اتو بیوگرافی یا خودزندگی‌نامه، تجربیات دست اول نویسندگان است که توسط خودشان نوشته می‌شود. از این رو برای مخاطبین جالب است و به آن‌ها کمک می‌کند تا جنبه‌های دیگر شخصیت نویسنده را بشناسند.

خودزندگی‌نامه اکثرا توسط افراد مشهور نوشته می‌شود. این اطلاعات، داستان‌های مختلفی را در بردارد و نکاتی را به مخاطب می‌آموزد، مبارزات نویسندگان در زندگی، عواطف آن‌ها و … که باعث می‌شود تا این افراد انسان‌تر شوند.

در این مقاله، ۱۵ نمونه از بهترین خودزندگی‌نامه‌ها بدون ترتیب کیفی، گردآوری شده است.

خودزندگی‌نامه بنجامین فرانکین نوشته بنجامین فرانکین

نگارش این کتاب از سال ۱۷۷۱ تا ۱۷۹۰ به طول انجامید و تاریخ زندگی یکی از پدران بنیان‌گذار آمریکا را به قلم می‌کشد. زندگی‌نامه بنجامین فرانکین به شما می‌گوید چگونه، یک جوان از طبقه متوسط جامعه به یکی از تحسین برانگیزترین مردان روی دنیا تبدیل می‌شود.

همچنین به شما می‌گوید، چطور آقای فرانکین به رؤیای آمریکا اعتقاد داشت و چگونه احتمالات زندگی در دنیای جدید را مشخص کرد. او به جهانیان ثابت کرد که کارهای سخت قابل انجام شدن است و افراد سطح پایین نیز می‌توانند یک فرد مهم در آمریکا تبدیل شوند.

دلیل دیگری که این زندگی‌نامه جزو بهترین نمونه‌هاست، عوامل تاریخی آن است. این کتاب نشان می‌دهد که زندگی در قرن ۱۸ چگونه بوده است، آرمان‌گرایی، روشنفکری و عقاید خوش بینانه به خوبی بیان شده است. این زندگی‌نامه چهار بخش دارد و کاملا این ارزش را دارد که آن را بخوانید.

کتاب پیاده‌روی طولانی تا آزادی توسط نلسون ماندلا

زندگی‌نامه نلسون ماندلا شامل تمام جزئیاتی همه جانبه‌ای است که شما دوست دارید در مورد این رهبر افسانه‌ای بدانید. این کتاب از دوران کودکی شروع می‌شود، رشد او تا رسیدن به یک مبارز آزادی، بیست و هفت سال زندان و نقش مهم او در ساخت یک سبک جدید و دموکراتیک در آفریقای جنوبی، همه در این کتاب گرد آمده‌اند.

این زندگی‌نامه همچنین شامل تجزیه و تحلیلی از درک عمیق ماندلا از مبارزه ضد آپارتاید آفریقای جنوبی است. به زبانی ساده، این کتاب پیاده‌روی طولانی ماندلا به سمت آزادی است!

داستان آزمایش‌های من با حقیقت توسط ماهاتما گاندی

زندگی‌نامه ماهاتما گاندی، یک گزارش صریح و با تواضع است که جنبه اخلاقی و معنوی یک رهبر خارق‌العاده را نشان می‌دهد. این کتاب کاملا ریشه در سابقه تاریخی چهل سال او در هند دارد. کتاب حاوی جزئیات زندگی گاندی، حوادث تاریخی و سیاسی و فلسفه شخصی او در زندگی است. این کتاب زیبا را به هیچ وجه از دست ندهید!

خاطرات یک دختر جوان نوشته آن فرانک

این دفترچه خاطرات، هیچ ‌شباهتی به شرح حال‌های معمول ندارد. آن فرانک یک دختر یهودی بود که به همراه خانواده و معدود دوستانش در جنگ جهانی دوم مخفی شدند.

این داستان زیبا، همه چیزهایی را که یک دختر سیزده ساله تجربه می‌کند، توصیف می‌کند: اطلاعات معمولی دخترانه، دوستی با دختران دیگر، خورد شدن او به دست پسران و کارهای آکادمیک او در این کتاب هستند.

این کتاب همچنین زندگی او در زمان مخفی شدن، چالش‌های عاطفی او، عقایدش در مورد رفتار دیگران و تنهایی او را به خوبی شرح داده است. دفتر خاطرات او همچنین کمی بعد از پانزدهمین سالگرد تولدش به پایان می‌رسد.

تواریخ، جلد ۱ نوشته باب دیلن

باب دیلن نیازی به معرفی ندارد. این کتاب اولین جلد از کتاب‌های زندگی‌نامه اوست و سه فصل دارد. در این کتاب، او در مورد زندگی خود در نیویورک در سال ۱۹۶۱، تجربیاتش در زمان ضبط اولین آلبوم و از خود گذشتگی‌اش در مورد دو تا از دیگر آلبوم‌هایش صحبت می‌کند.

این کتاب چیزی است که همه علاقه‌مندان به موسیقی از خواندن آن لذت می‌برند، به خصوص کسانی که باب دیلن را دوست دارند. او به علت موفقیت زیادی که در نگارش جلد اول به دست آورد، قصد دارد دو فصل دیگر را هم بنویسد.

من می‌دانم چرا پرنده در قفس آواز می‌خواند نوشته مایا آنجلو

این زندگی‌نامه اولین جلد از هفت زندگی‌نامه مایا است؛ اما همین جلد باعث شهرت او شده است. این کتاب یک سفر شگفت‌انگیز و عاطفی از یک سیاه‌پوست آمریکایی مبارز را نشان می‌دهد که در هفده سال اول زندگی خود تجربه‌های تلخی داشته است.

این کتاب از چگونگی تغییر زندگی او بعد از طلاق والدینش شروع می‌شود و چگونگی تجاوز به او توسط دوست پسر مادرش، چگونگی غلبه او بر ضربه روحی ناشی از آن و تمام وقایعی که به صورت زنجیروار به هم پیوسته بود را در بر می‌گیرد.

این داستان زیبای ادبی به ما سختی زندگی و نژادپرستی افراطی را که آمریکایی‌های سیاه پوست در این زمان با آن روبه‌رو بودند، نشان می‌دهد.

زندگی‌نامه مالکولم اکس نوشته مالکولم اکس

این کتاب خاص، نمونه بارزی از اساس زندگی آمریکایی در قرن بیستم است.

مالکولم اکس جزئیات زندگی خود را از فقر کودکی گرفته تا جنایتکاری نوجوانی و در نهایت ظهور او به عنوان یک چهره ملی و رهبر جهان به قلم می‌کشد.

مخاطبان هرگز نمی‌توانند، فراموش کنند که گرایش به اسلام، نقطه عطفی مهم در زندگی مالکولم اکس بود. این کتاب یکی از بهترین نمونه‌های معنوی تلقی می‌شود.

آگاتا کریستی: شرح حال خود نوشته آگاتا کریستی

این زندگی‌نامه می‌تواند به عنوان یک افشای راز از بهترین اسرار آگاتا کریستی توسط خودش شناخته شود. او از شادی دوران خوش کودکی، آشنایی محبت‌آمیز با مادرش، اپیزودهای غم‌انگیزی که او لمس کرده است، مرگ مادر و بی‌وفایی شوهر اولش، ازدواج با شوهر دوم و مهم‌تر از همه در مورد کارش سخن می‌گوید.

باز: خودزندگی‌نامه توسط آندره آگاسی

در اوایل دهه ۱۹۹۰ و اواسط دهه ۲۰۰۰، این مرد مهربان نه تنها در زمینه مد و جذابیت بلکه در بخش استعداد بازی در زمین تنیس نیز حکمرانی می‌کرد.

این فرد شماره یک در جهان سابق، در مورد حساب زندگی خود، اعتراف به جنجال، زندگی عاشقانه و نفرت خود را از بازی نوشته است.

این خاطرات بسیار خنده‌دار است و به عنوان یکی از بهترین فروش‌های ملی آن زمان شناخته می‌شود!

در مورد نوشتن: تاریخچه‌ای از مهارت نوشتن استفان کینگ

این خاطره تاریخچه فوق‌العاده خوب نوشته شده است و کوچکترین اشاره‌ای به ژانر وحشت در آن نشده است (برخلاف کتاب‌های دیگر کینگ). پس از خواندن این کتاب، شما در مورد زندگی شخصی کینگ، تجربه‌هایش، مبارزات او در دوران پیش از محبوبیت و پس از شهرت و آنچه او را چنین رمان ترسناک نویس پرطرفدار کرده است، اطلاعات کسب می‌کنید.

این سبک حاوی طنز و مهارت نوشتاری خوبی است. هر سه قسمتی که از این کتاب وجود دارد به همان اندازه آموزنده و جذاب است.

یک جشن متحرک نوشته ارنست همینگوی

یک جشن متحرک، داستان پاکی گم شده است. این کتاب از وقایع زندگی نویسنده و روزنامه‌نگار بزرگ آمریکایی، چگونگی مراحل تبدیل شدن او به نویسنده، علایق، عشق او و دیدگاه‌های او درباره مسائل می‌گوید. گرچه وقایع پراکنده است؛ اما این کتاب هنوز هم با روش خاص خود جالب است.

زندگی‌نامه مارک تواین نوشته مارک تواین

در جلد اول خاطرات مارک تواین، ما شاهد نمایش رنگارنگ و متنوعی از عمر طولانی این نویسنده حرفه‌ای هستیم. این کتاب به خودی خود یک نمونه برتر است و هر عنصری مانند سبک، دامنه، تخیل، خنده و تراژدی در آن به بهترین نحو دیده می‌شود.

همچنین نقش‌های مختلفی را که وی در زندگی داشته است- یک مرد زندگی، نویسنده، یک پسر، یک بردار و یک دوست- تجلی می‌یابد.

من اوزی هستم نوشته اوزی اوزبورن

شاید آواز Black Sabbath شهرت خوبی نداشته باشد؛ اما در پایان روز او نیز یک انسان است. این دقیقا همان چیزی است که او در این کتاب به ما می‌گوید.

از تجربیات این انسان، چیزهای زیادی برای آموختن وجود دارد. این کتاب با جزئیات و طنز نوشته شده است.

نبرد من نوشته آدولف هیتلر

برای شناخت هیتلر، باید این خودزندگی‌نامه را بخوانید. اگر شروع به خواندن این کتاب کنید، جنبه دیگر شخصیت این قاتل زنجیره‌ای و ستمگر را می‌شناسید.

نبرد من اصطلاحی آلمانی به معنی مبارزه من است. این کتاب، کودکی هیتلر، آرزوهای اولی، درگیری با پدرش، ظهور او در سیاست و نفرت از یهودیان را به تصویر می‌کشد. تواریخ‌ها نیز به صراحت در این کتاب بیان می‌شوند.

رویاهای پدرم نوشته باراک اوباما

این کتاب، نمایش مبارزه‌ها، روابط بین خانواده‌ها، نژادپرستی و رابطه عاشقانه قدرتمندترین مرد در عصر حاضر در دنیا است. سبک نوشتن اوباما منحصر به فرد بودن او را نشان می‌دهد؛ زیرا او تجربه شخصی خود را در مورد روابط نژادی در ایالت متحده در این کتاب منعکس می‌کند.

اطلاعاتی که مخاطب از خواندن این زندگی‌نامه کسب می‌کند، بیشتر از آن است که خواندن چند رمان به آن‌ها می‌دهد. مخاطبان می‌توانند شخصیت درونی و تجربه‌های تاریخی افراد دست اول را بشناسند. علاوه بر این چرا شما از افراد موفق یاد نمی‌گیرید که همه فراز و نشیب‌ها را قبل از موفقیت تجربه کرده‌اند؟

من معتقدم افرادی که عاشق کتاب خواندن هستند، حداقل باید یکی از این کتاب‌ها را در بین مجموعه کتاب‌های خود داشته باشند.

**این محتوا تبلیغاتی است**

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مرگ بر ضد ولایت فقیه IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۵
    1 2
    از چیزی نمی ترسیدم نوشته شهید حاج قاسم سلیمانی را هم اضافه کن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس