رادار فتح 14

راداری که موفق به شناسایی جنگنده اف-۱۸ آمریکا در اولین ساعات بامداد ۱ فروردین شد، فتح-۱۴ نام دارد که یک رادار برخوردار از فناوری حالت جامد بوده و قابلیت ردگیری بیش از ۴۰ هدف را حین جستجو داراست.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، اگرچه پایش شبانه روزی آسمان ایران در مناطق مختلف کشورمان، یکی از ویژگی های مهم و پرافتخار یگانهای مختلف نیروهای مسلح است اما هر بار که نکته و خبر جدیدی از این رزمندگان در رسانه ها منتشر می شود، اهمیت و حساسیت این رصد بیش از پیش مشخص و عیان می شود. حالا نیز انتشار تصاویری که اشراف اطلاعاتی مرکز پدافند هوایی ارتش در تنگه هرمز را به مردم کشورمان آنهم در ساعات منتهی به تحویل سال ۱۳۹۹ نشان داد، ارزش و جایگاه این نهاد و پرسنل آنرا بیش از پیش به نمایش گذاشت.

تصاویر مذکور که از رسانه ملی منتشر شد، نمایانگر آن بود که با اقدام قاطع یکی از مراکز اشراف و رصد قرارگاه پدافند هوایی ارتش، یک جنگنده F۱۸ ابتدا شناسایی و سپس با هشدار قاطع مبنی بر شلیک موشک به آن، از نزدیکی مرزهای کشورمان دور کرد. بر اساس این گزارش، اعلام شد که مرکز پدافند هوایی ارتش در جنوب کشورمان، در عمق ۵۰ متری زمین در نزدیکی بندرعباس واقع شده و سامانه های مختلفی برای شناسایی هواپیماهای بیگانه و خودی در اختیار دارد.

آنطور که در گزارش منتشره مشخص شد، یک فروند جنگنده اف ۱۸ ارتش آمریکا در حال نزدیک شدن به مرزهای هوایی کشورمان بود که با اخطار به موقع مدافعان آسمان ایران، مجبور شد مسیر خود را اصلاح کرده و آنرا تغییر دهد.

سوپر هورنت آمریکایی در حوالی مرزهای ایران

اواخر  دهه ۱۹۸۰ میلادی بود و نیروی دریایی امریکا با تعداد زیادی جنگنده قدیمی مواجه بود که با شرایط جدید میدان جنگ هماهنگ نبوده و عمر مفید آنها نیز به پایان رسیده بود. تنها طرح موجود که با شرایط آنها تطبیق می کرد پروژه ای با نام هورنت ۲ بود. لذا در سال ۱۹۹۲ دولت امریکا تصمیم به سفارش چند پیش نمونه هورنت ۲ که شامل نسخه تک سرنشین و دو سرنشین اموزشی و رزمی بود و بعدها سوپر هورنت نامیده شد، گرفت. جنگنده جدید قرار بود جایگزین ای ۶، اف۱۸ هورنت، اف۱۴ تامکت و چند نمونه دیگر شود.

جنگنده جدید که در اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی اولین پرواز خود را انجام داد سوخت بیشتری حمل می کرد و  و توان حمل تسلیحات  بیشتری داشت. تلاش شده بود تا در جنگنده جدید یعنی سوپر هورنت، از تسلیحات هدایت شونده بیشتری استفاده شده و موتورهایش نیز پرقدرت تر بودند در عین حال، کاهش میزان امواج برگشتی رادار و سطح مقطع راداری نیز مورد توجه طراحان قرار گرفته بود.

بالاخره در اوایل قرن جدید، سوپر هورنت وارد ارتش شد و تا چند سال قبل، مجموعا بیش از ۵۰۰ فروند از این هواپیما، تحویل نیروی دریایی امریکا شد. البته در طول سالهای گذشته، بخش های الکترونیکی و راداری این جنگنده نیز ارتقاء پیدا کرده و مدلهایی از اف-۱۸ های جدید از مدلهای جدیدتر سامانه جنگال و ایجاد پارازیت هم بهره می برند. نسخه دو سرنشین سوپر هورنت به دلیل توان بالا در انجام عملیات های شبانه، در نیروی دریایی امریکا محبوبیت زیادی دارد. سوپر هورنت در حل حاضر در کنار اف۳۵ بسیاری از وظایف و ماموریت های نیروی دریایی ارتش آمریکا را بر عهده داشته و عملا آچار فرانسه آنها محسوب می شود.

البته انتقادات زیادی در سالهای اخیر به این جنگنده و نحوه عملیاتی شدن آن وارد شده به گونه ای که سی ان ان، در گزارشی سال ۱۳۹۵ خود اعلام کرده بود جنگنده سوپر هورنت برای شش هزار ساعت پرواز طراحی شده اما اکنون به دلیل نبود جنگنده های جایگزین و مشکلاتی که برای جنگنده های پرهزینه اف-۳۵ بوجود آمده، از این جنگنده ها بین هشت تا ۹ هزار ساعت پرواز کار کشیده شده که بیش از سقف مجاز طراحی شده برای آنها محسوب می شود.

سی ان ان در حالی از نگرانی و هراس های روانی خلبانان جنگنده های اف-۱۸ نیروی دریایی آمریکا خبر می دهد که در گزارشی دیگر، عنوان کرده بود که دو سوم از این جنگنده ها به دلیل نبود قطعات یدکی و تاخیر در تعمیرات قادر به پرواز نبوده و زمین گیر شده اند. این رسانه آمریکایی در آن گزارش خبر داده بود که دریاسالار 'ویلیام موران' (William Moran) معاونت فرماندهی عملیات نیروی دریایی آمریکا به نمایندگان کمیته خدمات نظامی سنا گفته است: "کارخانه های کشتی سازی و هواپپمایی ما به دلایل گوناگون در تعمیر به موقع ناوها و جنگنده ها با مشکل مواجهند و اکنون ۶۲درصد از جنگنده های اف-۱۸ نیروی دریایی آمریکا قادر به پرواز نیستند و همچنین ۵۳ درصد از مجموع ناوگان هوایی نیروی دریایی آمریکا نیز زمین گیر است. "

کدام رادار ایرانی جنگنده امریکایی را شناسایی کرد؟

اگرچه به طور دقیق مشخص نبود که مرکز SOC قرارگاه پدافند هوایی، با کدام سامانه راداری جنگنده آمریکایی را در روز اول فرودین امسال شناسایی کرد، اما با توجه به نمایش تصاویری از یکی از رادارهای جدید و مدرن ایرانی با نام "فتح ۱۴" در این گزارش، به نظر می رسد با همین سامانه، شناسایی مذکور انجام شده و با توجه به اینکه این جنگنده در نیمه های شب و علی رغم مجهز بودن به انواع سامانه های جنگ الکترونیک،   با رصد دقیق یگانهای پدافندی کشورمان مواجه شده، این اقدام، علاوه بر داشتن ارزش عملیات روانی و بالا بردن اعتماد به نفس پرسنل، از نظر فنی نیز حائز ارزش باشد.

«فتح ۱۴» یکی از جدیدترین رادارهای تحویلی به یگانهای پدافند هوایی ارتش است که مهرماه سال ۱۳۹۴ و در جریان رزمایش محرم در غرب کشور رونمایی و عملیاتی شد. این رادار با برد ۶۰۰ کیلومتر قابلیت کشف اهداف ریزپرنده را در ارتفاع بالا دارد. تحرک بالا و اتصال سریع به شبکه فرماندهی و کنترل از جمله ویژگی های این رادار نیمه هادی است که می تواند تمام اهداف استراتژیک دشمن را در همه زوایا در فاصله صدها کیلومتری شناسایی کند.

بنا بر اطلاعاتی که در ان ایام توسط سخنگوی وقت قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) اعلام شد، این سامانه اطلاعات را در کمترین زمان ممکن به مراکز تصمیم‌گیری ارائه می‌دهد و برای سامانه‌های موشکی بهترین رادار محسوب می‌شود. فتح۱۴ به شدت در برابر جنگ الکترونیک مقاوم است و در قواره‌های ثابت و تاکتیکی تعبیه شده؛ که اولین نمونه ثابت آن در منطقه غرب کشور در ان زمان نصب شده بود.
رادار به نمایش درآمده در گزارش رسانه ملی
این سامانه که در غرب آسیا برای نخستین بار مورد استفاده قرار می‌گیرد، قابلیت اتصال سریع به شبکه فرماندهی و کنترل و جابجایی را داراست و می‌تواند اهداف را در تمامی زوایا و در ارتفاعات مختلف اعم از متوسط و بلند مورد شناسایی قرار دهد. به گزارش مشرق، با توجه به نصب یکی دیگر از نمونه های این رادار در منطقه تنگه هرمز، به نظر می رسد تولید انبوه و استقرار این رادار مدرن، با موفقیت در کشورمان اجرا شده است.

بررسی ها نشان می دهد این رادار پیشرفته اواخر سال ۱۳۹۲ در شیراز معرفی و توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ساخته شده است. با تولید و عملیاتی شدن فتح-۱۴ به عنوان رادار هشدار اولیه در شبکه پدافند هوایی، توان مراقبت هوایی کشورمان بیش از پیش تقویت شده و علاوه بر نمونه‌ای از این رادار که به صورت ثابت روی زمین نصب شده و پایه آن با چرخش ۳۶۰ درجه امکان پوشش فضای اطراف را در صفحه افقی فراهم کرده، دارای نمونه متحرک نیز می باشد.

۶۴ المان که هر یک به شکل ۶ ضلعی است روی آنتن این رادار در ۴ ردیف و ۱۶ ستون نصب شده که با توجه به ابعاد آنها می‌توان گفت قاعدتاً رادار در محدوده فرکانس‌های VHF عمل می‌کند. نوع آنتن به کار رفته در این رادار از نوع آرایه ای هارچنکوف (یا خارتچنکوف) ، معرفی شده بود. همچنین آنتن سامانه تشخیص دوست از دشمن که قبلاً در رادارهای دیگر مانند آخرین نمونه مطلع الفجر-۱ و کاشف-۲ دیده شده بر فراز این رادار نیز وجود دارد. بنا بر اطلاعاتی که قبلا در خصوص این سامانه اعلام شده، دستکم ۵ روش ویژه مقابله با ضد جنگ الکترونیک یا ECCM در این رادار به کار گرفته شده است. فتح-۱۴ یک رادار برخوردار از فناوری حالت جامد بوده و قابلیت ردگیری بیش از ۴۰ هدف را حین جستجو داراست.

اگرچه در روزها و هفته های اخیر، عمده توجهات و انتشار خبرها، معطوف به شیوع کرونا در ایران و جهان است و حتی نیروهای مسلح کشورمان هم حضور جدی و شبانه روزی در این موضوع دارند، اما نباید از اهمیت و ارزش فعالیت سایر جهادگران فعال در ایران اسلامی همچون پرسنل شجاع و ایثارگر پدافند هوایی یا مرزبانان زمینی کشورمان نیز غافل شد که امنیت و آرامش نقاط مختلف این سرزمین، مدیون خدمات بی نظیر آنهاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 124
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    نمی شه سری بعد اخطار ندیم؟ :)))))))) یعنی اومد تو مرزها بزنیم. البته فقط در مود آمریکاییشا :)
    • IR ۰۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      سالی که جنگه از بهارش پیداست .
    • IR ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      منفیا نشون میده ماشین تایپای بی اراده بدبخت بد سوختن خخخخ قدرت نمایی ایرانو ببینین و از حرص بمیرین
    • IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      53 1
      عجب...
    • IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      6 26
      اقایان خبر نگار این رسالت خبری نیست که تا یک اتفاق می افتد بادقت تمام گزارش می دهید که چی شده و چه رخ داده
    • مهربان IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      92 3
      وقتی نیروهای ستکام را طبق قانون تروریست می دانیم ،دیگر اخطار معنی ندارد باید هواپیما را سرنگون کنیم
    • IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      5 35
      نابغه اونا اطلاعات رو حین پروازدارن آنلاین مخابره میکنن بعدم یه محدوده وسیع رو پوشش میدن بیاین داخل مرز تاروسیه روجاسوسی میکنن
    • رسول IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      9 39
      اگه شهامتش رو داشتیم حتما میزدیمش !!... اگه سنتکام رو تروریست میدونیم به محض ورود به خاک ما باید سرنگون بشه و هشدار و اخطار و.....همش داستانه .
    • IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      27 5
      "در عمق ۵۰ متری زمین در نزدیکی بندرعباس" مشرق یه دفعه ای مختصاتش را هم می گفتی!!! خدایی چه لزومی دارد در یه مقاله مفصل ریز و درشت توانایی کشور را بگویید؟ همین که خبر شکارش را بگویید و زمان و مکان و نوع شکار کفایت می کند
    • IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      28 1
      اون عزیزانی که میگن شهامت داشتیم میزدیم و این ها تروریستی هستند و ... اینها یا متوهم هستند یا منافق . عزیزم وقتی طرف داره به سمت ایران میاد ولی تو اب های بین المللی هستش . کسی باهاش کاری نداره و صرفا هشدار داده میشه که تغییر جهت بده . که تو فیلم هم همین عمل داده انجام شد . منتهی اونهایی که ایران رو هوا ساقط کرده وارد مرز شده بودن. زیاد تو اینستاگرام اینا نچرخ چون انقدر توهم میزنی که واقعیت از یادت میره.
  • US ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    آب های بین المللی ؟ چسبیده به مرزهای ایران در حال پرواز هستند و بعد میگویند اب های بین المللی . وقاحت و شرارت تروریست های امریکایی حد و مرز ندارد . مرگ بر امریکا
    • IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      1 1
      آخرش گفته نشد آرایه فازی فعال هست یا خیر / کلا همه چیز رو میگن غیر ازین مورد
    • IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      12 1
      خدا لعنت کنه یانکیها را که در جنایت تو تاریخ رقیب ندارند حتی هواپیمای مسافری را هم با کاربری جاسوسی میفرستند و کاری میکنند که رادارهای فوق دقیق ایران مجبور بشه بعد از شناسایی برا حفظ جان بقیه ایرانیها ان را منهدم کنه ای مرگ بر امریکا و طرفدارهای بی مقدار داخلی امپریالیست امریکا
    • محمد IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      1 1
      آبهای بین المللی رو قانون مشخص میکنه آقای افراطی،
  • IR ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    آمریکا در حال تست رادار های ایران و شناسایی نقاط قوت و ضعف پدافند ایران است تا در موقع لزوم بهترین انتخاب را داشته باشد از پهپاد های مختلف تا جنگنده
    • علیرضا IR ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      96 22
      حرف شما تا حدودی درسته... منتها به نظرتون این تروریستهای امریکائی زیاد از حد معلوم، تست نقاط ضعف و قوت نگرفتن؟ معمولا زمان تست توان و قدرت جنگی سالها طول نمیکشه. چون زمان در اینجا شدیدا حکم طلا رو داره.... دوست عزیز تستها خیلی وقت پیش انجام شده و فهمیدن که هیچ غلطی نمیتونن بکنن..... در ضمن این رادارها کد گذاری شده هستن. پس زمانی هواپیمای جنگی یا پهباد مناسب بر علیه کشورمون استفاده میکنن که درباره کارکرد سیستم پدافندی کشورمون اطلاعات دقیقی داشته باشن که بتونن ضدش رو بسازن که ندارن....
    • IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      83 18
      ما استقبال می کنیم. بالاخره یه سری موارد رونمایی نشده و نخواهد شده داریم که بدمون نمیاد در میدان رویارویی هم آزمایش کنیم.
    • حامد GB ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      50 3
      مثل rq170 یا global hawk؟
    • IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      11 5
      اگه دقت کرده باشید این تست ها بعد اتفاقات در ایران رخ می دهد البته خبرنگارهایی مثل این سایت هم آمار دقیق نوع و مدل رادار و ابزارهای تهاجمی ما را بلافاصله مخابره می کنند و این دست دشمن را بازتر می کند
    • IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      2 0
      امنیت نسبیه و همواره پایدار نیست! اینا هم در حال تلاش برای تحلیل و تفسیر سامانه های پدافندی ما هستند. احتمالا در حال تجزیه ی فرایندهای موج راداری هستند. من بعد، بدون اخطار بزنید.
    • مجتبی IR ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      0 0
      چه ربطی داره کلا چهار پنج تا رادار هشدار زودهنگام فعال هست چیرو میخوان شناسایی کنند؟ مهم رادار های رهگیرن که تا زمان درگیری غیر فعال هستند.
  • IR ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    کفتارها فکر کردن کشور درگیر کرونا هست و لحظات سال تحویل شیربچه های ارتش جمهوری اسلامی حواسشون به اونا نیست ؟؟؟
    • IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      93 11
      چرا منفی آخه اگه شرف و غیرت داری منفی نمیزدی ای آلبانی نشین
    • IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      29 2
      یاساشین ایران....
  • رحمن IR ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    99 11
    نميدانم چرا در مورد رادار خودی اینقدر اطلاعات دادید؟چرا
    • IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      36 3
      دولت تروریستی آمریکا اطلاعات ضداطلاعات جاسوس مزدور و تجهیزلت راداری شناسایی و ماهوارهای شناسایی تصویر برداری جاسوسی زیادی برا سنجش توان رغبا و دشمنانش داره اما لازم نیست کارشو اینقدر راحت بکنید.
    • رسول IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      9 0
      حماقت شاخ و دم نداره . صدا و سیما مسیر حرکت نفتکشها و روشهای دور زدن تحریمها رو در برنامه صبحگاهی پخش میکرد خبرنگار مشرق هم مختصات دقیق رادارها رو داره میگه !!!... ببینید با کیا شدیم هشتاد میلیون !!!!!
  • IR ۰۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    دیگه اف18 که رادار گریز نیست. لازم نیست با یه رهگیری بپرین هوا
    • احمد IR ۰۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      اف 18 سطح مقطع راداری قابل مقایسه با سوخو57 داره. وقتی هم از این شیطنت ها می کنه یعنی داشته یه چیزهایی رو آزمایش می کرده.
    • IR ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      68 6
      سوادت نمیرسه مجبوری حرف بزنی موجبات خنده و شادی جمعو فراهم کنی؟
    • IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      43 1
      ببخشین اطلاعات نظامی شما اینقدر ناچیزه. برا ایران فکر کردید فقط بنب افکنهای بی ۲۱. بی ۲ و بی ۱ خطرناکن؟ خطر آواکسها و اف ۱۸ سوپر هورنت نسخه جنگ الکترونیک بسیار شدیدتر. چرا؟ چون این جنگنده ساخته شده برا فلج پدافند و رادارهای دشمن تا بعد از اون بمب افکن ها یا جنگندهای اف ۳۵ و اف ۲۲ هست. یعنی اگه بتونیم از پس هواپیمای آواکس و جنگ الکترونیک آنریکا بر بیایم حتی جنگندهای مدرن آمریکا کتر چندانی از پیش نمی برن. عراق در زمان جنگ خلیج فارس رو همین جنگندهای جنگ الکترونیک و آواکس ها نابود کردن! و بعدجنگندها ی آمریکا با خیال راحت تمام تاسیسات نظامی صنعتی اقتصادی پل ها جادها و... رو بمباران کرد.
    • IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      12 13
      اف18 پنهانکاریش در سطح سوخو57؟!!!! اخه نادان اگه اف18 در سطح سوخو57 پنهانکاره پس یعنی واقعیه که اف35 تا قلب تهران بیاد و بره! چون اف35 دیگه پنهانکارترینه! مشرق عزیز اخه چرا نظر این کارشناس ارشد نظامی رو منتشر میکنی که فرق جنگنده ی نسل 4 و 5 رو هنوز نمیدونه
    • IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      2 5
      حرفش غلط نبود! اگر نظر یک نفر رو قبول ندارید در پاسخش حرف علمی-تخیلی دیگه نزنید!
  • IR ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    جنگنده خودی نزنید بقیه پیشکش
    • IR ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      91 26
      مرگ بر سرمایه های داخلی آمریکا
    • IR ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      67 23
      عقده ای حقیر خودکم بین بدبخت حالم بهم خورد
    • یاسر IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      47 23
      مواظب با از کسانی نباشی که در قلب هایشان مرض است
    • IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      52 13
      یه چی بهت می گم تو خلوت خودت آب شی بری تو زمینا، پس خودت ببند. اینقد هم نذار مزدورای بی بی سی و سعودی بزنن تو سرت و تو هم خر کیف شو از این که تو سری می خوری.!!
  • IR ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    حسابشو بکن وقتی وضعیت نیروی هوایی آمریکا، اونجوریه، مال ما چطوریه.
    • IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      60 13
      الان اینی که دیدی دقیقا رویارویی نیروی هوایی ما بود با اونا. قبل ترش هم پهپاد فوق پیشرفته شون رو باید تو یه رویارویی دیگه دیده باشی. عین الاسد هم که نباید هیچ وقت فراموش کنی.. 170 که سالم نشوندن رو زمین هم که تا فیها خالدونت رو قطعا باید سوزونده باشه. بماند هک پهپادها و چه و چه. پس خیلی مودبانه بهت می گم: چخه سگ سعودی. چخه
    • فرشید IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      11 47
      دوست عزیزم اینا فرق بین هواپیمای مسافری که وسط تهران از رو باند فرودگاه خودشون بلند شدو با موشک کروز رو نتونستن تشخیص بدن زدن 172 ادم بیگناه رو به کشتن دادن؟!!! متاسفم واقعا
    • IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      20 1
      خوب لابد بزرگترین پهپاد آمریکا به صورت خودجوش خودش رو زد به موشک ایران. اگر میخوای نوکر باشی لااقل نوکر با شعور باش.
  • GB ۰۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    85 28
    باید بمجرد ورود بدون اجازه موشک بارانش میکردتد. اگر هواپیمای جنگی شما روی سرزمین انها این کار را بکند بدون هیچ وقفه ای سرنگونش میکنند. اونها امده بودند بر ای ایذا و جمع اطلاعات و دریافت مکان رادار ها و شما دودستی تقدیم کردید. چرا اینقدر در همه امور مسامحه کاری میشه.
    • IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      58 14
      گمونم نیروهای مسلح و پدافند و بزرگای کشور خیلی بهتر از حضرتعالی حالیشون هست که دشمن داره چکار میکنه و خودشون هم دارن چکار میکنن. الان شما همه رو یه ابله تصور کردید که ذوق زده شدن و کل هست و نیست اطلاعات پدافند رو لو دادن دمت گرم مشتی
    • IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      30 2
      گمونم نیروهای مسلح و پدافند و بزرگای کشور خیلی بهتر از حضرتعالی حالیشون هست که دشمن داره چکار میکنه و خودشون هم دارن چکار میکنن. الان شما همه رو یه ابله تصور کردید که ذوق زده شدن و کل هست و نیست اطلاعات پدافند رو لو دادن دمت گرم مشتی
  • NZ ۰۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    درود خدا بر شما حافظان این مرز و بوم. تحرکات این حرامزاده ها در افغانستان و افزایش نیرو در عراق نشان میده رویارویی ما با این حرامزاده ها در این سال در حال نزدیکتر شدن است. این حلقه پمپئو و اتاق جنگ آنها, گاو مستی همچون ترامپ را براحتی به سمت آتش می کشند. صحنه نبرد نباید فقط منطقه ما باشد باید جامعه خودشان هم احساس انتقام از ترامپ و حلقه اطراف او را داشته باشد تا چند تن از میان آنها که شایستگی دارد کار درست را انجام دهد
  • ارمان IR ۰۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    خدا رحم کرده به هواپیما های مسافربری اطراف . رادار روسیه دیگه چه ذوقی هم کردن
    • Kami IR ۰۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      اب رو بریز اونجا که سوخته
    • GB ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      73 15
      رادار روسیه؟برای همین گلوبال هاوک بالای سر روسیه هم‌ رفت و نتونستن‌ بزننش؟
    • IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      47 1
      بزنگ ۱۲۵
    • IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      6 1
      چقدر آمریکا باید خوشحال باشه امثال شمایی در کشورش نیست و الا شاید اون موقع میگفتی خدا رحم کنه به دو برج قلوها
    • رسول IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      1 15
      فقط رادار نیست بلکه اکثر تجهیزات نظامی و حتی اسلحه سازمانی سپاه هم روسیه !!!!!..................
    • علی خدایی IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      6 0
      تو خیلی بچه ای برو دل تو خوش کن و بسوز تا بسوزی وای به دلقک های ت و ذهن باطل های تو که تاقت دیدن پیشرفت های حتا کشورمان را ندارید
  • IR ۰۴:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    67 11
    شب عیدی ی اف۱۸ عیدی میدادید به مردم!
  • آرش IR ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    35 13
    روش خارچنکوف فحشه؟
    • IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      0 0
      نه، شاید! نمیدونم؛ احتمالا ابداع نویسنده است ..!!
  • IR ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    21 46
    هر اخباری در ایران برای مصرف داخلی بزرگنمایی میشود دیگه برای همه عادی و بی تفاوت شده..
    • IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      18 2
      چون چندین بار از این حرکت‌ها زدیم وحال آمریکا را گرفتیم برای بعضی‌ها داخل ایران عادی شده در حالی که خیلی از کشورها در رؤیای خودشان هم همچین حرکتهایی را تصور نمی‌کنند وبه ایران غبطه میخورند
  • حسین IR ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    23 91
    داداش سوپرهورنت سوپرهورنت که میگی یعنی همون اف ای هجده که مال چهل سال پیشه. رادار گریز نیست، استیلث هم نیست. دیدنش با رادار هنری نیست. هنر اینه که یه نفر جگر داشته باشه بندازتش
  • محمد غط IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    49 11
    اخطار چه صیغه ای است,بذارید وارد شوند و بزنید.این حرامزاده ها فقط زبان زور میفهمند.افتاد.
  • IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    56 0
    درودورحمت خدا برمدافعان زمین و آسمان و دریای های وطنم به خصوص شیرمردان ارتش
  • IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    44 0
    خداقوت مردان بی ادعای وطنم
  • محمد IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    39 16
    انشالله هیچ وقت و هیچ جای دنیا از وسایل جنگی استفاده نشه
  • CA ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    36 0
    احتیاج به رادارهای بر پایه مایکروویو در ارتفاع بالا هست که بطور یکپارچه بتواند هر گونه جت های ارتفاع بالا رادار گریز. رو شناسایی کنه البته از قرار معلوم روسیه این تکنولوژی رو داره بدین صورت هیچ پرنده فلزی قادر نیست از دید رادار پنهان بمونه.چون مواد جاذب رادیویی روی پرنده های رادار گریز نصب می‌کنند و بخاطر ارتفاع بالا پرواز هم نمیشه از طریق اختلاف هندسی شکل پرنده اون رو شناسایی کرد. بهترین طریق همین روش فوق هست. در ضمن بایستی روی میزرهای بر پایه الماس کار کرد تا حتی در هوای برفی و بارانی و ابری هم بتوان از توپ‌های میزری استفاده کرد تا سطح پرنده رادارگریز را سوزاند و آماده دریافت امواج رادار کرد.
    • دلگشا IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      2 0
      بالاخره یک کامنت حسابی ودرست دیدیم
  • سعید IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    55 13
    از ته دل ارزو داشتم ای کاش اخطار نمیدادن و میزدنش وقتی اومده بود تو مرز ما
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    44 0
    درود بر شیرمردان حافظ ایران چو ایران نباشد تن من مباد
  • h IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    11 43
    درجنگ های امروزی پدافند هوایی بدون یک نیروهوایی قدرتمندزود از میدان به در خواهد شدـ اف 18 سوپرهورنت پنهانکارنیست وهمیشه سامانه های جنگال آن فعال نیست، درپایان خداقوت به پرسنل ارتش عزیر ایران
    • علی خدایی IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      10 2
      برادر شما میگید که اف ۱۸ هواپیمای ساده ای است این را میگوید ولی بدانید که این هواپیما دارای چند نوع گرایی هست لطفا بدون هیچ اطلاعی نظر ننویسید
  • حامد IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    52 1
    سلام و درود خداوند بر همه حافظان امنیت سرزمینمان. اون لحظه ما در خواب ناز بودیم و شما در حال دفاع از این سرزمین
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    5 0
    آمریکایی ها فقط تصاویر و بعضی اطلاعات تجهیزاتی فروشی خودشون رو ارایه میدن اما اینجا یه سایت خبری و صدا سیما تصاویر و اطلاعات سامانه های دفاعی رو برای خودشیرینی منتشر میکنن
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    6 0
    آمریکا هر چند وقت یه بار میاد همچین کاری میکنه که سامانه های مارو تست کنه و نقطه ضعف ها رو پیدا کنه نیروهای مسلح باید بازدارندگی داشته باشند که حتی اینجا جرات نکنن بخوان نزدیک بشن
  • IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    6 0
    ممنون احساس غرور میکنم
  • رضا IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    6 0
    حيف شد نزدنش.باور کنيد بهترين عيدی بود به ملت تحت تحريم ايران.
  • دبیر IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    3 0
    باتشکر از زحمات فرزندان ایران زمین،،،باید تلاش شود،تا حد ممکن وبا استفاده از تجربیات کشورهای دیگر و امکانات واستعدادهای داخلی،روز بروز توان و تجهیزات دفاعی راتوسعه داد، ،خدا یاور ونگهبان این سرزمین باد، ایران سرزمین آریایی ها ،پاینده،،مردمش سلامت،، دلشان خوش ،،،
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    3 0
    چرا نمیزنیم
  • سیدمهدی DE ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    7 6
    چرا اسم ایرانی روی محصولات تولیدی نمیگذارند؟
    • رسول IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      4 17
      وقتی تولید روسه چرا باید اسم ایرانی داشته باشه ؟!..........
    • احمد IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      5 0
      شما صداش کن کامبیز.
    • علی خدایی IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      7 0
      یکی به اسم رسول بی حیایی میکند و دلقکی هم حدی دارد حرف های چرندشو میزند برای منحرف کردن جوابم بهش این است که بسوز کور شود هر آن افراطی که بر توانمندی ها ایران بزرگ حسودی و خبیثی کند
  • علی خدایی IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    9 0
    لطفا باید تدابیر لازمه پرسنل نیروهای برادران نظامی هایمان را حفظ بکنیم نباید تصاویر عکس هایشان نشان داده بشه.
  • علی خدایی IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    10 0
    باید همه نوع تکنولوژی بسازیم همیشه تکنولوژی های بسازیم تولید بکنیم اختراع کنیم تا در دنیا اولین ها باشیم ما منتظریم که باور ۳۷۳ مان را به تولید انبوه برسانید پانزده خرداد و دیگر سامانه هایمان را به تولید انبوه برسانیم و دیگر تجهیزات را هم بسازیم
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    2 0
    اگر از همون اول بدون اخطار بزنید، دیگه نمیان... .
  • DE ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    2 8
    تو این صدا و سیمای احمق چرا دو تا آدم حسابی نیستش که اولش قبل از ساخت چنین کلیپی بشینن سناریو سازی کنن، این فرمانده چطور قبل از تغییر مسیر جنگنده میگه الان تغییر مسیر میده ببینین شاید نداد!!!؟
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    4 8
    شناسایی پیش کش مراقب باشید مسافری و کروز نباشه یه وقت خطای شبه نظامی صورت بگیره
    • IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      4 1
      مثل اینکه اون موشکائی که توی عین الاسد خورده تو سرتون داره تاثیر خودش رو نشون میده. فکر کنم تو هم دچار ضربه مغزی یواش شدی. شایدم از آلبانی پست میزاری. مواظب باش کرونا نگیری. چون کرونا آدمای فرتوت رو زود خلاص می کنه.
  • ح IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    10 0
    بهتره بجای ایالات متحده آمریکا بگیم ایالات متحده تروریست‌ها USTs United States of Trorists
  • US ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    6 10
    سردار بزرگ ایرانی رو زدن ،ازترس انتقام سوله هاشون رو زدیم قبلش اطلاع دادیم و الان میای میگی به یک هواپیمای غیر رادار گریز پیام اخطار دادیم !!بسه دیگه !!واقعا مردم رو چی فرض کردید !احتمالا نظر من رو هم نمیزارید !!
    • IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
      5 0
      کی گفته از پیش اطلاع داده بود ایران ؟ کی گفته سوله ها زده شده ؟ منبع معتبری هم دارید؟
  • IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    2 8
    این رادار در شرایط جنگ واقعی به راحتی توسط موشک های ضد راداری که رادارهای لیبی رو نابود کرد نابود می شه.
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    11 0
    تو منطقه کدام کشور راداری ساخته که اف 18 های امریکا را رصد کنه؟؟؟؟؟؟ پس باید افرین گفت به پدافند هوایی کشورو متخصص های ان.
    • IR ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
      1 1
      داداش اف ۱۸ ضد رادارنیست شکل ظاهری نشان میدهد مگر مگر رنگی بهش بزنند که تا حدودی امواج رادار را به اصطلاح جذب کند
  • SG ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    4 3
    کاش جنگنده ما تا آمریکا برسه کشف شد کلاهمون رو بندازیم هوا
  • IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    7 9
    به جای این قمپوزای پوچ ماسک و ژل بسازین. آخرش که هواپیمای خودی رو با موشک میزنین بخوره تو سرتون الکل بسازین بی عرضه ها
  • کهنه رفیق IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    9 0
    سلام، ستل نو بر همه مبارک آیا نشان دادن چهره های حافظان آسمان ایران در تلوزیون و سایتهای خبری درست است ؟ آیا اینکار فرصتی برای اجنبی جهت رخنه به حساسترین و مهمترین بخش های نظامی ایجاد نمیکند؟ آیا میدانید که شیطان بزرگ از طریق فرکانس و طول موج صدا فرماندهان نظامی متوجه میشود که چه شخصی دارد صحبت میکند؟و..........................................
  • NL ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    5 12
    به شما توصیه میکنم به جای خرید این چیزها از روسیا، بروید و سامانه های رصد مالی و تراکنشی خودتون رو اصلاح کنید که حداقل دزد و اختلاسگرها رو ببینید؛ چراکه ما دیگه بهتون اجازه فروش نفت نداد.
    • علی خدایی IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      9 0
      بدبخت توصیه ما هم به شماست که اون قدر بسوزید که بمیرید لعنت بر شما های حسود
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    1 2
    شبیه رادارنبو است
  • IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    2 2
    مشرق محبوب شدی، ذکر و خیرت همه جا هست!
  • IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    0 6
    شما که 50 متر بغل دریا را چال کردین همونو بداخل فلات ایران ادامه بدین و آب را به لوت و کویر مرکزی ایران برسانید .....تا وابستگی غذایی و صنعتی به خارج بخاطر یک ضعف تاریخی کم آبی از بین بره.....
  • محسن نوروزی IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    1 0
    در هر زمانی شل امدیم سفت خوردیم باید محکم ایستاد و اجازه نداد که کسی یا چیزی وارد حریم مقدس ما ایران شود ... یعنی با جوابی اتشین .....؟؟؟؟!!!!درود بر سربازان وطن ....درود
  • IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    3 0
    حفاظت اطلاعات داره چکار میکنه چه لزومی داره اسرار نظامی را رسانه ای کنیم.دوربین را بر داریم بریم حساس ترین نقاط پدافندی را در معر ض دید کل دنیا قرار بدیم.
    • رسول IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      2 0
      مواضب ?!...... مواظب بلد نیستی بنویسی بعد بفکر رفتن کرونا به البانی هستی ؟!... بفکر دیکته یاد گرفتن خودت باش .
    • IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
      0 0
      اینقدر عجله نکن که جواب کامنت پایینی رو اشتباها اینجا ندی! خوب برو به اربابت بن سلمان بگو کار کمتر بهت بده تا با دقت بیشتری بتونی انجام بدی، مگه چقدر حقوق میگیری تو
  • IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    1 0
    آلبانی کرونا نیومده هنوز؟ اگه اومده که خیلی مواضب خودت باش چون آدمای فسیلی مثل تو رو زود از بین میبره.
  • IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    5 0
    الکل رو که زکریای رازی اختراع کرد. و الا الآن غربیها و نوکرانشون باید با پشکل بز خودشون رو درمان میکردن. در ضمن آمریکای ابر جنایت کار مثل خر تو گل مونده شما اگه بیل زن هستین برید باقچه خودتون رو بیل بزنید. آلبانی چه خبر؟ الکل پیدا میشه؟
    • رسول IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      0 8
      باقچه ?!.......... باغچه صحیح است . دیکته بلد نیستی اونوقت غرب و امریکا و ....همه رو زیر سوال میبری ؟!.... تندیس اعتماد به نفس کاذب که میگن نمونه شماست .
    • IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      7 0
      جناب رسول ! اگر اشتباه این بنده خدا یک کلمه املایی بود ، اما خواب سنگین شما را چه باید کرد ؟
  • IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    1 3
    چطوری فهمید اف 18 است؟
  • مسعود IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    1 1
    برنید اقا بزنید یا حسین
  • رسول IR ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    0 2
    همینجوری که نمیشه یکدفعه سرنگونش کرد بلکه اول باید دید نظر کاپیتان شهبازی با 35 سال سابقه در این زمینه چیست ؟!.......
  • ابراهیم IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    5 0
    با سلام چقدر زیبا اطلاعات نام رادار محل ان وعمق ان را ارایه می دهیم جاسوس هم که نداریم بعلاوه فقط کافیست یک امریکایی که فارسی بلد باشه تو امریکا تلوزیون ایران رو نگاه کنه تا چهره نیروهای اجرایی پدافند بندر عباس رو نگاه کنه و براحتی هم اونها رو تخلیه اطلاعاتی کنن تا اونها روبکشن ویابا موشکهایی که از فاصله دور اهداف را در عمق بسیار زیاد می زنن هدف قرار بدن افرین و مرحبا فقط طول وعرض رو می خوان که جاسوساشون زحمتشو می کشن خدا رحم کنه
  • IR ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    3 6
    جرا هواپیمای مسافر بری تشخیص داده نشد؟
    • IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      9 3
      شاید اختلال دشمن بوده ، پدافند هم ممکنه دچار اشتباه بشه
    • IR ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
      4 3
      منظورت همون هواپیمای مسافربریه که آمریکای حرومزاده رو خلیج فارس زد؟ همون هواپیما که حتی با چشم غیرمسلح هم دیده میشد؟ چون حرومزاده هستن.
  • IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    1 10
    ویروسم شناسایی میکنه؟! خخخخخخ
  • آرمان IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    4 0
    درودوهزارآفرین برمرزبانان قهرمان وطن.دروووووووووووووووووووووووووووووود
  • IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    7 0
    از اف ۴ تا اف ۱۸ هیچکدام ضد رادار نیستند
  • روشن IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
    0 0
    راداری که در مقاله نشون داده شده از نوع نبو روسیه.بایه سرچ ساده تو اینترنت می تونین کلی درباره اون مطلب و عکس ببینین Nebo radar system
  • IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    0 0
    طبق قوانین نظامی اول باید به پرنده مخاصم اخطار داده بشه که مسیرش رو عوض کنه و اگر نکرد میشه اونو مورد هدف قرار داد
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    1 0
    عزیزان مواظب باشید نظرات منفی خودفروخته های غرب پرست ازاین همه توانایی دلیرمردان ارتش و سپاه مایوستان نکنن .مرگ برخائن بی شرف
  • US ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
    1 0
    اف۳۵چرا خفه خون گرفتی؟
  • امیر IR ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
    0 0
    سلام و خسته نباشید به نظرم نباید به اینها اخطار داد، بذارید چند متری وارد شوند بعدش شکارشون کنید
  • مهدی IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
    0 0
    دم همه ی بچه های نیروی پدافند هوایی گرم ما می توانیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس