کد خبر 1052204
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۷
شبکه های اجتماعی نمایه

بنا به اظهارنظر برخی از اساتید روانشناسی، شبکه‌های اجتماعی در دنیای مجازی با ‌اشاعه ‌ترس و وحشت بیش از حد نسبت به ویروس و بیماری کرونا، می‌توانند به‌طور غیرمستقیم باعث گسترش این بیماری شوند.

به گزارش مشرق، این اساتید بر اساس اظهارنظر تخصصی اغلب پزشکان که ضعف سیستم ایمنی بدن را از مهم‌ترین عوامل سرایت بیماری‌های ویروسی از جمله همین ویروس کرونا دانسته‌اند، تأکید می‌کنند که ایجاد ‌ترس و وحشت و استرس نیز از اساسی‌ترین عوامل کاهش قوت سیستم ایمنی بدن به شمار رفته و اینک این ‌ترس و وحشت و استرس به شکل فاجعه‌باری از طریق شبکه‌های اجتماعی در اینترنت، به جوامع و میان مردم تزریق می‌شود.

بیشتر بخوانید:

واکنش آستان به شایعه تشرف برخی مسؤولان به حرم رضوی

حبس‌های طویل المدت در انتظار "کاسبان کرونا"

بسته شدن فروشگاهها و پمپ بنزین ها حقیقت ندارد

تکذیب شایعه استفتاء در خصوص خرید داروی کرونا از اسرائیل


دیوید روپیک، نویسنده کتابی به نام «چرا ترس‌های ما همیشه با واقعیات تطابق ندارد» که خود زمانی روزنامه‌نگار بوده، در این‌باره می‌گوید: «رسانه‌ها همیشه بخش‌های هشدارآمیز وقایع را بزرگ می‌کنند اما حالا شبکه‌های اجتماعی چندین برابر بیشتر این کار را انجام می‌دهند.»
او ادامه می‌دهد: «ما با توییت کردن و پست‌های اینستاگرامی،‌ترس‌هایمان را چند برابر بزرگ می‌کنیم. یعنی علاوه‌بر رسانه‌ها که خطرات را نمایش می‌دهند، مردم هم با نشر دوباره و چندباره همان محتوا سعی می‌کنند از قافله عقب نمانده و ترس‌هایشان را منتشر کنند.‌ ترس‌هایی که مخاطب آن را جذب کرده و برای گروهی دیگر منتشر می‌کند. به این‌ ترتیب این خطر بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود.»


روپیک می‌گوید: «همان‌طور که ما باید مراقب باشیم کسی به سمت ما عطسه یا سرفه نکند تا به بیماری مبتلا نشویم، همان‌قدر هم باید مراقب باشیم شبکه‌های اجتماعی‌ترس‌های اضافه‌ را به ما سرایت ندهند و البته واضح و مبرهن است که ما هم نباید ‌ترس‌هایمان را به دیگران سرایت بدهیم. ‌ترس زیادی و بیهوده باعث می‌شود بدن ما در برابر بیماری‌ها آسیب‌پذیرتر شود.»


این در حالی است که طی مدت همه‌گیر شدن بیماری کرونا در جهان، رسانه‌های زنجیره‌ای بیگانه مانند بی‌بی‌سی، صدای آمریکا، رادیو فردا، دویچه‌وله، رادیو زمانه، یورو نیوز، رادیو فرانسه، رادیو اسرائیل و رسانه‌های آل‌سعود و... و همچنین شبکه‌های به اصطلاح اجتماعی وابسته به آنها، در چنین شرایط خطیری هرچه بیشتر دشمنی خود را با ملت ایران آشکار کرده و سنگین‌ترین فشار اخبار جعلی و تحریف‌آمیز و استرس‌زا را بر ایران متمرکز کرده تا هرچه بیشتر اعصاب و روان مردم را تحت تأثیر قرار دهند.


الن پیترز مدیر مرکز تحقیقات ارتباطات علمی‌در دانشگاه اورگان ضمن تأکید بر پروپاگاندای افراطی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بر جنبه‌های منفی بیماری کرونا می‌گوید: «ما به‌عنوان خوانندگان اخبار باید حواسمان باشد که به جنبه‌های دیگر خبر هم توجه کنیم. مثلا به تعداد و درصد کسانی که از بیماری جان سالم به در بردند.»


پیترز توصیه می‌کند زیاد از حد بر خبرهای کرونا متمرکز نشده چرا که به اعتقاد وی «وقتی که آماده هستیم دیگر چه نیازی به مرور اخطارها داریم؟» اما به جای آن توصیه می‌کند حواسمان را متوجه چیزهایی بکنیم که در زندگی دوست داریم. مثلا صحبت درباره موضوعات مثبت با دوستان و خانواده‌ که بسیار لذت‌بخش است.
 

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • SE ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
    0 0
    ترساندن مردم و مراجعه آنها به بیمارستانهخا از شدت ترس خودش عامل اصلی انتشار این بیماری است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس