کد خبر 1051084
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۳
ابوذر گوهری

یک استاد روابط بین‌الملل با بیان اینکه بخت پیروزی ترامپ در انتخابات آینده آمریکا بیشتر است گفت: نامزدهای دمکرات در شکست دادن او با چالش جدی مواجه هستند.

به گزارش مشرق، دکتر ابوذر گوهری مقدم در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه انتخابات مقدماتی دمکرات‌ها به مراحل حساس رسیده و جو بایدن نیز پیروزی‌های خوبی به دست آورده است، خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی دو نامزد اصلی یعنی «جو بایدن» و «برنی سندرز» رو به روی‌ هم قرار گرفتند و این مبارزه «هیلاری – سندرز» در دور گذشته انتخابات ریاست جمهوری را به ذهن متبادر می‌کند.

بیشتر بخوانید

در انتخابات ۲۰۲۰ رقیب ترامپ که خواهد بود؟

چالش دمکرات‌ها

این استاد دانشگاه با بیان اینکه سران حزب دمکرات در برابر دو راهی مهمی قرار دارند، توضیح داد: یکی از انتخاب‌ها پذیرش بایدن است، به عنوان نامزدی از جریان اصلی با رویکردی مشخص و قابل‌ قبول برای آن‌ها و متصل به دولت پنهان که درست به دلیل ارتباط با بدنه حاکمیت سنتی آمریکا، بخت کمتری در برابر ترامپ دارد و حتی با وجود آرای مردمی بیشتر، اتفاقی شبیه شکست هیلاری در برابر وی در دور قبل را تکرار خواهد کرد.

این تحلیلگر مسائل آمریکا انتخاب دوم را پذیرش نامزدی نهایی برنی سندرز دانست و افزود: او در جناح چپ حزب دمکرات با عقاید شبه سوسیالیستی و یا سوسیالیستی قرار دارد. سندرز نظرات خاص و افراطی دارد و با بدنه سنتی حزب فاصله دارد، ولی می‌تواند به سبب همین رویکردهای خاص، مقابل ترامپِ خاص قرار بگیرد تا حداقل دمکرات‌ها از قبل بازنده نباشند و احتمالا ماجرای شکست هیلاری زنده نشود. این دوگانه در روزها و ماه‌های آینده تا انتخاب نامزد نهایی و شاید تا روز برگزاری انتخابات، دمکرات‌ها را رها نخواهد کرد.

گوهری مقدم افزود: شاید محبوبیت فردی سندرز از بایدن بیشتر باشد، اما ساختار حزبی او را شخصی شبیه ترامپ می‌داند که مدیریتش در دوره ریاست جمهوری احتمالی دشوار خواهد بود؛ لذا آن اَبَر آرایی (super delegate) که در نهایت تعیین‌کننده نامزد نهایی حزب است، احتمالا مشابه رقابت سندرز – هیلاری به آقای بایدن داده خواهد شد، همان‌طور که قبلا به کلینتون داده شد؛ اما این برای دمکرات‌ها مخاطراتی دارد، چرا که ترامپ به شکل ویژه بسیار خوب بلد است با دمکرات‌های استخوان‌داری مانند هیلاری کلینتون و بایدن دربیفتد و آن‌ها را در مناظرات رو در رو شکست دهد.

وی با اشاره به اظهارات کلینتون که اگر سندرز نامزد نهایی شود از او حمایت می‌کند، گفت: این نشان می‌دهد بخشی از بدنه حزب دچار نوعی تردید است و به این تفکر رسیده که در شرایط فعلی مسئله مهم، شکست ترامپ است و نه اینکه چه کسی قرار است او را شکست دهد.

این استاد روابط بین‌الملل در عین حال گفت: شاید اگر آن‌ها در دور قبل هم « اَبَر آرا»ی خود را به کلینتون نمی‌دادند و سندرز با ترامپ مواجه می‌شد، می‌توانست رئیس جمهور شود، اما در شرایط فعلی احتمال این مسئله مقداری ضعیف‌تر شده است، چرا که به هر حال ترامپ چهار سال رئیس جمهور بوده و به هر حال مردم رشد برخی معیارها اقتصادی را به او نسبت می‌دهند؛ از جمله شاخص‌هایی مانند افزایش اشتغال رنگین‌پوستان که در تاریخ آمریکا بی‌سابقه بوده و همچنین افزایش اشتغال زنان که جامعه با ارقام ملموس آن مواجه است.

سران حزبی به بایدن توجه دارند

گوهری مقدم با بیان اینکه به نظر می‌رسد سران حزبی به آقای بایدن توجه دارند، به افزایش آرای او به نسبت سندرز در برخی ایالت‌ها اشاره کرد و افزود: اگر همین روند پیش رود حزب با دست بازتری اَبَر رأی خود را به او خواهد داد.

وی در مورد وضعیت کاندیدای جمهوری خواهان در انتخابات و تاثیر استیضاح بر میزان محبوبیت ترامپ نیز گفت: بر اساس نظرسنجی‌ها در زمان استیضاح جامعه آمریکایی کاملا دوپارچه و قطبی شده بود. حدود 50 درصد مردم از استیضاح حمایت می‌کردند و حدود 50 درصد دیگر هم مخالف استیضاح بودند. این دو قطبی شدن آراء و عدم تمایل به یکی از این دو سمت نشان می‌دهد آنچه دمکرات‌ها می‌خواستند محقق نشده و هیچ کدام از دو حزب نتوانستند بدنه ای را از بخش خاکستری به سمت خود جذب کنند که بخواهد نتیجه را به شکل جدی تغییر دهد.

ترامپ چندان از استیضاح ضرر نکرد

این تحلیلگر مسائل آمریکا با بیان اینکه ترامپ چندان از جریان استیضاح بر سر موضوع سوءاستفاده از قدرت در قضیه اوکراین ضرر نکرده است، ادامه داد: با وجود اینکه اتفاقی افتاد که در تاریخ آمریکا نادر بود، اما نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد بیش از90 درصد از جمهوری‌خواهانی که در دور قبل به ترامپ رأی دادند، همچنان به او رأی خواهند داد و دمکرات‌هایی که رأی نداند، همچنان رأی نمی‌دهند. هر چند در مجموع هم عده ای معتقدند که شخصیت ترامپ، نوع بازیگری و مدیریتش به اندازه کافی از دیدگاه مردم منفور است که بخواهد نظر عده‌ای را تغییر دهد.

گوهری مقدم اتهامات مطرح شده در استیضاح را از موضوعاتی دانست که در مناظرات انتخاباتی مطرح خواهند شد، افزود: در شرایط فعلی پیش بینی اینکه چه کسی برنده انتخابات خواهد شد، بسیار زود است. ما باید ایالت‌های حساس را که رأی مهمی دارند و آرایشان می‌تواند متغییر باشد، هم در نظر بگیریم. در بسیاری از این ایالت‌ها چندان شاهد افول آرای ترامپ نیستیم و همچنان پیش‌بینی مقداری زود است.

بخت پیروزی ترامپ بیشتر است

وی با بیان اینکه بخت پیروزی ترامپ بیشتر است، چرا که به‌طور سنتی رئیس جمهور مستقر شانس بیشتری نسبت به فردی دارد که از بیرون او را به چالش می‌کشد، گفت: البته به این معنا نیست که بخواهیم دمکرات‌ها را نادیده بگیریم. آن‌ها برای اینکه بتوانند ترامپ را شکست دهند، باید بدنه رأی خود را به صحنه بیاورند؛ یعنی زنان، رنگین پوستان و اقلیت‌های قومی – مذهبی و طبقات پایین باید رأی دهند. اگر به هر دلیلی رأی ندهند ترامپ بدنه رأی ثابت خود را دارد.

گوهری مقدم با یادآوری اینکه رأی مردمی در آمریکا رئیس جمهور را تعیین نمی‌کند و نباید فریب نظرسنجی‌ها را هم خورد، ادامه داد: خیلی از نظرسنجی‌هایی که این روزها مراکز نظرسنجی انجام می‌دهند، نظرسنجی‌های ملی است و فارغ از آرای الکترال ایالتی است که در نهایت رئیس جمهور را تعیین می‌کند.

این استاد دانشگاه در ارزیابی احتمال پیروزی نامزدهای انتخابات آینده آمریکا گفت: به نظر می‌رسد دستکم در شرایط فعلی، به دلیل اینکه مردم چهار سال ریاست جمهوری ترامپ را دیده‌اند، رأی او مقداری افت پیدا خواهد کرد، اما شاخص‌های اقتصادی نشان دهنده این است که مردم آمریکا نباید چندان از او ناراضی باشند و این نشان می‌دهد نامزدهای دمکرات در شکست دادن ترامپ با چالش جدی مواجه هستند، مگر اینکه در ماه‌های باقیمانده اتفاق خاصی رخ دهد که در رأی مردم تغییراتی دهد.

وی افزود: پیش بینی من و آن‌ها که معتقدند ترامپ در انتخابات 2020 رأی می‌آورد، این است که احتمالا به لحاظ عددی او از نامزدهای دمکرات رأی کمتری خواهد آورد؛ اما این رای‌ها رئیس جمهور را تعیین نمی‌کند. حتی ممکن است سه میلیون تفاوت رأی خانم کلینتون و ترامپ در انتخابات قبل، به پنج میلیون هم افزایش پیدا کند و ترامپ با عدد بالایی مجددا رئیس جمهور شود، در حالی که رأی مردمی‌اش کمتر باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس