کد خبر 1052899
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۰
هشدار در مصر؛ حرف آخر در مدیریت بحران کرونا با «سرویس امنیتی»‌ است

منابع مطلع در مصر می‌گویند با آنکه وزارت بهداشت درباره ابتلای حدود هزار نفر در ماه جاری به ویروس کرونا هشدار داده، سرویس امنیتی در سایه گزارش‌های وزارت دارایی، هنوز متقاعد نشده که توصیه‌های وزارت بهداشت را کامل اجرایی کند.

به گزارش مشرق، منابع مطلع در کابینه مصر می‌گویند وزارت بهداشت در گزارشی از موارد مشکوک به ابتلا به کرونا در این کشور، خواستار اتخاذ تدابیری سخت‌تر در مصر شده است. 

به گزارش وبگاه خبری روزنامه «العربی الجدید»، وزارت بهداشت مصر در گزارش جدید خود خواستار تعطیلی همه مراکز تجاری، برخی مناطق تاریخی گردشگری، سینماها و سالن‌های نمایش و محدود شدن زمان حضور شهروندان در مراکز مشابه یا مراکز خرید شده است. 

بیشتر بخوانید:

تاکنون در مصر -طبق اعلام وزارت بهداشت- ابتلای ۱۶۶ نفر مسجل شده است. از این تعداد ۲۶ نفر بهبود یافته و چهار نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

یک منبع در وزارت بهداشت مصر به «العربی الجدید» گفته که این وزارتخانه هفته گذشته در گزارشی به ریاست جمهوری و سرویس امنیتی [اطلاعات] هشدار داده که ممکن است شمار مبتلایان در ماه جاری (مارس)‌ به هزار نفر برسد اگر تدابیر سفارش شده و در رأس آن توقف مراکز تحصیلی و قرنطینه شدن کسانی که -بخصوص از فرودگاه‌های آسیایی و اروپایی- وارد کشور می‌شوند، اجرایی نشود. 

مصر هفته گذشته مدارس، دانشگاه‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی و مراکز خصوصی تحصیلی را به مدت دو هفته تعطیل اعلام کرد.

منابع مطلع در مصر به العربی الجدید گفته‌اند که در سایه نگرانی عمومی در جامعه مصر، در صورتی می‌توان بر ویروس کنترل یافت که توصیه‌های وزارت بهداشت اجرایی شود... اکنون در وضعیت فعلی، سرویس امنیتی [سازمان اطلاعات] در مدیریت وضعیت اجتماعی،‌ سیاسی و اجرایی بحران،‌ حرف آخر را می‌زندکه تاکنون با تعطیل شدن مراکز تجاری و مراکز تفریحی موافقت نکرده است.

گردشگران در مصر

طبق این گزارش، وزارت گردشگری، دارایی و سرمایه‌گذاری مصر درباره تبعات منفی بزرگ تصمیم‌هایی مثل تعطیل کردن مراکز بر میزان گردشگری و جذب سرمایه‌ غربی و خلیج فارس در بلندمدت هشدار داده و توصیه کرده که به جای تعطیلی مراکز بزرگ شلوغ روزانه تمیز [ضدعفونی] شود.

بنا بر این گزارش، وزارت بهداشت مصر معتقد است که چنین اقداماتی برای کنترل وضعیت و مهار آن، کافی نیست. نشانه‌ها حاکی از کشف مبتلایان جدید است بخصوص بعد از آنکه مواردی در حومه الزمالک، مصر الجدیده، الهرم، کرداسه و عمرانیه دیده شده و همه این مناطق در [استان‌های] قاهره و جیزه از مناطق پرجمعیت است. برای وزارت بهداشت روشن شده که این ویروس بسرعت منتشر شده و نقاط جدیدی را آلوده کرده و از طرفی دیگر نمی‌شود همه موارد را رصد و کشف کرد. 

همزمان روزنامه المصری الیوم گزارش کرد که شب گذشته در منطقه النزهة‌الجدیده صفی طولانی مقابل سوپرمارکت‌ها کشیده شده و سبدهای خرید، مملو از کالا بود و قفسه فروشگاه‌ها تقریبا خالی از کالا شده است.

طبق این گزارش آنچه بیشتر به چشم آمده، خالی شدن قفسه حبوبات، کنسروها و روغن‌های خوراکی و محصولات لبنی بوده است.

در چنین وضعیتی که هنوز دستوری برای تعطیلی مراکز صادر نشده، وبگاه خبری الیوم السابع مصر گزارش کرد که «اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با کرونا، سبب شده که چهار مراسم محبان اهل بیت (علیهم‌السلام) از جمله مراسم میلاد حضرت زینب [سلام‌الله علیها] که قرار بود سه‌شنبه ۱۷ مارس به مدت یک هفته برگزار شود،‌ لغو شده است.

طبق این گزارش، رئیس «شورای عالی طریقت‌های صوفی» و شیخ الشیوخ آن عبدالهادی القصبی اعلام کرده که این مراسم‌های دینی و میلادهایی که طریقت صوفی آن را برگزار می‌کند، طبق اقدامات پیشگیرانه ملی به تعویق افتاده و در آینده برگزار خواهد شد.

مصر
 

شبکه خبری اسکای‌نیوز عربی هم از مصر گزارش کرد که تا روز دوشنبه (دیروز) چهل فرد دیگر در مصر به شمار مبتلایان اضافه شده و شمار آنها در کل مصر به ۱۶۶ نفر رسیده است. 

خالد مجاهد سخنگوی رسمی وزارت بهداشت گفته، از چهل نفری که جدیدا به ثبت رسیده‌اند، ۳۵ نفرشان مصر و پنج نفرشان از اتباع کشورهای دیگر در مصر بوده‌اند. هشت نفر از این افراد هم از زیارت عمره (از عربستان) بازگشته‌اند و سایر آنها کسانی بوده که از مبتلایان ثبت شده قبلی، ویروس را دریافت کرده‌اند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس