روحانیشون

عملیات روانی حامیان دولت در این شش سالی که اتحادیه «اعتدال-اصلاحات» زمام اجرایی و مدیریتی کشور را در اختیار دارد، بسیار تکراری شده است.

سرویس سیاست مشرق- روز ۲۱ اسفند، اکبر رنجبرزاده، عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی،  با انتقاد از رویه دولتمردان و مسئولان برای مدیریت مقابله با ویروس کرونا، گفت:

" امروز شاهدیم که ویروس کرونا در اغلب شهرها و استان‌های کشور سرایت کرده و مردم و دستگاه‌های خدمات‌رسانی و امدادی با آن دست به گریبان هستند".

اکبر رنجبرزاده

وی با ابراز تأسف از نحوه مواجهه رئیس‌جمهور و یا معاون اول وی برای مواجهه با بحران پیش آمده در کشور به واسطه همه‌گیری ویروس کرونا، افزود:

"امروز در شرایطی قرار داریم که همه دستگاه‌ها باید به‌طور جدی در امر مقابله با ویروس کرونا و جلوگیری از شیوع گسترده آن به میدان بیایند، اما شاهدیم که رئیس‌جمهور و دیگر اعضای هیئت دولت بار تمامی مشکلات را به دوش وزارت بهداشت انداخته‌اند. "

رنجبرزاده تاکید کرد:

"به تازگی نیز جمعی از نمایندگان مجلس در نامه‌ای به آقای لاریجانی رئیس مجلس خواستار پیگیری‌های لازم برای تغییر مدیریت ستاد مقابله با کرونا شده‌اند. همچنین نمایندگان خواستار این شده‌اند که ریاست ستاد مقابله با کرونا را رئیس‌جمهور و یا معاون اول وی به عهده بگیرند. "

وی با اشاره به مفاد نامه نمایندگان مجلس به رئیس قوه‌مقننه برای تغییر در مدیریت ستاد مقابله با کرونا، گفت: نمایندگان مجلس در این نامه خواستار این شده‌اند که نسبت به عملیات و فرماندهی ستاد مقابله با کرونا تجدیدنظر شود، زیرا وزیر بهداشت هم‌طراز دیگر وزراست و نمی‌تواند مسئولیت‌هایی برای دیگر وزرا و تعیین کند. [۱]

همزمان، روز چهارشنبه، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی، در جلسه هئیت دولت در واکنش به همین درخواست مورد اشاره‌ی نمایندگان برای ریاست رئیس جمهوری بر ستاد ملی مبارزه با کرونا، گفت: 

"اخیراً بعضی از دوستان نامه نوشتند، بعضی از نمایندگان محترم مجلس و دیگران که من ستاد را به عهده داشته باشم؛ دوستان بدانند حداقل هفته‌ای یک جلسه ستاد با ریاست و مدیریت خود من تشکیل می‌شود. "

سپس روحانی اجمالا به تحرکات خود در این زمینه اشاره کرد:

"در هفته‌ای که الان رو به پایان است، از شنبه جلسه گذاشته بودیم و هفته آینده هم جلسه داریم؛ در ایام تعطیلات عید هم باز جلسه خواهیم داشت؛ خود من جلسات را هفته‌ای یکبار می‌گذارم؛ اگر مشکلی داشتم معاون اول می‌گذارد و خود ستاد ملی به ریاست خود آقای دکتر نمکی به طور منظم در هفته هر چند بار لازم باشد جلساتش گذاشته می‌شود. "[۲]

در همین حال، طیف طرفداران دولت، بعضا با مواضع خود، برخی دلایل این انفعال و بی‌عملی محسوس در سطوح بالای دولت در نسبت با بحران کرونا را لو می دهند. برای نمونه، «سعید شریعتی»، محکوم امنیتی عضو حزب منحله مشارکت در فتنه ۸۸ و از مریدان سعید حجاریان و عضو شورای مرکزی حزب اصلاح‌طلب «اتحاد ملت»، در توئیتی این انفعال را به نداشتن «اختیارات کافی» توسط روحانی پیوند زد:

سعید شریعتی در کنار سعید حجاریان در دادگاه فتنه ۸۸

این بهانه‌گیری و گروکشی از یک وضعیت بحرانی برای رسیدن به مطامع سیاسی وقتی خود را به صورت یک برنامه طراحی شده در اتاق‌های فکر نزدیک به دولت نشان می دهد که تیتر اصلی روزنامه اصلاح‌طلب شرق(۲۱ اسفند) را هم لحاظ کنیم:


این آدرس اشتباه و این «باج‌گیری» سیاسی در حالی است که همین حالا اقدامات رییس‌جمهور اصلا در حد جایگاه، اختیارات و قدرت قانونی حسن روحانی به عنوان مسوول اجرایی کشور و نفر دوم کشور نیست.

رییس قوه مجریه (که حدود ۹۰ درصد بودجه و امکانات کشور را در اختیار دارد)، و رییس شورای عالی امنیت ملی که می تواند قوای نظامی و انتظامی کشور را جهت تصمیمات خود در اختیار داشته باشد، مسوولیت مقابله با یک بحران عمومی و گره خورده با امنیت ملی را به وزیر بهداشت محول کرده است و جالب این که همین وزیر که نهایت توان خود را در کابینه‌ی خسته و رخوت‌زده به میدان آورده، نه تنها از سوی وزارتخانه‌های دیگر کابینه، که بعضا از درون وزارتخانه‌ی خود همراهی کامل را ندارد.

حسن روحانی به راحتی می توانست از روز اول هر اقدام مقتضی را در جهت مقابله با شیوع کرونا و بسیج امکانات کشور برای مواجهه با این بحران و حتی «قرنطینه» شهرها، در دستور کار قرار دهد و قطعا (به مانند ۶ سال اخیر) هر جا که نیاز به حمایت رهبر معظم انقلاب بود، حمایت معظم له را نیز داشته باشد. بهتر است هواداران رییس جمهوری که این‌چنین طلبکارانه هفته‌ای یک جلسه حضور در ستاد ملی کرونا را کافی می داند و از کم‌ترین کاری که می تواند و باید انجام دهد، یعنی گرفتن مهار مدیریت بحران به دست و تشکیل جلسات مرتب و منظم ستاد استنکاف و کراهت دارد، دست از سفسطه و عوامفریبی بیش از این بردارند و لااقل سکوت پیشه کنند. می توان طبق همان نقل معروف از این سنخ همراهان دولت پرسید که اگر حرف زدن بلد نیستند، حرف نزدن هم بلد نیستند؟

همزمان،   نیروهای انقلاب، در کمال گمنامی و بی ادعایی، در دایره اختیارات خود جور بحران را می کشند. همین امروز(چهارشنبه، ۲۱ اسفند)، سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران، اعلام کرد که تاکنون ۵ تن از پاسداران انقلاب در جریان خدمت‌رسانی در مقابله با کرونا «شهید خدمت» شده‌اند. [۳] در قم، طلاب جوان انقلابی، با قطع تعلقات دنیوی و زن و فرزند، پای در رکاب جهاد درمانی گذاشته‌اند و به کمک پرسنل فداکار درمانی در قم و شهرهای دیگر کشور رفته‌اند. این طلاب جوانمرد در تمام مراحل، از پذیرش اورژانس، تا خدمات بهیاری، تا نظافت بیمارستان‌های درمان کرونا، تا حتی غسل و کفن شرعی بیماران فوت‌شده حضور دارند و همزمان از لحاظ معنوی هم کمک‌حال کادر درمان و بیماران هستند.

جوانان بسیجی، در گروه‌های خودجوش و حتی با هزینه‌های شخصی به ضدعفونی معابر عمومی، تولید ماسک و محلول ضدعفونی مشغول هستند. سپاه و ارتش پتانسیل و امکانات و نیروهای خود را پای کار آورده‌اند تا مکمّل اقدامات وزارت بهداشت باشند. در حالی که روحانی حداقل ظهور و بروز در جلسات و پیگیری امور را دارد، حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی، رییس دستگاه قضاء، روز چهارشنبه(۲۱ اسفند) به صورت سرزده از در جلسه ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران حضور یافت. رییسی در این دیدار در جمع خبرنگاران تاکید کرد:

" ستاد مبارزه با کرونا در سطح عالی‌ترین مسئولان کشور است، یعنی اینکه این ستاد عالی است و باید علی‌القاعده با ریاست رئیس‌جمهور تشکیل جلسه دهد و اجرا کردن مصوبات را پیگیری کند. "[۴]

در چنین فضایی، حسن روحانی دقیقا نیاز به کدام «اختیارات» دارد که مثلا نیروها و امکانات را پای کار مبارزه با کرونا بیاورد؟ نیروهای انقلابی که منتظر رخوت و انفعال دولت نمانده‌اند و همین حالا وارد عمل شده‌اند، گرچه گزارش‌های متعددی از سنگ‌اندازی دستگاه‌های اجرایی بر سر راه خدمت‌رسانی آنان وجود دارد، و وزارتخانه‌های دولت و پرسنل و تجهیزات و تاسیسات و همه امور آن‌ها(از صفر تا صد) تحت اختیار رییس قوه مجریه است.

با این اوصاف، حقیقتا این نوع «عملیات روانی»، این نوع «نعل وارونه» و «فرار به جلو»، در این شش سالی که اتحادیه «اعتدال-اصلاحات» زمام اجرایی و مدیریتی کشور را در اختیار دارد، بسیار تکراری شده است. استراتژی «طلبکاری همیشگی» و «اپوزیسیون‌نمایی مدام» (در عین برخوردار بودن از مواهب قدرت)، دیگر برای ملت(حتی طرفداران ارودگاه اصلاحات) قابل باور نیست و دست‌خالی این جریانات در حوزه عمل و اجرا، به ویژه در شرایط اضطرار امری عیان و آشکار برای اقشار مختلف مردم شده است. لیکن متاسفانه، اتاق‌های فکر «امنیتی» های اعتدال-اصلاحات هم ظاهرا کف‌گیر خلاقیتشان به ته دیگ خورده است و حتی در حوزه مورد علاقه و مانوس خود، «جنگ روانی» هم دیگر سناریو جدیدی ندارند.

 

[۱] https://www.tasnimnews.com/fa/news/۱۳۹۸/۱۲/۲۱/۲۲۲۱۰۶۵/

[۲] https://www.khabaronline.ir/news/۱۳۶۳۴۲۲

[۳] https://www.borna.news/fa/tiny/news-۹۷۶۴۰۲

[۴] https://www.isna.ir/news/۹۸۱۲۲۱۱۶۲۵۶/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 7
  • محسن IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۲
    از همون اختیاراتی که دارد استفاده کند . اختیارات بیشتر پیشکش آقا زحمت می کشند هفته ای یکبار برای این بحران جلسه میگذارند . اون فتنه گر شریعتی هم غلط کرده که مشکل نظام است
  • Ali IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۲
    نحوه عملکرد رییس جمهور در استفاده از اختیار توافق هسته ای و قیمت گذاری بنزین دیدیم. برای کسی که عرضه کار کردن نداره بهانه برای کم کاری فراوونه #فریدون-فراخ-پی
  • مهدی IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۲
    برای شما متاسفم که فقط دنبال قدرت هستید . شما فقط میخواهید روحانی موفق نشود حالا به هر قیمتی که شده. از خدا بترسید کشور نیاز به همدلی دارد ، فرض کنیم روحانی رفت کنار بقیه رئیس جمهور ها ، آخرش چی؟
    • بنده خدا IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۲
      موفقیت؟؟؟؟؟الان نزدیک به 6ساله پس کی می خوادموفق بشه؟؟؟؟؟یک هفته به پایان سال مانده هنوزحقوق سال99کارگران بیچاره مشخص نکردن اگرحقوق100هزارتومان اضاف کنن بنزین واقلام مصرفی مردموچندین برابرگران کردن هرچه بگم کم گفتم این رئیس جمهورازروزی که امده هیچ کاری برای طبقه کارگرنکرده که هیچ بلکه بدبخت ترشون هم کرده چرامشخص کردن حقوق کارگرابایدبیفته دقیقه 90......البته این به ان معنی نیست که عده ای فرصت طلب سواستفاده کنن چون ماکشورورهبرمون رادوست داریم
    • IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۲
      رفت کنار؟!!!!! نه عمو خوشی زده زیر دلت، وقتی همه ی خائنین به ایران رو محاکمه و به سختی مجازات کردیم حالیت می شه چی به چیه.. بیدار شو رفیق، همین ناآگاهی ما از این اوضاع و احوال و مسببش هست که 7 ساله داریم نه به این دولت که به خود اسراییل سواری می دیم.. برو وقت بذار برجام و اف ای تی اف و 2030 رو خط به خط بخون، بی بی سی رو هم کمتر کن بلکه روشن شی..
    • IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۲
      برادر عزیز یعنی شانه خالی کردن از وظیفه خود نیاز به اختیارات بیشتر داره ؟ تا کی باید دیگران با شعارهای کاذب و الکی خود بر گرده خود سواری بدهیم ؟ ایشان جتی مسئولیت افزایش بنزین م را هم با شوخی گذراند
    • IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۲
      ای کاش آدم بخواهد کار کنه ! مانند شهید سلیمانی ! آن وقت بهانه برای کار کردن کمتر پیش می آید !
    • IR ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
      3 99
      زیباکلام: روحانی حتی یک وعده خود را عملی نکرده است.
  • قربانعلی IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۲
    دادن اختیارات بیشتر به حسن روحانی = تشدیددیکتاتوری فریدونی
  • اکبر IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۲
    مگر خدا روحانی را از سرراه مردم بردارد بخدا خسته شدیم
  • IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۲
    روحانی دنبال افزایش اختیارات نیست بلکه دنبال فلج کردن کشوره.روحانی میخواد حالا که برجام از دستش رفت،موفقیتهای منظقه ای را هم بده تا بگه هیچکسی برنده نبوده و در مرحله اول هم سلیمانی را تقدیم کرد
    • ابوعلى IR ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۲
      3 2
      روحانى ، سليمانى رو تقديم كرد ؟! خيلى رو داريد بخدا ! فقط سربسته ميگم اميدوارم دوهزاريت بيفته جى ميگم ؟! سردار بزرگ ما قربانى يه تفكر غلط در داخل و زياده خواهى يه عده جنايتكار در خارج شد .آره عزيز بى حساب و كتاب نظر نده !
  • IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۲
    17 5
    ادمهای ریاکار و مفت خور همیشه زیادحرف مزنند و در عمل هیچ غلطی نمی کنند
  • IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۲
    5 145
    خداوند ازکسانی که دراین لحظات حساس کنار کشیده اند وخود را به جاده خاکی میزنند نگذرد-مسولین بی مسولیت از:جناب ریسی عزیز نگاه کنند ویاد بگیرند واحساس مسولیت کنند نه کنار بکشند وحالت انتقام بگیرند-به درگاه خداوند باید پاسخ گو باشند-مردم چه گناهی دارندبرای یه ماسک صد تاداروخانه را باید راه گز کنند!!
  • IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۲
    1 1
    مگر ما پدافند غیر عامل نداریم. خوب این عزیزان وارد عمل شوند.
  • DE ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۲
    6 0
    چرا روحانی با بالاترین اختیارات کم‌کاری می‌کند؟//زیرا بالاترین اختیارات را دارد و کمکاری او هم اختیاریست.
  • غفار IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
    3 0
    گرکی در لباس میش
  • محمد IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
    3 0
    من ترجبح میدم آقای روحانی در منزل تشریف داشته باشند حتی هفته ای یک جلسه هم نباشد! چون ضررش بر کشور کمتر است
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
    2 0
    اخه اشتباه گفتن بایددولت توخونه بماندمردم درصحنه مبارزه بااین معضل ومعضلاتی مثل این اقاسعیدحیف اقا
  • محمد IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
    0 0
    بابا شما خیلی بی انصاف هستید نمی بینید کرونای بنفش ۷ ساله داره مملکت رو زیر و رو میکنه و سراغ کلیدش میگرده.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس