آیت الله بطحایی گلپایگانی

پیکر آیت‌الله سید هاشم بطحایی‌گلپایگانی عضو مجلس خبرگان رهبری در بهشت معصومه قم به خاک سپرده شد.

به گزارش مشرق، پیکر آیت‌الله سید هاشم بطحایی‌گلپایگانی پس از عمری مجاهدت در مسیر ترویج دین مبین اسلام عصر امروز در آرامستان بهشت معصومه(س) به خاک سپرده شد.

مرحوم آیت‌الله بطحایی که از چند روز قبل گرفتار بیماری کرونا شده بود روز ۲۶ اسفندماه در بیمارستان بهشتی دعوت حق را لبیک گفت.

در این زمینه:

نماینده مجلس خبرگان بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت

عکس/ آخرین نماز مرحوم آیت الله بطحایی گلپایگانی

آیت‌الله سید هاشم بطحایی گلپایگانی سال ۱۳۲۰ در گوگد گلپایگان دیده به جهان گشود، عضویت در پنجمین مجلس خبرگان رهبری از جمله سوابق این عالم دینی است.

وی تحصیلات ابتدایی خویش را در گلپایگان گذراند، در سال ۱۳۳۵ جهت فراگیری علوم دینی وارد حوزه علمیه قم شد و در کنار تحصیل علوم حوزوی، تحصیلات کلاسیک خود را نیز ادامه داد.

در سال ۱۳۴۰ از مدرسه دارالفنون تهران دیپلم گرفت و در سال ۱۳۴۱ در رشته فلسفه دانشگاه تهران پذیرفته شد و موفق به کسب مدرک کارشناسی ‌ارشد گردید.

پس از سپری کردن خدمت وظیفه مجدداً به حوزه علمیه برگشته و ضمن استخدام در آموزش و پرورش قم در سمت دبیری، در حوزه علمیه مشغول به ادامه تحصیل شد و از کلاس درس حضرت امام(ره) و آیات عظام سید محمدرضا گلپایگانی، هاشم آملی و علامه طباطبایی به مدت ۲۷ سال استفاده کرد.

وی در سال ۱۳۶۵ از آموزش و پرورش به آموزش عالی منتقل شد و در گروه حقوق مجتمع آموزش عالی قم، مشغول تدریس بود. آیت‌الله بطحایی در کنار تدریس در دانشگاه، در حوزه علمیه قم به تدریس درس خارج در بحث‌های قضاء، شهادت، حدود، دیات و عقود تملیکی ‌اشتغال داشت. وی دارای مدرک دکتری فلسفه از دانشگاه الازهر مصر و دکتری فقه و حقوق اسلامی از دانشگاه تهران بود.

عضو فقید مجلس خبرگان در سوابق اجرایی خود، نخستین استاندار و نماینده حضرت امام(ره) در چهارمحال‌و بختیاری را در کارنامه دارد. نمایندگی ولی فقیه و امامت جمعه گلپایگان از دیگر سوابق آیت‌الله بطحایی است.

بورسیه دانشجویی از آمریکا (سال ۱۳۵۶)، عضویت در هیئت علمی دانشگاه تهران، استاد سطح خارج حوزه علمیه قم، پژوهشگر نمونه دانشگاه تهران (سال ۱۳۸۲) و عضویت در انتشارات دانشگاه تهران از دیگر سوابق آیت‌الله بطحایی است.

وی در سال ۹۴ از حوزه انتخابیه تهران، کاندیدای مجلس خبرگان رهبری شد که موفق به اخذ رأی مردم تهران شد.

در سابقه علمی عضو فقید مجلس خبرگان، تالیفاتی از این قرار به چشم می‌خورد: قواعد الفقهیه، ترجمه تلفیقی تکمله المنهاج، استفتاءات، رساله توضیح المسائل، آیات‌الاحکام جزائی، آیات الاحکام سیاسی، فاطمه کوثر رسالت، مهدی گل ولایت، مناسک حج، احکام بانوان، احکام نوجوانان، ندای فطرت، اخلاق تحلیلی اسلام، فمینیسم از نظر اسلام و دیگر ملل، حقوق بشر از دیدگاه اسلام و غرب؛ و مجموعه مقالات علمی و فقهی در مجلات مختلف از جمله مجله مکتب اسلام و مجله دانشکده‌های دانشگاه تهران.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
    3 2
    درجاتشان متعالی.
  • IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
    2 2
    چرا فقط نیروهای انقلابی سه روزه از کرونا می میرند؟!! #ابتکار #صادقی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس