کد خبر 1051042
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۰

از اهمیت کتاب و کتاب خوانی حرف های بسیاری گفته شده است. از این که کتاب می تواند نماد فرهنگ و حتی یک تمدن باشد. از این که تاریخ با تمام ابهت خود با اختراع قلم و نوشتن توانست عرض اندام کند. از تمام این ها با هر عنوانی بسیار گفته شده است. این اهمیت باعث شد که کتاب در دنیای امروز که دنیای تکنولوژی است، نه تنها کم رنگ نشود، بلکه با همگام سازی خود با ویژگی های دنیای جدید، قدرتی تازه بگیرد. این همگام سازی کتاب با چیزی تحت عنوان " کتاب الکترونیکی " بیان می شود.

گنجینه عظیمی از کتاب الکترونیکی را می توانید در سایت و اپلیکیشن کتابچین بیابید

کتاب الکترونیکی را می توان تلفیقی از علم و تاریخ دانست. علم در ذات خود مدیون کتاب است، از این رو با ایجاد بستری نو برای کتاب به نوعی دین خود را ادا کرده است. این بستر جدید باعث شد، نه تنها کتاب را بخوانیم بلکه حتی آن را بشنویم و از آن لذت ببریم؛ بنابراین در عرصه کتاب الکترونیکی، متن و گفتار می تواند در کنار یکدیگر قرار بگیرد.

این که ماهیت E-BOOK ها چه می باشد و چه تعریفی دارند نیز سخن تازه و جدیدی نیست و اصولا هر فرد کتاب خوانی حداقل یک بار با این سری از کتاب ها سروکار داشته است. بحث اصلی اینجاست که کتاب در هر نوع آن مانند هر محصولی دیگر دارای انواع مرغوب و نامرغوب است. در مورد کتاب های چاپی تقریبا می توان با توجه به یک سری از شرایط کتاب های مناسبی انتخاب کرد. شرایطی مانند نام انتشارات، نام مولف و محل عرضه آن و ...؛ اما در مورد نوع الکترونیکی آن کمی شبهه وجود دارد. یکی از بزرگترین این شبهه ها این است که آیا کتاب الکترونیکی حاضر درست همانند نسخه چاپی آن است و هیچ دخل و تصرفی در آن صورت نگرفته است؟

کتاب الکترونیکی محصولی متفاوت برای خرید

برای این که بتوانیم یک محصول مناسب را انتخاب کنیم به طبع باید یک سری از اصول را رعایت کنیم. در مورد E-BOOK ها نیز این داستان صادق است؛ اما این نوع از کتاب یک فرق اساسی با سایر محصولات دارند. چرا که قوانین سفت و سخت خاصی هنوز بر نحوه انتشار و توزیع این دسته از کتاب ها تعریف نشده است و اگر تعریف هم شده باشد هنوز به مرحله اجرا در نیامده است و یا درست در نمی آید. این اتفاق باعث می شود که پای سودجویان به این بازار باز شود؛ اما این سودجویان تنها پول ما را نمی دزدند، بلکه چیزی بدتر از آن را بر سر ما می آوردند.

اول این که وقتی شما شروع به خواندن یا گوش دادن کتاب الکترونیکی می کنید تا لحظه ای که آن را تمام کنید. وقت صرف می کنید؛ و این وقت و انرژی که برای آن گذاشته اید سرمایه ای است که هیچگاه دوباره بر نمی گردد و شما آن را بدون هیچ کسب فایده ای از دست داده اید. از طرف دیگر به قول بزرگان یک سخن درست اگر به طور ناقص منتقل شود، خود یک اشتباه بزرگ را رقم می زند؛ بنابراین اگر در کتاب دخل و تصرفی صورت گرفته باشد، اندیشه شما دچار ضربه ای ناخواسته خواهد شد و ممکن است اثرات این اتفاق دیرپا و تاثیر گذار بر سایر رفتارهای شما نیز باشد. از این رو کتاب دیجیتالی بیشتر از سایر انواع کتاب می تواند دچار تغییر و تصرف شود؛ اما این نقص اینگونه کتابها را وقتی در کفه ای از ترازویی می گذاریم که کفه دیگر آن فواید کتاب الکترونیکی باشد، متوجه می شویم که نمی توان از آن به راحتی گذشت.

فوایدی که نمی توان آنها را ندید

بزرگترین فایده ای که به تنهایی کافی است تا کفه ترازو را سنگین کند این است که شما در هر لحظه و هر جا می توانید کتاب بخوانید. از طرف دیگر برخی از کتاب ها آن قدر حجیم هستند که جز در خانه و یا کتاب خانه نمیتوان آنها را مطالعه کرد؛ بنابراین نسخه دیجیتالی آن می تواند جایگزین مناسبی باشد. گاهی نیز برایمان پیش آمده است که به یک فرهنگ لغت عمومی یا تخصصی نیاز داریم یا حتی به سایر کتاب های مرجع محتاج شده ایم. مسلما هیچ کدام از ما همراه خود کتاب مرجع حمل نمی کنیم، بنابراین وجود نسخه E-BOOK آن می تواند بسیار راهگشا باشد. ممکن است این پرسش پیش بیاید که مگر قرار است در خیابان یا کوچه و بازار کتاب بخوانیم که نیاز به نسخه کتاب الکترونیکی داشته باشیم. باید گفت که دنیای امروز این فرم از زندگی را برای ما طراحی کرده است. مسلما خواندن کتاب در نسخه چاپی آن لذت فراموش نشدنی دارد و همه دوست داریم در زمانی آزاد در مکانی راحت شروع به مطالعه کنیم؛ اما سبک زندگی اکثر ما به گونه ای است که از صبح زود تا پاسی از شب در خیابان ها و کوچه و بازار حضور داریم و کمتر فرصت خصوصی برای این چنین مطالعات داریم. این سبک زندگی امروزی است و باید آن را قبول کنیم. کتاب الکترونیکی می تواند یک راهی باشد که نقطه ضعف این سبک زندگی را به نقطه قوت آن تبدیل کند.

از کجا کتاب الکترونیکی تهیه کنیم؟

بنابراین نمی توان از نسخه الکترونیکی کتاب گذشت. حال باید چه کرد؟ آیا زمان و فرصت آن را داریم که با سعی و خطا کتاب الکترونیکی مناسب پیدا کنیم؟ مسلما نه. این مشکل با مفهومی به نام " اعتماد " می تواند حل شود. برخی از سایت ها و اپلیکیشن های مختلف در زمینه خرید و دانلود کتاب الکترونیکی مانند کتابچین، با جمع آوری انواع مختلف کتاب الکترونیکی (متنی و صوتی) در نسخه های معتبر آن توانسته این اعتبار و اعتماد را ایجاد کند. این اعتماد با در اختیار گذاشتن نمونه ای از کتاب و حتی در اختیار گذاشتن دانلود کتاب الکترونیکی به صورت رایگان برای برخی از نسخه ها سعی داشته تا نشان دهد شما سرمایه اصلی تان که همان وقت است را به هدر نخواهید داد. از طرف دیگر سایتی مثل کتابچین که سعی کرده نقد و بررسی انواع کتاب را در اختیار کاربران خود بگذارد، بنابراین اهمیت خاصی به مقوله کتاب دارد و تنها هدفش سودآوری از طریق خرید کتاب الکترونیکی و فروش آن ها نیست. این چنین منابعی می توانند آن اندک معضلات E-BOOK ها را که متاسفانه اکثرا در ایران شاهد آن هستیم را از بین ببرند و دانشی درست به مخاطبان خود منتقل کنند.

**این محتوا تبلیغاتی است**

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس