اروپا آمادگی بحران کرونا را نداشت

یک اندیشکده آمریکایی با اشاره به عدم آمادگی و غافلگیری اتحادیه اروپا در مواجهه با ویروس کرونا عنوان کرد که همه‌گیری ویروس کرونا در واقع فقدان تاب‌آوری، انعطاف‌پذیری و همکاری در اروپا را نمایان ساخت.

سرویس جنگ نرم مشرق - اندیشکده کارنگی اروپا در گزارشی به قلم جودی دمپسی عضو ارشد غیرمقیم این اندیشکده و سردبیر نشریه «اروپای راهبردی» نوشت: بسیاری معتقد بودند در اروپا اتفاقی نخواهد افتاد. اتفاق در دوردست‌ها و در آنسوی دنیا در چین رخ داده است. این امتناع و احتراز تا قبل از آن بود که ویروس کرونا به طرز وحشتناکی در شمال ایتالیا شیوع پیدا کند. تا پیش از آن، در اروپا تمرکز بر روی شیوه‌های سختگیرانه‌ای بود که حزب کمونیست چین در راستای مهار ویروس و خاموش کردن منتقدان وضع کرده بود. چنین تدابیری در شأن غرب نبودند. با این حال، دولت‌های غربی پس از آنکه شاهد اتفاقات در ایتالیا بودند تدابیر مشابهی اتخاذ نمودند. در نتیجه، بخش اعظمی از اروپا اکنون تعطیل شده است. امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه کشور را در وضعیتی قرار داده که خودش آماده‌باش جنگی در نبرد علیه ویروس می‌خواند.


خوانندگان گرامی، محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش، صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر شده است و ادعاها و القائات احتمالی این مطالب هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


برخی از مردم بسته به اینکه کجا زندگی می‌کنند، تدابیر اتخاذشده توسط دولت‌هایشان را مشروع می‌دانند. برخی دیگر چنین واکنش‌هایی را افراطی و اغراق‌آمیز می‌دانند. ویروس حدومرز نمی‌شناسد. غرب به ویژه پس از آنکه ویروس سارس در سال ۲۰۰۳ بخش‌هایی از آسیا را درنوردید، باید خودش را آماده می‌کرد. واکنش سنگاپور و کره جنوبی به ویروس کرونا نشان داد که آنها از سارس درس گرفته‌اند. آنها زیرساخت‌ها بهداشتی و آموزش‌های پزشکی خود را در راستای مقابله با موارد آتی شیوع ویروس تقویت نموده‌اند. هنگامی که ویروس شیوع پیدا کرد، مسئولان به اطلاع‌رسانی درباره آن نزد عموم مردم ادامه دادند. بدین ترتیب، انعطاف‌پذیری و تاب‌آوری به وجود آمد.

اتحادیه اروپا کرونا

تاب‌آوری یکی از کلیدواژه‌هایی است که اروپا و ناتو در پی الحاق کریمه توسط روسیه و حمله این کشور به شرق اوکراین در سال ۲۰۱۴ بکار بردند. به دنبال تهاجم روسیه، متحدان در اروپا و ناتو تصمیم گرفتند تدابیری در راستای تاب‌آوری اتخاذ کنند. این امر اصولاً تغییر چندانی به وجود نیاورد. بخش انرژی کمی متنوع‌تر شد ــ هرچند آنگلا مرکل صدراعظم آلمان سرسختانه به پروژه نورداستریم ۲ پافشاری می‌کند، پروژه‌ای که آلمان را برای همیشه به گاز روسیه وابسته می‌کند ــ اما اروپا بطور کلی از تاب‌آوری بیشتر برخوردار نشد. کشورهای عضو ناتو هزینه‌کرد دفاعی خود را افزایش داده‌اند و روند کند مدرن‌سازی نیروهای مسلح خود را بهبود بخشیده‌اند. علیرغم همه حرف‌وحدیث‌ها درباره تاب‌آوری، این امر همکاری و آمادگی در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا و ناتو را شتاب نبخشیده است.

تاب‌آوری اروپا در حالت حداقلی در قالب پناه‌جویانی که از جنگ سوریه گریخته‌اند و راهی اروپا شده‌اند و مهاجرانی که رؤیای رسیدن به اروپا و شروع یک زندگی جدید را در سر دارند بازتاب پیدا کرده است، هرچند این مثال از جنبه منفی برخوردار است. اروپا در واکنش به مشکل پناه‌جویان مرزهای خود را بسته است، درست همان کاری که در مواجهه با ویروس کرونا صورت داد. بستن مرزها مانع ورود پناه‌جویان شده است.

کرونا انگلیس

کارنگی در ادامه این گزارش آورده است: این تاب‌آوری منفی با تفکر ورای تاب‌آوری در تضاد است. تاب‌آوری به معنای برخورداری از یک رویکرد بلندمدت جهت محافظت از زیرساخت‌های حیاتی است که در راستای حفظ امنیت، ثبات، و دلگرم ساختن شهروندان لازم و ضروری هستند. این امر مستلزم سرمایه‌گذاری بر روی پژوهش در حوزه‌های انرژی، سلامت، و آموزش است.برخی دولت‌های اروپایی غالباً نگرش کوتاه‌مدت دارند و دغدغه‌شان کنترل سفت‌وسخت بودجه، کاهش سرمایه‌گذاری بر روی زیرساخت‌های عمومی، و صرفه‌جویی است. اما اگر در خصوص پژوهش و ساختارهای سلامت ــ که ابعاد تاب‌آوری را تقویت می‌کنند ــ سهل‌انگاری شود، دولت‌ها جهت مواجهه با بحران آمادگی نخواهند نداشت.

فقدان سیستم‌های تهویه در کشورهای متمولی نظیر فرانسه و آلمان را در نظر بگیرید. ویروس کرونا فقدان تاب‌آوری را نمایان ساخته است. این ویروس همچنین یک بُعد دیگر تاب‌آوری ضعیف غرب را نمایان ساخته است: فقدان همکاری و همدلی در میان اروپایی‌ها ــ به ویژه در خصوص ایتالیا ــ و اوقات‌تلخی میان اروپا و آمریکا. اکنون که آمریکا، به لطف برخورداری از انبوهی از مراکز پژوهشی و کلینیک‌های پزشکی، باید صمیمانه با متحدانش همکاری کند و ابتکار عمل را در دست گیرد، از این کشور هیچ خبری نیست.

مرکل آلمان کرونا

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا (و تا همین اواخر بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس) ویروس کرونا را انکار کرده است. مرکل نیز در جریان کنفرانس مطبوعاتی روز ۱۱ مارس ۲۰۲۰ تلاش کرد این مسئله را گوشزد کند: «پس از آنکه ویروس شیوع پیدا کرد، مردم از آن مصون نیستند و هیچ واکسن یا درمانی نیز موجود نیست. تا وقتی که وضعیت اینگونه باشد درصد بالایی از مردم ــ به گفته کارشناسان ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم ــ به آن مبتلا خواهند شد.»

دمپسی معتقد است لب کلام مرکل این بود که همه‌گیری کرونا اروپا را غافلگیر کرده است و به تاب‌آوری و همکاری شوک بزرگی وارد شده است. ویروس کرونا بزرگ‌ترین آزمون غرب است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
    32 15
    در عوض عده ای کمک آمریکا به ایران را باور کرده اند!
  • IR ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
    10 24
    احتمالا از روزی که پول مردم دنیا درکارت بانکی شده به فقرا ومستمندان و ..... کمتر کمک می کنند و قطعا صدقه دادن در دور کردن بلا ومصیبت کرونا اثر سریع دارد.
    • IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      0 0
      خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
    • IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      0 0
      کسی که صدقه را مسخره می کند ان شاء الله کرونا بگیرد و بمیرد
  • پویا نوری IR ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
    21 9
    گناه ما که یکماه است در خانه محبوسیم چیه، چرا افرادی که رعایت نمیکنند و به راحتی سفر میکنند نباید هزینه پرداخت کنند ، این انصاف نیست باید اجباری شود الان من که رعایت کردم با کسی که به دوربین صدا و سیما نگاه میکند و با جواب علت سفر را با پوزخند می دهد چیست ، اون افرادی که همیشه سنگ اروپا را به سینه میزنند الان کدوم قبرستونی هستند که اعتراض کنند
  • IR ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
    17 2
    این سلبریتی های غربزده که برای غربی ها یقه جر میدادند کدوم گوری قایم شده اند ..بروند به اربابان فکری خود کمک کنند ..الان در ایران عقب افتاده چه غلطی میکنند؟؟؟
    • دیده بان IR ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      5 0
      دمت گرم حرف درستی زدی
  • سعید اسحاقی IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    5 0
    یک ایه در قران هست خیلی به درد دولت ورئیس ان می خورد. ایه ۱۲۴ سوره طه ومن اعرض عن ذکری فان له معیشه ضنکا ونحشره یوم القیامه اعمی باید به رئیس دولت گفت اینقدر دنبال کدخدا نباش خدا رو بگیر کدخدا خودش محتاج ترین است.
  • IR ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    5 0
    سالای قبل وقتی یه عده میرفتن به خاطر کمبود ویا گرون شدن وسایل زیاد میخرید وانبار میکردن، یه عده دیگه که کشته مرده های فرهنگ غرب هستند میگفتن، تو غرب این چیزای بی فرهنگی اصلا وجود نداره وتازه اونا بعضی موقع از خونه شون میبرن میذارن تو فروشگاه، الان کجان این آدما جواب پس بدن، تازه وسایل فروشگاهی تموم شده رفتن تو صف اسلحه که اگه قحطی اومد بتونن به زور اسلحه امنیت ومواد غذایی داشته باشن، عجب فرهنگ با غنای بالایی
  • IR ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    3 0
    الان آمریکا با این اوضاع داره پبشتاز میشه . چنانچه ما زودتر نتونیم راهکاری برای جلوگیری از این نوع رفتار برخی از هموطنانی که فکر میکنند مرگ واسه همسایه است و جسورانه پا برکابشان در این وضعیت حساس که از ناحیه هر فرد و نهادی در کشور خواستار ماندن در منزل شده اند خوبه با بهانه های بچه گانه که حتی توهین به کودکانیست که یکماه اخیر را علیرغم بی تابی های طبیعی کودکانه در خانه ها با بزرگترانشان سر کرده اند راهی سفرهای دور و نزدیک شده اند که مبادا چیزی را از دست بدهند در آینده نه چندان دور باید با آمریکای دارای چهار برابر جمعیت ما رقابت داشته باشیم . و همینان هستند که چنانچه مبتلا شوند طلبکار حسابی میباشند . با این حساب باید حسابی نگران بود که موج بزرگ شیوع کرونا دامن شهرها و روستاهائی که تا کنون اسمی از آنها نبود را بگیرد . خدا رحم کند . دست دعا برداریم
  • IR ۰۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    3 0
    اگه عقلی بود، عوارض بزرگراه ها را واسه خودروهای شخصی 10 برابر می‌کرد.
  • دکتر داروساز IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    0 0
    . . سر چشمه بتوان گرفتن به بیل چو پر شد نتوان ببستن به پیل چرا آمار مبتلایان کرونا در استان های آذری نشین کشور بسیار پایینتر از سایر استانها است؟ علی رغم دمای بسیار پایینتر این مناطق نسبت به سایر استانها که در نتیجه باید شاهد فراگیری بسیار بیشتر این ویروس سرما دوست باشیم؟ پاسخ درایت طب سنتی ایران زمین در طراحی دم نوش هایی است که طی قرون متمادی در لایف استایل این مناطق مصرف می شود.: چای دارچین ، کاکوتی ، آویشن و ....... اکنون باید از این تجربه تاریخی آذری های ایران زمین برای تقویت سیستم دفاعی انسانها بهره برد. تلویزیون به جای تبلیغات کالاهای لوکس و خوراکی های بعضاً بیماری زا باید اقدام به پخش مکرر و فراگیر در همه کانالها تیزرهای قوی پیرامون اهمیت این نتیجه درخشان طب سنتی نماید.
  • مرصاد IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    0 0
    هنوز اول کار است ! آنها هم ؛ طعم تلخ بلا هایی را که سالها بر سر مردم جهان سوم آوردند ، خواهند چشید !!
  • US ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
    0 0
    جهانى شدن برمبناى تقسيم كار ازطرف دولت پنهان جهانى پايه گزارى شد مثلا المان صاحب صنعت درجه يك ايتاليا صنعت درجه دو وتوريسم اسپانيا يونان تركيه فقط صنعت توريسم حالا كرنامه امده قدرت پنهان نمى تواند درمورد اسپانيا ايتاليا و٠٠٠به تعهدات خودعمل كند درامد مردم اين كشورها قطع شده بعد ازاين بدون توليد چگونه ميخواهند ادامه زندگى دهند غافلگير نشدن فهميدند دررودى مرداب خانه ساخته اند ودارند فرو ميروند
  • ایرانی IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
    0 0
    متحدانش یا نوچه هایش....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس