کد خبر 1052623
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۵
گفتگوی ویدئو کنفرانسی روحانی

فرمانده ستاد مقابله با کرونای استان‌تهران: نه مسؤولان و نه مردم آسیب‌های شیوع «کووید -۱۹» را جدی نگرفته‌اند

به گزارش مشرق، در حالی که قرنطینه شهرها در کشور منتفی شده اما محدودیت رفت و آمد در جاده‌ها اعمال می‌شود.


 دولت مخالف شماره یک قرنطینه شهرها و حتی تعطیلی ادارات و بانک‌هاست، با این حال از مردم درخواست می‌کند در خانه بمانند. از سویی محدودیت در رفت و آمد در جاده‌ها ادامه دارد. عوامل وزارت بهداشت در ورودی و خروجی‌ها با دستگاه‌های تب‌سنجی مسافران را چک می‌کنند و اگر فردی مشکوک به بیماری باشد، خودروی وی توقیف و فرد به مراکز درمانی هدایت می‌شود. در این میان خیلی‌ها از عملکرد متناقض دولت در اعمال محدودیت رفت و آمد در جاده‌ها و توصیه به در خانه ماندن و از سویی تعطیل‌نکردن ادارات، انتقاد می‌کنند، موضوعی که فرمانده قرارگاه مبارزه با کرونای تهران هم به آن اشاره می‌کند.

بیشتر بخوانید:

قرنطینه فقط برای روحانی

فیلم/ گفتگوی از راه‌دور"روحانی"با کادر بیمارستان امام‌خمینی(ره)


 فرمانده عملیات مدیریت کرونا در تهران با تأکید بر اینکه دید و بازدید عید عملا باعث گسترش کرونا می‌شود، گفت: اگر مداخلات در سطح کنونی باقی بماند، تا اواخر خرداد این اپیدمی باقی می‌ماند. علیرضا زالی ادامه داد: در روزهای آغازین این بیماری برخی حرف‌ها و اظهارنظرها متاسفانه باعث شد مردم با سطح غیرمتعارفی از تساهل با بیماری برخورد کنند و فکر کنند «کووید-۱۹» یک بیماری ساده مثل آنفلوآنزای فصلی است و گذر می‌کند.


وی تاکید کرد: متاسفانه اینطور نیست و آماری که در کشور ایتالیا و کره‌جنوبی به دست آمده، نشان می‌دهد مرگ‌ومیر این بیماری با آنچه در چین اعلام شد، متفاوت است. فرمانده عملیات مدیریت کرونا در کلانشهر تهران افزود: آمار مرگ‌ومیر در ایتالیا ۷/۱۰ درصد و در کره‌جنوبی ۹/۷ درصد گزارش شده است که با آمار ۴/۳ و ۷/۲ درصدی که در روزهای اول در چین گزارش شد، متفاوت است. زالی با بیان اینکه باید منتظر استخراج آمار جهانی ماند تا بر اساس آن سیمای بیماری مشاهده شود، گفت: ۲۰ درصد افرادی که دچار این بیماری می‌شوند، فرم شدید آن را می‌گیرند و در افراد پرخطر و مسن این بیماری خیلی بی‌رحم‌تر عمل می‌کند. وی تاکید کرد: این ویروس، ویروس بی‌رحمی است و بسیار هم سمج و فرصت‌طلب است و در کمترین فرصتی می‌تواند همه افراد را مبتلا کند، زیرا سرایت‌پذیری بالایی دارد و بسیاری از ابعاد بیولوژیک آن برای بشر ناشناخته است.
فرمانده عملیات مدیریت کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه ما با یک ویروس نوپدید بسیار عجیب و غریب روبه‌رو هستیم، تصریح کرد: این ویروس با بسیاری از ویروس‌های قبل از خودش متفاوت عمل می‌کند، بنابراین مسأله باید جدی گرفته شود.


زالی یادآور شد: به نظر می‌رسد برخی مسؤولان اجرایی و اداری ما در کشور و در برخی موارد مردم، جدیت و حساسیت موضوع را در نظر نگرفته‌اند و برخی اظهارنظرها حاکی از آن است که شاید ما نتوانستیم مفاهیم مهم و حساسیت‌زای این بیماری را به سمع و نظر همه اعم از مردم و مسؤولان برسانیم.


وی با اشاره به وضعیت ترددها در شهر تهران گفت: آیا واقعا ریتم زندگی ما در تهران با شرایط یک اپیدمی همخوانی دارد؟ باید گفت مطلقا نه! فرمانده عملیات مدیریت کرونا در کلانشهر تهران افزود: این نشان می‌دهد هنوز نه مردم و نه مسؤولان اهمیت موضوع را درک نکرده‌اند. اپیدمی تعارف ندارد، فقیر و غنی نمی‌شناسد و شوخی ندارد.


زالی تاکید کرد: ما نباید مردم را دچار تناقض کنیم، باید حتما افزایش اعتماد عمومی شکل بگیرد. برای مثال ما به مردم می‌گوییم در خانه بمانید که راهبرد درستی هم است اما مردم گلایه می‌کنند و می‌گویند برای ماندن در خانه یک الزاماتی وجود دارد و این الزامات در جامعه محقق نشده است.


وی با اشاره به نتایج افکارسنجی گفت: مردم به ما گلایه می‌کنند و می‌گویند شما از ما می‌خواهید در منزل بمانیم اما وقتی اداره تعطیل نیست، چگونه در خانه بمانیم؟ این حرف درستی است و اگر ریتم ادارات مانند ماه‌های گذشته ادامه یابد، الزامات لازم محقق نمی‌شود.


زالی یادآور شد: ۳ هفته پیش در تهران تصمیمات بسیار خوبی گرفته شد که بخشی از آن اجرا نشد. درباره ادارات پیشنهاد ما این بود که ۱۵ گروه از جمله زنان سرپرست خانواده، زنان باردار و افرادی که داروهای تضعیف‌کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند معاف شوند اما خیلی‌ها با ما تماس گرفتند و گفتند مسؤولان ما در ادارات با مرخصی استعلاجی موافقت نمی‌کنند.


فرمانده عملیات مدیریت کرونا در کلانشهر تهران تصریح کرد: خیلی از مسؤولان ادارات مستقر در تهران به کارکنان خود گفتند ما به شما مرخصی نمی‌دهیم و باید کار کنید؛ در حالی که این افراد جزو ۱۵ گروه معاف شده محسوب می‌شدند.


زالی بیان داشت: هنوز هم دیر نشده است و می‌توان با اقتباس از مدیریت موفق کشورهایی همچون هنگ‌کنگ، ژاپن و تایوان که خیلی سریع در هفته‌های اخیر توانستند این بیماری را کنترل کنند، این بیماری را مهار کرد.  وی اظهار کرد: باید یک بار برای همیشه الزامات ماندن در خانه برای مردم محقق شود، نمی‌توان با حفظ ریتم طبیعی شهر و حضور مردم در بازارها بیماری را مهار کرد. البته مردم هم باید همراهی کنند اما تناقضات درباره الزامات ماندن در خانه باید برطرف شود.


زالی گفت: در ذهن مردم از قرنطینه یک غول بی‌شاخ و دم ساخته شده است، در حالی که قرنطینه ۴ فاز مختلف دارد و حالتی که هیچ فردی در شهر تردد نمی‌کند، فاز چهارم قرنطینه است و قبل از آن باید از فازهای پیشین قرنطینه عبور کرد.


فرمانده عملیات مدیریت کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به قرنطینه خانگی و ایزولاسیون توضیح داد: فرم‌های مختلفی از قرنطینه‌سازی را در کشورهای اروپایی و شرق آسیا دیده‌ایم.


وی گفت: پیام روشنی باید به مردم منتقل شود، البته نباید باعث حساسیت‌زدایی از این موضوع شود، زیرا بسیاری از مردم رفتارهای خود را با پیام‌هایی که از ما دریافت می‌کنند تغییر می‌دهند.  زالی هشدار داد: ۸ تا ۱۰ روز بعد متوجه پیک این بیماری بر اثر این اقدام مردم تهران خواهیم شد.
فرمانده عملیات مدیریت کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به تعطیلات نوروزی گفت: طبق تجربه سال‌های قبل ریتم زندگی مردم در تعطیلات نوروزی بسیار تغییر می‌کند؛ در حالی که اگر این بیماری اواسط مهر یا آبان‌ماه رخ می‌داد، شرایط برای ما بسیار سخت‌تر می‌شد. زالی درباره زمان به پایان رسیدن بحران اپیدمی گفت: این زمان بستگی به سطح مداخلات دارد و اگر مداخلات در سطح کنونی باقی بماند، زمان بیشتری و حتی تا اواخر خرداد این اپیدمی باقی می‌ماند. فرمانده عملیات مدیریت کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به باوری اشتباه مبنی بر رها کردن بیماری و ابتلای همه مردم به آن، تصریح کرد: این سیاست که از آن به عنوان ایمنی گله‌ای تعبیر می‌شود، مربوط به قرن چهاردهم است و در عصر حاضر پذیرفتنی نیست، این  حرف بسیار خطرناکی است که توسط یکی از مقامات انگلستان هم گفته شده و موجب خشم تیم پزشکی این کشور شده است. ما باید مداخله کنیم، زیرا ممکن است مردم در صورت ابتلا به فرم شدید بیماری دچار شوند.


***


[روحانی:  از مرحله پیک بیماری کرونا عبور کرده‌ایم]


حسن روحانی شامگاه دوشنبه در جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا که همزمان استانداران سراسر کشور نیز از طریق ویدئوکنفرانس در آن مشارکت و حضور داشتند، گفت: طبق آمار ارائه شده، ما از مرحله پیک بیماری کرونا عبور کرده‌ایم و به مردم توصیه می‌کنم همچنان در خانه بمانند و در صورت ضرورت برای خروج از منزل، همه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.


وی با بیان اینکه برای پیروزی بر این ویروس خطرناک، بسیج عمومی و تلاش جمعی و همگانی ارزشمندی شروع شده که ادامه می‌یابد، گفت: وزارتخانه‌های بهداشت و کشور از فردا(امروز سه‌شنبه) در خروجی‌های جاده‌هایی که اعلام می‌کنند، مردم را از لحاظ تب‌سنجی کنترل خواهند کرد. در جدول زیر اهم اظهارات روحانی را می‌بینید.
 
***


یک سال حبس برای پنهان کردن بیماری کرونا


نقض کردن قوانین بهداشتی در وضعیت فعلی که ویروس کرونا سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد جرم محسوب می‌شود تا جایی که پنهانکاری ابتلا به کرونا می‌تواند منجر به صدور حکم یک سال حبس برای متهم شود.


رضا مسعودی‌فر، مدیر کل پیشگیری‌های امنیتی و انتظامی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضائیه در این‌باره گفت: رعایت نکردن توصیه‌های پیشگیری از شیوع ویروس کرونا به‌عنوان تهدید علیه بهداشت عمومی قابل تعقیب کیفری است.


وی افزود: با توجه به امکان شیوع گسترده این ویروس در تجمعات انسانی، چنانچه برگزارکنندگان نمایشگاه‌ها، جشنواره‌های فروش و فروشگاه‌ها تدابیر لازم را برای پیشگیری از انتشار ویروس پیش‌بینی نکنند و به تذکرات وزارت بهداشت توجه نداشته باشند، با اعلام وزارت بهداشت یا دانشگاه‌های علوم پزشکی استان به اتهام تهدید علیه بهداشت عمومی، مطابق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی مجازات می‌شوند.


مسعودی‌فر تاکید کرد: مطابق قانون مزبور اقدام علیه بهداشت عمومی تا یک سال حبس دارد. همچنین افرادی که با علم و اطلاع از مبتلا بودن به کرونا اقدامات پیشگیرانه مثل قرنطینه یا مراجعه به مراکز درمانی را انجام ندهند و موجب انتشار و ابتلای دیگران شوند نیز ممکن است مشمول مجازات مقرر در قانون عنوان‌شده قرار گیرند.

منبع: وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
    2 0
    در مجموع بگویید بی مدیریتی روحانی
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
    0 0
    دقیقا همینطوره.!!!
  • BE ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
    0 0
    تا ۱۴۰۰ با روحانی ، البته در منزل

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس