ویژه های مشرق 19 اسفند

مجلس یازدهم در ماههای آینده فعالیت خود را آغاز می کند،اما اصلاح طلبان بجای پیشنهاد طرح و برنامه به نمایندگان،روی اختلافات احتمالی در داخل مجلس و همچنین اختلافات میان دولت و مجلس،حساب ویژه باز کرده اند

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

**«تقسیمِ کارِ کرونایی» بی بی سی و عباس عبدی

این روزها رسانه های معاند از جمله بی بی سی فارسی و صدای آمریکا در قالب «تروریسم رسانه ای» مسئله کرونا در ایران را موضوعی بحرانی و غیرقابل کنترل جا زده و با سانسور اقدامات مثبت نهادهای حاکمیتی و نهادهای مردمی، امید مردم را نشانه گرفته و به یاس آفرینی و بحران نمایی مشغولند.

متاسفانه برخی رسانه ها و فعالین اصلاح طلب نیز همصدا با رسانه های دشمن، اقدامات مثبت را سانسور کرده و مشغول ناامید کردن مردم هستند.

در همین رابطه «عباس عبدی» در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت:«کرونا بحرانی است فراگیر. همه نهادهای جامعه و کشور را درگیر خود کرده، از خانواده گرفته تا نهادهای آموزش، دین، اقتصاد، دولت و رسانه، همه به نوعی درگیر آن هستند. همه افراد جامعه ایران، بدون استثنا درگیر آن هستند یا به زودی درگیر خواهند شد. کلیه زیرمجموعه‌های حکومت با آن درگیر هستند. کافی است که یک لحظه فکر کنیم در این وانفسا پرداخت‌های حقوق و دستمزد، وام، بدهی‌ها و رسیدگی‌های قضایی و... عقب بیفتد و در حوزه اقتصادی گردشگری به یک باره سقوط کند. نهاد بهداشت و درمان با بزرگ‌ترین فشار مواجه شده و معلوم نیست که تا کی می‌تواند مقاومت کند و کمر راست دارد؟ سیاست خارجی کشور نیز از این وضعیت در امان نخواهد بود».

عبدی در ادامه نوشت: «تا اینجای کار می‌توان گفت به موفقیت نرسیده‌ایم. در تشخیص دیرهنگام، در انجام اقدامات فوری برای جلوگیری از شیوع، در تامین و تهیه امکانات لازم برای بیمارستان‌ها و پزشکان و پرستاران و سایر کادرهای درمان و مردم و در اطلاع‌رسانی و جلب اعتماد مردم، این عدم موفقیت مشهود است».

فصل مشترک اخبار کرونایی رسانه های معاند و برخی رسانه های اصلاح طلب این است که اولا حاکمیت را ناتوان جلوه داده و ثانیا وانمود کنند که شکاف عمیقی میان مردم و حاکمیت وجود دارد.

این رویکرد غیراخلاقی و غیرانسانی در حالی است که «ریچارد برنان» یکی از نمایندگان هیئت اعزامی ‌سازمان جهانی بهداشت به ایران در نشست خبری این هیئت در تهران گفت:«درس‌های زیادی از کادر پزشکی ایران آموختیم، همچنین از سختکوشی ایران برای شکست ویروس نیز شگفت‌زده شدیم

مجاهدت شبانه روزی جامعه پزشکی و پرستاری و کارکنان خدوم مراکز درمانی، اقدامات قابل توجه و اطلاع رسانی های دقیق و به موقع وزارت بهداشت، اقدامات سپاه برای کمک به کسب و کارهای آسیب دیده، اقدام قاطع قوه قضاییه در برخورد با محتکران کالاهای بهداشتی، کارگاه جهادی ارتش برای تولید ماسک، ضدعفونی کردن محلات و خیابان های شهر و توزیع اقلام بهداشتی به خانواده های کم بضاعت توسط بسیج و دانشجویان، راه اندازی بیمارستان های صحرایی و بیمارستان های سیار در نقاط مختلف کشور توسط سپاه، آمار تحسین برانگیز و امیدوارکننده بهبودیافتگان، ضدعفونی کردن معابر شهری، واگن ها و ایستگاه های مترو و اتوبوس ها توسط شهرداری، تولید ماسک در پایگاه های مقاومت بسیج، اقدامات تحسین برانگیز ارتش در مقابله با کرونا و...همگی اخبار خوبی است که در کنار اخبار تلخ جان باختن برخی هموطنانمان بر اثر ویروس کرونا، موجب دلگرمی مردم و امیدآفرینی در جامعه می شود.  

** ما در برجام،امتیاز دادیم و برنده شدیم

«مهدی ذاکریان» فعال سیاسی اصلاح طلب در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:«دولت ایران(در برجام) امتیازاتی به طرف مقابل داد و این روند دیپلماسی و ارتباط با کشورهای جهان است و کاملا طبیعی است. اگر پول بر سر میز معامله قرار نگیرد کالایی به شما عرضه نمی‌شود».

ذاکریان در ادامه گفت:«بسیاری از چهره‌های سیاسی در آمریکا برجام را باخت آمریکا و پیروزی ایران قلمداد کردند. من نیز معتقد هستم ادعای ترامپ و همراهانش مبنی بر پیروزی ایران در برجام کاملا صحیح است و امتیازات بزرگی را به واسطه برجام به دست آورد».

این فعال اصلاح طلب در پاسخ به این سوال «به چه علت اثرات برجام در اقتصاد کشور مقطعی و یا کمرنگ بود؟» گفت:«کارشکنی‌های برخی افراد بزرگترین علت آن بود و عملا یک نزاع سیاسی و رسانه‌ای علیه برجام در کشور رخ داد که مانع فعالیت گسترده دولت پیرامون آن شد. حتی پس از آن در راه سرمایه‌گذاری‌هایی که قرار بود در ایران انجام شود نیز موانع زیادی ایجاد شد. متاسفانه بعد از امضای برجام انسجام ملی را حفظ نکردیم».

دولتمردان و فعالین اصلاح طلب تاکنون بارها اعلام کرده اند که «برجام،پیروزی اخلاقی ایران را رقم زد»! این در حالی است که دولت ایران به واسطه برجام در قلب راکتور اراک بتن ریخت و غنی سازی 20 درصد- با کاربردهای متعدد از جمله تهیه داروی بیماران خاص- را متوقف کرد و بخش عمده ای از سانتریفیوژها را از کار انداخت و ذخایر اورانیوم غنی شده را از کشور خارج کرد.

تمامی این اقدامات انجام شد و دولتمردان تاکید کردند که به واسطه این اقدامات، تمامی تحریم های ضدایرانی از جمله تحریم های بانکی، مالی و نفتی یکباره لغو خواهد شد و نه تعلیق. دولتمردان تاکید کردند که به واسطه برجام تمامی پولهای بلوکه شده ایران به کشور بازمی گردد و مشکل رکود، بیکاری، گرانی رفع شده و فتح الفتوحی عظیم در حوزه اقتصادی رخ خواهد داد.

فتح الفتوحی که به واسطه آن چنان رونقی ایجاد می شود که مردم دیگر هیچ نیازی به یارانه نقدی نداشته و هم چرخ کارخانه ها می چرخد و هم چرخ سانتریفیوژها و سرمایه خارجی به کشور سرازیر شده و...

اما متاسفانه به دلیل عدم همزمانی اجرای تعهدات برجام و عدم توازن تعهدات و نگرفتن تضمین قوی و محکم از طرف مقابل و پیش بینی نکردن عهدشکنی طرف مقابل در متن برجام و قصور و تقصیرهای دولت در اجرای 28 شرط ابلاغی- از سوی رهبر انقلاب و شورای عالی امنیت ملی و مجلس- نهایتا نه تنها هیچ دستاوردی از برجام عاید کشور نشد، بلکه خسارت های متعدد این توافق، ارزش پول ملی را کاهس داده و سفره مردم را کوچک کرد.

با اینحال، اصلاح طلبان و برخی دولتمردان با انکار اشتباهات خود و بی تقصیرجلوه دادن دولت آمریکا و اعضای اروپایی برجام، بی دستاوردی این توافق را به گردن منتقدان دولت می اندازند!

** تقلای اصلاح طلبان برای ناامیدکردن مردم از مجلس یازدهم

روزنامه ابتکار- به مدیرمسئولی «محمد علی وکیلی» کاندیدای شکست خورده انتخابات مجلس- در گزارشی با عنوان «چالش روحانی با یازدهمی ها» نوشت:«منتخبان مجلس یازدهم خرداد به صورت رسمی وارد بهارستان می‌شوند و سکان قوه مقننه را به دست خواهند گرفت. مجلسی که اکثریت نمایندگان آن از جریان اصولگرایی هستند و به صورت کامل در اختیار این جریان قرار دارد. یعنی ما باید از این به بعد شاهد جدال بین طیف‌های اصولگرایان در مجلس باشیم و این جدال از ریاست بر صندلی بهارستان شروع می‌شود. جایی که محمدباقر قالیباف از مدت‌ها قبل و بعد از ناکامی در انتخابات ریاست‌جمهوری برای آن خیز برداشته».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«اما ماجرا فقط به اینجا ختم نمی‌شود. تقابل بین مجلس آینده و دولت یکی دیگر از مسائلی است که مورد توجه قرار گرفته...دولت روحانی باید خودش برای روزهای سخت پیش‌ رو آماده کند و قطعا تندروهای این جریان...چالش‌های جدی برای دولت تدبیر و امید ایجاد خواهند کرد. هرچند پیش از این در بهمن‌ماه امسال قبل از نشست خبری رئیس‌جمهوری با رسانه‌ها شایعه استعفای حسن روحانی مطرح شد و احتمال درگیری بین مجلس دوازدهم و دولت قوت بیشتری گرفت و البته دولتی‌ها همان زمان به سرعت شایعه استعفای حسن ورحانی را تکذیب کردند. اما این تمام ماجرا نیست و نمی‌شود چشم بر تقابل بین دولت و مجلس تمام اصوالگرای یازدهم بست».

در سالهای اخیر، هرگاه روحانی به مطالبات و مشکلات اصلی مردم اشاره می کرد، با بی اعتنایی رسانه های اصلاح طلب مواجه می شد. رسانه های جریان اصلاح طلب بارها صراحتا اعلام کرده اند که «روحانیِ دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری» را می خواهند. اینکه رئیس جمهور، با اظهارات تند، برخی نهادهای حاکمیتی را مورد حمله قرار داده و اظهارات جنجالی بیان شود.

واقعیت این است که مطالبات و مشکلات مردم، برای اصلاح طلبان از کوچکترین درجه اهمیت نیز برخوردار نیست. برای همین بود که «محمود صادقی» نماینده اصلاح طلب مجلس چندی پیش گفته بود:«در اهواز، زاهدان، کرمانشاه، ملایر، همدان، اصفهان و...منتظر بودم مردم از ریزگردها، فقر، بیکاری و...شِکوه کنند اما رفع حصر خواسته اصلی بود»!

حالا و در شرایطی که مجلس یازدهم در ماههای آینده فعالیت خود را آغاز می کند، اصلاح طلبان بجای پیشنهاد طرح و برنامه به نمایندگان و  اولویت بندی مطالبات اصلی مردم، روی اختلافات احتمالی در داخل مجلس و همچنین اختلاف میان مجلس آینده و دولت حساب ویژه باز کرده و برای آن لحظه شماری می کنند!

گویا اصلاح طلبان از اینکه علیرغم ترافیک کاندیدا، از طرف مردم رد شدند، درس نگرفته اند. طیف اصلاح طلب در انتخابات مجلس یازدهم به کارنامه خود باخت. متاسفانه این طیف همچنان دنبال اهداف قبیله ای و حزبی و شخصی خود است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    25 17
    اقای عبدی. چیزی که برنده شدید رو کنید ببینیم
  • SE ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    26 19
    آقای مهدی ذاکریان اصحالات خواب مذاکره را به گور میبرد
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    28 17
    بی بی سی ،صدای آمریکا، شبکه سعودی و امثال آن صدای ابلیس هستند در زمان ما و آنها شیاطین انس، دشمنان انسانیت ، مزدوران وبندگان دجال و ابلیس لعین هستند. آمریکا دروغگو ترین حکومت تاریخ بشریت در تمام جنگهای سراسر دنیا دخالت دارد همان دجال موعود است و خداوند این چنین جریان و تبلیغات فریبنده و رسانه ها و مزدورانشان را برای فتنه و آزمایش آفریده تا انسانهای مریض را به خودشان جذب کنند تا آنانکه کوچکترین ناخالصی در وجودشان هست را به خودشان جذب کنند و با خودشان به قعر دوزخ برسانند. بدانید که ابتلائات وبلایای سخت تر در راه است برای جدا سازی وخلوص پاکان اندک آخرالزمان از خیل عظیم بندگان هوا و هوس و شیطان. پس به خدا پناه ببریم و از خدا بخواهیم ما را نگه دارد تا مبادا روزی در صف دشمنان خدا مقابل دوستان و بندگان خدا نباشیم.و بدانیم اگر کوچکترین مرض نفسانی داشته باشیم جذب آنها می شویم پس به اصلاح نفس خود بکوشیم . ذره ذره کاندر این ارض و سماست جنس خود را همچو کاه و کهرباست ناریان مر ناریان را طتلبند نوریان مر نوریان را جاذبند کافران چون جنس سجین آمدند سجن دنیا را خوش آیین آمدند انبیاء چون جنس علیین بدند سوی علیین زجان و دل شدند... ربنا افرغ علینا صبرا و ثبت اقدامنا و انصرنا علی القوم الکافرین خدایا به تو پناه می بریم قلبهای ما را محکم کن تا به زودی در صف لشکر امام زمان عج به جنگ سفیانی و دجال برویم .و اگر هم توفیق درک آن زمان نصیبمان نشد خدایا حتی اگر هزار سال عمر کردیم ما را در راه درست استوار و محکم بدار منتظران
  • مسعود IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    23 19
    کرونای بنفش مردم ایران را گرفتار کرده است.
  • خسارت محض IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    16 17
    صنعت 30 میلیارد دلاری هسته ای ایران را تخریب و بتن ریزی کردند و تحریم های دوبله و سوبله آیسا و کاتسا را تحویل گرفتن و افتخار هم می کنند !
  • IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    12 1
    همین آقای عبدی چند روز پیش افاضه فرمود چرا مسئولین وزارت بهداشت جلسه مشترک با حضور مدعیان طب اسلامی برگزار کردند و اصلا چرا آنها را در دایره آدمیزاد به حساب آورند درحالی که باید اینها را گرفت و محاکمه کرد!!! معلوم نیست این افراد چه کینه ای از اسلام و دیانت دارند که با طب اسلامی فقط و فقط به دلیل اینکه پسوند اسلامی روی آن است اینقدر متعصابه و با تنفر برخورد می کنند؟! آیا کور هستید و نمی بینند طب نوین و پزشکی شما با این همه ادعا در مقابل این بیماری عاجر و ناتوان شده؟ باز هم زبان به مزخرف گویی باز می کنید؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس