کد خبر 1053488
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۴
نگاهی به شعار‌های ۲۱ سال اخیر/ فلسفه نام‌گذاری‌های سالیانه چیست؟

شعار سال با دو منظور مطرح می‌شود یکی جهت دادن به سیاست‌های اجرائی و عملکرد مسئولین دولتی و مسئولین حکومتی است، یکی توجه افکار عمومی است.

به گزارش مشرق، با نزدیک شدن به لحظه تحویل سال، همگان منتظرند ضمن استماع فرمایشات مقام معظم رهبری، نسبت به نامگذاری سال جدید آگاهی یابند؛ نامگذاری‌هایی که به طور رسمی از سال ۱۳۷۸ به فراخور شرایط زمانی و با توجه به اقتضائات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی انجام می‌گیرد.

برخی فلسفه این نامگذاری‌ها را جلب توجه مردم و مسئولان به یک ارزش و یا نقیصه و مشکل می‌دانند که مقام معظم رهبری با توجه به اِشراف نسبت به مسائل کلان کشور و همچنین دوراندیشی منحصر به فرد، بر روی آن تاکید می‌ورزند و آحاد مردم و مسئولان را دعوت به اهتمام و تمرکز بر روی آن امور می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

مقام معظم رهبری، در تاریخ اول فروردین ۱۳۹۷ در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی، درباره اهداف طرح شعار سال، فرمودند: بعضی‌ها می‌گویند «شما شعار سال معیّن می‌کنید، فایده‌ای ندارد؛ عمل که نمی‌کنند، چرا بیخودی شعار سال معیّن می‌کنید؟»؛ بنده قبول ندارم این حرف را. شعار سال با دو منظور مطرح می‌شود: یکی جهت دادن به سیاست‌های اجرائی و عملکرد مسئولین دولتی و مسئولین حکومتی است، یکی توجه افکار عمومی است؛ یعنی افکار عمومی توجّه پیدا کنند به اینکه چه مسئله‌ای امروز برای کشور مهم است؛ امروز برای کشور مسئله‌ی کالای ایرانی یک مسئله‌ی مهمّی است. دولتی‌ها هم البتّه ممکن است در سالهای مختلف، بعضی‌هایشان این شعارهایی را که ما هر سال معیّن می‌کنیم قبول نداشته باشند، امّا آنهایی که قبول دارند تلاش میکنند، عمل میکنند، به قدر توان خودشان کار میکنند؛ البتّه اگر کار، بهتر و جامع‌تر انجام بگیرد، نتایج بیشتری به دست می‌آید. بنابراین، این‌جور نیست که این شعارها بی‌فایده باشد؛ نخیر، شعارها اتّفاقاً بافایده است.

مسائل مربوط به امور اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و عدالت اجتماعی، مباحثی هستند که بیشترین فراوانی را در میان نامگذاری‌های سالیانه از سوی مقام معظم رهبری دارند.

در ادامه به نامگذاری‌های صورت گرفته از سوی مقام معظم رهبری در ۲۱ سال اخیر اشاره می‌کنیم:

سال ۱۳۷۸ با توجه به تقارن صدمین سالگرد ولادت بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی با طلیعه بهار، سال امام خمینی (ره) نام گرفت.

سال ۱۳۷۹ چون دو عید غدیر طی سال شمسی وجود داشت نام امام علی (ع) برای سال انتخاب شد.

سال ۱۳۸۰ یا توجه به اقدامات خصمانه و توسعه طلبانه جهان استکبار به سرکردگی آمریکا در منطقه غرب آسیا و همچنین ضرورت توجه مسئولان به امر اشتغال زایی و کارآفرینی در کشور، مقام معظم رهبری این سال را سال اقتدار ملی و اشتغال‌آفرینی نامیدند.

سال ۱۳۸۱ با توجه به تقارن ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان با آغاز سال شمسی، سال عزت و افتخار حسینی نام‌گذاری شد.

سال ۱۳۸۲ به عنوان سال خدمت‌گذاری نام‌گذاری شد.

سال ۱۳۸۳ با توجه به اینکه سال آخر تصدی‌گری دولت هشتم محسوب می‌شد و ضرورت داشت دستگاه‌های دولتی گزارشی از عملکرد خود را تقدیم مردم کنند، مقام معظم رهبری این سال را سال پاسخگویی نامیدند.

سال ۱۳۸۴ سال همبستگی ملی و مشارکت عمومی نام نهاده شد که این نامگذاری مبتنی بر در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری نهم و همچنین افزایش حجم تبلیغات منفی و غوغاسالاری غربی‌ها پیرامون برنامه صلح آمیز هسته‌ای کشورمان و ضرورت احتراز فعالان و کنشگران سیاسی و رسانه‌ای داخلی از مناقشات حزبی و جناحی بود.

سال ۱۳۸۵ با توجه به توهین برخی نشریات غربی به ساحت مقدس نبی‌اکرم (ص) و غلیان احساسات دینی مسلمانان سراسر جهان و انزجار آن‌ها از هتک حرمت‌کنندگان به ساحت مقدس نبوی، سال پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله نام نهاده شد.

سال ۱۳۸۶ با توجه به تلاش همه‌جانبه و مذبوحانه دنیای استکبار برای ایجاد تفرقه در میان امت اسلام و ملت ایران، سال اتحاد ملی، انسجام اسلامی نامگذاری شد.

سال ۱۳۸۷ سال نوآوری و شکوفایی نام نهاده شد.

سال ۱۳۸۸ با توجه به سرانه بالای مصرف انرژی در کشور، سال اصلاح الگوی مصرف نام گذاری شد.

سال ۱۳۸۹ در شرایطی آغاز شد که کشور یک سال بحرانی را بواسطه فتنه‌گری‌ها و زیاده‌خواهی‌های برخی مردودین سیاسی سپری کرده بود و به نوعی اهداف کلان توسعه‌ای کشور مغفول مانده بود؛ از اینرو مقام معظم رهبری این سال را سال همت مضاعف و کار مضاعف نامیدند.

سال ۱۳۹۰ با توجه به تحولات رخ داده در عرصه اقتصادی و فزونی یافتن اقدامات خصمانه غربی‌ها در تحریم کشور، این سال جهاد اقتصادی نام گرفت.

سال ۱۳۹۱ سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی نام گرفت که علت این نامگذاری، تحریم‌های اِعمال شده لجام‌گسیخته از جانب غرب و همچنین برخی سوء مدیریت‌ها از جانب مسئولان در عرصه اقتصادی بود.

سال ۱۳۹۲ با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و همچنین ضرورت عزم راسخ مسئولان برای عبور از معضلات اقتصادی، سال حماسه‌ی سیاسی و حماسه‌ی اقتصادی نام نهاده شد.

سال ۱۳۹۳ همچون سه سال گذشته، مقوله اقتصاد در نامگذاری سالیانه جای داشت؛ البته در این سال مقوله فرهنگ نیز مورد توجه قرار گرفت و مقام معظم رهبری این سال را سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نامیدند.

سال ۱۳۹۴ نیز سال دولت و ملت، همدلی و همزبانی نام نهاده شد.
سال ۱۳۹۵ از سوی رهبر فرزانه انقلاب سال اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل نام نهاده شد؛ بیست و نهم بهمن سال ۹۲، مقام معظم رهبری سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» را ابلاغ کردند. این سیاست‌ها که داری ۲۴ بند است بر اساس بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام، از سوی معظم‌له تعیین و ابلاغ شد.
 
سال ۱۳۹۶ سال اقتصاد مقاومتی: تولید- اشتغال نام‌گذاری شد. رهبر انقلاب در نام‌گذاری این سال نیز همچون سال پیش از آن، با توجه به نیاز کشور به اقتصاد مولد و درون‌زا و دندان تیز کردن‌های دشمن در جنگ تحمیلی اقتصادی، شعار سال را با محوریت اقتصاد مقاومتی تعیین فرمودند.
سال ۱۳۹۷ از سوی مقام معظم رهبری با عنوان سال حمایت از کالای ایرانی نام‌گذاری شد. این نام‌گذاری نشان از اولویت اهمیت به کار و سرمایه و فعالیت اقتصادی و ذهن و ابتکار ایرانی بود.
سال ۱۳۹۸ از سوی مقام معظم رهبری با عنوان سال رونق‌تولید نام گرفت؛ این عنوان و این نام‌گذاری با توجه به اینکه اولویت و مسئله فوری و جدی کشور، مسئله اقتصاد است و کلید حل همه مشکلات اقتصادی،«توسعه تولید ملی» می‌باشد، صورت گرفت.
منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • صادق IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
    4 2
    چه میشود سال بعد سال انتظار باشد
  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
    1 2
    شروع کار مجلس انقلابی و جهادی یازدهم در گام دوم انقلاب= بیانات مقام معظم رهبری در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی : ۱۳۹۸/۰۱/۰۱ khamenei.ir ((مراقب این سوءاستفاده‌کن‌ها باید بود. طرف می‌آید بانک ایجاد میکند با استفاده از اجازه‌ی توسعه‌ی بانک‌ها -که یکی از کارهای غلطی که در کشور شد این است که اجازه میدهند همین‌ طور پشت سر هم بانک به وجود بیاید- پولهای مردم را جمع میکنند، بعد شرکتهای صوری درست میکنند، پولهای مردم را به عنوان قرض، وام و تسهیلات بانکی به شرکتهای خودشان میدهند، جیب خودشان را پُر میکنند، از این کارها دارند میکنند، اینها را بایستی مراقبت کرد، از اینها غفلت نباید کرد.))
  • IR ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۱
    0 2
    به نظرم رهبر باید سال جدید رو به نام ایران را قوی کنیم نام گذاری کنن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس