ویژه های مشرق 21 اسفند

کارکرد اصلی FATF ایجاد قابلیت نقطه زنی در تحریم های آمریکاست. اینکه کشوری مانند ایران، توسط بانک های خودش دستورالعمل وزارت خزانه داری آمریکا در اجرای تحریم ها را اجرا کند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** نگرانی مشترک «پروانه سلحشوری» و «ربع پهلوی»

«پروانه سلحشوری» نماینده عضو فراکسیون امید مجلس در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: «روز گذشته 4 نفر از همکارانم در مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای به سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نکاتی را درباره شرایط زندانیان به ویژه زندانیان سیاسی مطرح و خواستار اعطای مرخصی به آنان از سوی قوه قضاییه شدند...رییس قوه قضاییه باید نه تنها زندانیان سیاسی و محیط زیستی بلکه تمام زندانیان را با تدابیر قانونی به مرخصی فرستاده تا سلامت آنان تضمین شود. در این میان شنیده‌ام که سیدابراهیم رییسی اهتمام جدی نسبت به این مساله دارد و از این‌رو وضعیت زندانیان زن نظیر نرگس محمدی را یادآوری می‌کنم».

سلحشوری در ادامه نوشت: «بهتراست قوه قضاییه اصطلاحا گره‌ای که با دست باز می‌شود را به دندان نسپرد. دومین نکته که بازهم به قوه قضاییه بر می‌گردد، مساله اخذ وثیقه‌های سنگین از زندانیان است. در روزهای گذشته مبالغی چند صد میلیون تومانی برای آزادی این زندانیان به عنوان وثیقه تعیین شده که به عقیده من می‌تواند سبک‌تر هم باشد؛ چراکه در غیر این صورت این اقدامات نه‌تنها جای تعجب دارد؛ بلکه...می‌تواند نشانگر ناکارآمدی باشد».

دولت غارتگر و تروریست آمریکا از هر ابزاری برای تحت فشار قراردادن مردم ایران بهره می برد. تنها به این جرم که ایران در مقابل غارتگری و دیکتاتوری و زورگویی این دولت، استقلال داشته و نه به «گاو شیرده» ترامپ تبدیل شده و نه بر مولفه های قدرت خود چوب حراج می زند.

شیوع ویروس کرونا نیز اکنون به سرفصل حملات آمریکا و رسانه های معاند علیه مردم ایران تبدیل شده است. سانسور آمار رضایت بخش و امیدوارکننده بهبودیافتگان، بزرگنمایی و جعل آمار فوت شدگان و مبتلایان، بحرانی نشان دادن وضعیت کشور و سوءاستفاده از وضع فعلی برای تبرئه و مظلوم نمایی مجرمان و خیانتکارانی که به مردم ایران ظلم کرده اند، از جمله این اقدامات است.

برای همین است که «رضا ربع پهلوی» فرزند شاه مخلوع، که سالها با پول مردم ایران در خارج از کشور مشغول عیاشی است، حالا از میان این همه مسئله، موضوع آزادی زندانیان سیاسی ایران را مطرح می کند.

«ربع پهلوی» به دلالی برای تحریم مردم ایران مشهور است. حالا این شخص، تاکید دارد که مجرمان سیاسی(جاسوس ها، فعالین فتنه و...) باید به مرخصی بروند.

قوه قضاییه با اتخاذ شرایط خاص، با این امر موافقت کرده است اما نکته قابل تأمل اینجاست که «پروانه سلحشوری» نماینده اصلاح طلب مجلس، ضمن همصدایی با ربع پهلوی، به همین امر نیز راضی نیست و گلایه می کند که چرا می خواهید از مجرمان وثیقه دریافت کنید!

سلحشوری پیش از این نیز بارها با سیاه نمایی، تحریک مردم به اغتشاش و آشوب و ارائه اخبار مجعول، با رسانه ها و فعالین معاند همصدا شده است.

** با نرمش در سیاست خارجی وضع اقتصادی مردم خوب می‌شود

«بهزاد نبوی» از دستگیرشدگان فتنه 88 در مصاحبه با روزنامه ایران گفت:«هدف از به قدرت رسیدن تندروها عمدتاً از میدان به در کردن میانه‌روهاست، معلوم نیست که شعارهای تند کنونی نظیر خروج از برجام و ان پی تی، عدم تصویب FATF و... ادامه پیدا کند و احتمالاً با انعطاف و نرمش به حل و فصل مسائل خارجی و به تبع آن بهبود وضع اقتصادی داخلی پرداخته خواهد شد».

اصلاح طلبان 2 مسئله را همواره در راس قرار می دهند. اولین مسئله، تلاش برای دوقطبی کردن و دوقطبی نگه داشتن جامعه است. «برجامیون و غیربرجامیون»، «تندروها و میانه روها» و...از جمله این دوقطبی سازی هاست.

دومین مسئله، تقلیل مباحث فنی و کارشناسی به یک دعوای سیاسی است. این طیف اینگونه القاء می کند که علت مخالفت منتقدان با موضوعاتی همچون FATF صرفا به این دلیل است که دولت روحانی بر سر کار است و اگر یک دولت مورد رضایت منتقدان فعلی بر سر کار بیاید، FATF و امثالهم به راحتی تصویب می شود.

این در حالی است که علت مخالفت منتقدان با FATF، نه بخاطر روی کاربودن دولت روحانی، بلکه به دلیل ماهیت و کارکرد این سازمان بوده است. سازمانی که هدف اصلی اش نه مبارزه با تروریسم است و نه مبارزه با پولشویی.

به همین خاطر است که اعضای اصلی FATF(آمریکا و تروئیکای اروپایی) 70 درصد پولشویی در جهان را به خود اختصاص داده و حامی اصلی تروریسم هستند.

کارکرد اصلی FATF ایجاد قابلیت نقطه زنی در تحریم های آمریکاست. اینکه کشوری مانند ایران، توسط بانک های خودش دستورالعمل وزارت خزانه داری آمریکا در اجرای تحریم ها را اجرا کند. پیش از این مستنداتی از ابلاغیه چند بانک ایرانی در اجرای دستورالعمل تحریمی وزارت خزانه داری آمریکا(اتاق فرماندهی جنگ اقتصادی علیه ایران) در رسانه ها منتشر شد. اقدامی عجیب و تأمل برانگیز و البته تأسف برانگیز.

بهزاد نبوی مدعی است که با نرمش در سیاست خارجی، اوضاع اقتصادی مردم بهبود پیدا می کند. یک نمونه آشکار در رد این ادعا، نتیجه برجام است. توافقی که دولتمردان و اصلاح طلبان، آن را فتح الفتوح اقتصادی نامیدند اما در نهایت مشکلات عدیده ای را در حوزه اقتصاد و معیشت بر مردم تحمیل کرد.

** گلایه کرونایی روزنامه اصلاح طلب از دولت

روزنامه شرق در یادداشتی با عنوان «در بحران کرونا چه باید کرد آقای رئیس جمهور!» نوشت:«دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه به‌طرز شگفت‌انگیزی این روزها غیرفعال است. این بزرگ‌ترین فرصت برای اعمال فشار رسانه‌ای بر آمریکاست تا بتوانیم از دارایی‌های بلوکه‌شده خود در بانک‌های خارجی برای خرید تجهیزات مورد نیاز پزشکی بهره‌برداری کنیم».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«نقطه اتکای دیپلماسی عمومی باید این باشد: اگر آمریکا راست می‌گوید بگذارد که از محل دارایی‌های بلوکه‌شده خودمان خرید کنیم».

به استثنای وزارت بهداشت که این روزها با تمام قوا مشغول رسیدگی به مسئله کرونا است، متاسفانه دیگر بخش های دولت از جمله شخص رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور، سخنگوی دولت، وزارتخانه های اقتصادی، وزارت خارجه و...آنطور که باید و شاید در موضوع کرونا نتوانستند رضایت افکارعمومی را جلب کنند.

گفت و گوی زنده رئیس جمهور با مردم از طریق رسانه ملی، حضور میدانی مدیران ارشد دولت از جمله رئیس جمهور و معاون اول رئیس جمهور در استان های مختلف، حضور وزرای اقتصادی در کارگاه های تولیدی، اهتمام جدی دولت در حمایت از کسب و کارهایی که با شیوع ویروس کرونا آسیب دیده است و...قطعا تاثیرات مثبتی در جامعه دارد.

پیش از این نیز در مواقع خاص از جمله در مقاطعی که برخی استان ها با بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله درگیر بودند، متاسفانه با کم تحرکی و بی عملی دولت مواجه بودیم.

در این میان، همانطور که روزنامه اصلاح طلب شرق نیز اذعان کرده است، دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه نیز غیرفعال بوده است. دستگاه دیپلماسی می توانست با توجه به شیوع ویروس کرونا و رفتار سخیف مقامات آمریکایی، از این طریق به فشار رسانه ای علیه آمریکا استفاده کند.

کارشناسان و صاحبنظران بارها تذکر داده اند که متاسفانه وزارت امور خارجه به وزارت برجام خلاصه شده و این وزارتخانه همه تمرکز خود را بر این موضوع گذاشته و از رسیدگی به دیگر امور غفلت کرده است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 8
  • DE ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
    22 10
    با نرمش در سیاست خارجی وضع اقتصادی مردم خوب می‌شود // خب کی جلوتو گرفته اگه نرمش دوست داری برو نرمش کن. تازه مطمئنی امریکایی ها میگذارن نرمش کنی؟
    • IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
      27 3
      نرمش در سیاست خارجی(برجام) باعث گستاخ تر شدن دشمن و در نتیجه ترور سردار سلیمانی شد.
    • دولت بی رمق روحانی IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
      27 3
      دولت اختیارات کافی دارد اما عُرضه کار کردن ندارد.
    • IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
      11 3
      روحانی در برابر #كرونا فعلا داره زمین میده تا زمان بخره بالاخره جنگ نیاز به استراتژی داره!
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
    16 2
    همه بدبختی کشور 5درصد ی هاست
    • سید IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
      15 3
      اصلاح طلبان تهوع آور/ نافی خدا، کدخدا باور!!
  • سنگ پای قزوین IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
    19 8
    نتیجه برجام شون دلار 16000 تومانی و سکه 6 میلیونی و پراید 70 میلیونی و تورم 400 درصدی شد بازهم خجالت نمی کشند.
  • IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
    22 2
    همصدایی پروانه سلحشوری با ربع پهلوی مایه تاسف و شرمساری است.
    • IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
      7 3
      احسنت.
    • IR ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۲
      9 4
      این عجوزه بی سواد را عوامل داخلی نتانیاهو پرو بال می دهند. مردم برای این کلفت بی مزد و بی آب وعلف و اربابانش، تره هم خرد نمی
  • FR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
    2 0
    واقعیت اینه ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس