تأکید مجدد روسیه بر لزوم لغو فوری تحریم‌‌های آمریکا علیه ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: مسکو مدت‌هاست بر لغو تحریم‌ها علیه ایران تأکید داشته و قاطعانه از آمریکا می خواهد تا فوراً محدودیت‌های ضدانسانی خود که مانع جدی برای مقابله با ویروس کروناست را لغو کند.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "ماریا زاخارووا" سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه وضعیت دشوار در مبارزه با ویروس کرونا در ایران را نتیجه تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه این کشور نامید و تأکید کرد که آنها باید فوراً برداشته شوند.

زاخارووا در کنفرانس مطبوعاتی خود در جمع خبرنگاران گفت: «این مسئله (با توجه به فشارهای بی سابقه بر ایران – چه از لحاظ اقتصادی و چه سیاسی) تا حد زیادی تحمیلی و تصنعی است. اظهارات بی پایان ضدایرانی از سوی مقامات آمریکایی نه تنها فراتر از نجابت و اخلاق، بلکه از لحاظ حقوقی نیز از حد خارج شده است. روسیه مدتهاست که خواستار لغو تحریم‌ها علیه ایران است و بر این مسئله تأکید دارد.»

بیشتر بخوانید:

آمریکا با آزادسازی دارایی‌های ایران مخالفت کرد

این دیپلمات افزود: «روسیه قاطعانه به ویژه از واشنگتن می خواهد تا فوراً تحریم‌های ضد انسانی خود علیه ایران را لغو کند که مانع از این شده تا دولت جمهوری اسلامی قادر نباشد به طور کامل و موثر با بیماری ویروس کرونا مبارزه کند.»

تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا در شرایط فعلی "ابزار نسل کشی" است

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه همچنین معتقد است که تحریم‌های ایالات متحده علیه ونزوئلا در شرایط بیماری همه گیر کرونا هم به "ابزاری برای نسل کشی" تبدیل شده است.

وی گفت: «ما از تکرار درخواست خود برای رفع فوری تحریم‌های غیرقانونی و یک جانبه [علیه ونزوئلا] خسته نخواهیم شد و متقدیم که در شرایط فعلی و شیوع گسترده عفونت ویروس کرونا، این مسئله (تحریم‌ها) عملاً به ابزاری برای نسل کشی تبدیل شده است. اکنون که اقتصاد ونزوئلا در محدودیت خفه کننده‌ای اسیر است ، نیاز به کمک فوری دارد ، و تحریم‌ها مانع تحویل دارو و مواد غذایی به این کشور می شود. و محدود کردن دسترسی به منابع مالی متعلق به ملت ونزوئلا در حساب‌های بانکی خارجی جان هزاران انسان را به خطر می اندازد.»

زاخاروا ادعای دادستان کل آمریکا درباره دخالت مستقیم رئیس جمهوری ونزوئلا در قاچاق مواد مخدر بین المللی را هم پوچ و بی اساس نامید.

اگر آمریکا داعش را نابود کرده، وجود این همه تروریست در سوریه به چه معناست؟

ماریا زاخارووا در رابطه با انتشار بیانیه اخیر وزارت امور خارجه آمریکا به مناسبت سالگرد "شکست" خلافت داعش، یادآور شد که  گزارشات مربوط به "پیروزی آمریکا و شکست دادن تروریست‌های گروه داعش در سوریه صحت ندارد.

وی گفت: «با شنیدن چنین ادعایی، این سؤال پیش می آید که متحدین آمریکا کدام تروریست‌ها را نابود کرده‌اند؟ و اگر داعشی‌ها را شکست داده‌اند، پس چرا بیش از 10 هزار نفر آنها هنوز هم در سوریه باقی مانده‌اند؟ بدیهی است که در نتیجه اقدامات ائتلاف آمریکایی، این تروریست‌ها به سادگی به زیرزمین‌ها گریختند و با مصونیت از مجازات همچنان به حملات ادامه دادند. البته شکی نیست که ائتلاف بین المللی به رهبری ایالات متحده واقعاً چیزی را نابود کردند و آن شهرها و مناطق مسکونی بیشماری در کشور سوریه است.»  

سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنین یادآور شد که در شرایط کنونی دولت سوریه برای تأمین دسترسی به خدمات پزشکی برای همه افراد نیازمند در مواجهه با تهدید شیوع ویروس کرونا نیاز به کمک‌های بین المللی دارد. و روسیه از درخواست سازمان ملل برای ارائه کمک‌های لازم به مردم غیرنظامی در استان ادلب حمایت می کند.

علاوه بر این ، وزارت امور خارجه روسیه نیز روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که برداشته شدن تحریم‌های یک جانبه به ویژه در شرایط گسترش سریع ویروس کرونا بسیار اهمیت دارد.

در این بیانیه یادآوری شده که روسیه به طور مداوم مخالفت خود را با اعمال تحریم‌های یک جانبه و مغایرت آن با قوانین بین المللی و آسیب آن به مردم کشورها اعلام کرده است. و در شرایط کنونی جهان و اپیدمی شدن ویروس کرونا ، مسئله برداشته شدن چنین اقدامات محدود کننده ، از جمله به منظور تهیه تجهیزات پزشکی لازم برای کشورهای آسیب دیده از این جهت، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس