کد خبر 1050506
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۸
کنفرانس امنیتی مونیخ

در سند پایانی کنفرانس امنیتی مونیخ به طور تلویحی به پشتازی چین و آمریکا در عرصه فناوری های فضای مجازی و نیاز مبرم اروپا به جبران فاصله با این دو کشور اشاره شده است.

به گزارش مشرق، فضای مجازی حوزه جدیدی است که چند سالی است که وارد سندهای پایه‌ای بین المللی شده است یکی از این رویدادها اجلاس امنیتی مونیخ است که در ماه فوریه برگزار شد.

در سند پایانی اجلاس به طور تلویحی به پشتازی چین و آمریکا در عرصه فناوری‌های فضای مجازی و نیاز مبرم اروپا به جبران فاصله با این دو کشور اشاره شده است.

تحولات سال‌ها وماه های گذشته نیز شاهد ایجاد این فاصله است به طوری که در سند پایانی ماکرون رئیس جمهور فرانسه گفت فناوری هم اکنون با حاکمیت دولت‌ها مرتبط است به طوری که اگر نتوانیم مدل خودمان را در زمینه‌های دیجیتال و هوش مصنوعی ایجاد کنیم انتخاب‌های ما توسط دیگران دیکته می‌شود.

بیشتر بخوانید:

در کنفرانس امنیتی مونیخ مطرح شد

پیام امنیتی ظریف به کشورهای منطقه/ انتقام ایران به پایان نرسیده است/ ایران حاضر به مذاکره دوباره بر سر برجام نیست

در این سند با تاکید شده اروپا با داشتن پایگاه صنعتی قدرتمند موقعیت اقتصادی خود را توسط دیگر قدرت‌ها چالش آمیز می بیند.

در این گزارش ذکر شده است که آمریکا موقعیت خویش را به عنوان قدرت پیشرو حفظ کرده وچین در حال پیشرفت است این پیشرفت مشهود در افزایش غول‌های فناوری مانند هوآوی، علی بابا، بایدو شیائومی ظهور یافته و این کشور هزینه تحقیق و توسعه را به سه برابر رسانده است.

چالش اصلی اروپا عدم مزیت ساختاری در برابر چین و آمریکا مانند بازارهای پراکنده، مدل‌های خاص حکمرانی و مسائل مالیاتی است بنابراین اروپا نیاز به رهیافت نوآوری خاص خود مانند دیجیتال گالیله است این یک سیستم ماهواره‌ای ناوبری جهانی اتحادیه اروپا است که از حاکمیت و استقلال اروپا در این حوزه دفاع می‌کند.

مواضع فعالانه آمریکا و چین و منفعلانه اروپا باعث شده دامنه رقابت این دو کشور به صحنه اروپا سرایت کند به عنوان مثال «ویلیام بار» دادستان کل آمریکا پیشنهاد کرده است که آمریکا سهام کنترل کننده‌ای را در اریکسون و نوکیا برای کنترل شرکت‌های چینی خریداری کند تا یک رقیب بین المللی برای این شرکت‌ها ایجاد کند.

زیرا تسلط چین بر نسل پنجم تلفن همراه علاوه بر مزیت اقتصادی باعث افزایش قدرت کنترل و مانیتورینگ این کشور می‌شود زیرا این دو غول فناوری ۴۰% بازار زیر ساخت نسل پنجم ارتباطات را در اختیار دارند و این فناوری پشتیبان فعالیت‌های سلامت و حمل و نقل در دنیا است.

از طرف دیگر چین اعلام کرده است که اگر کشوری قطعات ساخته شده توسط شرکت‌های چینی را تحریم کند این کشور نیز اقدامات آن را تلافی می‌کند بنابر این ماه گذشته انگلستان علی رغم فشارهای آمریکا اجازه داد تا شرکت‌های چینی روی سیستم بی سیم نسل پنجم این کشور پروژه بگیرند.

دولت ترامپ یک کمپین گسترده برای مسدود کردن فروش تراشه‌های ساخته شده به چین آغاز کرده است. وزیر خارجه آمریکا پمپئو شخصاً لابی گسترده‌ای را در این خصوص آغاز کرده اند و مقامات کاخ سفید با نخست وزیر هلند در این خصوص مشورت و فشار وارد می‌کنند به طوری که در نوامبر ۲۰۱۹ فروش تراشه‌های شرکت ای اس ام ال و ای یو وی به تأخیر افتاد ولی مقامات چین در تلاش هستند که این تراشه‌ها در داخل تولید شوند.

ترامپ تمام تلاش خودش را علیه این هو آو وی به راه انداخته است اعلام جرم کیفری، تحریم تجاری، فشار به دوستان آمریکا از آن جمله است.

ترامپ همچنین با تصویب دستور اجرایی مسدود کردن استفاده شرکت‌های آمریکایی از تجهیزات و خدمات ساخته شده توسط کمپانی‌هایی که دشمنان این کشور کنترل می‌کند هو آوی و ۶۸ شرکت وابسته به آن را در لیست شرکت‌هایی قرار داد که بدون تصویب دولت امکان فروش به آنان نیست.

گزارش اجلاس ۲۰۲۰ کنفرانس امنیتی مونیخ و تحولات اخیر در رقابت قدرت‌های جهانی حاکی از پیشتازی چین و آمریکا در عرصه فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی است به گونه‌ای که صحنه اروپا نیز به محل رقابت این دو قدرت مؤثر جهانی در این حوزه تبدیل شده است به گونه‌ای که اتحادیه اروپا بیشتر از افزایش قدرت برای بدست آوردن سهم بیشتر در عرصه‌های اقتصادی و امنیتی فضای مجازی در سطح جهانی به دنبال حفظ حاکمیت خویش در این عرصه است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس