درخواست‎های بودجه‎ای نوبخت| واگذاری تصمیم افزایش قیمت سوخت به مجلس/ افزایش حقوق از ۲۰ درصد بیشتر نشود

عملکرد دولت قبل در پرداخت بوجه عمرانی به مراتب موفق‌تر از دولت فعلی بوده است و بهتر است رئیس سازمان برنامه و بودجه دانش اقتصادی مخاطبان را فراموش نکند.

سرویس اقتصاد مشرق - محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، یکشنبه‌شب با حضور در استودیوی شبکه خبر اظهاراتی درباره بودجه عمرانی دولت قبل مطرح کرد که غیرواقعی بود.

بیشتر بخوانید

توضیحات نوبخت در خصوص تخصیص بودجه‌های عمرانی

وی درباره وضعیت پرداخت بودجه عمرانی گفت: واقعیت این است امسال تلاش کردیم تا امروز ۵۶ هزار میلیارد تومان در ارتباط با طرح‌های عمرانی کشور پرداخت انجام دهیم که رقم بی سابقه‌ای است.

پارسال کل مبلغ طرح‌های عمرانی ۴۲ هزار میلیارد تومان بود. این در حالی است که قبل از دولت یازدهم، ۱۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان سالانه پرداخت می‌شد.

اگر منظور آقای نوبخت از قبل از دولت یازدهم، دولت‌های نهم و دهم است، رقم ذکرشده اشتباه است چراکه   بر اساس آمارهای وزارت اقتصاد و بانک مرکزی، از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۱ میانگین بودجه عمرانی پرداخت‌شده ۱۸۷۰۰ میلیارد تومان بود، نه ۱۱۲۰۰ میلیارد تومان مورد ادعای نوبخت.

سال

بودجه عمرانی پرداخت‌شده (میلیارد ریال)

   ۱۳۹۱

   ۱۵۲۲۷۷

   ۱۳۹۰

   ۲۸۹۰۰۱

   ۱۳۸۹

   ۲۳۷۸۴۵

   ۱۳۸۸

   ۱۹۸۱۷۳

   ۱۳۸۷

   ۲۱۳۴۹۵

   ۱۳۸۶

   ۱۴۷۷۱۵

   ۱۳۸۵

   ۱۴۵۵۶۱

   ۱۳۸۴

   ۱۱۷۶۳۸

میانگین

  ۱۸۷۷۱۳

نکته مهم دیگر آن که نوبخت در مقایسه بودجه عمرانی پرداخت‌شده در سال جاری با ارقام دولت قبل، شاخص تورم را در نظر نگرفته است.

از لحاظ منطق اقتصادی، مقایسه اعداد جاری یک شاخص در دو مقطع زمانی، بدون لحاظ تعدیل تورمی، مقایسه اشتباهی است بلکه باید ارزش روز اعداد یک شاخص در دو مقطع خصوصا با فاصله زمانی قابل توجه را مورد مقایسه قرار داد.

به زبان ساده‌تر مثلا ۲۸۹۰۰ میلیارد تومانی که در سال ۱۳۹۰ دولت دهم برای بودجه عمرانی پرداخت کرده است، از لحاظ ارزش روز، بسیار بیشتر از ارقامی است که دولت فعلی در سال جاری پرداخت کرده است.

بر اساس سایت محاسبه‌گر نرخ تورم مرکز آمار، رقم ۲۸۹۰۰ میلیارد تومانی که دولت دهم در سال ۱۳۹۰ برای بودجه عمرانی پرداخت کرده معادل ۹۱۶۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۷ بوده است، یعنی بیش از ۲ برابر رقمی که دولت دوازدهم برای بودجه عمرانی اختصاص داده است.

اگر رقم ۲۸۹۰۰ میلیارد تومان را برای سال ۱۳۹۸ و بر اساس میانگین نرخ تورم ۱۱ ماهه امسال حساب کنیم، به رقم ۱۲۲۰۰۰ میلیارد تومان می‌رسیم که بیش از دو برابر ۵۶ هزار میلیارد تومانی است که طبق گفته آقای نوبخت در سال جاری پرداخت شده است.

بنابراین حقایق فوق نشان می‌دهد که عملکرد دولت قبل در پرداخت بوجه عمرانی به مراتب موفق‌تر از دولت فعلی بوده است و بهتر است رئیس سازمان برنامه و بودجه دانش اقتصادی مخاطبان را فراموش نکند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
    11 0
    ورییس سازمان برنامه وبودجه فراموش نکندتمام پرداختها ازجیب ملت خاک برسرشده است باگرانیهای که دولتهای گذشته وحال بر ملت تحمیل کردن
    • مهربان IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
      8 0
      آمار و گزارشات دولت در کل من در آوردی است و هیچ رقم علمی و واقعی وجود ندارد
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
    7 0
    حتی اینکه اعلام کرده که حقوق کارمندان 50درصد اضافه شده غلطه بعد از احتساب درصد بندی جدید و حذف موارد قبلی در حکم و قرارداد یک عده از کارمندان قراردادی حقوقشان دچار کسری نیز شده نسبت به سال قبل
  • حقیقت گو IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
    8 0
    باسلام - ایشان مواقعا خوب می تواند با آمار و ارقام بازی کند و کشور و مردم را به بازی گرفته است . هیچ کسی نیست که به ایشان بگوید این آمار و مطالب را از کجا آوردی .
  • IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
    8 1
    واکنش نیروهای مسلح به افزایش 50 درصدی حقوق کارمندان دولتی دیدنیه
  • IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
    6 0
    منظورش رقم بی سابقه در دولت روحانی است... اینقدر اینها رو شرمنده نکنین با این بازی با ارقام و اعداد!! آخه دولت روحانی رو با دولت قبلی مقایسه می کنین؟ دولت قبلی که بد بود!!!!!!....
  • ط جلالی IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
    7 0
    آقای نوبخت این ارقام دروغین را براخودت نگه دار بفکر بیکاران و زنهای سرپرست خانوارکه زباله جمع میکنند ومیفروشن که شکم بچه هایشان راسیر کنن و همچنین بفکر بازنشستگانی که مستاجرند ودریافتی شان نصف کرایه خانه شان است وبفکر کمک هزینه ازدواج فرزندان فرهنگیان که 5ساله منتظریم وندادین باش
  • SE ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
    5 0
    چرت و پرت را با آب و تاب تحویل مردم داد
  • علی IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
    4 0
    اقای نو بخت ای کاش ما دولت یازده ودوازده ۵۰ درصد دولت نهم ودهم برای ملت خدمت کرده بود ما از زمان دول ت شما روز خوش نداریم
  • حمید JP ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
    3 0
    آقای نوبخت پایین تورا دیدیم بالات هم دیدیدم.این هم مثل مصوبه شما در خصوص افراد عظیمی که در بدنه دولت به صورت قرارداد معین مشغولند،و منت گذاشتی که فصل دهم بودجه اجرا میکنی وپنجاه درصدافزایش میدی که متاسفانه برای قراردادیها هیچ افزایشی نیافت اما رسمی وپیمانی یک ونیم افزایش یافت!!الفبای عدالت یاد بگیرو صداقت پیشه کن،مدیون تمام این بی عدالتیت هستی،کرونا راببین و عبرت بگیر!
  • IR ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
    3 0
    دروغگوی یزرگ
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    2 0
    دمت گرم خوب جوابشودادی
  • علی IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
    1 0
    چرا باید همدیگر را تضعیف کنیم ؟ مملکت به همکاری همه باهم نیاز دارد
  • Rastinn IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
    0 0
    موضوع مهم تر اينكه دولت بدهي هاي سالهاي قبل به پيمانكاران و ... را هم جزو كارهاي سال بودجه حساب مي كنند./.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس