کد خبر 1049554
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۶
جزئیات جدید از بازداشت‌ها در عربستان؛ کوشنر و پامپئو احتمالا شاهزاده ها را لو داده‌اند

منابع خبری غربی و سعودی می‌گویند پادشاه سعودی زنده است و بازداشت‌های اخیر در عربستان شامل نیروهای وزارت کشور و وزارت دفاع نیز می‌شود.

به گزارش مشرق، منابع خبری داخلی و خارجی سعودی همچنان به انتشار جزئیات تحولات یکی دو روز اخیر در این کشور که گفته می‌شود شماری از شاهزاده‌های سعودی بازداشت شده‌اند، می‌پردازند.

بیشتر بخوانید

در عربستان چه می‌گذرد؟

نشریه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» که بعد از منابع سعودی، اولین رسانه‌ غربی بود که بازداشت‌ها در عربستان را تأیید کرد، در مطلبی نوشت: «در بین بازداشتی‌ها [علاوه بر شاهزاده‌ها]، افسرانی از وزارت کشور و وزارت دفاع سعودی نیز وجود دارند».

این نشریه مدعی شد این افراد به اتهام تلاش برای کودتا در داخل عربستان سعودی بازداشت شده‌اند. بر اساس این گزارش، شخص «سعود بن‌نایف»، برادر وزیر کشور سعودی که خود نیز جزو بازداشتی‌هاست، برای انجام تحقیق احضار شده است.

وال‌استریت ژورنال در مورد سرنوشت سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه سعودی که برخی مدعی مرگ او یا حالت احتضار وی هستند، نوشت که او زنده است اما در مورد اینکه شاه سعودی به نفع پسرش محمد بن سلمان، ولی‌عهد کنار بکشد یا نه هیچ اطلاعاتی ندارد ولی آنچه مسلم است، این است که ملک سلمان یک روز پیش در حالی که از مقامات انگلیس در ریاض استقبال می کرد، وضعیت جسمانی خوبی داشت.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، مهمترین اشخاصی که بازداشت شده‌اند، «احمد بن عبدالعزیز» عموی ولی‌عهد (برادر سلمان) و «عبدالعزیز بن سعود بن‌نایف» وزیر کشور کنونی هستند. برخی منابع از «محمد بن نایف»‌ ولی‌عهد پیشین هم نام برده‌اند. شمار دیگری از شاهزادگان هم هستند که هنوز نام آنان منتشر نشده است. 

منابع سعودی و غربی گفته‌اند که نیروهای وفادار بن سلمان، این شاهزاده‌ها را در خانه‌هایشان بازداشت کرده‌اند. با این حال روزنامه واشنگتن پست نوشت که محمد بن نایف و برادرش نواف بن نایف روز پنجشنبه به هنگام بازگشت از شکار تماسی دریافت کرده‌اند و به آن‌ها گفته شده است که بن سلمان می‌خواهد صبح جمعه با آن‌ها در کاخ دیدار کند اما به محض رسیدن آن‌ها به کاخ ولی‌عهد، بازداشت می‌شوند.

شاهزاده‌های سعودی متهم هستند که قصد داشتند علیه محمد بن سلمان کودتا کنند. فؤاد ابراهیم، معارض سعودی مقیم لندن و عضو جنبش "خلاص فی الجزیرة العربیه" در این باره نوشت که بازداشت‌های دیشب با بازداشت‌های ۲۰۱۷ هتل ریتز فرق می‌کند. قبلی صبغه مالی و سیاسی -موضعی بود ولی بازداشت‌های شب گذشته به آینده سیاسی بن سلمان مربوط است.

او نوشت به همین دلیل پیش بینی نمی‌شود که شاهزاده‌های بازداشت شده در آینده نزدیک آزاد شوند بلکه سناریوهای احتمالی بسیار بدی در انتظار آن‌هاست. معارض سعودی احتمال داد که حبس ابد یا حذف فیزیکی در انتظار آن ها باشد؛ زیرا زنده نگه‌داشتن آن‌ها «خطرناک» است.

فؤاد ابراهیم احتمال می‌دهد افرادی در دولت آمریکا خبر تماس‌های احمد بن عبدالعزیز و محمد بن نایف  با مقامات آمریکایی را به بن سلمان مخابره کرده‌اند. این افراد بر اساس ادعای این معارض سعودی کسی جز کوشنر، داماد ترامپ و مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیستند.

او احتمال می‌دهد درز تماس‌ها به بیرون و محمد بن سلمان، از طریق سازمان سیا آمریکا صورت گرفته باشد؛ چرا که بن نایف، ولی‌عهد سابق با این سازمان و سرویس‌های امنیتی آمریکا روابط قوی دارد و فرد محبوب آن هاست و از طرفی خود پامپئو، رئیس سابق سیا بوده است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس