کد خبر 1050503
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۴
برنی سندرز نمایه

نامزد یهودی انتخابات ریاست جمهوری و سناتور نام آشنای آمریکایی با انتقاد شدید از مواضع واشنگتن در قبال فلسطینیان، یک بار دیگر به نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تاخته است.

به گزارش مشرق، «برنی سندرز» سناتور یهودی و نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در آستانه انتخابات مقدماتی امروز سه شنبه در ۶ ایالت، بار دیگر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را «نژادپرست» خواند و از لزوم بررسی توقف کمک مالی واشنگتن به تل‌آویو سخن گفت.

برنی سندرز در تجمع انتخاباتی شهر «دیربُرن» در ایالت میشیگان که در انتخابات امروز بیشترین آرای موکلان انتخاباتی را دارد، شرکت کرد و در این نشست با سوالی درباره منازعه فلسطین و رژیم صهیونیستی مواجه شد.

 قرار است امروز سه شنبه در ۶ ایالت آیداهو، میشیگان، می‌سی‌سی‌پی، میزوری، داکوتای شمالی و واشنگتن انتخابات درون حزبی برگزار شود.

بیشتر بخوانید:

واهمه اصلی دموکرات‌ها از پیروزی سندرز

یک شرکت‌کننده در تجمع شهر دیربُرن به نام «شریف» از سندرز این سوال را پرسید: «من به عنوان یک آمریکایی‌ فلسطینی‌تبار و بسیاری از افراد شبیه به من، دوست داریم بدانیم که طرح شما برای حل منصفانه منازعه فلسطینی- اسرائیلی چیست؟»

نماینده ایالت ورمونت در ایالت سنای آمریکا در جواب به این سوال، ضمن انتقاد از مواضع یکجانبه واشنگتن در قبال رژیم صهیونیستی موضع قبلی خود درباره «نژادپرست» بودن بنیامین نتانیاهو را تکرار کرد.

سندرز گفت: «شریف خوب می‌دانی که این درگیری برای دهه‌های بسیار وجود داشته و مساله بوده است اما من موضع خودم را درباره آن می‌گویم، به عنوان یک آمریکایی یهودی و کسی که در بچگی در کیبوتص* در اسرائیل اقامت داشت».

*کیبوتص نوعی «دهکده اشتراکی» است که ریشه در صهیونیسم و سوسیالیسم دارد و تعدادی از این دهکده‌ها در رژیم صهیونیستی همچنان وجود دارد*

سناتور یهودی و نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا که پیش از این هم بارها از حمایت‌های یکجانبه این کشور از رژیم صهیونیستی و بی‌توجهی به وضعیت فلسطینیان انتقاد کرده است، در تجمع ایالت میشیگان یک بار دیگر در این باره صحبت کرد.

سندرز گفت: «ایالات متحده نمی‌تواند به حفظ سیاست یک طرفه خود در قبال خاورمیانه ادامه دهد. قطعا حق اسرائیل برای زندگی در صلح و امنیت اسرائیل باید تضمین شود و هیچ تردید و سوالی در این باره وجود ندارد و من از این حق دفاع خواهم کرد اما مردم فلسطینی هم باید این را متوجه شوند که ایالات متحده به حق فلسطینیان برای یک زندگی همراه با شان و عدالت باور دارد».

وی ادامه داد: «چیزی که من بسیار درباره آن نگرانی دارم این است که طی سالیان بسیار به ویژه تحت (رهبری و نخست‌وزیری) نتانیاهو ما شاهد یک چرخش به سمت افراطی گری دست راستی در اسرائیل هستیم. من نتانیاهو را نژادپرست خوانده‌ام و به باور من او اینطور (نژادپرست) است».

سناتور ایالت ورمونت افزود: «از سوی دیگر، وقتی شما به وضعیت غزه نگاه می‌کنید، در واقع شاهد یک وضعیت وحشتناک وحشتناک هستید که در آن نرخ بیکاری جوانان حول و حوش ۶۰ یا ۷۰ درصد است، مردم قادر به زندگی کردن نیستند و وضعیت بهداشتی بسیار بغرنج است و این وضع قابل ادامه دادن نیست».

به گفته سندرز، «ایالات متحده آمریکا باید این کار را انجام دهد البته این را به شما بگویم که کار راحتی نیست. (آمریکا) باید با هر دو طرف با احترام رفتار کند. ما داریم پول زیادی به اسرائیل می‌دهیم و باید به آنها بگوییم که "می‌دانید موضوع چیست شما دیگر نمی‌توانید فقط این پول‌ها را به تسلیحات اختصاص دهید و ما از شما می‌خواهیم با فلسطینیان سر میز بنشینید و بیایید برای یک راهکار دو دولتی (ایجاد دو دولت فلسطین و اسرائیلی) کار کنید"».

وی افزود: «البته من می‌دانم که این کار سختی است. بیایید به شهرک سازی و تجاوز به سرزمین‌های فلسطینی پایان دهید و باید دید که ما چه کاری درباره این موضوع می‌توانیم بکنیم اما کاری که نمی‌توانیم انجام دهیم این است که دیگر نمی‌توانیم به داشتن فقط سیاست حمایتی از اسرائیل ادامه دهیم».

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا پیش از این هم ایده توقف کمک مالی واشنگتن به تل‌آویو را مطرح کرده بود.

سندرز در واکنش به اقدام بی‌سابقه رژیم صهیونیستی در ممانعت از ورود «ایلهان عمر» و «رشیده طلیب» دو عضو مسلمان کنگره به اراضی فلسطینی گفته بود: «اگر اسرائیل نمی‌خواهد اعضای کنگره از آنجا بازدید کنند، شاید آن‌ها بتوانند با احترام میلیاردها دلاری را هم که ما به اسرائیل می‌دهیم، رد کنند».

آمریکا از سال ۱۹۸۵ به صورت متوسط سالانه بیش از سه میلیارد دلار به رژیم صهیونیستی کمک اعطا کرده است. در چهار دهه گذشته، این رژیم بزرگترین دریافت‌کننده کمک مالی از آمریکا بوده است

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ایران IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
    0 0
    سندرز یهودی و صهیونیست افراطی مخفی ریاکار و خطرناکتر از نتانیاهو مانند جرمی کوربین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس