آمریکا و چین نمایه

جامعه جهانی به تقویت همکاری برای مقابله با این ویروس نیازمند است اما خودخواهی سیاست‌بازان آمریکایی تلاشهای جهانی برای همکاری در این زمینه را تخریب می‌کند.

به گزارش مشرق به نقل از رادیو بین المللی چین، اکنون که شاهد شیوع کروناویروس در کشورهای مختلف جهان هستیم و ده ها کشور وضعیت اضطراری اعلام کرده اند. جامعه جهانی به تقویت همکاری برای مقابله با این ویروس نیازمند است اما، حمایتگرایی و خودخواهی بعضی سیاست‌بازان آمریکایی تلاشهای جهانی برای همکاری در این زمینه را تخریب می کند.

براساس گزارش سی بی اس آمریکا، پیتر ناوارو رئیس کمیته تجاری کاخ سفید در تلاش برای متقاعد کردن دونالد ترامپ برای صدور یک فرمان ریاست جمهوری برای بازگشت زنجیره عرضه پزشکی از کشورهای دیگر به آمریکا و کاهش اتکا به کشورهای خارجی است. وی قصد دارد با بهانه امنیت کشور همچنان اطلاعات فرعی خود از علم اقتصاد را به رهبران آمریکا بفروشد. این کار نه تنها ناقض روحیه انسان دوستی بلکه برخلاف ابتدایی‎ترین مبانی علم اقتصاد است.

بیشتر بخوانید:

پکن: آمریکا درباره شیوع کرونا به چین افترا می‌زند

تحریم‌های جدید آمریکا، فراتر از جنایت است

زنجیره عرضه کنونی جهان برپایه ویژگی‎های برتر هر کشور از نظر داشتن منابع، پس از مدت‎ها شکل گرفته و نتیجه قانون بازار و انتخاب موسسات است. اجبار برای بازگرداندن زنجیره صنایع کالاها و تجهیزات پزشکی از طریق روش‎های اداری باعث از بین رفتن کارآیی تولیدی و منافع موسسات می شود. نیل برادلی، یکی از مقام‎های ارشد اتاق بازرگانی آمریکا تاکید کرد که خرید کالاهای آمریکایی می‎تواند به روند حرکت بین المللی و زنجیره عرضه پزشکی ضرربرساند.

همچنین براساس گزارش «نیویورک تایمز» در روزهای اخیر، دولت آمریکا قصد داشته 1 میلیارد دلار را برای خرید حق انحصاری واکسن در حال آزمایش یک شرکتی آلمانی اختصاص دهد، چرا که رهبر آمریکا می خواهد واکسن فقط به آمریکایی‎ها ارائه شود. این خبر مورد تائید هورست سیوفر وزیر کشور آلمان قرار گرفته است. رسانه های آلمانی اعلام کردند که برنامه آمریکا چهره زشت واشنگتن را به سراسر جهان نشان داد.

پیشگیری و مهار کروناویروس همانند یک آینه مسئولیت شناسی کشورها را منعکس می کند. 20 مارس، وزیران خارجه چین، ژاپن و کره جنوبی در یک نشست ویدیویی درباره مساله کروناویروس به بحث و گفتگو پرداختند که یکی از جدیدترین موارد تلاش برای همکاری مشترک جامعه جهانی در مقابله با این چالش بزرگ بود.

اما به نظر می‎رسد بعضی سیاست‌بازان آمریکایی، حمایتگرایی و سیاست « اول آمریکا» را بسیار طبیعی و بدیهی می‎دانند. آنها با ارائه سیاست ها و پیشنهادات ناقض عقل سلیم، قانون و حتی خلاف قواعد اخلاقی را به رهبران خود، تبدیل به عامل تخریب همکاری‎های جهانی برای مقابله با کروناویروس شده‎اند.

امیدواریم که این سیاست‌بازان بیشتر به قوانین عینی، اخلاق و وجدانی احترام بگذارند. در غیر این صورت شعار "بار دیگر بزرگی را به آمریکا بازگردانیم" مایه خنده جهان خواهد شد!

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس