کد خبر 1052894
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۸
محمد ایمانی

در عین حال بعضا، اتفاقاتی در رسانه ملی رقم می خورد، که خلاف رویکرد حکیمانه است. "سلبریتی گری" به ویژه در مناسبت ها و ایام و ساعات پر مخاطب، آفتی است که می تواند به کارکرد درست رسانه ملی آسیب جدی بزند.

به گزارش مشرق، «محمد ایمانی» تحلیلگر مسائل سیاسی و فعال رسانه ای در کانال تلگرامی خود نوشت:

صدا و سیما، خط مقدم رسانه ای است. عناصر کار بلد و غیرتمندی هم که برای صیانت از کشور و انقلاب در این کانون مهم فعالیت می کنند، کم نیستند و باید به همه آنها خدا قوت گفت.

در عین حال بعضا، اتفاقاتی در رسانه ملی رقم می خورد، که خلاف رویکرد حکیمانه است. "سلبریتی گری" به ویژه در مناسبت ها و ایام و ساعات پر مخاطب، آفتی است که می تواند به کارکرد درست رسانه ملی آسیب جدی بزند.

اغلب این سلبریتی ها، همه یا بخش مهمی از شهرت و چهره شدن خود را مدیون صدا و سیما هستند. برخی از این ها، توسط خود رسانه ملی بر ساخته می شوند و سپس همان ها با اظهارات خارج از سواد و صلاحیت و تخصص و آگاهی، به منافع عمومی خسارت می زنند.

طیف سلبریتی های بی ظرفیت و رشد نایافته، به مرور زمان یا به استخدام سیاست بازان پوپولیست در می آیند و آدرس گمراه کننده به مردم می دهند؛ و یا در تار عنکبوت رسانه های مرتبط با ناتوی فرهنگی و اطلاعاتی گرفتار می شوند.

خسارت های ناشی از مواضع غیر تخصصی و غیر مسئولانه آنها، قبل از هر چیز به زندگی مردم بر می گردد. چه زمانی انتخاب درست و فنی در انتخابات را به انحراف می کشانند و چه آن گاه که  در زمین دشمن بازی می کنند و به شایعه و التهاب دامن می زنند.

رفتار یک بام و دو هوا در شان مدیران رسانه ملی نیست. آنها دو ماه قبل و در آستانه انتخابات مجلس، به نام مصلحت، برنامه های زنده ای مانند ثریا، جهان آرا و عصرانه را تعطیل کردند.

اما همزمان، برنامه های زنده ای در شبکه یک و سه و چهار و پنج، با محوریت برخی سلبریتی های درجه چند (یا بالقوه سلبریتی!) هنری و و رزشی پخش می شود که متضمن اظهار نظرهای غیر کارشناسی، ضد کارشناسی و یا یاس پراکنی است.

یک خواننده چند شب پیش در شبکه چهار این اشعار سیاه و نا امید کننده را خواند: "انگار نفرین کرده اند این خاک را اجداد ما- تا بوده زاری بوده و تا مانده غم در یاد ما/ ما نسل بازی خورده ایم، آتش به پرهامان زدند...".

یا در برنامه فرمول یک، خواننده ای ناشناخته و درجه سه، این آهنگ غمگین و مایوسانه را بازخوانی کرد : "کوچه ها باریکن، دکونا بسته ست، خونه ها تاریکن، طاقا شکسته ست، از صدا افتاده تار و کمونچه، مرده می برن کوچه به کوچه..".

آیا این مدل خوانندگی، روحیه و امید دادن به مردم است یا فشل کردن آنها؟ از دل این رویه، نشاط در می آید یا افسردگی و سر خوردگی؟

دیشب یک بازیگر درجه دو طنزهای تلویزیونی، در برنامه فرمول حاضر شد؛ و ابتدا هر چه را که یک پزشک متخصص مبتلا به کرونا و غلبه کرده بر آن با اظهارات کارشناسی امید بخش رشته بود، پنبه کرد.

سپس بدون سند و آگاهی، وزارت بهداشت را زیر سوال برد و حال آن که مجموعه عملکرد آن، تحسین سازمان بهداشت جهانی را بر انگیخته و جزو بهترین عملکرد ها در مواجهه با کرونا در دنیا ارزیابی می شود.

او سپس به فیلترینگ تلگرام  حمله کرد و مدعی شد اگر فیلتر از فضای مجازی برداشته می شد، وضعیت زندگی مردم بهتر می شد و بهتر با بیماری مبارزه می کردیم.

اولا با اجحافی که از سوی دولت و وزارت ارتباطات شد، تلگرام هرگز فیلتر نشد. یعنی در حالی که 22 میلیون نفر از مجموع 25 میلیون کاربر، از تلگرام کوچیده و در حال انتقال به پیام رسان های بومی مثل ایتا و سروش و گپ و آی گپ و بله و... بودند، به بهانه این که زمان انتقال طول می کشد، دو عصای هاتگرام و طلاگرام را به هزینه بیت المال زیر بغل  تلگرام گذاشتند.

با این کارشکنی، تصمیم درست ملی برای داشتن پیام رسان های "قانونمند، شفاف، مسئولانه، پاسخگو و امن" عملا اجرایی نشد! و این در حالی بود که فضاسازی بدخواهان ملت ایران، موجب وقوع نا امنی و اغتشاش و جنایت در دی ماه 96 و سپس آبان 98 شده بود.

ثانیا در همین فضا سازی های مسموم تلگرامی و اینستاگرامی، آنچه بیش از همه خسارت دید، معیشت مردم بود. بدخواهان با شایعه پراکنی سازمان یافته، سعی کردند کاری را که به تنهایی از تحریم ها برنیامده بود، عملی کنند: افزایش التهاب مصنوعی و تقاضای کاذب و نتیجتا، تولید تورم انتظاری.

ارتش رسانه ای دشمنان و گروهک ها در همین دو سال اخیر، بارها تلاش کرد به موازات اخلالگران اقتصادی، بازار ارز و سکه و خودرو و حتی ارزاق عمومی را به هم بریزد. به نحوی که می شود گفت بخشی از تورم 30 تا پنجاه درصدی دو سال اخیر، زیر سر همین التهاب افکنی و تولید تورم انتظاری است.

آیا امثال امیر حسین رستمی می توانند مسئولیت شایعات دروغ منتشره در فضای مجازی را که هم اعصاب و روان مردم را به هم می ریزد و هم قدرت خرید آنها را نابود می کند، به عهده بگیرند؟

آنها یک بار در انتخابات، در ازای امتیازاتی به بازی گرفته شدند  و با هشتگ های به عقب برنمیگردیم و روحانی تا1400، مدیریتی ضعیف و منفعل را به مردم تحمیل کردند که فعلا محل بحث ما نیست.

اما با جنایت در حق سفره و معیشت و آرامش مردم چه باید کرد؟ در همین هفته گذشته، الهابی رسانه ای به راه افتاد حاکی از این که تهران قرنطینه می شود، پمپ بنزین ها تعطیل خواهد شد و قحطی در راه است؛ پس تا می توانید آذوقه بخرید، به پمپ بنزین ها و فروشگاه ها هجوم ببرید، و زودتر به جاده بزنید"!

نتیجه چه بود؟ ازدحام در پمپ بنزین ها و فروشگاه ها، افزایش سفرها و شیوع کرونا، و تحمیل تورمی جدید به اقشار ضعیف جامعه، به نحوی که در برخی اقلام، تورم 50 نا 100 درصدی اتفاق افتاد.

مخلص کلام این که مدیریت صدا و سیما باید تجدید نظر اساسی در این  رویکرد به ظاهر عامه پسند اما در باطن ضد مصالح عمومی انجام دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
    22 2
    منم همون مخلص کلام رو تکرار میکنم. صدا و سیما باید عقل خرج کنه.
  • FR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
    8 2
    خود مدیران هم یک پایشان میلنگد ....
  • DE ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    3 3
    گویا دستهایی تو صدا وسیما نفوذ کردن و میخوان عمدا خرابکاری کنن و این روزها جسته و گریخته رو اعصاب مردم میرن!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس