کد خبر 1050662
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۸
چند و چون فیلم های کرونایی در مترو از زبان پلیس

پلیس است؛ اما پلیس مترو. کمی قبل ،کارش فقط برخورد با مجرمان بود اما این روزها حیطه کارش بیشترشده؛ مواجهه با افراد مشکوک به علائم کرونا و هدایت آنها به مقر پلیس و دستگیری فروشندگان غیر مجاز اقلام بهداشتی از دیگر وظایف این روزهای پلیس مترو است.

به گزارش مشرق، این روزها در فضای مجازی با عکس‌ها و فیلم‌هایی مواجه می‌شویم که هر از چند گاهی مواردی را به تصویر می‌کشند که حاکی از آن است که افرادی مبتلا به کرونا در معابر عمومی غش کرده یا بیهوش افتاده اند؛ مترو و قطارهای آن نیز مستثنی از این موضوع نبوده و کم و بیش با فیلم هایی مواجهیم که می‌خواهند این باور را در ذهن مخاطب القا کنند که موارد وجود افراد کرونایی در مترو بی شمار است. 

از جمله مهمترین خبری که در روزهای گذشته در این باره منتشر شد وجود یک تبعه آلمانی در متروی شوش بود که می‌گفتند به کرونا مبتلا شده و به واسطه آن محوطه مترو برای ساعتی بسته شده بود.

بیشتر بخوانید:

پیگیری صحت و سقم اخبار و فیلم‌های منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر وجود تعداد زیادی از افراد کرونایی در سالن مترو یا قطارهای آن، وضعیت بهداشتی و مراقبتی ماموران پلیس مترو و آگاهی از چند و چون مهمترین وظایف و ماموریت‌های این پلیس ما را بر آن داشت تا با سرهنگ سعید عطاء الهی رئیس پلیس متروی پایتخت به گفت و گو بنشینیم تا ایشان برایمان از وظایف پلیس مترو و مهمترین چالش‌های موجود در این روزها بگوید؛ بخوانید:

 مهمترین وظیفه پلیس مترو چیست؟ 

رئیس پلیس مترو پایتخت: مترو یک شهر زیرزمینی است؛ از غرفه‌، فروشگاه‌، عابربانک‌ و باجه‌های فروش بلیط تشکیل شده و یکسری جرایم که در سطح شهر وجود دارد در این زیرزمین هم انجام می‌شود؛ البته باید گفت که مهمترین مساله ای که جرایم را در این شهر زیرزمینی تشکیل می‌دهد ازدحام جمعیت و تردد بیشمار مسافران است که فرصت مناسبی برای سارقان و جیب‌بران به وجود می‌آورد.

مهمترین جرایمی که در مترو با آن مواجه هستید، کدامند؟

رئیس پلیس مترو پایتخت: سرقت‌ها و آسیب‌هایی که در سطح شهر روی می‌دهد در مترو نیز رخ می دهد اما مهمترین آنها عبارتند از سرقت موبایل، جیب‌بری، توزیع و قاچاق مواد مخدر، مزاحمت نوامیس، نزاع و در گیری و همچنین ورود مردان به واگن بانوان. 

سرقت موبایل و جیب بری را از جمله مهمترین جرایم مترو اعلام کردید. این جرایم چگونه رخ می‌دهد؟

رئیس پلیس مترو پایتخت: موقع ازدحام جمعیت، مهمترین مساله برای مسافران، وارد شدن به قطار مترو است و از وسایل همراه خود غافل می شوند؛ متاسفانه بخش اعظمی از مردم در هنگام سوار شدن به واگن قطار عجله و شتاب داشته و  شتاب و غفلت از وسایل و اشیاء، بهترین شرایط را برای سارقان رقم می‌زند.

متروهای صادقیه، تئاتر شهر، امام خمینی، دروازه دولت و... ایستگاه‌هایی هستند که همواره با تعداد زیادی مسافر مواجه هستند، ازدحام جمعیت در این ایستگاه‌ها در دو پیک صبح و عصرگاهی بسیار بالاست و ما بیشترین جرایم کیف قاپی و سرقت موبایل را در ایستگاه‌های پر ازدحام فوق شاهد هستیم.

از دستگیری سارقان و جیب‌بران بگویید. آیا پلیس رصد می‌کند یا اینکه با شکایت شهروندان وارد عمل می‌شوید؟

رئیس پلیس مترو پایتخت: پلیس به واسطه وجود دوربین‌ها و همچنین حضور فیزیکی همواره محیط را رصد کرده و پیشگیری و برخورد با جرایم را در دستور کار دارد اگرچه برخی موارد نیز به واسطه شکایت شهروندان به پلیس اطلاع داده می‌شود.

همین چند وقت پیش مالباخته ای داشتیم که محتویات کیفش را در متروی امام خمینی به سرقت برده بودند و توانستیم در نهایت سارق مورد نظر را  در حین سرقت دستگیر کنیم.

سارق، زنی بود که ظرف کمتر از 4 دقیقه می‌توانست از کیف 4 تا 5 نفر تمام محتویات از جمله موبایل،‌کیف پول و مدارک شناسایی را به سرقت ببرد.

هنگامی که دستگیرش کردیم در حال سرقت محتویات کیف یک خانم بود؛ آنقدر سریع سرقت می کرد که حتی وقتی به فردی که همان لحظه کیفش سرقت شد اطلاع دادیم،قبول نکرد و باورش نشد. تازه  بعد از وارسی کیفش فهمید که از وی سرقت شده است.

از سارق بگویید؛  آیا سابقه دار بود؟

رئیس پلیس مترو پایتخت: سارق مورد نظر خانمی 35 ساله و سابقه دار بود که از ازدحام در ورودی به واگن قطار استفاده می‌کرد و در همان لحظه می‌توانست محتویات کیف چند نفر را بدزدد.

چگونه این سارق را شناسایی و دستگیر کردید؟

رئیس پلیس مترو پایتخت: با توجه به شکایت اولین مالباخته  که در متروی امام خمینی از وی سرقت شده بود به طور ویژه این موضوع را  رصد کرده و با بررسی فیلم‌ها و بازبینی آنها توانستیم چهره‌ای را شناسایی کنیم که چندین بار در ایستگاه تردد داشته و با توجه به رفتارش به وی مشکوک شدیم.

بعد از رصد و شناسایی،  بلافاصله عوامل پلیس آگاهی وارد عمل شده و وی را در هنگام سرقت در همان سکوی متروی امام خمینی دستگیر کردند.

به نظر شما مهمترین مساله ای که به سرقت و جیب‌بری می انجامد، چیست؟

رئیس پلیس مترو پایتخت: حواس پرتی و غفلت شهروندان مهمترین مساله‌ است. البته باید بگویم سارقان حواسشان جمع است و سوژه خود را شناسایی می‌کنند و می‌دانند چه کسانی حواسشان جمع نیست و چه اشیای گرانبهایی همراهشان هست و آن وقت در یک فرصت مناسب و زمانی که جمعیت در روی سکوها به اوج می‌رسد به آنها نزدیک شده و وسایل‌شان را به سرقت می‌برند.

با توجه به شیوع کرونا و کم شدن تردد شهروندان، آمار جرایم در مترو چه تغییری کرده است؟

رئیس پلیس مترو پایتخت: در روزهای اخیر جمعیت مسافر مترو به نحو قابل توجهی کاهش یافته و این کاهش جمعیت در میزان جرایم نیز تاثیرگذار بوده است؛ با توجه به اینکه اکثر جرایم موجود در مترو به واسطه شلوغی و ازدحام رخ می‌داد هم اکنون با خلوتی مترو به واسطه تعطیلی مدارس و دانشگاهها و تردد کم شهروندان به واسطه ویروس کرونا، تعداد زیادی از این جرایم کاهش یافته است. 

از کرونا گفتید؛ اقدامات پلیس مترو در پیشگیری از کرونا چگونه است؟

رئیس پلیس مترو پایتخت: روزانه تمام مقرها و پاسگاه‌های مترو ضدعفونی و گندزدایی می‌شوند تا ایمنی و سلامتی مسافران و شهروندان در هنگام مراجعه و ثبت شکایت در مقر پلیس مترو، تامین شود؛ همچنین به ماموران ماسک و دستکش یک بار مصرف داده می‌شود تا در برخورد با جرم و بررسی محیطی صحنه مشکلی برایشان به وجود نیاید. 

در مواجهه با افراد مشکوک با کرونا پلیس مترو چه می‌کند؟

رئیس پلیس مترو پایتخت: مواجهه با افرادی که مشکوک به علایم کرونا بوده اند تا کنون چندین مورد در ایستگاه‌های مترو به وقوع پیوسته است؛ یکی از آن موارد، یکی دو روز بعد از انتخابات بود.

در متروی شوش ماموران با فردی حدودا 23 ساله، تبعه آلمان مواجه شدند که روی صندلی در سکو نشسته بود. بی حال بود و آب ریزش بینی داشت. انتظامات برای بررسی موضوع وارد عمل شد و مواجه شد با اینکه این فرد آب دهانش را بر روی زمین می‌ریخت. فرد مذکور بعد از مشاهده عوامل انتظامات، آب دهانش را به صورت آنها پاشید.

این اقدام باعث نگرانی افراد شد و بلافاصله ماموران پلیس مترو منطقه را قرق کرده و سعی کردند فرد را کنترل کنند؛ چراکه فرد مذکور می‌خواست فرار کند و از سالن مترو وارد فضای باز شود که همکاران ما ممانعت کرده و وی را  دستگیر کرده و منتظر ماندند تا عوامل اورژانس بیایند.

فرد مذکور کرونایی بود؟

رئیس پلیس مترو پایتخت: در آن لحظه ، علایم و اقدامات این فرد برای ما مشکوک بود. وقتی عوامل اورژانس آمدند وی را به بیمارستان شهدای یافت‌آباد منتقل کردند؛‌ در پیگیری‌های بعدی متوجه شدم که جواب آزمایشات این فرد بعد از 48 ساعت نشان داد این فرد کرونایی نیست اگرچه مبتلا به بیماری خاصی  بوده است.

پس چرا می‌خواست فرار کند؟

رئیس پلیس مترو پایتخت: می‌خواست متواری شود تا پلیس بازداشتش نکند و تظاهر به کرونا می کرد  تا افراد از وی بترسند و اجازه دهند که از محوطه مترو خارج شده و فرار کند.

در لحظه دستگیری به سلامت این فرد مشکوک بودید، آیا  عوامل مترو محل را پاکسازی کردند؟

رئیس پلیس مترو پایتخت: بله؛ مکان قرق  و پاکسازی شد. حتما تصاویر و فیلم‌هایی که در فضای مجازی درباره بسته شدن متروی شوش منتشر شد را دیده‌اید. بلافاصله بعد از انتقال فرد توسط عوامل اورژانس، محل را مسدود کرده تا پاکسازی و ضد عفونی انجام شود. بعد از رفع آلودگی، ایستگاه بازگشایی و تردد در آن جریان یافت.

این روزها در شبکه مجازی تصاویر و فیلم‌های زیادی مبنی بر وجود بیماران مبتلا به کرونا در مترو را شاهدیم؛ این فیلم‌ها صحت دارد؟

رئیس پلیس مترو پایتخت: خیلی از فیلم‌ها که در فضای مجازی منتشر می‌شود تظاهر یا عملیات روانی است برای ایجاد رعب و وحشت در بین مردم؛  برخی هم متعلق به متروی پایتخت نیست.

البته ما همواره اتفاقاتی در ایستگاه مترو داریم؛ برخی افراد دارای بیماری‌های خاصی هستند که اتفاقاتی در مترو برایشان رخ می دهد؛ مثلا چند وقت پیش در ایستگاه نواب با موردی مواجه شدیم که جوانی غش کرده و بیهوش شده بود. این موضوع حدود ساعت 6 و نیم صبح به وقوع پیوست که فیلمش در فضای مجازی هم منتشر شد؛ وقتی بالای سر جوان رفتیم او را شناختیم چرا که وی از افرادی بود که بیماری صرع داشت و تاکنون چندین بار هم در ایستگاه مترو دچار حمله شده بود. بلافاصله به پدرش اطلاع دادیم و تیم اورژانس نیز به موازات در محل حاضر شده و فرد مورد نظر را به بیمارستان انتقال دادند اما فیلمی که از این فرد در فضای مجازی منتشر شد به مخاطب این موضوع را القا می کرد که این پسر به ویروس کرونا مبتلاست. 

در مواجهه با افراد مشکوک به کرونا چه اقداماتی انجام می‌دهید؟

رئیس پلیس مترو پایتخت: ماموران پلیس مترو در این زمینه آموزش‌ دیده و توجیه شده اند؛ در مواجهه با افرادی که علایم مشکوک به کرونا را داشته باشند فرد مورد نظر را به ایستگاه پلیس هدایت می‌کنند تا از جمع مردم دور باشند و همان لحظه نیز به اورژانس اطلاع داده می شود. بعد از انتقال این افراد توسط عوامل اورژانس بلافاصله عملیات ضد عفونی و گندزدایی مقر پلیس انجام می شود.

در شرایط عادی روزانه دو نوبت مقر را ضد عفونی می‌کنیم. در مواجهه با موارد مشکوک و انتقال آنها به ایستگاه پلیس، تعداد مرتبه گندزدایی بیشتر می‌شود.

چندبار با افراد مشکوک به کرونا مواجه بوده‌اید؟

رئیس پلیس مترو پایتخت: تاکنون 9 نفر مشکوک به ویروس کرونا را در ایستگاه‌های مختلف شناسایی کردیم که بعد از هماهنگی با اورژانس در ایستگاه پلیس نگه داشته‌ و سپس تحویل عوامل اورژانس دادیم. 

در روزهای اخیر با توجه به موج کرونا ویروس،  آیا در جرایم موجود در مترو تغییراتی داشته اید؟ 

رئیس پلیس مترو پایتخت: بله؛ این روزها جرایم مرتبط با فروش ماسک و تجهیزات بهداشتی را داشته ایم که در این ارتباط 6 دستفروش دستگیر شده اند. 

آمار کشفیات پلیس مترو چه میزان بوده است؟ 

رئیس پلیس مترو پایتخت:  16 هزار و 30 جفت دستکش لاتکس، 150 بسته دستکش نایلونی و 59 عدد ماسک تاکنون از دستفروشان در مترو کشف و ضبط کرده‌ایم.

آیا دستفروشی جرم است؟ پلیس مترو با دستفروشان چه برخوردی می‌کند؟

رئیس پلیس مترو پایتخت: دستفروشی از لحاظ قانونی جرم نیست ولی هم اینک با افرادی که اقدام به فروش ماسک و تجهیزات بهداشتی کنند بنا به دستور مقام قضایی برخورد می‌کنیم؛ لازم به ذکر است که برخی از دستفروشان در پوشش دستفروشی اقدامات مجرمانه دیگری انجام می‌دهند. جیب‌بری، موبایل قاپی، فروش مواد و ... از جمله جرایمی است که برخی از آنها انجام می‌دهند که پلیس بر اساس وظایف ذاتی خود با اقدامات مجرمانه برخورد می‌کند.

از کاهش تعداد مسافران در روزهای اخیر گفتید. آمار کاهش جرایم چقدر است؟

رئیس پلیس مترو پایتخت: از سوم اسفند تاکنون کاهش چشمگیری در وقوع جرایم جیب‌بری، گوشی‌قاپی، نزاع، درگیری و.. داشته ایم. این کاهش جرایم به واسطه کاهش جمعیت مسافر در مترو بوده است؛ البته این بدان معنا نیست که هیچ جرمی به وقوع نمی‌پیوندد چرا که به هر حال پیک تردد را در برخی ساعات شاهدیم و باید مسافران با هوشیاری کامل از لوازم و اشیای خود محافظت کنند.

چندی پیش خودم در ایستگاه متروی تئاتر شهر با آقای میانسالی مواجه شدم که هندزفری در گوشش بود. هنگامی که روی پله برقی قرار گرفتیم جلوی من ایستاده بود به راحتی گوشی تلفنش را برداشتم. متوجه نشد. به وی گفتم آقا به گوشی تان نیاز ندارید؟ گوشی را زدند؟ خیلی راحت گفت: فدای سرت، بردند که بردند.  خب همین  افراد هستند که زمینه را برای مجرمین و اقدامات مجرمانه مهیا می‌کنند. جالب است همین دست از افراد وقتی وسایل‌شان سرقت می‌شود داد و بیداد راه انداخته و می‌گویند امنیت نیست؛ در صورتی که وقتی افراد خودشان رعایت نکرده و حفاظت و مراقبت شخصی را در دستور کارشان قرار نمی دهند زمینه را برای وقوع جرم مهیا می‌کنند.

در خیلی از موارد با افرادی به خصوص خانم‌ها مواجهیم که زیپ کیف خودشان را نمی‌بندند؛ خب به راحتی سارق می‌تواند محتویات را مشاهده کرده و در فرصتی مناسب اشیای قیمتی را به سرقت ببرد.

یا مواردی دیگر از جمله اینکه در مقابل دستگاه‌های عابر بانک افرادی که سواد کمتری دارند کارت عابر بانک خود را به دیگران داده تا برایشان پول بگیرند. غافل از اینکه شیادان در کمینند و مواردی داشتیم که در هنگام بازگرداندن کارت به صاحبش در یک آن، کارت را عوض کرده و با توجه به آنکه رمز کارت را خود صاحب کارت گفته است وجوهش را به سرقت می‌برند.

از مواجهه ماموران پلیس مترو با موارد مشکوک به کروناگفتید؛ آیا موردی از ابتلا به کرونا در بین ماموران پلیس مترو داشته‌اید؟

رئیس پلیس مترو پایتخت: خوشبختانه تا این لحظه موردی از ابتلا به کرونا نداشته‌ایم. همواره به ماموران‌مان توصیه کرده ایم موارد بهداشتی را رعایت کرده و از دستکش و ماسک استفاده کنند. همچنین در مواجهه با افراد مشکوک به کرونا و انتقال آنها به مقر پلیس، آنجا را سریعا ضد عفونی می‌کنیم تا مواردی از ابتلا برای ماموران و همچنین شهروندان به وجود نیاید؛ باید گفت خود مترو نیز به طور متوسط هر روز دوبار ضد عفونی و گندزدایی می‌شود تا برای تردد شهروندان مطمئن و ایمن باشد.

و اما به عنوان حرف آخریک توصیه به شهروندان دارم که در مواجهه با افراد بیمار یا کسانی که غش کرده یا بیهوش شده اند به جای فیلمبرداری از فرد مذکور بلافاصله با اورژانس یا پلیس تماس بگیرندتا حداقل بتوان به آن فرد کمک کرد. 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس