کرونا نمایه

در حالی که مشاور مالیاتی اتاق اصناف از درگیری ۹۰ درصد اصناف با ویروس کرونا خبر داده است، مسئولان برخی دستگاه‌های دولتی و عمومی هم از حمایت‌های مالی و بانکی از کسبه خبر می‌دهند.

به گزارش مشرق، پدیده شیوع ویروس کرونا، در هفته‌های گذشته اکثر کشورهای دنیا را درنوردیده و علاوه ‌بر سلامت انسان‌ها، اقتصاد جهانی را هم دچار چالش جدی کرده است. کشور ما هم از این قاعده مستثنی نبوده و در حوزه‌های مختلف با این موضوع دست به‌گریبان است.


در همین رابطه، مشاور مالیاتی اتاق اصناف در یک برنامه رادیویی با بیان اینکه اصناف با شیوع ویروس کرونا وضعیت بدی پیدا کرده‌اند گفت: رستوران‌ها، شیرینی فروش‌ها ، آجیل فروش‌ها، پوشاک و تقریبا اغلب اصناف درگیر این قضیه شدند و اگر دولت کمک نکند وضعیت اصناف و اقتصاد تا دو سه ماه آینده بغرنج و به شدت سخت‌تر خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

تمام مراکز سپاه از روز اول آماده مقابله با کرونا بودند

درخواست وزیر بهداشت از فرمانده کل سپاه پاسداران

جزئیات خدمات رسانی سپاه به بیماران کرونایی در مازندران

فیلم/ درخواست سرلشکر سلامی از مردم


محمدرضا جعفریان بااشاره به درگیری


۹۰درصد اصناف در شرایط کنونی تصریح کرد: در حال حاضر ۶۵۰ هزار واحد تولیدی از این بابت آسیب دیده‌اند اما مشکل آسیب‌دیدگی اصناف فقط در پایان سال نیست.


مرکز پژوهش‌های مجلس هم به تازگی در گزارشی به بررسی آثار شیوع ویروس کرونا بر کاهش رشد اقتصادی و افزایش تورم در کشور، تأکید کرده است: عمده‌ترین بخش‌های آسیب‌پذیر، بخش‌های «خدمات واحدهای غیرمسکونی»، «حمل‌ونقل زمینی بار به جز راه‌آهن»، «تولید، انتقال و توزیع برق»، «بانک» و «استخراج نفت خام و گاز طبیعی» خواهد بود.


حمایت دستگاه ها


با بروز مشکل فوق برای کسب و کارهای مختلف، مجموعه‌ها و نهادهای دولتی و عمومی هم برای کمک به کسبه برای گذر از شرایط کنونی فعال شده‌اند.


در همین رابطه رئیس ‌سازمان بسیج اصناف، ‌بازاریان و فعالان اقتصادی کشور خبر داد: بعد از شیوع ویروس کرونا در کشور، بسیج اصناف از شنبه سوم اسفندماه ۹۸ برای دستیابی به ۳ هدف، ستاد ویژه کرونا را تشکیل داد.


غلامرضا حسن‌پور در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، مواردی همچون رصد وضعیت بازار برای جلوگیری از کمبود کالا و قیمت‌های سرسام‌آور، مبارزه با محتکران و سودجویان و همچنین تولید اقلام بهداشتی از جمله ماسک را به عنوان اهداف این ستاد عنوان کرد.


پیش از این نیز، در پی مصوبه شورای پول و اعتبار درخصوص کمک به صاحبان کسب و کارهایی که به دلیل آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا، بانک مرکزی ۱۰ مورد از کسب و کارهایی که به طور مستقیم از بیماری کرونا دچار بیشترین آسیب شده‌اند را شامل امکان بهره‌مندی از تعویق پرداخت اقساط تسهیلات در اسفند ۹۸ و دو ماهه اول سال ۹۹ اعلام کرده بود.


این مشاغل شامل مراکز تولید و توزیع غذاهای آماده، مراکز مربوط به گردشگری، حمل‌ونقل عمومی مسافر، دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگر، تولید و توزیع پوشاک، تولید و توزیع کیف و کفش، مراکز توزیع آجیل، خشکبار، قنادی، بستنی و آبمیوه، مراکز و مجتمع‌های ورزشی و تفریحی، مراکز و مجتمع‌های فرهنگی و آموزشی، مراکز تولید، توزیع و فروش صنایع دستی هستند.


پویش بخشش اجاره


بنیاد مستضعفان هم پس از بروز وضعیت کنونی دست به کار شد و پس از بخشیدن اجاره بهای املاک تجاری این مجموعه در دو ماه‌ اسفند و فروردین، برای چهار هزار دستفروشی که در این روزها به دلیل شیوع کرونا با مشکلات معیشتی مواجه شده‌اند، مبلغ چهار میلیارد تومان به عنوان عیدی تخصیص داد. بنیاد مستضعفان برای هریک از این چهار هزار نفر، مبلغ یک میلیون تومان را تحویل شهرداری تهران داد تا طی روزهای دوشنبه و سه شنبه به آنها تحویل داده شود.


همچنین بنیاد ۱۵ خرداد در اطلاعیه‌ای با هدف حمایت از اصناف آسیب دیده از کرونا اعلام کرد: این بنیاد از اجاره بهای دو ماه اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ صرف نظر کرده است.


چتر حمایتی از مردم به حوزه وزارت نیرو هم رسیده به طوری که محمد عسگری، سخنگوی شرکت ملی گاز کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، خبر داده است: مردم تا سه ماه می‌تواند قبوض گاز خود را پرداخت نکنند. وی با این حال به هموطنان توصیه کرده است که حتی‌الامکان برای جلوگیری از انباشت مبلغ پرداختی گاز خود آن را پرداخت کنند.


کمک‌های مالیاتی


 دو روز پیش بهمن عبداللهی رئیس ‌اتاق تعاون نیزدر نشست مشترک نمایندگان و فعالان اقتصادی بخش‌های غیردولتی با رئیس‌جمهور، تعویق اجرای احکام سازمان امور مالیاتی و سازمان تامین اجتماعی را پیشنهاد داد که روحانی ضمن موافقت با این پیشنهاد بیان کرد: تمام احکام اجراییه سازمان امور مالیاتی و سازمان تامین اجتماعی درخصوص موسسات و فعالان اقتصادی و سایر موارد آن اعم از مسدود کردن حساب‌ها و توقیف اموال، تا سه ماه به تعویق بیفتد و در حد امکان هم دولت حمایت خود را نسبت به اقشار و کسب و کارهای ضعیف انجام خواهد داد.


رئیس ‌کل سازمان امور مالیاتی کشور هم اعلام کرده است: با توجه به شرایط اخیر بانک‌ها و موسسات اعتباری برای اعطای تسهیلات به‌اشخاص حقیقی تا دو میلیارد ریال و برای‌اشخاص حقوقی تا پنج میلیارد ریال نیاز به استعلام از ادارات امور مالیاتی ندارند.


امیدعلی پارسا همچنین درخصوص مصوبات شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، گفت: طبق تصمیمات صورت گرفته سررسید پرداخت مالیات بر ارزش افزوده مربوط به دوره چهارم سال ۱۳۹۸، از ۱۵ فروردین ۱۳۹۹ به تاریخ ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ تغییر یافت.


وی افزود: صدور یا تجدید پروانه کسب و کار


‌اشخاص حقیقی موضوع ماده ۱۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم تا پایان شهریورماه سال ۱۳۹۹ نیاز به اخذ گواهی از اداره امور مالیاتی مبنی بر پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی نخواهد داشت.


با گسترش ابعاد اقتصادی شیوع ویروس کرونا و دردسرهایی که برای اقتصاد کشور در پی داشته، به نظر می‌رسد حمایت‌های دولتی و مردمی باید در ابعاد وسیع تری اجرا شود تا بخشی از زیان کسب و کارهای کشور در آستانه سال جدید ترمیم گردد.

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس