ویروس کرونا؛ افراد در معرض آسیب برای پیشگیری از کرونا چه اقداماتی انجام دهند؟

با شیوع ویروس کرونا برخی افراد ممکن است حملات پانیک (هراس) را در طول شبانه‌روز تجربه کنند.

به گزارش مشرق، افرادی که دچار طرحواره «آسیب‌پذیری نسبت به ضرر و بیماری» هستند، این روزها به علت شیوع ویروس کرونا معروف به «کووید ۱۹» در ایران، ممکن است حملات پانیک (هراس) را در طول شبانه‌روز تجربه کنند.

جدیدترین اخبار مربوط به ویروس کرونا را از اینجا بخوانید

از نشانه‌های افراد با «طرحواره آسیب‌پذیری نسبت به ضرر و بیماری» این است که حتی در شرایط عادی یا وضعیت سفید نیز هر لحظه منتظر یک رویداد وحشتناک، فاجعه‌ای جدید یا ابتلا به یک بیماری کشنده هستند.

هنگامی که وضعیت سفید وجود دارد، ترس از ابتلا به بیماری‌های مختلف، به معنای فعال شدن طرحواره آسیب‌پذیری است، اما اکنون که از شرایط وضعیت سفید خارج شده و به وضعیت زرد وارد شده‌ایم، ترس و نگرانی نسبت به ابتلا به بیماری «کووید ۱۹» و فعال شدن طرحواره آسیب‌پذیری نیست. این وضعیت یک واقعیت است که در سطح جهانی مشکلات زیادی را برای انسان‌ها ایجاد کرده است.

یکی از وظایف مهم «ذهنیت بزرگسال سالم» تشخیص خطر واقعی از خطر غیرواقعی است. ابتلا به «کووید ۱۹» یک مسئله بسیار جدی است و بزرگسال سالم نسبت به خطرات واقعی به منظور حفظ بقای جسمی و هیجانی، بسیار دقیق، سنجیده و آگاهانه عمل می‌کند.

در صورتیکه طرحواره آسیب‌پذیری جزو طرحواره‌های اصلی شما بوده، بهتر است به موارد زیر دقت کنید:

۱- با ذهنیت بزرگسال سالم نسبت به روزهای پیش‌رو امید داشته باشید چرا که در طول تاریخ، بشر توانسته در مقابل بیماری‌های بسیار سخت موفق‌تر از خانواده ویروس‌های کرونا عمل کند.

۲- رعایت نکات بهداشتی و اصول ایمنی بسیار مهم است، اما بسیار مراقب آئین‌مندی‌های وسواسی از جمله تمیز کردن و شستشو باشید.

۳- برای کاهش اضطراب به انجام تمرینات روزانه مدیتیشن یا مراقبه بپردازید.

۴- در شرایط زرد و قرمز، شایعات در صفحات مجازی شدت می‌گیرد، از این رو کمتر به بررسی اخبار از طریق شبکه‌های مجازی بپردازید.

۵- گفتگو خیالی بین بزرگسال سالم و ذهنیت کودک آسیب‌پذیر برقرار کنید. بزرگسال سالم در نقش والد خوب با کودک آسیب پذیر استرسی همدلی کرده و قول حمایت و توجه کافی در این شرایط را بدهد.

۶- این روزها که بیشتر اوقات به واسطه توفیق اجباری در خانه هستیم، بهترین فرصت برای تقویت ذهنیت کودک «انجام حرکات شادی بخش» است. از این رو، تماشای فیلم، بازی کردن، تماشای آلبوم‌های خانوادگی، نوشتن، کتاب خواندن، تماس تلفنی با دوستان قدیمی، آواز خواندن، گوش دادن به موسیقی، آشپزی کردن و نقاشی کشیدن توصیه می‌شود.

۷- درصورتی که طرحواره شما به شدت فعال شده است، می‌توانید از طرحواره درمانگران مشاوره تلفنی بگیرید یا با یکی از افراد صمیمی و امن خود در مورد اضطراب‌ها و نگرانی‌هایتان صحبت کنید. این بسیار مهم است که ترس خود را از بین نبرید یا به رفتارهای خودآرام‌بخش مانند سومصرف الکل، موادمخدر، داروها و... نپردازید.

۸- افراد ناآگاه و همچین افرادی که طرحواره آسیب‌پذیری دارند ممکن است در چنین شرایطی «سبک مقابله‌ای جبران افراط» نشان دهند. شجاع‌نمایی، انجام رفتارهای خطرناک مانند رفت و آمد غیرضروری به اماکن شلوغ با اتوبوس یا مترو و همچنین رفتارهای بی‌احتیاط مانند غذا خوردن در رستوران‌ها، دست دادن و روبوسی کردن و ... احتمال ابتلا به بیماری را افزایش می‌دهد.

۹- در صورتی که نشانه‌های «کووید ۱۹» مانند تب، سرفه‌های خشک، خستگی و ... را دارید، به تفکر جادویی برای مثال اگر به بیماری فکر نکنی، خود به خود خوب می‌شود یا با گفتن نیازی به دکتر رفتن نیست و با درمان‌های خانگی مشکل حل می‌شود، نپردازید.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ماریا US ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
    0 0
    چه متن سنگینی . البته از لحاظ نگارش .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس