کد خبر 1053922
تاریخ انتشار: ۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۷
واکسن نمایه

یک ویروس‌شناسی درباره ادعای محققان چینی مبنی بر آسیب‌پذیری برخی گروه‌های خونی در برابر کرونا، گفت: برای رسیدن به واقعیت‌ علمی باید اجازه بدهیم زمان بگذرد تا اطلاعات کاملی درباره ویروس پیدا شود.

به گزارش مشرق، چندی پیش مطلبی با عنوان ادعای محققان چینی: آسیب‌پذیری بیشتر گروه خونی A در مقابل ویروس کرونا منتشر شد. در این مطلب عنوان شده بود که محققان چینی دریافتند که افراد با گروه خونی A نسبت به دیگر گروه‌های خونی در مقابل ویروس کرونا آسیب‌پذیرتر هستند؛ این ادعای محققان چینی بر پایه یک مطالعه مقدماتی بوده و هنوز به اثبات علمی نرسیده است. در همین راستا از دکتر مریم واعظ‌جلالی، متخصص ویروس‌شناسی درباره تأثیر گروه خونی افراد بر ابتلا به کرونا پرسیدیم.

بیشتر بخوانید:

آغاز آزمایش نمونه اولیه واکسن ویروس کرونا در روسیه

دکتر واعظ جلالی درباره تأثیر گروه‌های خونی در ابتلا به ویروس کرونا اظهار کرد: این فرض نمی‌تواند صحت داشته باشد و از لحاظ ویروس‌شناسی فعلاً منطقی برای آن وجود ندارد زیرا ویروس وارد گلبول‌های قرمز نمی‌شود اما می‌توان گفت که برخی ژنتیک‌ها نسبت به ویروس حساس‌ترند، اگر بدن فردی از لحاظ ژنتیکی بتواند گیرنده ویروس را تولید کند، بدن آن فرد نسبت به ویروس حساس می‌شود.

واعظ جلالی در خصوص سرم‌درمانی در بیماران مبتلا به کرونا، تصریح کرد: از این روش برای تولید واکسن‌های زیادی استفاده می‌شود برای مثال در اوایل زمانی که هپاتیت B شناخته شد، خون افراد مبتلا به هپاتیت B را که بهبود یافته بودند به دست آوردیم و آنتی‌بادی ضد هپاتیت B را استخراج کردیم و وارد بدن افراد سالم کردیم و به این ترتیب افراد در برابر این بیماری واکسینه شدند اما در بیماری کرونا، اینکه آنتی‌بادی‌های تولید شده چقدر بتوانند در محیط بیولوژیک هم ویروس را خنثی کنند جای بحث دارد. برای اینکه مطمئن شویم سرم‌درمانی در از بین بردن ویروس مؤثر است یا خیر باید مکانیسم از بین رفتن ویروس را نیز بشناسیم و این امر نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

این متخصص ویروس‌شناسی با تأکید بر ضرورت توجه نکردن افراد به شایعات مطرح شده در فضای مجازی، خاطرنشان کرد: برخی افراد می‌گویند چون ویروس سرمادوست است، پس غذاهای با طبع گرم آن را از بین می‌برد و در نتیجه این شایعات، قیمت برخی مواد غذایی نیز افزایش می‌یابد؛ در حالیکه چنین ادعاهایی، ریشه علمی ندارد.

وی تأکید کرد: برای رسیدن به واقعیت‌های علمی باید اجازه بدهیم زمان بگذرد تا اطلاعات کاملی درباره ویروس کرونا پیدا کنیم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۱
    10 0
    متاسفانه متخصصین ما فقط بلدند آنچه در جهان به اثبات رسید را توصیف کنند و متاسفانه در حضور نظریه پردازی و توصیف و بررسی آن چندان تبحری ندارند.
  • IR ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۱
    9 1
    گروهی از دانشمندان چینی می گویند ممکن است برخی گروه خونی آسیب پذیر باشند آنوقت یک متخصص ایرانی به تنهایی آن را رد میکند!؟ مگر میشود؟. دوست من آنها کلی تحقیق کردند و به این نتیجه رسیدند آنوقت این متخصص هم این میزان تحقیق کرده؟ چرا ما سواد رسانه ای نداریم؟
  • US ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۱
    11 0
    جناب دکتر جلالی، ویروس قرار نیست که وارد گلوبول قرمز شود. از نظر ژنتیکی، پیوند معنی داری بین یک سری ژنها وجود دارد که به آنها لینکاژ می‌گویند. گاهی تغییر در ژنی باعث تغییر در بروز صفات در ژن دیگر میشود. بنابراین از نظر علمی محتمل است که ژنی که باعث بوجود آمدن گروه خونی خاصی میشود، باعث تقویت و یا ضعف در مقابل آسیب پذیری ژنهای دیگر شود، از جمله عدم عملکرد مناسب گلوبولهای سفید در مقابل همین ویروس بعنوان مثال. و یا ایجاد التهاب بیشتر در ریه در مواجه با این ویروس بعنوان مثال، و یا ضعف کلی ژنتیکی در ترمیم ضایعات ژنی در سلول که موجب از بین رفتن سلول و بافت شود، و یا عدم توانایی مشابه گلوبولهای سرخ در اکسیژن گیری در شرایط آلودگی به این ویروس در ریه نسبت به گلوبولهای قرمز سایر گروه های خونی....من قصد ندارم که بگم قطعا گروه خونی خاصی نسبت به این ویروس حساستر است یا مقاومتر،بلکه بر خلاف ادعای شما، میخوام بگم، احتمال صحت گفته دانشمندان چینی در این خصوص ممکنه درست باشه و پشتوانه علمی داشته باشه، یعنی از نظر علمی چنین مطلبی ممکنه. لطفا کمی سنجیده تر در مسائل علمی اظهار نظر کنید، مخصوصا وقتی نظرات برای میلیونها منتشر میشود.
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
    2 0
    در اکثر بیماریها فاکتورهای تعیین کننده بسیاری وجود دارد که ژنتیک حرف اول رو میزند .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس