کد خبر 1055388
تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰

هدف از طراحی کاتالوگ چیست؟ یک کاتالوگ مناسب تا چه اندازه در معرفی و فروش محصولات تاثیرگذار است؟ آیا هزینه‌ای که برای طراحی و چاپ کاتالوگ در نظر گرفته شده مناسب است؟ چگونه می‌توان هنگام طراح کاتالوگ با یک تیر دو یا چند نشان زد؟ محصولات به چه صورتی باید درون کاتالوگ قرار بگیرند تا بتوانند مشتری را جذب کنند؟ طراحی کاتالوگ جهت اهداف کوتاه مدت صورت می‌پذیرد یا اهداف بلند مدت؟

این سوالات از متداول‌ترین پرسش­هایی هستند که اهداف طراحی یک کاتالوگ را مشخص می‌کنند، زیرا کاتالوگ تبلیغاتی صرفاً جهت معرفی و به نمایش گذاشتن محصولات یک برند به چاپ می‌رسد و تعیین این اهداف می‌تواند در متفاوت‌ بودن کاتالوگ بسیار تاثیرگذار باشد.

به عنوان مثال  اگر طراحی کاتالوگ برای یک رستوران صورت پذیرفته، باید با این هدف طراحی شده باشد که غذاهای لذیذ را به بهترین نحو به نمایش بگذارد، به گونه‌ای که حتی افرادی که میل به غذا خوردن ندارند از سر کنجکاوی و تحریک شدن اشتها هم که شده، یک‌بار به رستوران مراجعه کرده و غذاهای آن را امتحان کنند.

این مراجعه یک‌باره می‌تواند اولین مشتریان را به مشتریان همیشگی تبدیل کند که از بین رستوران‌ها یا فروشگاه‌های مختلف، تنها محلی که از خدمات آن راضی هستند را انتخاب کنند. در ادامه پاسخ سوالات فوق ارائه شده است تا با هدف طراحی یک کاتالوگ و چگونگی طراحی آن بیشتر آشنا شوید.

مهم‌ترین هدف از طراحی کاتالوگ

در پاسخ این سوال چندین جواب وجود دارد. اولین و مهم‌ترین هدف از طراحی کاتالوگ، تبلیغات موثر محصولات در قالب تصاویر زیبا و جذاب و متن‌های مناسب است. به گونه‌ای که این دفترچه راهنمای تصویری، گوشه‌ای از فعالیت‌های شرکت را به نمایش می‌گذارد تا مشتری بهتر بتواند نام برند را به خاطر بسپارد و از این پس از خدمات و محصولات ارائه شده توسط آن استفاده کند، این هدف بیشتر برای شرکت‌های استارتاپ یا نوپا تعیین می‌شود تا بتوانند نام برندشان را به همگان معرفی کرده و جایگاه ویژه‌ای برای محصولاتشان در بازار باز کنند.

دومین هدف از طراحی کاتالوگ که برای شرکت‌های قدیمی و به نسبت شناخته شده تعیین می‌شود، معرفی محصولات جدید است؛ زیرا تا هر اندازه هم که یک کمپانی شناخته شده باشد، باید محصولاتی که جدید تولید شده‌اند به مشتریان معرفی شوند، در غیر این صورت محصول جدید با استقبال کمی از سوی خریداران مواجه خواهد شد و با وجود برجسته‌ بودن ویژگی‌های آن، از لیست محصولات پرفروش کنار گذاشته می‌شود.

سومین هدف از طراحی کاتالوگ، سخن گفتن با مشتریان از پس رنگ‌ها و تصاویر است؛ زیرا با وجود این که امروزه تبلیغات صوتی و ویدئویی بیشتر از گذشته جایگاهشان را در رسانه باز کرده‌اند، به خوبی می‌توان جای خالی یک اثر تبلیغاتی زیبا، اما بی سر و صدا را احساس کرد.

مخاطبان ترجیح می‌دهند یک کاتالوگ زیبا را ورق زده و از تماشای تصاویر آن لذت ببرند، تا این که هر روز به صدها صدا که قصد دارند آن­ها را به خرید یک محصول راغب کنند، گوش فرا دهند.

طراحی کاتالوگ و فروش بیشتر محصولات

با توجه به این که امروزه کمپانی‌های زیادی در زمینه‌های گوناگون فعالیت می‌کنند و محصولات ارائه شده متعلق به برندهای متفاوت هستند؛ بنابراین شرکت‌هایی که صنعت تبلیغات و سهم آن را در فروش بیشتر جدی نگیرند، دیر یا زود مجبور هستند از این مرحله کناره‌گیری کرده و جایگاهشان را به کمپانی دیگری واگذار کنند.

 زیرا مشتری به محض این که با نام یک شرکت آشنا شده و محصولات آن را امتحان کند، برای خرید مجدد به سمت محصولات قبلاً امتحان شده کشیده می‌شود و این ریسک را که یک محصول ناشناخته را تهیه کرده و استفاده نماید، نخواهد کرد.

بنابراین اگر قصد دارید برندتان مانند برندهای شناخته شده  همیشه پابرجا باقی بماند، باید محصولاتتان را در قالب طراحی کاتالوگ‌هایی هدفمند و متفاوت معرفی کنید، تا ویژگی‌های کلیدی آن برجسته‌تر از نمونه­های مشابه در ذهن مشتریان نقش ببندد و به جای این که چندین و چند برند همیشگی معروف را انتخاب کنند، این بار محصولات جدید را امتحان کرده و کیفیت آن را مورد ارزیابی قرار دهند.

از اهداف طراحی کاتالوگ تا هزینه آن

هر برند از طراحی کاتالوگ هدف‌های بخصوص دارد که در کاهش یا افزایش هزینه آن تاثیرگذار است. به عنوان مثال شرکتی که به تازگی راه اندازی شده و قصد دارد نام خودش را در ذهن همگان ماندگار کند، هزینه بیشتری جهت طراحی یک کاتالوگ در نظر می‌گیرد.

 زیرا اولین کاتالوگ تبلیغاتی که با نام یک شرکت تازه‌کار منتشر می‌شود، بیشترین تاثیر را بر روی مخاطبان خواهد داشت و پس از گذشت چندین و چند سال، هنوز هم مشتریان شرکت را با نام اولین کالاهای آن که در اولین کاتالوگ ارائه شده بودند، خواهند شناخت.

بنابراین در نظر گرفتن یک هزینه معقول برای طراحی کاتالوگ شرکت‌های تازه‌کار، یک امر بدیهی و منطقی است.

در طرف دیگر شرکت‌هایی قدیمی وجود دارند که توانسته‌اند از گذشته تا کنون با ارائه محصولات با کیفیت مشتریان زیادی را به سوی خویش جذب کنند، این برندها برای معرفی محصولاتشان سعی می‌کنند بهترین کاتالوگ را با مناسب‌ترین هزینه ارائه کنند.

 زیرا کاتالوگ‌هایی که جهت معرفی محصولات برندهای قدیمی ارائه می‌شود، در تیراژ بالا به چاپ می‌رسد؛ بنابراین هزینه تبلیغات یک برند شناخته شده که نیاز به معرفی ندارد و صرفاً برای معرفی محصولات جدید در نظر گرفته شده، با هزینه تبلیغات کمپانی‌های جدید و کوچک که کل هدفشان از طراحی کاتالوگ معرفی برند است متفاوت می‌باشد.

نحوه چیدمان محصولات در کاتالوگ

با وجود این که اصلی‌ترین هدف از طراحی کاتالوگ معرفی محصولات و افزایش فروش است. باید به نحوه قرارگیری محصولات در طراحی بسته بندی کنار هم درون کاتالوگ توجه ویژه‌ای داشته باشید.

به عنوان مثال یک محصول که خاص‌تر و متفاوت‌تر است و با توجه به سلیقه مشتریان طراحی شده، باید در صفحه اول کاتالوگ و در ابعاد بزرگ قرار بگیرد؛ اما سایر محصولات مطابق اصول طراحی کاتالوگ می‌توانند به صورت دوتایی یا چندتایی در صفحات بعدی قرار داده شوند.

این نحوه چیدمان سبب می‌شود که محصول اصلی بیشتر از سایر محصولات موردتوجه قرار بگیرد و سهم عمده فروش بازار را از آن خود کند.

از دیگر نکاتی که هنگام چیدمان محصولات درون کاتالوگ‌های تبلیغاتی باید به آن توجه داشته باشید، همخوانی محصولات‌ با یکدیگر است. به عنوان مثال قرار دادن یک کفش در کنار یک لباس یا کیف می‌تواند برای مشتریانی که قصد ست کردن آن‌ها را با یکدیگر دارد جذاب‌تر باشد، تا این که چندین لباس متفاوت که هیچ تناسبی با یکدیگر ندارند را صرفاً به دلیل این که در رده پوشاک قرار می‌گیرند در کنار هم قرار دهید.

سومین نکته در چیدمان تصاویر در طراحی کاتالوگ، پرهیز از کوچک کردن بی حد و اندازه سایز تصاویر است، زیرا این امر سبب می­شود که تصاویر مبهم و گنگ به نظر برسند.

 این کار توسط برخی از شرکت‌ها صرفاً به دلیل این که محصولات بیشتری درون کاتالوگ قرار بگیرند صورت می‌پذیرد و سبب می‌شود که تبلیغات نه تنها در افزایش فروش موثر نباشد، بلکه بالعکس مشتری را دچار سرد گمی کرده و وی را از خرید کالایی که نمی‌تواند حتی تصویر آن را به خوبی مشاهده کند، منصرف نماید.

اهداف کوتاه مدت و بلند مدت طراحی کاتالوگ

قبل از این که طراحی بیلبورد را به یک طراح حرفه‌ای بسپارید، باید اهداف بلند مدت و کوتاه مدتی را که جهت معرفی محصولات در قالب یک کاتالوگ دارید مشخص کنید.

اصول اولیه، هنگامی که کاتالوگ برای معرفی محصولات فصلی مانند پوشاک طراحی می‌گردد، با زمانی که یک محصول ماندگار قرار است معرفی شود، زمین تا آسمان تفاوت دارد.

 یک کاتالوگ تبلیغاتی فصلی ممکن است تنها یک‌بار به چاپ برسد، اما کاتالوگ‌هایی که برای معرفی محصولات همیشگی طراحی شده­اند، بارها و بارها تجدید چاپ می‌شوند تا ماندگاری نام محصولات را در ذهن مشتریان حفظ کنند.

 بنابراین قبل از اقدام به طراحی کاتالوگ اهدافتان را مشخص کرده و آن را با طراح در میان بگذارید، تا وی بتواند یک کاتالوگ تبلیغاتی مناسب برای معرفی برند یا محصولاتتان طراحی کند.

**این محتوا تبلیغاتی است**

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس