لیبی (2).jpg

لیبی رتبه دهم کشورهای دارای ذخایر انرژی را در جهان دارد و دولت های خارجی با حمایت از طرف های درگیر در این کشور به دنبال تسلط بر این منابع هستند.

سرویس جهان مشرق؛ خبرها از شمال غرب لیبی حاکیست، درگیری های پراکنده میان نیروهای ژنرال خلیفه حفتر (پارلمان طُبرق در شرق لیبی) و نیروهای دولت وفاق ملی (دولت مستقر در غرب لیبی و به رسمیت شناخته شده در سازمان ملل) ادامه دارد.

نیروهای ژنرال حفتر که از سوی دولت فرانسه، روسیه و رژیم های آمریکا، سعودی، امارات و مصر حمایت می شوند تاکنون در مقابل نیروهای دولت وفاق ملی به پیروزی های چشمگیری دست یافته اند و بیش از ۵۰ درصد از خاک لیبی را به کنترل درآورده اند.

تسلط بر حدود ۹۰ درصد از منابع و تاسیسات نفتی لیبی یکی از مهم ترین موفقیت های میدانی نیروهای تحت فرمان ژنرال خلیفه حفتر از زمان شروع درگیری ها به شمار می آید که ضربه سنگینی را به دولت وفاق ملی وارد کرده است.

در حال حاضر، تصرف استان طرابلس (پایتخت لیبی) یکی از اولویت های اصلی ژنرال حفتر و نیروهای تحت فرمانش است چرا که برخی از  میدان های نفتی و گازی دریایی لیبی در نوار ساحلی شمال غرب طرابلس واقع شده اند و از سویی دیگر  خطوط نفتی و گازی که به پالایشگاه نفتی الزاویه وصل و یا به اروپا صادر می شوند از غرب طرابلس می گذرند.

لیبی یکی از کشورهای بزرگ نفتی جهان محسوب می شود که حداقل ۴۷ میلیارد بشکه نفت ذخیره دارد و در رتبه دهم کشورهای دارای ذخایر عظیم انرژی قرار گرفته و همین عطش دولت های بیگانه را برای تصاحب آنان چند برابر کرده است.

به گزارش مشرق، در ذیل پالایشگاه ها و میدان های نفتی تحت تسلط نیروهای ژنرال خلیفه حفتر، دولت وفاق ملی و قبایل لیبی به تفکیک استان ها آمده است:

- پالایشگاه در شمال استان «بطنان» در تسلط نیروهای ژنرال خلیفه حفتر (دولت طُبرق مستقر در شرق لیبی)

- نیروهای ژنرال خلیفه حفتر میادین نفتی را در جنوب، مرکز، غرب و شمال استان «واحات» در کنترل دارند.

- پالایشگاه شمال بنغازی و میدان نفتی در جنوب استان  نیز در سیطره نیروهای ژنرال حفتر است.

- میدان های نفتی و پالایشگاه به ترتیب  در جنوب، جنوب شرق و نوار ساحلی شمال شرقی استان سرت نیز در تسلط نیروهای ژنرال خلیفه حفتر هستند.

- نیروهای حفتر میادین نفتی را در شمال و شمال شرق استان «الجفاره» در سیطره دارند.

- میادین نفتی در غرب و جنوب استان جبل غربی هم در کنترل نیروهای ژنرال حفتر است.

- بخش هایی از میادین نفتی در شرق استان غات و شمال غرب استان مرزق در اختیار نیروهای ژنرال حفتر هستند.

- نیروهای دولت وفاق ملی نیز میدان های نفتی را در شمال، شمال غرب و شمال شرق استان نالوت در اختیار دارند.

- میدان های نفتی در مرکز و جنوب استان وادی الشاطی در کنترل دولت وفاق ملی و قبایل لیبی است.

- منابع نفتی در شمال غرب و جنوب استان وادی الحیاه در سیطره دولت وفاق ملی، نیروهای ژنرال حفتر و قبایل هستند.

- نیروهای دولت وفاق ملی پالایشگاه و تاسیسات نفتی را در استان الزاویه واقع در غرب طرابلس (پایتخت لیبی) در تسلط دارند.

به گزارش مشرق، کشور لیبی در دریا هم دارای ۳ حوضه نفتی است و این مسئله رقابت میان حامیان نیروهای ژنرال خلیفه حفتر و دولت وفاق ملی از جمله دولت های مصر و ترکیه را برای تصاحب این منابع بیشتر کرده است.

اوایل آذرماه سال ۹۸، دولت ترکیه با دولت وفاق ملی لیبی (مستقر در طرابلس و به رسمت شناخته شده در سازمان ملل) در خصوص ترسیم خطوط دریایی به یک توافق مشترک دست یافت که البته با مخالفت جدی دولت مصر و یونان مواجه شدند.

این توافق و ترسیم خطوط دریایی صورت گرفته  منجر به حساسیت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای فراوانی شده است چراکه این اجازه را به ترکیه خواهد داد تا  از منابع نفتی عظیم در این حوزه نهایت استفاده را ببرد  و از سویی دیگر دولت ترکیه نیز متعهد شد از این دولت در برابر نیروهای ژنرال حفتر حمایت کند.

در مقابل دولت مصر این توافق را غیرقانونی دانست و اعلام کرد که آنکارا با حمایت از دولت وفاق ملی درصدد غارت منابع نفتی در دریا است و به همین دلیل تلاش می کند مرزهای دریایی را به سود خود ترسیم کند.

دولت یونان نیز اعلام کرد جزیره یونانی «کرت» در حدفاصل سواحل ترکیه و لیبی واقع شده و این توافق غیرقابل قبول است؛ تنش میان ترکیه و یونان به دلیل حفاری های ترکیه در شرق دریای مدیترانه تشدید شده و اتحادیه اروپا از آتن حمایت کرده است.

در حال حاضر، با توجه به تنش های به وجود آمده، دولت مصر با کمک متحدانش به شدت از نیروهای ژنرال خلیفه حفتر حمایت می کند تا مرزهای دریایی را به سود خود ترسیم کند و کمترین امتیاز را به دولت ترکیه دهد.

به گزارش مشرق، نیروهای ژنرال حفتر تاکنون بیش از ۸۵ درصد از نوار ساحلی لیبی را به تسلط درآورده اند و با کاهش قدرت دولت وفاق ملی، دست دولت مصر را برای تعیین و ترسیم خطوط دریایی و حوضه های نفتی باز شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 53
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 18
  • راستی IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    حالا نوبت لیبی شده ،صف چندین کیلومتری تانکر ها و تریلر های نفت داعش که به سمت ترکیه میرفت رو که یادتان هست ، این کفتار صفتان با النصره ، چچن ، ایغور خون تو دل مردم سوریه و حالا لیبی کرده اند ،تاوان های سختی اینها در دنیا و آخرت خواهند داد ، « وعده خدا راستین است »
    • IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
      24 2
      به امید پیروزی حفتر اسرائیل سیسی اسرائیل پرست و امارات و عربستان!!!!! قرصات را خوردی عزیزم راستی
    • IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
      55 7
      ترکیه بیشترین روابط را با ایران دارد و تنها دو کشور برای ایران اقدام به پولشویی می کنند و فروش قاچاقی نفت می نماید- اول چین و دوم ترکیه - ما تنها با سیاست ترکیه در سوریه مخالفیم و ان را به سود جبهه اسرائیلی و تجزیه کشورهای اسلامی می دانیم
    • ایران IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
      25 17
      آره ترکیه بزرگترین کاسب تحریم ایران است ، تحریم ایران برای ترکیه نون و روغن پر چربی شده
    • IR ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
      9 7
      چرا تانکرهای نفتی غارت شده سوریه بدست کردها که بسمت نفتکشهای امریکایی میره که الان اتفاق میفته رو نمیبینی؟تا کی باید مزدوران امریکا و اسرائیل کشورهای منطقه رو اذیت کنند
  • راستی IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    15 30
    صف چندین کیلومتری تانکر ها و تریلر های نفت داعش که به سمت ترکیه میرفت رو که یادتان هست ، این کفتار صفتان با النصره ، چچن ، ایغور خون تو دل مردم سوریه و حالا لیبی کرده اند ،تاوان های سختی اینها در دنیا و آخرت خواهند داد ، « وعده خدا راستین است »
    • IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
      6 5
      تووامثال تو تروریستهایی وحشی طالبانی وداعشی و.. درسوریه وافغانسنان وحالا درلیبی خون هزاران بی گناه رو به زمین ریختید خداوند عذاب الهی شمارا خواهد گرفت ودراین دنیا پس خواهید داد.
    • علی IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
      11 10
      پانترک فقط اهل فرافکنی و جارو جنجاله وگرنه کوچکترین جایی برای شنیدن حرف حق قائل نیست
    • ساسان IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
      7 12
      می بینم که بچه مچه های اردوغان خیلی اکتیون نفت اون پیرزن بدبخت و فقیر جنوبی رو بخورین و به مملکت خیانت کنید آفرین
  • رستم IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    28 18
    ماجراجویی های ترکیه در لیبی، سوریه و دریای اژه، در کنار اقتصاد در حال فروپاشی این کشور و عملکرد ضعیف حکومت در مدیریت بحران کرونا، چه آینده ای برای این کشور رقم می زند؟
    • مهدی ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
      21 9
      انشالله نابودی این غده سرطانی
    • جواد IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
      9 1
      ما خوبیم
    • IR ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
      10 5
      غده سرطانی اسرائیله برادر نه کشور مسلمان...
    • ابدو IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
      0 4
      مسلمان !!! زکی
  • علی IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    16 14
    مرگ بر ترکیه تروریست و عردوغان آتا ترور
  • DE ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    8 5
    خاک برسر مردم نفهم لیبی که اجازه دادند امریکاو داعش نوکر اسرائیل در کشورشون تفرقه بندازن و با قشون کشی کشورشون چند تیکه بشه . لیبی اقتصاد خیلی خوبی داشت با جنگ داخلی به لونه دزدان تبدیلش کردن. نباید به غرب و امریکا اعتماد میکردند.این نقشه صهیونیست ها بود که با فریب های امریکا و داعش مردم لیبی به جون هم بیافتند و کشورشون تیکه پاره بشه.
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    19 11
    مردم احمقی که همانند مردم ادلب گول زرق برق تورکیه وحشی وفرانسه و.امارات و...غرب را خوردند. .. حالا حالاها بهار عربیشون رو باید جشن بگیرند
  • علی خدایی IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    14 12
    این عردوغان خیلی دست درازی میکند به همه جا و کشورک گوگولی مگولی قطر را هم جذب خودش کرده تمامی هزینه های پول سلاح و دیگر چیز ها را عردوغان از قطر مثل ترامپ اخاذی میکند و به منفعت خودش یعنی اردوغان کار میکند
    • ایران IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
      4 8
      آره قطر در محاصره اقتصادی هست و تنها راه ارتباطش با دنیا از طریق دریا و هوا ایرانه ، باید با ابزارهایی که داریم کنترلش کنیم وگرنه اتفاقات خوبی در انتظارش نخواهد بود با حمایت از تروریست و تجاوزگری اردوغان
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    15 9
    خفه شو پانترک ذاتا تروریست ، کل دنیا میدانند سران اصلی دانش و النصر و غیره هم کیش خود یعنی چچن و ایغور
  • ابوداعش الردوغانی IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    11 13
    ای پانترک حرفا نفتکش های داعش رو ول کردی و اشاره نمیکنی ، آره فقط شما بلدین فرافکنی و حمله به این و اون کنید دقیقا مثل ارباب اردوغان
  • کریم IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    9 7
    قذافی یادت بخیر
  • الا IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    3 5
    داعش
  • ایران IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    7 11
    پانترک فقط اهل فرافکنی و جارو جنجاله وگرنه کوچکترین جایی برای شنیدن حرف حق قائل نیست
  • DE ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    11 12
    پانترکیسم های ایغور از صحرای گبی سرازیر شدن اومدن منطقه ما و دارن در اینجا به جنایت و قتل و راهزنی انجام میدن
  • DE ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    10 15
    تمام این تسلیحاتی که تورچیه میسازه با سرمایه گذاری کشورک کوچک قطر هستش اون شیخ یتیم باعث قدرت یابی پان مغول های جنایت کار شده ایران باید قطر رو تحت فشار بگذاره از سرمایه گذاری در تورچیه دست بکشه و گرنه این پان مغول ها خاورمیانه رو به نابودی میکشن
    • ایران IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
      5 6
      قطر میتونه نقطه شروع روابط جدید با عربستان باشه ،اونها هم با این همه پول ریختن قطر پای اردوغان موافق نیستن
  • AF ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    12 1
    بابا این قومیت بازی هارو بیخیال شید .. پیرو حق باشید
    • رستم IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
      10 15
      ما ول کنیم آونایی که میرن ورزشگاه و تمام هویت ما رو لگد مال میکنن و شعار جعلی خلیج ... ، سلامی نظامی دادن برا ارتش اردوغان و ....... آیا ول میکنند ؟
  • AF ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    16 7
    ترکیه خیل قوی تر از این حرفاس!!
    • ایرانعلی IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
      3 12
      دقیقا کدوم حرفا
  • حق IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    12 14
    اینجا چقدر پ ک ک عقده ای هست این ژنرال حفتر طرفدار اسرائیل هست.ترکیه تو لیبی مانع انتقال انرژی لیبی از طریق اسرائیل به اروپا میشه.پس ما باید در لیبی طرفدار ترکیه و حکومت قانونی لیبی باشیم.ن طرفدار وهابیون امارات و مصر و ژنرال حفتر.ایران و ترکیه فقط زمانی به نتیجه میرسند که متحد باشند.این کامنتهای قوم گرایانه و تفرقه انداز مطمئنم از اتاق فکر اسرائیل دراومده.یک سری پ ک ک عقده ای هم مناظر فرصت هستند.
    • US ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
      6 2
      بسیار عالی. ترکیه و مالزی افتخار کشورهای اسلامی و پیشرفته ترین کشورهای مسلمان هستند. ترکیه اکنون یازدهمین قدرت اقتصادی بزرگ جهان است و تنها پان فارس ها و پان کوردها از این موضوع ناراضی هستند. ترکیه در لیبی از دولت قانونی و مورد تایید سازمان ملل حمایت می کند و روسیه و مصر و عربستان و امارات از ژنرال حفتر کودتاچی. ترکیه در منطقه نقشه اسرائیل را بر آب کرده است.
  • IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    5 4
    گزارشتون نقص جدی داشت. اساسا دعوای حفتر و طرابلس سر چی هست؟!
  • IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    5 16
    ایران بیشترین نزدیکی را با مغول ها دارد تا وهابیون اماراتی و سعودی بقول امام خمینی که فرمودند اگر من روزی صدام و امریکا را ببخشم اما هرگز عربستان ام الفساد جهان اسلام را نمی بخشم راه را نشان داده اند- عربستان کارش نفاق است اما ترکیه همه دشمنی و دوستی هایش در ظاهر قابل روئت است
  • IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    4 5
    ایران باید به ترکیه و قطر بطور غیر مستقیم باید در لیبی مشاوره نظامی دهد از تجربیاتش انتقال دهد
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    6 6
    با توجه به حجم گسترده کمکهای نظامی اسرائیل به حفتر ایران باید نیروهای مغول را برای مقابله با اسرائیل تقویت نماید- شعار اول ما مرگ بر اسرائیل است
    • ایران IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
      3 11
      نه تا زمانی که الهام الی اف نوکر و پایگاه اسرائیل هست و کشور مغول ترکیه بیشترین تجارتو در منطقه با اسرائیل داره ، اتفاقا تا زمانی که اینها جلوی راهن نمیشه با اسرائیل کاری کرد ، پس اول اینها باید از جلوی راه برداشته شن
  • ناشناس IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    8 0
    مرگ بر تروریست
  • GB ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    6 3
    واقعا یک مشت نژادپرست وتوهم گرا افغانی تبار مشتری مشرق هستند من چندین روز اخبار مشرق دنبال می کنم چندین نفر فاشسیت درمشرق علیه ترک ها توهین می کنند وهمیشه هم هستند ده نفرهم نیستند چون مشرق هم تفکرات ضد ترکی وضد اذربایجانی دارد توهین نژاد پرستان اریایی پرست (اریایی مفهوم نژادی نیست ساختگی هست بروید بدون تعصب مطالعه کنید ) چاپ می کند ....مشرق... مطالبات انباشته شده ملت ترک ایران ملت اذربایجان به این جورتفکرات ها ...دقیقا شک نکنید ایران تجزیه خواهد شد سوریه دوم .. ..یکی خودم ...خودم احساس می کنم مطالبات زبانی وفرهنگی داده نشده ودرعوض یک مشت نژاد پرست افغانی تبار توهین می کنند ...مسلم هست احساس نزدیکی به ترکیه وجمهوری اذربایجان دارم ..این حق کشی ها را درحد توان خودم برای اگاه سازی ملت اذربایجان استفاده می کنم
    • ایران IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
      1 3
      در صورت تجزیه طلبی پانترکها اونوقت با سیاست زمین سوخته مواجه خواهید شد
    • ایران IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
      1 6
      چیزی به نام ملت اذربایجان وجود نداره ، ملت ملت میکنین ، فقط استان ایران هست که اشغال شده و به همت ما به زودی همون طور که روزی اومدید خواهید رفت
    • IR ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
      3 1
      مشرق خودش ضد ترکه
  • محمد هادی تسخیری IR ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    0 0
    نفت لیبی از نفت هایی که به آسانی استخراج می شود و درصد خل ص آن بسیار بالا است . همچنین با توجه به نزدیک بودن لیبی به کشورهای اروپایی به ویژه ایتالیا ، به این دلایل سه گانه و دلایل دیگر مانند بی صاحب بودن و بد ن حساب و کتاب بودن استخراج نفت این کشور .، نفت لیبی برای کشورهای اروپایی و حتی آمریکا از اهمیت بالایی برخوردار است . لذا این کش رها بر خلاف ظاهر که با سازمان ملل همکاری می کنند تا لیبی به استقرار برسد و د لت مرکزی پیداکند ، برخلاف این ظاهر ،اروپییها مایلند که همچنان هرج و مرج در این کشور رواج داشته باش تا بتوانند به تاراج این ثروت خدادادی بپردازند . البته آمریکا در این میان از همه منافق تر است زیرا از یک سو از طریق عربستان و امارات به حفتر کمک می کند و ب ون اجازه آمریکا این دو کشور جرئت کمک به حفتر را ندارند و از سوی دیگر همراه با سازگان ملل و کشورهای اروپایی از د لت مرکزی فائز ارسراج حمایت می کند !!
  • محمد هادی تسخیری IR ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    1 3
    من از خوانندگان عززز خواهش می کنم که به ملت لیبی اهانت نکنند . بنده در لیبی زندگی کردم و دیدم که اکثر طبقات مردم لیبی به ویژه دانشگاهیان و اساتید دانشگاهها طرفدار با وفای جمهوری اسلامی و امام خمینی . ره . هستند . مثلا یکی از اساتی بزرگ دانشگاههای لیبی در حضور چند صد نفره خبرگان لیبیایی که مخالفان ماهم حضور داشتند از داستان آشنایش با امام خمینی . ره . در فرانسه ر ایت کرد و بعد با صدای بلند فریاد زد " کاد الخمینی ان یکون رسولا " یعنیگویی امام خمینی . ره . پیامبر گونه بود .
    • IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      3 0
      جیبوتی و سودان و البشیر کم نبودند یرای ما ... بس کنید لطفا
  • احمد IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    11 3
    مشرق خوب با این تحلیلهای مغرضانه یه عده پان فارس و جمع کردی دور برت واسه ترکها پارس میکنندو رجز خوانی میکنند شما خیلی کوچکتر هستید که با سیاستهای ترکیه و خود ترکیه ور برید برید با هم قدهای خودتون بپرید
    • US ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
      1 0
      بسیار عالی
  • ناشناس IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    9 3
    مشرق بعد از اینکه نیروهای تحت حمایت ترکیه در لیبی دارن پیشروی می کنند دیگه خبری از لیبی نمیده‌ تا الان هشت شهر آزاد شده حفتر شکست های پی در پی داره میخوره سلاح های مدرنی که روسیه امارات عربستان مصر فرانسه و..فرستادند باز حفتر شکست خورد ترکیه به تنهایی جلوی هفت کشور ایستادگی کرد واقعا ترکیه جنگ رو خوب بلده
  • حق IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    15 5
    ترکها برای جنگیدن خلق شده اند.رسول اکرم سلام الله میفرماید الله به هر قومی غضب کند سپاهی از ترکها را بر آن قوم نازل میکند. بله ترکها سپاه خدا هستند
    • الله IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
      0 2
      اونوقت با کدوم منبع
    • IR ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
      1 0
      حق آدم کذاب را لعنت کند
  • محمد IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    2 1
    پیروزی حفتر و به حکومت رسیدن اون در لیبی یعنی اینکه اسرائیل راه صد ساله را یک شبه طی کرده و بزرگترین پیروزی برای اسرائیل است تسلط بر لیبی یعنی تسلط بر یک منطقه جغرافیایی حساس و مهم و با خیال راحت زیر سلطه در آوردن کامل کشورهای عربی و دست بالا اسرائیل بیشترین کمک و دیدار را با مقامات حفتر بصورت آشکار و پنهانی داشته دیدارهای گسترده آنها در یونان مصر و خود لیبی و صدرصد اسرائیل چه سیاسی و چه نظامی دخالت های بیشتری انجام خواهد داد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس