کد خبر 1055788
تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۵
عبدالملک  حوثی

طرح ابتکاری رهبر «أنصارالله» برای آزادی زندانیان فلسطینی در عربستان نشان داد که برخلاف همکاری‌های گسترده برخی کشورهای عربی با واشنگتن و تل آویو، یمن در مسیر مقاومت حرکت می کند.

به گزارش مشرق، شامگاه پنجشنبه بود که «عبدالملک الحوثی» رهبر جنبش «أنصارالله» یمن در سخنرانی خود به مناسبت پنجمین سالروز جنگ یمن از آمادگی کامل صنعاء برای آزادی یک خلبان و ۴ افسر سعودی در مقابل آزادی بازداشت شدگان جنبش حماس در عربستان سعودی سخن گفت.

عبدالملک الحوثی در این خصوص تصریح کرد: اقدام مقامات سعودی در ربایش اعضای جنبش حماس و محاکمه آنها را به شدت محکوم می‌کنیم. آمادگی کامل خود برای آزادی یکی از خلبانان اسیر به همراه ۴ افسر و سرباز متجاوزگر سعودی در مقابل آزادی ربایش‌شدگان از جنبش حماس را اعلام می‌کنیم. نظام سعودی ربایش‌شده‌های فلسطینی را به اتهام حمایت از طرفی تروریستی محاکمه می‌کند و منظورش مجاهدان است. بر آمادگی کامل خود برای انجام عملیات تبادل اسرا که ائتلاف دائماً از آن شانه‌خالی کرده، تأکید می‌کنیم.

بیشتر بخوانید:

رهبر انصارالله: ما امروزه توانایی ساخت سلاح های مختلف را داریم

رکوردهای جهانی که توسط انصارالله شکسته شد +تصاویر

این درحالی است که «محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش «أنصارالله» یمن نیز در جریان گفتگو با شبکه قطری «الجزیره» به مسأله مذکور اشاره کرد. وی در این خصوص اظهار داشت: «طرح آزاد کردن یک خلبان و تعدادی از افسران نظامی سعودی در مقابل آزادسازی زندانیان حماس در عربستان را به ریاض ابلاغ خواهیم داد.»

این طرح ابتکاری جنبش «أنصارالله» یمن مورد استقبال گروه‌های مختلف فلسطینی قرار گرفت. جنبش مقاومت اسلامی «حماس» به این طرح «عبدالملک الحوثی» واکنش نشان داد. جنبش حماس در این خصوص اعلام کرد: طرح عبدالملک الحوثی برای آزادی زندانیان حماس در عربستان را به دقت دنبال می‌کنیم. حماس اعلام کرده است: حماس از روحیه برادری عبدالملک الحوثی و همبستگی وی با مردم فلسطین قدردانی می‌کند. این جنبش مقاومت اسلامی همچنین تصریح کرده است: ما از رهبر انصارالله یمن به دلیل حمایت از ملت فلسطین تشکر می‌کنیم.

این درحالی است که «محمود الزهار» عضو ارشد جنبش مقاومت اسلامی حماس نیز به طرح ابتکاری انصارالله واکنش نشان داده است. وی در این خصوص گفت که پیشنهاد رهبر انصارالله یمن در خصوص بازداشت شدگان فلسطینی بسیار محترم و با ارزش است. الزهار در ادامه گفت که بعید می‌داند دولت سعودی به این پیشنهاد پاسخ دهد.

این رهبر حماس تأکید کرد: «ابتکار عبدالملک الحوثی رهبر جنبش انصارالله قلب تمامی مجاهدان و نیروهای مقاومت در فلسطین را شاد کرد». الزهار تصریح کرد: جنبش حماس به واسطه طرفی که روابط بسیار خوبی با صنعاء داشت، از انصارالله خواسته بود چنین پیشنهادی را ارائه دهد. الزهار همچنین گفت: «بازداشت شدگان فلسطینی سال‌ها در عربستان زندگی می‌کردند و اشغالگران به خوبی معادله ما را می‌دانند: اسرا در برابر بازداشت شدگان».

افزون بر آنچه که گفته شد، جنبش جهاد اسلامی و همچنین جبهه خلق برای آزادی فلسطین و جنبش مجاهدین از ابتکار عبدالملک الحوثی استقبال به عمل آوردند و از رهبر أنصارالله به دلیل ارائه طرح مذکور قدردانی کردند. اکنون باید منتظر ماند و دید که آیا طرف سعودی که همواره مدعی تحقق راهکار سیاسی در یمن است، به طرح ابتکاری انصارالله واکنش عملیاتی نشان می‌دهد یا خیر.

اما در هر صورت، ارائه طرح ابتکاری آزادی اسرای سعودی در مقابل آزادی اسرای فلسطینی در عربستان توسط «عبدالملک الحوثی» رهبر جنبش أنصارالله حاوی ابعاد مهمی است. در واقع، ارائه چنین طرحی از سوی أنصارالله بیش از هر چیزی نشان از برقراری موازنه قدرت در عرصه میدانی میان عربستان و یمن دارد. این بدان معناست که طرف یمنی از لحاظ میدانی به سطحی از تحقق دستاوردها رسیده است که می‌تواند بر مبنای آنها با طرف سعودی وارد مذاکره شود.

تحقق این دستاوردهای میدانی درحالی است که یمن فقیرترین کشور در میان کشورهای جهان عرب محسوب می‌شود که سالهاست با جنگی نابرابر از سوی متجاوزان دست و پنجه نرم می‌کند. همچنین تحقق این دستاوردهای میدانی درحالی صورت گرفته است که متجاوزان سعودی مدتهاست که محاصره فراگیرِ زمینی، دریایی و هوایی را علیه یمن در پیش گرفته‌اند. با تمامی این‌ها، گروه‌های مقاومت یمن موفق شده‌اند در عرصه میدانی دستاوردهایی را به دست آورند که بتوانند در مواضع لازم از آنها در مذاکرات خود با طرف سعودی بهره برداری کنند.

افزون بر آنچه که گفته شد، فارغ از دستاوردهای نظامی و برقراری موازنه قدرت میان سعودی و یمن، باید گفت که طرح ابتکاری «عبدالملک الحوثی» نشان می‌دهد که یمنی‌ها از قدرت چانه‌زنی بالایی نیز برخوردار گشته‌اند؛ به گونه‌ای که حتی می‌توانند به عنوان یک طرف تأثیرگذار میان عربستان و جنبش مقاومت اسلامی حماس ایفای نقش کنند. بنابراین، طرح ابتکاری عبدالملک الحوثی، حاکی از قدرت یافتن یمنی‌ها در بعُد سیاسی نیز هست.

از سوی دیگر، ماهیت طرح پیشنهادی أنصارالله برای آزادی زندانیان مقاومت در بندِ سعودی به گونه‌ای است که نشان می‌دهد یک برگ برنده مهم در دستان یمنی هاست. آنها یک خلبان و ۴ افسر سعودی را به اسارت گرفته‌اند و این برگ برنده مهمی برای پیاده سازی طرح مبادله محسوب می‌شود. این درحالی است که تاکنون طرف‌های زیادی برای رایزنی و میانجی گری در زمینه آزادسازی اسرای حماس تلاش کرده‌اند اما هیچیک چنین برگ برنده‌ای در دست نداشته‌اند.

اما مسأله حائز اهمیت دیگری که در طرح ابتکاری «عبدالملک الحوثی» رهبر جنبش «أنصارالله» یمن دیده می‌شود این است که یمن درحال حاضر در خط محور مقاومت و در مسیر تحقق آرمان‌های ملت فلسطین حرکت می‌کند. این درحالی است که بسیاری از کشورهای عربی اکنون ضمن سر دادن شعارهای ظاهری و پرطمطراق در حمایت از مسأله فلسطین، در واقع از سیاست‌های ظالمانه ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی حمایت به عمل می‌آورند.

یمن درحالی در خط محور مقاومت و در مسیر تحقق آرمان‌های ملت فلسطین حرکت می‌کند که کشورهای عربیِ مدعیِ حفاظت و حراست از آرمان‌های فلسطینیان، هر یک در مسیر عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، به دنبال سبقت از دیگری هستند. از همین روی، طرح ابتکاری انصارالله نشان از آن دارد که برخلاف کشورهای متمول و ریاکار عربی، یمن صادقانه از مسأله فلسطین حمایت می‌کند و ضامن این حمایت نیز گام‌های عملی آن است.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • احمد IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
    1 0
    زنده بادمردان مقاومت مردان باایمان. مردان خدا.یاران حسین ع سرهرنمازی فقط درانتهای قلبم غذایتان میکنم .وقلبم وروحیم باشماست .ای باران واقعی رسول الله ق.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس