کد خبر 1054504
تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۹
قاچاقچیان در خشخاش تغییر بیولوژیکی ایجاد می‌کنند/ رابطه گروهک‌های تروریستی با مواد مخدر

خبرگزاری میزان- یک فعال حوزه اعتیاد گفت: قاچاقچیان در گیاه خشخاش تغییر بیولوژیکی ایجاد می‌کنند تا میزان مورفین تولید شده را افزایش دهند.

به گزارش مشرق، سعید صفاتیان مدیر کل سابق درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر و مدیر عامل موسسه دانش اعتیاد گفت: در طول چندسال اخیر، مصرف شیشه در کشور نسبت به سایر موادمخدرها رو به افزایش بود، اما در حال حاضر این روند متوقف شده و به نظر می‌رسد مصرف تریاک از شیشه پیشی گرفته است.

وی افزود: با توجه به مشکلات اقتصادی فعلی و افزایش تورم و ارزش دلار، قیمت تریاک سال هاست که تغییر چندانی نشده و در واقع گران نشده است.

بیشتر بخوانید:

صفاتیان اظهار کرد: این مسئله چندین دلیل دارد که می‌توان به کنترل قاچاقچیان و افزاش میزان تولید در کشور افغانستان اشاره کرد.

مدیر عامل موسسه دانش اعتیاد گفت: تولیدکنندگان خشخاش، با ایجاد تغییرات ژنتیکی در این گیاه توانسته اند گرز این گیاه را بزرگ‌تر کرده و مواد مروفینی ترشح شده از آن را افزایش دهند.

این کارشناس حوزه اعتیاد افزود: از میزان دقیق تولید مواد مخدر در افغانستان خبری در دست نیست و آمارها بین سالیانه ۶ تا ۱۲ هزار تن متغییر است.

صفاتیان با اشاره به اینکه طالبان زمین‌های کاشت خشخاش را پیش خرید می‌کند؛ ادامه داد: در برخی استان‌های افغانستان مانند هرات، تولید مواد مخدر بسیار است. بیشتر این مناطق تحت تسلط طالبان است؛ بنابراین مباحث روابط مستقیم بین گروهگ‌های تروریستی و مواد مخدر در میان است.

وی با بیان اینکه میزان تولید موادمخدر در این استان‌های تحت تسلط تروریست‌ها روند افزایشی دارد؛ گفت: نیروهای آمریکایی و سایر کشورها نیز در این مناطق حضور دارند، اما با این حجم از تولید مواد مخدر، مقابله نمی‌کنند.

مدیر کل سابق درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: سازمان ملل طرح کشت جایگزین را مطرح کرد، اما این طرح در افغانستان جوابگو نبود.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • پری IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    9 1
    یعنی چه؟یک معتاد توضیح دهد
    • جواد IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
      0 0
      معلومه دیگه میگه بیشتر دارن برداشت میکنن یعنی از زمین های کشت خشخاش... ولی کلا همه مقاله های درباره مخدر توی این خبرگزاری ها حرفاشون غلطه و هیچ شناختی ازمواد ندارن. همینه همیشه ناموفقم هستن توی کنترلش.. از اثرات مواد تا بحث مالی تا هرچیزی رو اشتبا میگن الان ک چندتا مقاله رو نگا کردم...
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    3 0
    افغانستان اگه میخواد پیشرفت کنه اول باید از شر این زمین ها خلاص شه.
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    5 4
    این تغییر بیولوژیکی کار خود آمریکاست ، دست آمریکا و طالبان توی یک کاسه است .
  • IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    2 0
    قاچاقچیان تحصیل کرده...خخخخ
  • خلیل IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    3 0
    درآمدشون از این راه هست کشوری که همش درگیرجنگ هست چاره ای نداره
  • ج IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    2 0
    پول مواد برکت نداره اینه که کشورشون سروسامان نمی گیره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس