کد خبر 1049930
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۱
القدس العربی: «کودتا» در عربستان سعودی رخ داده است، ولی توسط بن سلمان

یک روزنامه فرامنطقه‌ای بازداشت شاهزادگان سعودی توسط ولی‌عهد این کشور را کودتا علیه خاندان پادشاهی عربستان دانست و تأکید کرد که ولی‌عهد، با این اقدامات، درپی تسجیل پادشاهی خود است و اتهامات مربوط به کودتا نیز ادعایی بیش نیست.

به گزارش مشرق، منابع نزدیک به کاخ پادشاهی سعودی اخیرا ادعا کردند که در ریاض «توطئه‌ای» در حال رقم خوردن بوده است تا «محمد بن سلمان» ولی‌عهد این کشور را به زیر بکشند.

روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی به نقل از این منابع گزارش داد، افراد بلندپایه خاندان پادشاهی ادله‌ای به دست آوردند که از تلاش برای «کودتا» علیه بن سلمان حکایت داشته است.

منابع مذکور در ادامه، فرضیه ادعایی خود درباره کودتا علیه بن سلمان را با بازداشتهایی که اخیرا در خاندان پادشاهی این کشور صورت گرفته، تقویت کردند.

بیشتر بخوانید:

در جریان این رخدادا، «احمد بن عبدالعزیر» برادر پادشاه عربستان، «محمد بن نایف» ولی‌عهد سابق و «نواف بن نائف» برادر وی، از جمله برجسته‌ترین شخصیت‌های هستند که بازداشت شدند.

«عبد العزیز بن سعود بن نایف» وزیر کشور سعودی و پدرش «سعود بن نایف» امیر منطقه شرق عربستان و فرزند بزرگ شاهزاده «نایف بن عبدالعزیز» ولی‌عهد اسبق سعودی، احضار شدند تا کاخ پادشاهی درباره عملیات ادعایی کودتا، آنان را بازخواست کند.

بن سلمان مدعی است که شاهزادگانی که در این عملیات کودتا دست داشتند، «تماسهایی با طرفهای خارجی از جمله آمریکایی‌ها داشته‌اند».

القدس العربی در این باره گزارش داد: «این یک اتهام، مضحک است؛ زیرا احمد بن عبدالعزیز به خاطر تماس گروههای خارجی به عربستان سعودی بازگشته است و آمریکاییها نیز به وی وعده داده‌اند که اگر به ریاض بازگردد، در امنیت خواهد بود. به همین دلیل بازگشت وی، بیعتی از سوی او با سلمان و ولی‌عهد او به شمار می‌رود».

به گزارش این روزنامه، تفسیر واقعی «رخدادهای کنونی این است که کودتا واقعا رخ داده است ولی توسط بن سلمان علیه ضمانتهای آمریکا و سرمایه سیاسی خاندان پادشاهی و نه فقط علیه رقبای احتمالی؛ زیرا ولی‌عهد سعودی بیوگرافی–که مملوء از اشتباهات فاجعه‌بار سیاسی داخلی، منطقه‌ای و جهانی است- به صورت غیر مستقیم، وزن بیشتری به سایر شاهزادگان می‌دهد».

بنا بر این گزارش، قرعه به نام احمد بن عبدالعزیز افتاد؛ زیرا بر اساس روال عادی موجود در خاندان پادشاهی سعودی پس از وفات عبدالعزیز بن سعود، مؤسس این پادشاهی، احمد و همچنین محمد بن نایف ولی‌عهد پیشین و برادرش نواف، باید جانشین پادشاه می‌شدند، نه بن سلمان.

القدس العربی خاطر نشان کرد، اطلاعات درز کرده نشان می‌دهد که احتمالا بن سلمان به شاهزادگان بازداشت شده، اتهام خیانت بزند، و اگر این مسئله به صورت علنی رخ دهد، بدین معنا خواهد بود که عربستان وارد برهه جدیدی شده که در آن، بن سلمان، بالهای قدرتمند را در داخل کاخ پادشاهی قطع کرده تا نظام جدیدی را تشکیل دهد که پادشاهی را برای خود، مسجل کند. لذا، کودتا عملا رخ داده، ولی علیه خاندان پادشاهی سعودی و به سود بن سلمان.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 1
  • احمد IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    38 3
    لعن خدا بر آل سعود کثیف

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس