کیانوش جهانپور

سخنگوی وزارت بهداشت از بهبود نسبی علایم برخی موارد شدید کروناویروس (کووید-19) با داروی ایرانی و ادامه روند بررسی ها در این زمینه خبر داد.

به گزارش مشرق، دکتر کیانوش جهان‌پور در پاسخ به برخی مطالب منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر تجویز نوعی داروی تنظیم‌کننده سیستم ایمنی بدن به نام "اکتمرا" در بیماران مبتلا به کرونا در یکی از بیمارستان‌های اصفهان و بهبودی نسبی علائم بیمار در گرافی‌های انجام شده، با تایید این موضوع گفت: این مورد اولین کیس ترایال داروی بیوسیمیلار ایرانی توسیلیزومب بوده و علائم بیماری در ۴۸ ساعت پس از تجویز آن تخفیف نسبی یافته است، اما هنوز برای قضاوت و ارزیابی در این زمینه زود است.

بیشتر بخوانید:

نکاتی برای شست‌وشوی میوه و سبزی در پی شیوع کرونا

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در توضیح بیشتر با بیان این‌که این دارو ظرف 24 ساعت پس از تزریق اولیه پاسخ نسبی نشان داده و اکسیژناسیون بیمار و نمای گرافی ریه فعلا بهتر شده است اما همچنان بیمار اینتوبه است، اضافه کرد: طی امروز و روزهای آینده نیز این ترایال در موارد دیگری از بیماران با تشخیص پزشکان معالج ادامه خواهد داشت و اگر اثربخشی نسبی در موارد داشته باشد قاعدتاً وارد فهرست دارویی کشور نیز خواهد شد و گزارش های موردی در چین نیز از سودمندی نسبی آن در برخی موارد شدید ابتلا به کووید۱۹ حکایت دارد.

جهان‌پور تاکید کرد: البته تولید انبوه این دارو با توجه به بومی‌ شدن فناوری طی حدود سه هفته می‌تواند وارد بازار کشور شود.

وی در عین حال با تاکید بر این‌که این دارو قاعدتا کاربرد عام در درمان کرونا ندارد، اظهار کرد: تنها به شرط اثربخشی برای مراحل پایانی بیمارانی که در CRS هستند و البته با لحاظ برخی شرایط قابل تجویز است.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین گفت: همزمان سودمندی احتمالی دو داروی بیوسیمیلار دیگر که تولید داخلی هستند نیز مطرح است. این داروها شامل اینترفرون آلفا و اینترفرون بتا است که در فهرست دارویی کشور هستند و پیش ازین نیز استفاده می شده اند.  دو داروی اول در فهرست دارویی کشور وجود داشته و چند تولیدکننده داخلی هم دارند. اما داروی توسیلیزومب هنوز در فهرست رسمی دارویی کشور نیست و نیاز به بررسی بیشتری دارد که مطالعات اثربخشی در این زمینه آغاز شده است.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 12
  • خودم IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
    خدا قوت به همه ی زحمت کشان ایران اسلامی و خدا رسوا کنه اونایی رو که آگاهانه و عامدانه با پخش شایعه و دروغ از این شرایط میخوان برای فشار روانی به مردم استفاده کنند.
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
    عالی است
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
    آره میدانستم نسل ابوعلی سینا و ابوریحان و ... موفق خواهند شد
  • 2020 IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
    83 21
    این دارو درمان بیماری رماتیسم هست. رماتیسم در اثر رسوب بلغم در مفاصل ایجاد میشه یعنی تجمع خلط سرد و مرطوب. حالا اصرار طب اسلامی بر استفاده از داروی امام کاظم سلام الله علیه و سیاه دانه و عسل رو باز نادیده بگیرید. تلفات کرونا به خاطر ایجاد خلط بلغم در ریه است. با مصرف الکل هم درمان نمیشه.
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
    البته نگفتین همین جناب رسما اعلام کرد اهمیتی نمیده که مردم آمار وزارت خونه متبوعش رو قبول ندارن. مردم رو به بند کفش هم حساب نمیکنه
    • IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
      36 4
      قبول نداشته باشید ما قبول داریم
  • IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
    11 4
    خدارا شکر.
  • IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
    11 5
    خداروشکر
  • GB ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
    4 6
    این داروی متداول در جهانه و اینترفرون ها هم به طور گسترده در درمان ام اس استفاده میشند. وقتی بدن تب میکنه به طور طبیعی اینتفرون تولید میکنه و مانع سنتز پروتیین توی سلول میشه. پس فعلا چیزی کشف یا اختراع نشده. همه میدونن اینترفرونها سرعت تکثیر ویروس رو کند میکنه! ولی اگر یک دوز اینترفرون به بیماری که بدنش عادت نداره تزریق کنی قبل اینکه ویروس بکشتش از سر درد میمیره. پس عملا نمیشه خیلی از این داروها استفاده کرد مگر اینکه حال بیمار خیلی خیلی بد باشه.
    • IR ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۲
      9 8
      بله اکتمرا acetmra رو چین هم داره استفاده میکنه ولی وقتی میگیم ایرانی یعنی بومی کردیم و ورژن ایرانیش داره آزمایش میشه و این خیلی مهمه حتی برای جهانیانی که فرمودید!
  • IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
    22 3
    فارسی نمی تونن توضیح بدن تا مردم عادی بفهمن چی میگن. مثلا به جای تریال بگن آزمایشی یا به جای اکسیژناسیون بگویند وضع اکسیژن رسانی بیمار یا کیس را بگویند مورد یا به جای داروی بیوسیمیلار بگویند داروی مشابه و... یک موقع همه تون پزشکید و دور هم دارید با هم حرف می زنید از این اصطلاحات استفاده می کنید اما وقتی با مردم حرف می زنید فارسی حرف بزنید تا هم بفهمند چی می گید هم و هم یاد نگیرند فارسی را پاس ندارند!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس