کد خبر 1054332
تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰
کرونا در کوبا

پزشکان کوبایی در خط مقدم قرار دارند، تا جایی که آنها همواره توسط حکومت‌شان برای مقابله با شرایط اضطراری سلامت به سراسر جهان اعزام شده‌اند.

به گزارش مشرق؛ در حالی که اولین آزمایش بالینی در مورد واکسن ویروس کرونا امروز در ایالات متحده شروع شد، کوبا ممکن است از هم اکنون به دارویی موفقیت‌آمیز با قابلیت معالجه کوید ۱۹ دست یافته باشد. جهان غرب در به‌رسمیت شناختن ظرفیت این کشور کوچک کارائیب برای مقابله با بزرگ‌ترین چالشی که جهان با آن مواجه است، کند عمل کرده است.

این تقریبا معجزه است که کوبا فقط ۴ مورد جدی عفونت فعال ناشی از کرونا دارد.   این بیماران شامل ۳ گردشگر ایتالیایی و یک شهروند کوبایی هستند و در کنار آنان ده‌ها تن دیگر که مشکوک به ابتلا هستند ولی بیماری‌شان تأیید نشده، با اقدامات پیش‌گیرانه در قرنطینه به‌سر می‌برند.

پزشکان کوبایی در خط مقدم قرار دارند، تا جایی که آنها همواره توسط حکومت‌شان برای مقابله با شرایط اضطراری سلامت به سراسر جهان اعزام شده‌اند.   به عنوان مثال، به مورد ابولا که در سال ۲۰۱۳ در غرب آفریقا بروز پیدا کرد نگاه کنیم.

وزارت بهداشت کوبا تخمین می‌زند که از سال ۱۹۶۰ تا امروز، پزشکان این کشور در قریب ۶۰۰,۰۰۰ مأموریت در ۱۶۴ کشور حضور داشته‌اند.   بسیاری از آنان هنوز در ۶۷ کشور بالاخص در آفریقا و آمریکای لاتین مشغول فعالیت هستند.

رادیو هاوانا در مورد داروهایی که قبلاً برای درمان کرونا در کوبا توسعه داده شده و هم اکنون موجود هستند، گزارش داد.   این خبر هم‌چنین در مورنینگ استار نیوز در انگلستان وچین منتشر شد.

امروز، سفارت کوبا در روم، ایتالیا، پیشنهاد "سازمان دوستی ایتالیا-کوبا" و سازمان "هماهنگی ملی کوبایی‌های مقیم در ایتالیا" جهت ارزیابی امکان درخواست دریافت کمک از کوبا را که به طور جداگانه در اختیار مقامات ایتالیایی قرار گرفته است، مطرح کرد.   طبق پیشنهاد این سازمان‌ها، کمک کوبا می‌تواند شامل اعزام پرسنل پزشکی و ارسال داروی اینترفرون آلفا ۲b باشد که برای مقابله با کرونا به‌طور موفقیت‌آمیز از آن استفاده شده است.

طبق گزارشات دریافتی از چین، آلفا ۲b در توقف گسترش ویروس کرونا به حداقل ممکن، کمک بزرگی کرده است.

جولیو گالرا، مشاور امور بهداشت و تندرستی منطقه لومباردی در ایتالیا علنا اطلاع داد که در روز شنبه ۱۴ مارس ۲۰۲۰ وی درخواست کمک از کوبا را ارائه داده است.   کنسول کوبا نیز دریافت این درخواست رسمی و ارائه آن به مقامات مسئول در کوبا را تأیید کرده است.

طبق اظهار ادواردو مارتینز، رئیس بیو کوبا فارما گروپ، صنعت دارویی کوبا آماده است هزاران بیمار احتمالی کرونا در این جزیره را معالجه کند.

مارتینز این جمعه در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد که ۲۲ داروی تولید شده در کوبا بخشی از پروتکلی هستند که برای مقابله با شیوع کرونا در این جزیره پیش‌بینی شده است.

مارتینز گفت که این دارو می‌تواند به منظور کمک جهت جلوگیری از شیوع این ویروس و معالجه افرادی که علائم ابتلا به آن را دارند به کشورهای دیگر نیز صادر شود.

در کارائیب، جامائیکا، سنت کیتس و نویس و وینست و گرنادینس اعلام کرده‌اند که تقاضای دریافت کمک از همتایان کوبایی‌شان را ارائه داده و یا این که خواهند داد.

اولین گروه شامل ۲۱ پرستار متخصص از کوبا برای بالابردن ظرفیت نظام سلامت جامائیکا مقابله با کرونا وارد این کشور خواهند شد.

یادداشت مترجم:

۵۳ کادر پزشکی کوبا که در سال ۲۰۱۴ برای مقابله با ابولا به سریلانکا اعزام شده بودند، اینک برای نبرد با کرونا وارد شهر برگامو در ایتالیا شده‌اند.   کرونا در برگامو به شدت شیوع یافته و علاوه بر کوبا، چین نیز یک گروه از پرسنل درمانی خود را به این منطقه فرستاده است.

سفیر کوبا از زمان بروز کرونا در ایران بارها آمادگی کشورش را برای همکاری با ایران به آگاهی مقامات ایرانی رسانده است.

نویسنده: یورگن تی استاینمتز/ ترجمه از: عبدالحمید شهرابی، مسئول تحقیقات خانه آمریکای لاتین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 59
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
    53 19
    چشم به خدا نداریم دوستان را هم پس می زنیم
    • ممدخان IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
      86 9
      عده ای در ایران در لباس مدیرو مسوول زیر پوستی دوست دارند این بیماری شیوع بیشتری کند شاید این ویروس را برای کمک به امیال دیرین خود دوست داشته باشند چرا که نامه فدایت شوم به (شیطان )امریکا می نویسند بعد تقاضای کمک کوبا را رد می کنند !!
    • IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
      44 9
      چرا پزشکان بدون مرز را پذیرفتید ولی کوبایی ها را نه یک تیم چند صد نفره بیان کمک پرستارها و دکترهامون بده ؟ فقط بوریس جانسون و مکرون ترامپ خوبند ؟ دولت غرب زده انگلیسی
  • IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
    سفیر کوبا از زمان بروز کرونا در ایران بارها آمادگی کشورش را برای همکاری با ایران به آگاهی مقامات ایرانی رسانده است. و هر بار هم این پیشنهاد رد شده است!
    • BE ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
      25 3
      آنها مقامات ایرانی نبوده و ایادی خارجی هستند
    • BE ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
      24 4
      ایادی غربی !
  • حسين DE ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
    35 3
    و ما متا'سفانه دست بدامان پزشكان بدون مرز بدنام و مشكوك ميشويم ويا مدل انگليسى را روحانى به قيمت جان مليونها ايرانى ميخواد اجرا كنه !
  • IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
    29 5
    توجه داشته باشید وزارت برجام فقط به کشورهای اروپایی عضو برجام لبخند می زند و امضای کری را قابل اطمینان می داند برای همین قاسمی از فرانسه ورود پزشکان بدون مرز را گزارش می کند و بعیدی نژاد از لندن پی گیر کمک از انگلستان است پناه بر خدا از این همه عشق به غرب
  • IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
    7 40
    کوبا؟ناموسن گرفتید ملتو یا با این وضع شوخیتون گل کرده و دارید جک پخش میکنید؟ کوبا ؟ خخخخخخخ
    • IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
      54 8
      جهت اطلاع شما کوبا بهترین وضعیت بهداشت و درمان دنیا را دارد. فیلم مایکل مور را ندیدید که آمریکایی ها را برای درمان به کوبا برد؟
    • IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
      33 4
      یحتمل امثال تو همونایی هستن که جیبوتی رو مسخره می کردن در حالی که حتی نمی دونن جیبوتی کجاست و چه موقعیت جغرافیایی مهمی داره حماقت یه عده حد و مرز نداره. وقتی سوادت قد نمی کشه. اظهار نظرهات رو هم کوتاه تر کن مشتی..
    • IR ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
      26 6
      ابله وضعیت قبله آمالتونو هم دیدیم
    • IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      2 1
      طرفداران کوبا نئاندرتالهای عقب افتاده خخخخ
    • طاها IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      3 0
      جالب است .چین میسازد .روسیه حمایت میکند .کوبا درمان میکند . اروپا و از جمله ایتالیا قربانی میدهد. باز این غرب است که مقصر است .دم خروس کاملا بیرونه . بزودی هم منتشر کننده اصلی هم پس از فروکش کردن کرونا محاکمه جهانی خواهد شد. مردم این بار نه میبخشند و نه فراموش خواهند کرد.
    • پزشک IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
      0 0
      کوبا سیستم بهداشتی و درمانی بسیار خوبی دارد. در زمینه کاربردهای پزشکی لیزر که واقعا از کشورهای پیشرو است. چقدر خوب است که بدون اطلاع و اگاهی در هر مورد اظهار نظر نکنیم
  • سلام IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
    35 4
    اگر رد پیشنهاد آنا واقعیت داشته باشه باید اینها را به جرم جنایت علیه بشریت محاکمه کرد.
  • IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
    21 3
    دولت نفوذی
  • IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
    29 5
    بگذارید تا پیشنهاد خالصانه کوبا رو رد کنیم و تن به ذلت و التماس به امریکا بدهیم و امریکا هم در جواب بیشتر تحریممان کند کاش یک ذره غیرت و شرف در وجود یک عده میبود
    • IR ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      1 0
      عزیزم کوبا هم چندان خالص نیست. قبلا تکنولوژی یک نسخه واکسن به ایران فروخت و ما هم به امید بازار منطقه ای پول کلانی دادیم و بعد نسخه جدیدتر دارو را به کشورهای عربی فروخت و سرما بی کلاه ماند و جیب کوبا پر پول.لطفا زود از کمک غربی شرقی جوگیر نشوید.خودمان می توانیم این واکسن را خیلی زودتر از پیش بینی تولید کنیم اگر مافیای دارو و درمان کشور و باندبازیها بگذارند
  • DE ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
    18 5
    /کوبا؟ کو؟ با , ما که دارویی اَ کوبا نَییدیم گرفتیمون .دارو فقط اَ دوستمون امریکاه به جان جان کریه راس میگم به جان جان افه کندی بگذار ما با ینگه دنیا آشتی کنیم کارناممون خیلی پر از خالیه . فرصتی نمونده ها تا دوماه دیگه رسیدیم به ته ته ته کرونا آشتی هم نکردیم .بیچاره شدیم فرصت خوبیِ ها اَکِه هِه
    • US ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
      7 3
      چرا مزخرف جمله بندی نوشتی؟!
  • IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
    22 2
    اینکه ردشده محاله چون ایران دارویی هم هست وتحریم مالی ولی پزشکان ایرانی وکوبایی باید دریک همکاری مشترک درایران سریعا اقدام کنند . دولت باید حالاماملت باید باید میکنیم باید وحتما وجدا ازکوبایی ها دعوت کند چراکه کوبا بواسطه نگرش سیاسی مشترک مثل ما باایران حس مشترک دارند . این شجاعت دولتهای مختلف ازجمله کوبا باید همین جا آمریکارا عقب بزند ایران میتواند درغیراینصورت ضررهای احتمالی کوبا رو تضمین کنه چراکه سلامتی یکنفرارزشش باپول قبل مقایسه نیست . دولت روحانی بایدتابحال بایددوبارسازمان ملل وشورای امنیت راباکمک دوستانش به مشارکت درمبارزه جهانی وبرداشتن تحریمهای دارویی پای کارمیاورد . استفاده از اجلاس کشورهای مسلمان وکشورهای عضو عدم تعهد کاری است که باتوجه به سرنوشت مشترک بشر درمبارزه باکرونا میتواند امریکاوسه کشوراروپایی رووادارمیکرد دست ازجنایت علیه بشریت بردارند . همین جا به ستادمبارزه باکرونا پیشنهادمیکنم بااطلاعات مردمی افرادمشکوک روازجامعه جداکنند . الان درخرم آباد خانمی باتب وسرفه وتنگی نفس حاضرنیست مراجعه کند وشخصا چندنفرازآشنایان رامیشناسم که درعین جوانی ریه هاشون درگیره ولی مشغول زندگی وبیمارکردن دههانفردیگرند . نفس نفس میزنند وحتی نمیتوانند ماسک را بزنندچون نفس کشیدن را برایشان سخت میکند . اطلاع رسانی اصلاخوب نیست مشرق میتواندپیشگام شود وشماره ستادمبارزه باکرونای هراستان روثابت بذاره تاافراد بامعرفی این افراد جامعه راپاکسازی کنند . این کارازبرداشتن تحریمهاهم واجب تره چون تاآنموقع ممکنه این افراد مهارکرونارو مشکل کنند .
  • سپهر IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
    10 2
    خدا شفا بده مقامات ایرانی رو
  • امیر IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
    10 25
    همه ش تعریف کوبا . چین . روسیه . کره شمالی و ونزوئلا میکنید در سایتتون
    • IR ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
      23 5
      یعنی بگوییم همین کوبا و چین و کره شمالی بهترین سیستمهای درمانی جهان را ندارند چون شما دوستشان ندارید؟ و عاشق آمریکا با وضعیت بهداشت و درمان فاجعه بارش هستید؟
    • خیسه خال NL ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
      4 1
      جااااان !!!! کی گفته که ترامپ بده مرکل بده جانسون بده ....
  • IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
    20 3
    چطور از کوبا که ضد امپریالیست هست کمک قبول نمی کنیم ولی از فرانسه که کشورمان رو گرفتار ایدز کرده، دکتر وارد می کنیم؟
  • IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
    0 5
    احتمالا این موضوع کمک کوبا در سایه سیاست تولید داروی وطنی کرونا گم خواهد شد. بخاطر جان مردم این کار را نکنید.
  • IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
    5 6
    مگه باکتری هست که بخان با دارو درمانش کنن.بیماری های ویروسی فقط با پیشگیری کنترل میشن اونم با واکسن
    • IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      0 0
      بله عزیزم. دارو در مرحله آلودگی می تواند باعث مهار فعالیت ویروس شود مثلا مانع تکثیر ژنوم ویروس و تکثیر نسخه های آن شود. واکسن اگر همین الان موجود شود تا یک سال دیگر نمی توانیم استفاده کنیم چون به فرد آلوده یا در معرض آلودگی نمی شود واکسن زد و شدت پاسخ ایمنی بدن را بالا برد چون باعث مرگ می شود
  • sh IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
    16 2
    من تعجبم اینه که چرا ایران درخواست سفیر کوبا را برای همکاری رد میکنه ولی از اونور همکاری یک کشور متخاصم و مرموز اروپائی ( با سابقه بد در مورد خون های آلوده به ایدز به داخل کشورمون ) رو قبول میکنه . سوال : اگه پزشکان فرانسوی ( بدون مرز و هر اسم دیگه ) در کارشون موفق هستند چرا ایتالیا بعنوان کشور همسایه از اونا استفاده نمیکنه و از کوبا پزشک وارد میکنه ؟
  • زندیه IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
    7 1
    خوب وقتی که پیشنهاد داده اند چرا جواب مثبت نمی دهند تا مردم کمتر دچار فلاکت وبدبختی بیفتند
  • علی IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
    12 8
    پزشکی کوبا از امریکا بسیار پیشرفته تر است عجیب است کشوری که بیش از نیم قرن تحت فشار گسترده تحریمهای امریکا قرار دارد ولی از لحاظ علم پزشکی تجربه بسیار گرانبهایی دارد طوری که همواره از امریکا افراد برای درمان خود به این کشور سفر میکنند و عجیب تر اینکه هزینه درمان نیز بسیار پائین تر از خود امریکا هم هست
  • علی IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
    11 5
    پزشکی کوبا از امریکا بسیار پیشرفته تر است عجیب است کشوری که بیش از نیم قرن تحت فشار گسترده تحریمهای امریکا قرار دارد ولی از لحاظ علم پزشکی تجربه بسیار گرانبهایی دارد طوری که همواره از امریکا افراد برای درمان خود به این کشور سفر میکنند و عجیب تر اینکه هزینه درمان نیز بسیار پائین تر از خود امریکا هم هست
  • rick IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
    0 0
    ماری درمان کرونا
  • CA ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
    11 2
    بنظرمن کلا بایستی هر چی لیبرال هست دستشون از سیستم درمان و بهداشت کوتاه بشه و یا در صورت اثبات جرمی مستقیما به دادگاه معرفی بشوند. اگر کرونا در ایران تا بحال ریشه کن نشده بخاطر همین عوامل هست چون دو هدف داشتند یکی ضربه به اعتماد مردم به نظام و دوم متوقف کردن اقتصاد . بنظرمن با شروع مجلس جدید بایستی اولین کاری که میکنند افراد مجرم را در هر رده و لباسی که اگر خیانتی به مردم کرده باشد را بگونه ای شرایط قانونی فراهم کند که کلا این افراد از نظام سیاسی اقتصادی اجتماعی ایران برای همیشه حذف بشوند.
  • IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
    10 2
    ایران وکوباسالهاست دوست هستندبایدبه ایران کمک کنندکوبایی ها
  • IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
    3 2
    خب چرا این دارو ها رو در ایران روی چند بیمار امتحان نمیکنند؟!
  • IR ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
    6 19
    بیذخیال بابا ، کوبای کمونیست تان هیچی نداره اصلا زیرساخت تحقئقاتی نداره
    • IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
      9 5
      این را به مایکل مور مستند ساز آمریکایی بگو که مستندش دقیقا عکس حرف تو را ثابت کرد.
  • IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
    1 0
    فقط خدا می تواند.!!!
  • DE ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
    8 1
    این دولت چی جوری باید فریاد بزنه از این اوضاع راضیه ؟ بدتر هم بشه بهتر ! بهترین زمانه برای رسیدن به آرزوی دیرینه ! ولی زهی خیال باطل
    • IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
      7 1
      احسنت.
  • IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
    4 2
    مشرق این همه دم از امام کاظم علیه السلام می زنی یکبار هم که از شده داروی امام کاظم علیه السلام بنویس
  • IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
    10 0
    اینها انقدر این دست و ان دست میکنند تا جان یه عده دیگر از هموطنانمان گرفته بشه بعد بروند پیشنهاد کوبا را هم بررسی کنند. چرا پزشکان بدون مرز به ایتالیا که وضعش از ما بد تر است نمیروند؟ در حالی که خود ایتالیا برای درمان سراغ پزشکان کوبایی رفته.
  • IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
    5 7
    خدایا تو شاهد باش که داروی مؤثر ولی و حجتت امام کاظم سلام الله علیه رو نادیده گرفتند و مسخره کردند و برچسب غیرعلمی و مزخرف و خرافات زدند و چشم به شرق و غرب عالم برای درمان این بیماری ساده دوختند. خدایا تو شاهد باش که شعار نه شرقی نه غربی دروغی بیش نبود. خدایا تو شاهد باش که حتی اندازه یک نوشته ترجمه شده درباره یک کشور کمونیست، مدعیان اسلام و انقلاب حاضر نشدند به معجزه طب اسلامی بپردازند. چطور انتظار دارید متهمان اصلی ایجاد و انتشار این ویروس نسخه درمان آن را در قالب سازمان آمریکایی بهداشت در اختیار شما قرار دهند؟ از این خواب سنگین غفلت بیدار شوید.
  • IR ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
    5 3
    حتی چینیها هم بسیاری از بیماران را با استفاده از طب سنتی درمان کردند که در سایت خود وزارت بهداشت هم تایید شد اماچرا وزرات بهداشت سراغ این راه نمیرود مشخص نیست. اولین راه برخورد و مقابله با این ویروس نترسیدن و برخورد عادی با ان به عنوان ویروسی که به گفته متخصصان عفونی چیز تازه ای نیست و شاید بیش از اندازه بزرگ شده.
  • IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
    2 9
    اونی که میگه آمریکایی ها برای درمان میرن کوبا فراموش کرده بگه علاوه بر درمان برای یه کار دیگه میرن. به برکت کاسترو!!!
  • IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
    6 1
    اگر کوبا این دارو را دارد چرا ما آن را از آن کشور که زمانی روابط خوبی با ایران داشته و اکنون با دولتمردان غربگرای خودی نمی دانیم که این روابط در چه سطحی قرار دارد. غربگرایان فعلا خودشان می دانند که اربابانشان خودشان در حدی هستند که مجبورند از دشمن خودشان "کوبا" درخواست دارو کنند و مهتر لیبرالها "آمریکا" هم که حد اقل در بخش بهداشتی دچار فروپاشی شده و اگر غربی ها بالفرض چیزی هم داشتند به ایران نمی دادند، آیا بهتر نیست دولتمردان خودی دست به کار شوند و کسی را - به کوبا اعزام کند و یا در تهران به سفارتخانه کوبا بفرستد؟ دولتمردان ما باید برای رد اتهامات وارده به خود (... که دوست دارند کرونا ادامه کند و مردم عذاب بکشند تا دولت بی دستاورد از این طریق فشاری به آمریکا وارد کند تا آمریکا تحریم ها لغو کند و دولت دستاوردی در آخرین سال دو دوره ای خود بتواند به مردم ارائه دهد ...) که شده با کوبا تماس بگیرد و دارو وارد کند تا از ادامه این وضع جلوگیری شود. یا الله
  • مهران IR ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
    8 3
    با سلام اگر میخواهید کرونا را شکست دهید، اول این رئیس فشل را بر کنار کنید.
  • IR ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    0 0
    اینترفرون آلفا2 بی در خود ایران تولید می شود.حمایت کنید ظرفیت تولیدشان افزایش یابد
  • IR ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    2 0
    آخه خود کوبا داره با صدقه زندگی میکنه بیاد جهان رو نجات بده ؟؟؟؟؟؟؟؟خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
  • س ر IR ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    1 0
    اگر مدعی طب اسلامی میان بیماران کرو نایی رفته پس می خواسته ثابن کنه دارو برای درمان کرونا داره لطفا لجاجت نکنید وکمک بگیرید پای جان عزیزانمون درمیانه
  • IR ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    1 0
    #فقط فرانسه #ایدز #خون آلوده
  • سعید NL ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    0 1
    ای بابا ساندیس خورا اینجاهم هستن که.
  • IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    0 0
    کوبا کشوری فقیر و عقب افتاده است که توان مقابل از خودش را ندارد. در اخبار حهانی هم اعلامشد که جند روز قبل گروهی از پزشکان اروپایی برای کم به کوبا رفتند. علت تعداد کم کروناییدر این کشور یک انزوا عدم ارتباط با دنیا و مورد دوم فم فقیر و عدم امکان پابلیش ویروس کرونا بین مردم است.
  • احمد IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
    0 0
    واقعیت این است که دولت کوبا به دلیل تحریم وعقب ماندکی درتمام صنایع وضعف اکثرکشورها درزمینه پزشکی تنهاراه نجات خود رادرتوسعه علوم پزشکی قرارداد وتنها راه کسب درامد ارزی این کشور پزشکان ومرتبطین به این امور بوده وباهیچ کس هم عقداخوت نبسته ومجانی وحتی باقیمتهای بالا هم حاضر به دراختیارقردادن‌ دانش تولید هیچ دارویی به دنیا نیست. نمونه اش قطره فلج اطفال که این کشورحاضربه دراختیار قراردادن ان به کشور ما نشد واین موضوع باعث شد که محققان کشورمان خودشان ظرف دوسال قطره فلج اطفال رابسازند. خواهشا اینقدردوست دوست نکنید که هیچ کشوری مجانی هیچ چیزی دراختیار ما قرارنمی دهد.ما فقط باید چشممان به دست دانشمندان خودمان باشد وبس ...
  • نی نی آزاده IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    0 0
    کوبا!؟ ندادن آمار کار ناممکنی نیست.
  • somone IR ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
    0 0
    دوستان دست از سر جهانیان بردارید چند نفر ایرانی امریکایی و ... با هم دعوای بچه گانه میکنند ولی کسانی که ضربه میخورند مردمند اگر به جای این کار کمی فکرتان را روی گرانی گرسنگی فقر بد بختی مردم بیچاره کشور خود و کشور های"ضعیف تر که محتاج اند " نه برابر یابالاتر که از پس خودشن بر می ایند بکنید باور کنید دنیا برایتان بهتر میشود ما همه انسانیم نه امریکا نه ایران و نه .... بلکه مردم کره زمین #انسانیت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس