است. کرونا زمانی وارد لمُباردی شد که اوج شیوع بیماری‌های واگیر فصلی بود و به این دلیل بسیاری از مردم به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کردند. در زمستان ۲۰۲۰ به میزان غیرعادی مراجعه بیماران مبتلا به سرماخوردگی بیش از معمول هر ساله بود. بنظر می‌رسد ویروس کرونا به وسعت در میان مردم پخش می‌شد بدون اینکه علائم شدیدی از خود نشان دهد و شناسایی شود. به این ترتیب، تعداد زیادی از مردم مبتلا شدند و ناگهان مرگ‌ومیر آغاز شد.

علت عمده مرگ‌ومیر وسیع کرونایی در ایتالیا را میانگین سنی بالا می‌دانند که «پیرترین کشور اروپایی» است و تعداد زیادی از مردم آن ۶۵ ساله به بالا هستند.

محققین علت دیگر مرگ‌ومیر ناشی از کرونا را آلودگی شهرهای ایتالیا می‌دانند. از ۱۰۰ شهر اروپا که آلوده‌ترین بشمار می‌روند ۲۴ شهر در ایتالیا هستند. بنظر می‌رسد میان میزان مرگ‌ومیر ناشی از کرونا و آلودگی هوا ارتباط نزدیک وجود دارد.

شیوع گسترده کرونا در سوئیس بطور عمده به دلیل همجواری آن با شمال ایتالیا، کانون شیوع کرونا، و تردد زیاد مردم میان دو کشور است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
    21 3
    ماهم اگه دعاهامون نبود الان ازایتالیا بدتر بودیم . من مدام فکرمیکنم بااین تحریما ٬ با بی عرضگی وبیخیالیا اونی که مسیول اجراییه .بااین دکترایی که میومدن رسانه ملی میگفتن یه سرماخوردگی کوچیکه هممون گرفتیم الان باید تلافات ما هم زیاد باشه . ولی نیست .باتوجه به اینکه میگن این ویروس داخل ایران مخصوص ژن ایرانیهاست وایتالیا هم ازنظر ژنتیکی ژناشون به ما نزدیکه ٬ الان ماباید درسطح ایتالیا باشیم اما نیستیم . من فقط به ذهنم میرسه که این دعاها مارو ازبلای بالاتر دورکرده وگرنه ازنظر عقلی جورنمیاد که ماامارکشته هامون و مبتلاهامون از ایتالیا کمترباشه باتوجه به این همه مشکلات توکشور . وتلاش گروههای جهادی هم درکنارش درنظر بگیرین
    • IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
      20 0
      البته که لطف خداو ائمه معصومین هست! البته اوضاع پیشرفته ایران در بهداشت هم وسیله شده برای این برتری ایران! توی ایتالیا وضعیت آب سالم بهداشتی افتضاحه! چند سال پیش یک خبرگزاری تلویزیونی آمریکایی از وضعیت بهداشتی برتر ایران نسبت به آمریکا و خانه های بهداشت می گفت اینها همه به برکت شهدا و انقلاب اسلامی هست فراموش نکنیم!
  • قلقلی IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
    10 1
    روزنامه نگاران هم رزمندگان دفاعی این رزم بیولوژیک هستند. مطالبی را که شما فراهم میکنید مارا در این روز و شب های درخانه ماندن روشنایی می بخشد و عبور از این دوران گذر را آسان تر میکند. ممنون از شما مشرقیان . خدا قوت .
  • IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
    6 0
    غیر از سن بالا بقیه موارد در مورد ایران هم صادقه در آذر و دی میزان موارد مشکوک به آنفلوانزا بیشتر از حد معمول بود و در مورد آلودگی هم حرفی برای گفتن باقی نمیمونه اینم در نظر داشته باشید که خود چین هم آلودگی شدیدی داره
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
    2 0
    لامبورگینی و فیات الکل و ماسک و ونتیلاتور و گردش خون تولید نمیکنند؟
  • هادی IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
    16 0
    مصرف مشروبات الکلی هم در این کشور بالاست، مشروبات الکلی سیستم ایمنی بدن را مختل میکنند.
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
    10 1
    آقای شهبازی علت واقعیش رو بگذار من بهت بگم. همون موقع که پس از شهادت شهید سلیمانی شاهد نصب تصاویر ایشون در خیابانهای ایتالیا بودیم من نگران شدم. معلوم بود رژیم صهیونیستی حاکم بر ایتالیا نمیگذاره آب خوش از حلقوم ملت ایتالیا پایین بره. لعنت بر رژیم ایتالیا و رژیمهای اروپایی که همشون (بعضا با واسطه و بعضا بی واسطه) نوکر رژیم صهیونیستی اسرائیل و آمریکا و ابلیس هستن
  • IR ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
    3 0
    البته طب اسلامی بیکار ننشسته، تا جایی که در توان داریم مردم رو آگاه می‌کنیم. انشاءالله به زودی حقانیت مکتب اهل بیت علیهم السلام بر همه کوردلان و منکران و استهزاکنندگان روشن خواهد شد.
  • IR ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
    21 0
    خارجیا کثیفن . بهداشتو رعایت نمیکنند . اخه وقتی باکفش میرن خونه . وقتی سر یه توالتی میشینن که ده نفردیگم نشسته روش . وقتی دستمال توالت فقط استفاده میکنند . الکلم میخورند سیستم ایمنی بدنشون ضعیفه . نگهداری از حیوانات خانگی اما مسلمونا تمیزترن وفرهنگم موثره .همین فرهنگ ایرانی ودستشویی ایرانی واستفاده از توالت ایرانی که بعدش مجبوری حتما دستتو بشوری . باکفش نمیری خونه . حیوون خونگی نداری که ازبیرون بیاریش ببری خونه باهمون پاهای کثیف وموهای کثیفش .الکل اکثرا نمیخورن . به خاطر غسل کردن زیاد حموم میرند . این تعدادیم که تو ایران زیاد شد ازبس مسیولین جدی نگرفتن . ویه چیزاییم اثرداشت . مثلا عمدا یاسهوا یه کرونایی بره مثلا جمکران واون تسبیحارو دست بکشه ببین چقدرادم مبتلا شدند
  • IR ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
    0 0
    از آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حائرى نقل شده است: «اوقاتى که در سامرا مشغول تحصیل علوم دینى بودم، اهل سامرا به بیمارى وبا و طاعون مبتلا شدند و همه روزه عده اى مى مردند. روزى در منزل استادم، مرحوم سید محمد فشارکى، عده اى از اهل علم جمع بودند. ناگاه مرحوم آقا میرزا محمد تقى شیرازى تشریف آوردند و صحبت از بیمارى وبا شد که همه در معرض خطر هستند. مرحوم میرزا فرمود: «اگر من حکمى بکنم، آیا لازم است انجام شود یا نه؟» همه اهل مجلس پاسخ دادند: «بله». فرمود: «من حکم مى کنم که شیعیان سامرا، از امروز تا ده روز، همه مشغول خواندن زیارت عاشورا شوند و ثواب آن را به روح نرجس خاتون، والده ماجده حضرت حجة بن الحسن(عج)، هدیه کنند تا این بلا از آنان دور شود.» اهل مجلس این حکم را به تمام شیعیان رساندند و همه مشغول خواندن زیارت عاشورا شدند. از فرداى آن روز تلف شدن شیعه متوقف شد و بلا از آن ها برطرف گردید».
  • محمد IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
    0 0
    سلام لطفا تحت تاثیر یه عده آدم از خدا بیخبر قرارنگیرید و دایم حدیث کسا بخونید که خودم معجزه ها دیدم که تعریفش باور نکردنی هست و البته تاثیر این حدیث شریف زمانی بیشتر میشه که به دیگران هم توصیه کنید این تجربه شخصی من هست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس