کد خبر 1054527
تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۷
کرونا

ساختار ویروس جدید کرونا، سرنخ‌هایی درباره موفقیت آن دارد. از نظر شکل، کرونا شبیه یک گلوله میخ دار است.

به گزارش مشرق؛ ویروس جدید کرونا، که با نام علمی «SARS-CoV-۲» نیز شناخته می‌شود، به دلیل ساختار خود نقاظ ضعف‌هایی دارد. مثلا، این ویروس به سادگی قابلیت نابود شدن دارد. هر ویروس کرونا، از مجموعه کوچک ژن‌ها متشکل شده که پوسته‌ای از مولکول‌های چربی دارد. از آنجا که پوسته‌های چربی به راحتی توسط صابون درهم شکسته می‌شوند، ۲۰ ثانیه شستشوی دست با آب صابون کافی است تا یک ویروس را از بین ببرد. همچنین، پوسته‌های چربی ویروس، در برابر عناصر نیز آسیب پذیر هستند. یک پژوهش جدید نشان داد که ویروس جدید کرونا، روی مقوا یک روز و روی فولاد و پلاستیک بی دو تا سه روز زنده می‌ماند. این ویروس در عالم واقع دوام نمی‌آورد. بنابراین، برای زنده ماندن به بدن انسان نیاز دارد.

این ویروس با آنفولانزا تفاوت دارد و به یک خانواده کاملا متفاوت از ویروس‌ها تعلق دارد. این خانواده، یعنی خانواده ویروس‌های کرونا، شامل فقط شش عضو دیگر است که انسان را مبتلا می‌کنند. چهار عضو از آن‌ها -OC۴۳،   HKU۱، NL۶۳ و  ۲۲۹E – برای بیش از یک قرن به طول ملایم انسان‌ها را مبتلا کرده اند و علت یک سوم سرماخوردگی معمولی هستند. دو عضو دیگر – مرس و سارس (یا به تعبیر برخی ویروس شناسان سارس کلاسیک) - باعث بیماری بسیار شدیدتری هستند. اما چرا این ویروس هفتم کرونا به یک پاندمی تبدیل شد؟

بیشتر بخوانید:

آمریکا بدون کمک چین در دریای ویروس کرونا غرق می‌شود

ساختار ویروس جدید کرونا، سرنخ‌هایی درباره موفقیت آن دارد. از نظر شکل، کرونا شبیه یک گلوله میخ دار است. این میخ‌ها، پروتئینی به نام «ACE۲» را که روی سطح سلول‌های ما یافت می‌شود، شناسایی می‌کند و به آن می‌چسبد. این اولین گام مبتلا شدن است. دقیقا همین میخ‌ها باعث می‌شود که ویروس جدید کرونا بسیار محکم‌تر از سارس کلاسیک به ACE۲ بچسبد. آنگلا راسموسن، از دانشگاه کلمبیا، می‌گوید این چسبندگی زیاد کرونا احتمالا برای انتقال بیماری از انسان به انسان واقعا ضروری است. به طور کلی، هر چه چسبندگی محکمتر باشد، به ویروس‌های کمتری برای ابتلا نیاز است. ویروس جدید کرونا، ویژگی مهم دیگری نیز دارد. میخ‌های این ویروس از دو نیمه متشکل شده اند. وقتی که این دو نیمه جدا می‌شود، ویروس فعال می‌شود و فقط در همین حالت، ویروس می‌تواند وارد سلول میزبان شود. در سارس کلاسیک، این جدا شدن، به سختی اتفاق می‌افتد. اما در ویروس جدید کرونا یا SARS-CoV-۲ پلی که دو نیمه را به هم متصل می‌کند، به آسانی می‌تواند توسط آنزیمی به نام فورین (furin) قطع شود. فورین توسط سلول‌های انسان ساخته می‌شود و در بافت‌های زیادی یافت می‌شود. کریستیان آندرسون، پژوهشگر انستیتوی تحقیقاتی فراملی اسکریپس، می‌گوید این امر، احتمالا برای توضیح چیزهای واقعا غیرمعمول این ویروس مهم است.

به عنوان نمونه، بسیاری از ویروس‌های تنفسی، معمولا مجراهای هوایی فوقانی یا تحتانی را دچار عفونت می‌کنند. به طور کلی، عفونت تنفسی فوقانی به راحتی منتشر می‌شوند، ولی ملایم هستند. اما انتقال عفونت تنفسی تحتانی سخت، ولی حاد است. به نظر می‌رسد ویروس جدید کرونا هم مجراهای فوقانی و هم مجراهای تحتانی را دچار عفونت می‌کند. شاید به این دلیل که می‌تواند از فورین که همه جا هست، بهره ببرد. این بلای مضاعف می‌تواند به نحو قابل درکی توضیح دهد که چرا این ویروس می‌تواند قبل از ظاهر شدن علایم، میان مردم منتشر شود. خصیصه‌ای که کنترل آن را بسیار سخت کرده است. شاید کرونا در حالی که هنوز در مجراهای هوایی فوقانی است، منتقل می‌شود، یعنی قبل از آنکه عمیق‌تر شود و علایمی حادی ایجاد کند. همه این‌ها محتمل، اما کاملا فرضی است؛ چرا که ویروس همین ژانویه گذشته کشف شد و بسیاری از زیست شناسی آن هنوز در هاله‌ای از ابهام است.         

هنوز معلوم نیست که چرا بعضی ویروس‌های کرونا مثل سارس و SARS-CoV-2 بسیار بد هستند و برخی دیگر فقط در حد ایجاد آبریزش بینی، انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهند. با این حال، به گفته آتلانتیک، دانشمندان گزارش‌های اولیه‌ای درباره تاثیرات ویروس جدید کرونا بر بیماران ارائه می‌کنند. وقتی ویروس جدید کرونا وارد بدن می‌شود، احتمالا به سلول‌های حامل ACE2 که در مجراهای تنفسی ما هستند، حمله می‌کند. سلول‌های در حال مرگ کنار ریخته می‌شوند و مجراهای تنفسی را مملو از آشغال می‌کنند و ویروس را به اعماق بدن به سمت ریه‌ها می‌برند. به موازات پیشرفت عفونت، ریه‌ها از سلول‌های مرده و مایع مملو می‌شوند، امری که تنفس را سخت‌تر می‌کند. (همچنین، ویروس ممکن است بتواند سلول‌های حامل ACE2 در سایر اعضا مانند شکم و رگ‌های خون را به عفونت دچار کند.) سیستم ایمنی بدن، واکنش نشان می‌دهد و همین باعث تب می‌شود. اما در موارد حاد، سیستم ایمنی از کنترل خارج می‌شود و حتی بیشتر از ویروس، آسیب وارد می‌کند. به عنوان مثال، رگ‌ها ممکن است باز شوند و به سلول‌های دفاعی اجازه دهند به محل عفونت برسند. این عالی است، اما اگر سلول‌ها بیش از حد باز شوند، ریه‌ها از مایع پر می‌شوند. این واکنش بیش از حد و مضر، به «طوفان‌های سیتوکین» (cytokine) معروف است. این طوفان ها، در بسیاری از بیماری‌های واگیر باعث مرگ و میرهای زیادی شدند.

در مواقعی که طوفان سیتوکین اتفاق می‌افتد، سیستم ایمنی، نه فقط از کنترل خارج می‌شود بلکه عملکرد معمولی خود را نیز از دست می‌دهد. حملاتی انجام می‌دهد، اما اهداف درستی را نمی‌زند. وقتی این اتفاق بیافتد، مردم در مقابل باکتری‌های عفونت زا آسیب پذیرتر می‌شوند. همچنین، این طوفان‌ها علاوه بر ریه ها، سایر اعضا را تحت تاثیر قرار می‌دهند، خصوصا وقتی که افراد از قبل بیماری‌های مزمنی داشته باشند. این می‌تواند توضیح دهد که چرا برخی بیماران کووید-۱۹ در نهایت گرفتار مشکلات قلبی و عفونت‌های ثانویه می‌شوند. اما چرا برخی بیماران کووید-۱۹ به شکل حادی بیمار می‌شوند، ولی دیگران با علایم ملایم یا اصلا بدون هیچ علایمی از بیماری عبور می‌کنند؟ سن، یک عامل است. افراد مسن در خطر عفونت‌های شدید هستند، چون سیستم ایمنی آن‌ها نمی‌تواند دفاع اولیه موثری انجام دهد. در عین حال، کودکان تاثیر کمتری می‌پذیرند، چون احتمال کمتری وجود دارد که سیستم ایمنی‌شان یک طوفان سیتوکین را رقم بزند. اما سایر عوامل – مانند ژن‌های شخص، دگرگونی‌های سیستم ایمنی، مقدار ویروس‌هایی که شخص در معرض آن‌ها قرار دارد و میکروب‌های دیگر در بدن- ممکن است نقش ایفا کنند. ایکیکو ایواساکی، از دانشکده پزشکی ییل می‌گوید: «هنوز راز است که چرا برخی افراد در همان گروه سنی، بیماری خفیفی می‌گیرند.»

نویسنده: اد یونگ
منبع: آتلانتیک
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • US ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    29 3
    اسم این بیماری باید عوض بشه و به "بیماری حماقت" تغییر نام بدهد چون عامل انتشارش احمقهایی هستند که دستورات را نادیده می گیرند احمقهایی هستند که دستورالعمل های اشتباه می دهند احمقهایی که کادر درمان را خسته کردند و جان هموطنهامون را به خطر انداختند
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    8 46
    این ویروس چینیه و گندیه که چین به بشریت زده
    • قریشی IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      19 1
      این ویروس امریکائی-صهیونیستیه .
    • DE ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      16 1
      ویروس آمریکایی مرگ بر آمریکا
  • DE ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    5 24
    خدا از چین کمونیستی گذشت نکنه. هرچی حرامه میخورن کافیشون نیسیت ویزوسم تولید میکنن تا واکسن بفروشن.به حق امام حسین نابود بشن.
    • IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      24 2
      این ویروس ساخت آمریکا هس که اول اقتصاد چین و دوم کشتار ملت ایران رو هدف گرفته.
    • DE ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
      0 0
      درب موتور ویروس کرونا رو بزنین بالا همه جاش نوشته " ماده این یو اس آ " ! کلا اطاق و موتور و شاسی ساخت آمریکاست . حالا شاید یه پخش چینی و چارتا بلندگوی بی بی سی منظور بلندگوی انگلیسی هم انداختن روش رد گم کنند. به جان جان کریه جان جان افه کندی راس میگم.
  • مصطفی IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    8 16
    شاید باورش برای بعضی سخت باشه،ولی کرونا قهر خداست بعد از شهادت سردار سلیمانی دنیا بعد از سردار بیهوده است
    • محمد IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
      0 0
      دنیا بعد از حاج قاسم برای من سیاه و سفیده ، بی رنگه، ولی امیدوارم، یا عظیم الرجاء
    • هادی IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
      0 0
      این ویروس دست ساز امریکاست شک نکنید
  • IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    3 15
    لعنت به سازندش که چین باشه
  • محمد US ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    7 12
    باید دنیا در برابر چین و کشورهایی که گوشت حیوانات وحشی را خام میخورند به پا خیزد
    • CA ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      9 1
      لعنت بر آمریکا که این ویروس انداخته به جان ملت.
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    11 0
    سوال من اینه اگه این ویروس به خاطر خوردن حیوانات وحشي مثل خفاش هست این چینی‌ها خیلی وقته دارند این غذاها رو می‌خورند(هرچند نباید بخورند) حالا چرا امسال این ویروس کرونا به وجود آمده
  • IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    5 4
    ما گوشت حییواناتی را می خوریم که تحت نظر دامپزشکی هستند که بیماری نداشته باشند ولی پرندگان یا حیواناتی که وحشی هستند ودر کشورهایی که جمعییت زیاد دارند تحت کنتری نیستند اگر تا کنون خوردهاند ومردم نگرفته اند بخاطر اینکه ان پرندها مریض نبودهاند وامسال مریصض بودهاند ومردم خوردهاند وبیماری به مردم منتقل شده وبعد بعهمه دنیاچین باید جمعییتش را کنترل کند که این همه دردسرساز است ومردمش را به خوردن گیاه عادت بدهدادم قحطی بود که از انجا ادم برای درس خواندن بیاورید بیچاره شدیم
  • IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    4 0
    ممنون. استفاده کردیم
  • IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    10 0
    بالاخره بین این همه خبرهای کوچه بازاری یه گزارش علمی دیدیم.
  • IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    9 4
    چینی ها طاعون رو سه بار به جون مردم دنیا انداختند. برید تاریخ رو بخونید بعد در مورد کورونا نظر بدید. خود چینیها این همه مال به گندشون نمی کشن که دار ودسته مشرق می کشن. سلاح بیولوژیک وجود داره ولی وقتی سند دارید بیایید ارائه بدید.
  • ناشناس IR ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    0 1
    اگه خودساخته دست بشر باشه خداوند بلا رو بخودشون برگردونه و مردم کشورم را از این بلا نجات بده و به کسانی که این کار رو سلاح بیولوژیک نمیدونن یک کم عقل بده که بیشتر فکر بکنن
  • IR ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
    0 0
    تولید این ویروس کرونا کاملا هدفمند و تخصصی بوده و فقط برای نابود کردن سالمندان طراحی گردیده است تا جوامع دارای نون خور کمتر و با ترکیب جمعیتی جوان تر حاصل شود! لذا اگر درست عمل نشود، پیش بینی می شود در مدت کمی ثلث جمعیت دنیا نابود شود.
  • IR ۰۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
    0 0
    آمریکای صهثونیستی هر کاری میکنند اینها غیر از خودشان را سگ و خوک میدانند هزاران حرف نگفته است باید بحث کرد امریکایی که شهید پاکی مثل سلیمانی را ناجوانمردانه ترور کرد باکی ندارد ویروسی به جان بشریت بیاندازد
  • داود DE ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
    6 0
    از قراری که معلومه این ویروس مثل ستون پنجم عمل میکنه!! یا مثل اسب «تروآ»!! یعنی وقتی وارد مجرای تنفسی میشه، بدن پی به ماهیت و هدفش نمیبره، فکر میکنه یه مهمون مفیده! بهش آنزیم هم میده تا تغذیه بشه! بعد همین آنزیم باعث جدا شدن میخها میشه و ویروس مثل ستون پنجم دشمن فعال میشه! بدون دردسر بسمت مجرای پایین تنفسی حرکت میکنه، و وارد سلولهای تنفسی میشه، مثل ستون پنجمی که وارد یه سازمان کلیدی بشه! بعد از اینکه هر سلول رو فاسد و عفونی کرد، باعث مرگش میشه، خودش رو هم تکثیر میکنه، وقتی تعداد سلولهای مرده و فاسد (مثل نیروهای مؤثری که فاسد و مختلس و رویگردان میشن!) زیاد میشن، نظم کارها بهم میخوره، کارها پیش نمیره، مایع و خلط (که سلولهای مرده هستن مثل کسی که در یک سیستم کار شکنی میکنه!) جلوی تنفس رو میگیره! ... اینجاست که سیستم دفاعی وارد عمل میشه ولی دیر متوجه شده! در نتیجه بدلیل اوضاع هرج و مرج، دوست و دشمن رو نمیتونه تشخیص بده! عجولانه و بیش از حد عمل میکنه و به سلولهای سالم و غیر سالم حتی در بافتهای غیر تنفسی حمله میکنه، در واقع این ستون پنجم باعث جنگ داخلی میشه!! بعد هم که بدن در اثر این جنگ داخلی به اندازۀ کافی تضعیف شد، باکتریها و ویروسهای فرصت طلب مثل دشمن خارجی از بیرون مرزها، یا عوامل و هسته های مخفیش در داخل، فعال میشن!!! و سیستم دفاعی هم، که دیگه هم تضعیف شده و هم داره حمله و دفاع کور میکنه، از هم میپاشه و کار مملکت، یعنی بدن، تمام ... !!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس