کد خبر 1050709
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۹
آمار جهانی مبتلایان به کروناویروس از ۱۰۰ هزار نفر گذشت

به گفته‌ رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی بر اساس داده‌های یکی از مقالاتی که اخیرا در JAMA درباره کروناویروس منتشر شده،۸۱ درصد افرادی که تست آن‌ها مثبت بوده ابتلای خفییف داشتنتد.

به گزارش مشرق، دکتر علی منتظری درباره کرونا ویروس جدید گفت:  بیماری منتسب به ویروس کرونا به نام کووید-۱۹ شناخته می‌شود. این واژه ترکیبی است از واژه بیماری و ویروس کرونا و عدد ۱۹ که به دلیل شیوع این بیماری در سال ۲۰۱۹ کنار نام آن قرار گرفته است.

وی با بیان این که این بیماری در هشت دسامبر به واسطه پزشک جوانی در چین مشاهده شده است، گفت:  در فاصله‌ ماه دسامبر تا مارس این ویروس به سرعت در جهان گسترش پیدا کرد. در همین فاصله‌، شاید حدود ۱۰۰۰ مقاله علمی در مجلات معتبر در زمینه ویروس کرونا و بیماری مربوط به آن منتشر شده است.

منتظری با اشاره به یکی از مقالات منتشر شده درباره کووید-۱۹ گفت: در یکی از این مقاله‌ها که در ژورنال  معتبر JAMA منتشر شده،  اطلاعات حدود ۷۲۳۱۴ بیمار مورد ارزیابی قرار گرفته است. این مقاله،  یکی از بهترین مقالاتی است که می‌شود از طریق آن تا حدودی با چهره‌ی این بیماری آشنا شد.

بیشتر بخوانید:

نکاتی برای شست‌وشوی میوه و سبزی در پی شیوع کرونا

عضو هیئت‌علمی جهاد دانشگاهی ادامه داد: در این مقاله اشاره شده که تست کرونای ۶۲ درصد این افراد یعنی ۴۴۶۷۲ نفر مثبت شده است.  ۱۶۱۸۶ نفر دیگر که ۲۲ درصد کل افراد را تشکیل می‌دهند موارد مشکوک تلقی شدند. موارد مشکوک، افرادی بودند که تست از آن ها گرفته نشده اما نشانه‌های بیماری مانند تب و سرفه را دارا بودند. این گروه در ارتباط با بیمارانی بودند که تست کرونای آن‌ها مثبت شده بود.

منتظری با بیان این که ۱۰۵۶۷ نفر نیز از نظر بالینی مبتلا تشخیص داده شدند، گفت: یعنی تستی از آن‌ها گرفته نشده ولی بدون این که در ارتباط با بیماری باشند با تشخیص تصویر رایولوژی علائم بیماری را داشتند. تست کرونای ۸۸۹ نفر یعنی حدود یک درصد از افراد نیز مثبت شد اما این افراد هیچ نشانه‌ای از بیماری نداشتند.

رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی با اشاره به این که سرعت شیوع این بیماری در این مقاله که دو هفته گذشته منتشر شده است با سارس و مرس هم مقایسه شده، گفت: سارس و مرس طی حدود هفت ماه ۵۰۰۰ نفر را مبتلا کردند اما کرونا ویروس جدید شیوع سریع‌تری داشته است. این  مقاله اطلاعات دیگری هم در خصوص ۶۲ درصدی که هم علائم بیماری را داشتند و هم تست کرونای آن‌ها مثبت شده بود به ما می‌دهد.

به گفته‌ی منتظری بر اساس داده‌های این مقاله در خصوص طیف بیماری، ۸۱ درصد افرادی که تست آن‌ها مثبت بوده و علائم بیماری را داشتند ابتلای خفیف داشتند. ۱۴ درصد این افراد به صورت شدید به این بیماری مبتلا شدند و پنج درصد افراد هم شرایط بحرانی داشتند. این تجزیه و تجلیل به ما نشان می‌دهد که احتمالا در ایران هم با چنین نیمرخی از بیماری روبه‌رو هستیم یعنی ۲۰ درصد افراد دارای بیماری شدید و حاد هستند و بقیه شکل ملایمی از این بیماری را تجربه می‌کنند.

این استاد سلامت همگانی و اپیدمیولوژی با اشاره به تحقیقات دیگری که درباره کروناویروس انجام شده، گفت: انستیتو پاستور چین و دانشگاه پکن  بررسی‌هایی روی انواع ویروس کرونا انجام دادند و به این نتیجه رسیدند که دو نوع کرونا ویروس جدید وجود دارد. یکی با حرف L و دیگری با حرف S  نشان داده می‌شود.

وی ادامه داد: آن‌ها بیان کردند که این نوع L است که تهاجمی عمل می‌کند و احتمالا نوع S کمتر تهاجمی است و می‌تواند مانند یک سرماخوردگی ساده بروز پیدا کند و بهبود یابد.  ظاهرا این طور گفته شده که اگر افرادی به نوع S  مبتلا شوند در برابر هر دو نوع این ویروس ایمن می‌شوند. این‌ها مطالبی است که هنوز اثبات نشده و در حد اظهارنظرهای کارشناسی است.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی درباره نرخ مرگ‌ومیر مبتلایان به کروناویروس که در این پژوهش آمده گفت: نکته‌ی دیگری که در این مقاله به آن اشاره شده میزان مرگ و میر افراد است. نرخ مرگ و میر  با توجه به ۶۲ درصدی که هم نشانه‌های بیماری را داشتند و هم تست کرونای آن‌ها مثبت شد به دست آمده  ۱۰۲۳ نفر از ۴۴۶۷۲ نفر است، یعنی میزان میرایی این بیماری ۲.۳ درصد احتساب شده است. ۴۹ درصد مرگ‌ها از میان پنج درصدی که شرایط بحرانی داشتند رخ داده است. یعنی حدودا ۵۰ درصد از میان ۲۰۸۷ نفر فوت کرده‌اند.

رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی در ادامه با اشاره به مقاله‌ی دیگری که اخیرا در خصوص کووید-۱۹ منتشر شده گفت: چینی‌ها بررسی دیگری  انجام داده‌اند و نتایج آن در یکی از نشریات معتبر به نام New England Journal of Medicine   با ضریب تاثیر ۷۰ منتشر شده است. نویسندگان این مقاله ۱۰۰۹۹ بیمار را از ۵۵۲ بیمارستان در ۳۰ استان چین مورد بررسی قرار دادند تا دریابند علائم شایعی که این بیماران با آن‌ها مواجه می‌شوند چیست.

وی افزود: نتایج این مقاله نشان داده است در زمان بستری شدن حدود ۴۴ درصد افراد مبتلا تب داشته‌اند که این نرخ پس از بستری شدن افراد به ۸۸ درصد می‌رسد.  پس یکی از علائم غالب این بیماری تب است. ۶۸ درصد مراجعه‌کنندگان نیز دارای سرفه‌های خشک بودند. با توجه به این که این ویروس سیستم تنفسی تحتانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد از نظر گوارشی تقریبا هیچ مشکلی ایجاد نکرده است؛ البته حدود چهار درصد مبتلایان هم نشانه اسهال داشته‌اند.

منتظری  با بیان این که  احتمالا در نقاطی که مرگ‌ومیر زیاد است نوع هجومی این بیماری رواج دارد، گفت: در کشور ما نیز به نظر می‌رسد حدود ۲۰ درصد افراد به نوع شدید بیماری دچار می‌شوند. در اکثر مقالاتی که منتشر شده اشاره می‌شود که سوالات بسیار زیاد و بی‌پاسخی وجود دارد که در آینده باید پاسخ آن‌ها را پیدا کنیم.

عضو هیئت‌علمی جهاد دانشگاهی بیان کرد: مردم باید دقت کنند گاهی اوقات بعضی مطالبی که در فضای مجازی و رسانه‌های غیرمتعبر گفته می‌شود کذب است. بسیاری از نگرانی‌ها و اضطرابی که درباره این بیماری وجود دارد بی‌جاست. در عین این که شیوع کووید-۱۹ مسئله‌ای جدی است و افراد باید هم به سلامت فردی و سلامت جمعی اهمیت بدهند. هیچکس نمی‌تواند ادعا کند که از این ویروس در امان است، اما نباید بیش از آن چه محققان و کارگزاران نظام سلامت و متخصصان و پزشکان بیان می‌کنند درباره این موضع داستان‌سازی کنیم یا مطالب غیرمعتبر منتشر کنیم. با رعایت دستورالعمل‌هایی که گفته شده امیدوارم هر چه زودتر این بلا از کشور ما و سایر کشورها برچیده شود.

منتظری در ادامه به بیان توصیه‌های بهداشتی پرداخت و افزود: در مورد کشور خودمان به چند توصیه باید توجه کرد. پرهیز از حضور در اجتماعات و سفر  یکی از مهم‌ترین این توصیه‌هاست. بررسی‌های اولیه برخی از محققان کشورمان نشان می‌دهد عابربانک‌ها، پمپ‌بنزین‌ها و دستگاه‌های کارتخوان می‌توانند منشا شیوع این بیماری باشند. اگر یک عابربانک آلوده باشد می‌تواند حداقل پنج الی شش نفر را آلوده کند. مردم تا آن جایی که امکان دارد با دستکش یا وسایل حفاظتی ‌از عابربانک استفاده کنند.

وی در پاسخ به سوالی درباره پاسخ بیماران به روش‌های درمانی برای بهبود این بیماری گفت: چند مقاله چینی درباره درمان‌های کرونا ویروس منتشر شده است اما همانطور که می‌دانید بیماری‌های ویروسی درمان ندارند و فقط داروهایی برای کاهش علائم به بیماران داده می‌شود. محققان چینی می‌گویند از طب سنتی چینی نیز به صورت مشترک با داروهای شیمیایی استفاده شده اما هنوز نتایج آن شخص نیست.

وی افزود: در یک مقاله‌ای اشاره شده که این ویروس سرمادوست است و گویا تا ۶۰- درجه نیز می‌تواند حیات داشته باشد. این ویروس در گرما خیلی دوام پیدا نمی‌کند بنابراین توصیه شده که غذا کامل پخته شود تا حرارت بتواند آلودگی را از میان ببرد.

منتظری در پایان با تاکید بر لزوم بی‌توجهی به شایعات گفت: عده‌ای در آلبانی مدام تولید اخبار جعلی می‌کنند و مردم بدون آن که بدانند منشا این خبر از کجاست آن را منتشر می‌کنند و باعث تشویش خاطر خود و سایر هموطنان عزیز می‌شوند. این ویروسی که منافقین در آلبانی آن را منتشر می‌کنند را هم باید جدی گرفت.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس