کد خبر 1049964
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۴
رژیم اسرائیل|دیدار سرنوشت‌ساز گانتس و لیبرمن؛ آیا نتانیاهو از صحنه قدرت حذف می‌شود؟

امروز دوشنبه دیدار رئیس اسبق ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی و وزیر جنگ اسبق این رژیم دورنمای تشکیل دولت آتی را مشخص می‌کند.

به گزارش مشرق، به نقل از رسانه‌های رژیم صهیونیستی،بنی گانتس رئیس حزب موسوم به کاحول-لاوان(آبی-سفید) و آویگدور لیبرمن وزیر جنگ اسبق و رئیس حزب یسرائیل بیتینو امروز دوشنبه نهم مارس با یکدیگر دیدار می‌کنند، این نشست پس از موافقت گانتس با شروط تعیین شده از سوی لیبرمن برای پیوستن به دولت آتی رژیم صهیونیستی برگزار می‌شود. هر یک از دو اردوگاه مهم صحنه سیاسی رژیم صهیونیستی چه  اردوگاه نتانیاهو و شرکا و چه اردوگاه گانتس و متحدانش برای تشکیل دولت جدید به کرسی‌های لیبرمن نیاز دارند و پیوستن لیبرمن به هر یک از این اردوگاه به معنای توانایی آنها برای تشکیل دولت خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

رژیم صهیونیستی بیش از یک سال و نیم است که با بحران بزرگی در تشکیل دولت جدید و باثبات روبرو است که دلیل آن، اختلافات شدید میان اردوگاه راستگرایان و اردوگاه میانه و چپ این رژیم است.

شروط لیبرمن بر مسائل مربوط به اقتصاد و وضعیت جامعه صهیونیستی متمرکز است بدون  اینکه به شروط سیاسی یا امنیتی بپردازد که در گذشته به آن اشاره می‌کرد.

لیبرمن در صفحه شخصی خود به شروطش برای پیوستن به هر دولتی در رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت از جمله این شروط، اصلاح قانون سربازگیری در متن اصلی آن است که ارتش اسرائیل ارائه کرده و جوانان حریدی را ملزم به سربازی کرده است.وی افزود قانون بسته شدن اماکن تجاری و تردد عمومی در روزهای شنبه به موجب تصمیم حکومت محلی باید لغو شود.

وزیر جنگ اسبق رژیم صهیونیستی همچنین خواستار تصویب طرح دیوار براق و اجازه دادن به یهودیان از طیف‌های غیر ارتدوکسی برای انجام آیین خود در دیوار براق و اختصاص فضایی به آنها و نیز افزایش حداقل دستمزد برای تمام بازنشستگان رژیم صهیونیستی شده است.

لیبرمن از چند روز پیش تاکید کرده بود که به هیچ  ائتلاف دولتی به ریاست بنیامین نتانیاهو رئیس حزب لیکود به ویژه با توجه به اینکه وی با پرونده‌های فساد روبرو است و در صورتی که احزاب حریدیم هم در دولت وجود داشته باشند،‌نخواهد پیوست.

وزیر جنگ اسبق رژیم صهیونیستی همچنین گفته است از هر قانونی که بر اساس آن مانع تشکیل دولت توسط هر عضو کنست متهم به فساد شود، حمایت خواهد کرد، لیبرمن  همچنین بر حمایت خود از تصویب قانونی که مدت نخست وزیری را به دو دوره محدود کند، تاکید کرده است.

این در حالی است که فهرست مشترک عربی شامگاه یکشنبه موافقت خود را با پیش نویس قانونی که مانع تشکیل دولت توسط نتانیاهو شود، اعلام کرده است.

فهرست مشترک  عربی همچنین اعلام کرد در نشست خود پیش شرط‌ها برای هرگونه گفت‌گو با بنی گانتس رئیس حزب کاحول- لاوان(آبی سفید) را بررسی کرده است.

این فهرست در نشست خود تاکید کرد در حال حاضر هیچ تصمیمی برای اینکه توصیه به معرفی گانتس( برای تشکیل دولت کند)، اتخاذ نکرده، ولی در صورتی که گانتس به شکل  علنی و شفاف در این راستا حرکت کند، در آن صورت امکان گفت‌وگو درباره شروط فهرست مشترک برای معرفی گانتس وجود دارد.

فهرست مشترک  عربی در مناطق اشغالی 1948 در نشست خود همچنین آخرین تحولات در صحنه سیاسی رژیم صهیونیستی به ویژه در سایه سخن گفتن از تصویب قانون برای بستن راه به روی بنیامین نتانیاهو و جلوگیری از تشکیل دولت توسط وی و در سایه تصمیم آویگدور لیبرمن برای معرفی گانتس به عنوان نامزد تشکیل دولت جدید رژیم صهیونیستی بررسی کرد.

از آوریل 2019 تا دوم مارس 2020 یعنی در کمتر از یک سال سه انتخابات پیاپی در رژیم صهیونیستی برگزار شده که طی آن هیچ یک از فراکسیون‌های سیاسی رژیم نتوانسته‌اند دولت باثبات تشکیل شوند و همه احزاب در تشکیل ائتلاف قدرتمندی که بتواند دولت را تشکیل دهد، شکست خورده‌اند که سردمداران آنها نتانیاهو و گانتس هستند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس