پنتسیر

ارتش سوریه به منظور مقابله و رهگیری پهپادهای تهاجمی ارتش ترکیه اقدام به استقرار سامانه‌های پدافندی Pantsir-S1 و Buk-M2 در نزدیکی خطوط درگیری کرد.

سرویس جهان مشرق _ نبرد سنگین ارتش سوریه در برابر ائتلاف تروریست‌ها و ارتش ترکیه، هفته گذشته و با امضای توافق آتش بس در مذاکرات مسکو میان پوتین و اردوغان روسای جمهور روسیه و ترکیه موقتا متوقف شد. اما این عملیات از منظر نظامی حاوی درسهای بزرگ و نکات ارزشمندی بوده است.

نتیجه نهایی عملیات و نقشه میدانی شمال سوریه

عملیات بزرگ ارتش سوریه و محور مقاومت در استان ادلب و غرب حلب حدودا به مدت 100 روز در جریان بود. در پایان این عملیات ارتش موفق به پاکسازی مساحتی حدود 2378 کیلومتر مربع در این منطقه و بازگشایی بزرگراه راهبردی دمشق_حلب و تامین امنیت شهر حلب از جناح شمالی و غربی شدند.

حضور پهپادهای ارتش ترکیه در میدان نبرد

تا پیش از حادثه شب 27 فوریه میلادی و کشته شدن 36 سرباز ارتش ترکیه در حمله هوایی جنگنده‌های روسی، ارتش ترکیه از اقدام مستقیم علیه مواضع ارتش سوریه به جز شلیک توپخانه‌ای و یا تجهیز تروریست‌ها به تسلیحات ضد زره و نفربرهای زرهی پرهیز کرده بودند. اما حادثه فوق موجب شد تا ارتش ترکیه مستقیما با استفاده از پهپادهای شناسایی_تهاجمی این کشور وارد درگیری مستقیم با ارتش سوریه شود. بخش نخست روند حمله پهپادی ارتش ترکیه از طریق پهپاد مسلح Anka-S در منطقه جبل الزاویه انجام شد که این پهپاد توسط یگان پدافندی ارتش سوریه سرنگون شد.

اما در روزهای بعد حجم حملات افزایش شدیدی یافت و خسارات تحمیل شده به قوای زرهی و توپخانه‌ میدانی ارتش سوریه موجب شد تا فرماندهان سوری درخواست ورود سامانه‌های پدافندی به عرصه نبرد را مطرح کنند. با حضور این سامانه‌ها در میدان نبرد تعدادی از پهپادهای مهاجم ارتش ترکیه از کلاس Anka و Bayraktar بر فراز منطقه نبرد سرنگون شدند که حداقل برای 4 مورد مدارک تصویری موجود است. سرنگونی چند فروند از پهپادهای مهاجم ترکیه توسط پدافند سوریه موجب شد تا تمرکز عملیات پهپادی ارتش ترکیه بر جست و جو و انهدام سامانه‌های پدافندی میدانی ارتش سوریه معطوف شود.

انهدام سامانه‌های Pantsir ارتش سوریه؛ شکارچی که شکار شد

ارتش سوریه به منظور مقابله و رهگیری پهپادهای تهاجمی ارتش ترکیه اقدام به استقرار سامانه‌های پدافندی Pantsir-S1 و Buk-M2 در نزدیکی خطوط درگیری کرد. در همان روز نخست عملیات گسترده پهپادی ارتش ترکیه، وزارت دفاع این کشور با صدور بیانیه‌ای مدعی نابودی 1 دستگاه سامانه Pantsir و 1 دستگاه Buk ارتش سوریه شد. نابودی سامانه Buk تایید نشد اما با انتشار فیلمی در رسانه‌های ترکیه مشخص شد 1 فروند سامانه Pantsir ارتش سوریه به شکل عجیبی توسط پهپاد مسلح ترکیه از فاصله نزدیک و در حالی که رادار سامانه در وضعیت فعال بود نابود شده است.


نابودی نخستین سامانه پنتسیر ارتش سوریه


در حالی که بحث و گمانه زنی‌های متعددی در خصوص چگونگی نابودی این سامانه و ناتوانی از شناسایی و رهگیری پهپاد مهاجم در هفته گذشته مطرح شد، در روز 4 مارس ماه جاری میلادی، فیلم انهدام دومین سامانه Pantsir تقریبا به شیوه‌ای مشابه مورد نخست منتشر گردید.


نابودی دومین سامانه پنتسیر ارتش سوریه

به عقیده بسیاری از کارشناسان امر، سامانه Pantsir از بهترین سامانه‌های پدافند هوایی نقطه‌ای و لشکری ارائه شده در جهان است و از منظر قابلیت‌های مختلف در حوزه کشف، ردیابی و مقابله با هدف بنابر اطلاعات منتشر شده از سوی کشور سازنده این سامانه یک نمونه توانمند و به روز محسوب میشود. نظر به اینکه سامانه Pantsir به صورت ویژه به منظور مقابله با اهدافی با سطح مقطع راداری اندک از جمله انواع تسلیحات هدایت پذیر طراحی شده است، مسئله ناتوانی این سامانه در مقابله با پهپادهای ارتش ترکیه که از سرعت محدود و سطح مقطع راداری قابل توجهی برخوردار هستند سوال برانگیز شده است.

بررسی حضور سابقه عملیاتی سامانه Pantsir در جنگ سوریه

برنامه ارتقا و مدرن سازی پدافند هوایی ارتش سوریه در سال 2006 با خرید سامانه‌های Pantsir و Buk از کشور روسیه آغاز شد. سامانه Pantsir  خیلی زود و در سپتامبر 2007 نخستین تجربه عملیاتی خود را تجربه کرد.

سامانه Buk-M2 ارتش سوریه

در حمله نیروی هوایی اسراییل به تاسیسات اتمی سوریه در استان دیرالزور و در حالی که این سامانه در نزدیکی مقر اصلی تاسیسات مستقر شده بود، جنگنده‌های نیروی هوایی اسراییل با حمله این نقطه اقدام به نابودی کامل آن کردند. این حمله در شرایطی صورت گرفت که بر اثر اقدامات جنگ الکترونیک و اخلال شدید نیروی هوایی اسراییل، نه سامانه Pantsir و نه هیچ کدام از سایر اجزای پدافندی سوریه موفق به واکنش نشدند.

در سالهای نخست جنگ داخلی سوریه، نیروی هوایی اسراییل حملات هوایی به تاسیسات نظامی در خاک این کشور را آغاز کرد. در نخستین حمله ثبت شده در سال 2012 جنگنده‌های اسراییلی با شلیک موشک‌های دورایستا از آسمان منطقه جولان اشغالی بخشی از تاسیسات نظامی-تحقیقاتی جمرایا در شمال غرب دمشق را هدف قرار دادند. این حمله در شرایطی صورت گرفت که سامانه‌های Pantsir در نزدیکی این مرکز نظامی مستقر شده بودند. ناتوانی این سامانه در مقابله موثر با حملات بعدی رژیم صهیونیستی موجب اعتراض شدید فرماندهان نیروی هوایی سوریه به مستشاران روس شد. اما مقامات روس معتقد بودند دلیل عملکرد ضعیف این سامانه مهارت پایین خدمه سوری بوده است.


نابودی سامانه پنتسیر ارتش سوریه در یکی از حملات نیروی هوایی رژیم صهیونیستی

در آوریل 2012 میلادی، حدودا یک سال پس از آغاز جنگ داخلی، مرکز تحقیقات نظامی ارتش سوریه(بحوث علمیة) درخواست تست واقعی سامانه های Pantsir ارتش سوریه در شرایط رزمی، تحت کاربری اپراتورهای روس را به مقامات روسیه میدهند.
روسها برای اثبات اینکه ناتوانی این سامانه ها در برابر حملات اسراییل به علت مهارت کم خدمه سوری است، این پیشنهاد را میپذیرند.



تست مربوطه در محل پایگاه هوایی حمیمیم استان لاذقیه(که سه سال و نیم بعد محل استقرار جنگنده های روسی شد) انجام میگیرد.
خدمه روس کاربری سامانه پدافندی Pantsir تست مربوطه در محل پایگاه هوایی حمیمیم استان لاذقیه(که سه سال و نیم بعد محل استقرار جنگنده های روسی شد) انجام شد.

قرار بود که عملکرد این سامانه ها در شرایط اخلال شدید الکترونیک برای شبیه سازی حملات مشابه توسط نیروی هوایی اسراییل ارزیابی شود. لذا واحد تجهیزات الکترونیک از تیپ 59 نیروی هوایی سوریه یک دستگاه اخلالگر الکترونیک TACAN ساخت کره را بر روی بالگرد Mi_17 مستقر کرده و به محدوده عمل پدافند روسی ارسال میکنند.
با شروع به کار سیستم اخلالگر کره ای، خدمه پدافندی روس کار خود را آغاز میکنند اما در میان بهت و تعجب ناظران سامانه های Pantsir و خدمه روس کاملا در برابر شرایط اخلال ناتوان شده و تلاش آنها برای اقدام متقابل بی نتیجه میماند.
مسئولین روس حاضر در منطقه بلافاصله از خدمه بالگرد میل 17 سوری میخواهند که سیستم اخلالگر را از کار بیندازند بدون اینکه در مورد دلیل از کار افتادن سامانه پنتسیر اس 1 که ادعا میشود در شرایط جنگ الکترونیک شدید نیز قادر به عملیات است، توضیحی بدهند.

سامانه Pantsir-S1 ارتش سوریه

نتایج مشاهده شده در این تست باعث اختلاف و مشاجرات شدید مابین مسئولین نیروی هوایی و اطلاعات ارتش سوریه میشود و در پایان به دستور دفتر مرکزی حزب بعث، تصمیم گرفته شد که سامانه های Pantsir خریداری شده تحت همین شرایط مورد قبول واقع شده و در پدافند هوایی ارتش سوریه مورد استفاده قرار گیرند.
در واقع سوری ها چاره دیگری نیز نداشتند زیرا نه متحد دیگری که سامانه توانمندتری در اختیار آنها بگذارد داشتند و نه میتوانستند ضعف این سامانه ها را دلیل بر عدم خرید آنها قرار بدهند، زیرا هر چقدر هم نسخه های صادراتی پنتسیر و بوک روسی در برابر نیروی هوایی اسراییل کم توان باشند، از موجودی قبلی ارتش سوریه و سامانه هایی مشابه SA3 یا SA6 در برابر حملات دشمن مقاوم تر هستند.

پنتسیرهای سوری چگونه توسط پهپادهای ترکیه شکار شدند؟

مسئله ناتوانی سامانه Pantsir در برابر پهپادهای کوچک و کم سرعت در گذشته نه چندان دور در پایگاه هوایی حمیمیم در سال 2018 مشخص شده بود. تروریست‌هایی که در شمال استان حماه و لاذقیه حضور دارند، هر از چند گاهی حملاتی را از طریق پهپادهای دست‌ساز یا راکت‌های گراد به این پایگاه ترتیب میدهند. روسیه از زمان استقرار هواگردهای خود در این پایگاه، سامانه Pantsir را به منظور مقابله با این حملات مستقر کرد. طبق اعلام منابع روس این سامانه در مقابله با راکت‌های توپخانه‌ای شلیک شده توسط تروریست‌ها موفقیت بالایی را به ثبت رسانده است اما برای کشف و نابودی پهپادهای کوچک و کم سرعت شدیدا دچار مشکل میشود که این موضوع در یکی از حملات موجب وارد آمدن خسارت و آسیب به چند هواگرد روسی مستقر در پایگاه هوایی حمیمیم میشود.

پس از این حادثه ارتش روسیه اقدام به ارسال سامانه توانمند Tor-M2 به این پایگاه میکند تا ضعف سامانه Pantsir در برابر حملات پهپادی را پوشش دهد. البته لازم به ذکر است که این ضعف در نمونه به روز شده این سامانه یعنی مدل Pantsir-SM مرتفع شده و تنها در مدل S1 که نسل نخست این سامانه محسوب میشود وجود دارد.

سامانه Tor-M2

در عملیات نابودی 2 سامانه Pantsir ارتش سوریه نیز، پهپادهای ترکیه از ضعف این سامانه در کشف اهداف کم سرعت و سابقه اختلال در عملکردشان با انجام اقدامات جنگ الکترونیک بهره بردند.

طبق اعلام غیر رسمی برخی منابع کشور ترکیه، سامانه‌های اخلال ارتباطی Koral با انجام جنگ الکترونیک بر روی سیستم پدافندی Pantsir ارتش سوریه مانع از عملکرد صحیح رادار کشف هدف این سامانه میشوند که در نهایت عدم کشف صحیح هدف، که نخستین گام مقابله موثر با آن است صورت نمیگیرد.

همزمان با اخلال ایجاد شده توسط سامانه کورال، پهپادهای سری Anka با استفاده از سیستم نظارت و هدفگیری مدل MX15_D ساخت شرکت امریکایی-کانادایی WESCAM با برد بیش از 20 کیلومتر (خارج از برد موشک‌های سامانه Pantsir ) اقدام به نشانه روی با پرتو لیزر بر روی سامانه پنتسیر میکردند. در همین حین پهپادهای Bayraktar با نفوذ در ارتفاع پایین و نزدیک شدن به نقطه استقرار سامانه، با شلیک تسلیحات هدایت شونده  اقدام به نابودی سامانه پدافندی ارتش سوریه میکنند.

اینفوگرافی از مشخصات سامانه MX-15D

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 88
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 16
  • ناشناس RO ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    اس ۳۰۰ هم منهدم شد در مورد اون هم توضیح میدهید
    • ببم جان IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
      29 16
      مدرکی داری؟یا رو هوا یه چیزی گفتی که احتمالا همینه
    • IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
      16 16
      اس ۳۰۰ تا کنون تا این لحظه ن خودش ن رادارهای کشف و رهگیریش نتبود نشده. نسخه پی ام یو ۲ خوبه اما برای سطح تهدیاتی که ایران باهاش مواجهه به هیچ عنوان کامل و کافی نیست ۱. تسلیحات دوربرد هواپایه ی آمریکا و اسرائیل ۲. اهداف کاذب کم ارزش با پهپادهای انتحاری چون هاروپ. و گلوله ها جهت تخلیه توان اس ۳۰۰ و سپس حمله اصلی ۳. جنگندهای پنهان کار ۴. اخلال گرهایی همچون اف ۱۸ گراولر. حتی آواکس سنتری... ایران نیازمند چندین نوع پدافند قوی و پر شماره برای بالستیکها نیازمند پدافندی همچون تاد و استاندارد و برای اهداف کم ارزش تر نیازمند پدافندی همچون فلاخن داوود. و برای برد بلند باور ۳۷۳ و اس ۴۰۰ همراه رادارهای کانتینر. آواتوباز و...
    • ناشناس RO ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
      13 9
      مدرک رو اینجا نمیتونم نشان بدم فیلمش منتشر شده
  • IR ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    78 28
    ...در واقع سوری ها چاره دیگری نیز نداشتند زیرا نه متحد دیگری که سامانه توانمندتری در اختیار آنها بگذارد داشتند... !!! مشرق تو که اینهمه درباره توانمندی پدافندهای وطنی مینویسی چرا همچین حرفی میزنی ؟
    • IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
      اینقدر طرفداران نظام اسلامی میگفتن روسیه چی شد قالتون گذاشت چرا مردم ایران را وارد جنگ های از پیش باخته میکنید
    • IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
      43 5
      این در شرایط کنونی می تواند سیستم پدافندی به کشور دیگری بفروشد ؟
    • IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
      23 22
      جنگ پیش باخته 33 روزه بود نه این ترکیه اصلا مرد جنگ نیست سه صوت نسخش پیچیده میشه بعد کلی پهپاد ترکیدن اینو نمیزدن باید شک میکردیم
    • سیاوش IR ۰۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
      4 4
      الان می تونیم نه اون زمان. الان در همه زمینه توانمندیم
  • محمد IR ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    68 14
    جالب بود و ناراحت کننده. متاسفانه نیروهای سوری فدای سامانه ضعیف شدند. این تجربه ثابت میکنه که ایران براى محافظت از باور373 و اس 300 مقابل حملات گسترده و متراکم بمب های هدایت شونده و موشک های کروز نیاز شدیدی به ساخت سامانه ای وطنی مشابه تور ام2 روسی دارد. در حقیقت این سامانه ها قبل از هدف قرار گرفتن سیستم های برد بلند درگیر خواهند شد. گرچه موشک طایر هست ولی بازهم یک سیستمی که توانایی پانتسیر و تور ام2 رو همزمان پوشش بده ضروری است.
    • IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
      9 6
      تور ام ۲ برلی زدن کروز ها خوبه ولی برای بمب های کوچک sdb باید از سامانه ای شبیه پانتسیر استفاده بشه ولی با رفع نواقص آن...
    • IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
      16 10
      سرتیپ صباحی فرد فرمانده قرارگاه پدافند هوايي چند ماه پیش از آماده شدن نمونه ایرانی tor-m2 خبر داد. مشرق نیوز هم یک گزارش تحلیلی مفصل منتشر کرد.
  • آذربایجانی IR ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    باز پس گیری 2378 کیلومتر مربع هم غنیمت هست فقط امیدوارم ارتش سوریه خودشو باز سازی بکنه و دوستانش مثل ایران و روسیه بخشی از تسلیخات رو بهشون برسونند و یا تکنولوژی ساختشونو بهشون اموزش بدن هنوز یادمون نرفته سوریه 8 سال در جنگ تحمیلی چقدر به ایران کمک کرد ارتش ترکیه هم ناجوانمردانه با ارتش تضعیف شده سوریه که مدت 9 ساله داره در چند جبهه جنگ میکنه درگیر شده
  • IR ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    کلا سلاح های شرقی در مقابل غربی هیچ نیست اف14 های خودمان در مقایسه با میگ و سوخوهای روسی را به یاد بیارید
    • حسین IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
      41 16
      چقد سلاح های غربی خوبه. یادت میاد آرامکو عربستان رو یمن چه جوری زد؟؟ یادت اومد
  • IR ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    75 20
    آگه سوری ها ضعف های این سامانه را ارتقا بدهند در سالهای آتی قدرت بازدارندگی در مقابل اسراییل خواهند داشت.دشمن در حال قدرتمند تر و هزینه های بیشتر است.باید مراقب بود.
  • IR ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    51 56
    اخه چند وقت پیش مقاله منتشر کردید که گام بلند ارتش برای کپی همین سامانه روسی!!
  • IR ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    43 57
    تا وقتی پدافند هوایی سوریه دست روسیه است وضع همینه.
  • IR ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    33 4
    علی برکت الله
  • BA ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    94 18
    به درستی به ضعف پانتسیر اشاره کردید، در مورد پهباد های ترکیه هم باید این نکته رو اضافه کرد که چندتاشون با توپ ضد هوایی مجهز به سیستم دید در شب، سرنگون شدن
    • IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
      8 3
      یاد آوری خوبی بود
  • BA ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    68 13
    ویدیوی اول پانتسیر رو یه احتمال دادن که مال لیبی بوده، آخر معلوم نشد مال کجا بوده؟! چون انگار با پانتسیر های سوریه تفاوت داره و شبیه پانتسیر های لیبی ست
  • IR ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    70 16
    تجربه هایی که یقینا به کار میان..
  • IR ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    پانتیسر فقط به درد سرنگونی هواپیمای مسافربری میخوره
    • IR ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
      0 1
      از آب گل آلود ماهی نگیر
  • IR ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    اولا هیچ سامانه پدافندی در جهان وجود ندارد که همزمان ارتفاع بلند ، متوسط و پست را در همه کانال ها پوشش دهد مشکل اول سوری ها پدافند تک عمله و نقطه ایی است اگر سیستم پدافندی با مجموعه ایی از پدافندهای مختلف با تخصص های مختلف(ارتفاع،کانالو نحوه عملکرد) به حالت خطی و زنجیره ایی و پوششی چیده شود این اتفاقات نمی افتد و هر واحد پدافندی ضعف واحد دیگر را می پوشاند دوما پدافند به معنای واقعی کلمه که واقعا موثر باشد تنها در اختیار کشورهای پدافندسازه چون با مانورها ، جاسوسی ها و ... نقاط ضعف پدافندها درمی آد و اگر پدافندساز باشی آن را برطرف خواهی کرد والا کشور سازنده چه آمریکا باشد چه روسیه ، وقت زیادی خواهد کشت و به این راحتی ها آن سیستم را به روز نمی کند سوری ها بلد بودند خودشان پدافندها را ارتقا دهند روسیه نمی توانست 10 سال وقت بکشد و بالاخره باید گفت ما ، اسراییل را دشمن قطعی می دانیم روسیه در حد ما چنین باوری ندارد و با اسرائیل در ارتباطه و دوست هم نداره با اسرائیل گلاویز بشه اینجاست که کار پدافندسازی در کشور ما ارزش فوق العاده پیدا می کنه و کار پدافند سوری ها دست روسیس .
  • IR ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    61 8
    مقاله خوبی بود خواندش لذت بخش بود البته یک مقاله هم درباره سامانه الینت افتوبازدا هم بنویس که فقط دو کشور در جهان ان را در اختیار دارند روسیه وایران ایا این سیستم میتواند رویه سامانه های پدافندی هم اخلال ایجاد کندمن هر چی در سایتهای داخلی وخارجی گشتم جز دو سه خط دربارش چیزی ننوشته بود به نظر میرسد بعد از کارسوخا بهترین سیستم روسیه است که خوشبختانه کشور ماهم این سیستم را دارد که باعث تعجب خیلی ها در جهان شد چون چنین سیستم هایی را کشورهای تولید کننده به کشورهای دیگر نمیفروشند وروسیه هم به غیر از ایران به هیچ کشور نفروخته
    • IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
      1 5
      به الجزایر هم داده شده . سامانه خیلی عالی هست .
  • آرش کمانگیر IR ۰۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    72 17
    به نام خدا . سلام . چاره کار استفاده از سامانه های الکترو اپتیکی در کنار آتشبارهای پانتسیر و تور ام 2 است تا در صورت اخلال در رادارهای پدافندی سریعا وارد عمل شوند .
  • IR ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    46 76
    اینهم از سامانه در پیتی روسی. دیگه فقط گیر به پاتریوت ندید چرا پهپادهای مهاجم به ارامکو رو نزد ! توی سوریه اصلا خود پدافند شکار شد.
    • IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
      53 6
      خود پاتریوت هم توسط یمنیها هدف ...
  • IR ۰۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    21 54
    سیستم ها روس هیچوقت قوی نبودن
  • US ۰۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    33 63
    کلا روسیه آشغال انداخته و اس ۴۰۰ ها دکور هستند
  • حسن CA ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    27 41
    نسخه صادراتی تسلبحات روسیی هیچگاه در مقابل مشابه غربی کارایی نداشنه است
  • IR ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    31 39
    این سامانه کروال زمینی که میفرمایید چطور توانسته از فاصله بیش از بیست کیلومتر اخلال ایجاد کنه بر روی سامانه دفاعی پانتیسر و بوک؟ و سوال اصلی اینجاست هدف از طراهی این سامانه پانتیسر چه چیزی بوده ؟ درگیری با هواپیما های بدون سرنشین و موشک های کروز... اما میبینم که در مقابل هر دوی اینها حرفی برای گفتن نداره و توسط هر دوی اینها مورد اصابت قرار گرفته
  • FI ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    39 63
    حالا خدا میدونه این اس 300 چه ضعفهای داره در میدان واقعی، بعد مسئولین گفتن که قراره از روی این سامانه دفاعی pantsir برای ایران هم بسازن خدا به دادمون برسه
  • IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    50 21
    به نظرم ایران باید دخالت کند این موضوع غرور جبهه مقاومت خدشه دار می کنه.
  • IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    23 7
    دنیا می گه اردوغان ک با تحریک جنبش سبز وارد جنگ شد زانو زد و ... حالا شما می گین مازدیم و برای نجات اردوغان ی جبهه تو جنوب و درعا باز کردیم ما هم می گیم شونا ردین منتها از پشت زدین جنبش سبزی ها
  • IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    22 5
    روسیه به کمک سوریه پیشروی می کردن
  • IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    2 3
    روسیه به کمک سوریه پیشروی می کردن و جنبش سبز
  • IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    97 27
    و این یعنی تحریم بی حکمت نیست ، چرا که هدف قرار دادن گلوبال توسط سامانه سوم خرداد تعجب روسها را هم برانگیخت و حتی چندی پیش خبری دیدم که ترکیه هم گویا تمایلی به خرید چنین سامانه ای ابراز کرده بود ، در هر حال وقتی سازنده شدی می توانی ضعفهایش را کم کم برطرف و روند ارتقای مداومش را مستمرا پیگیری کنی . الحمد للّٰه رب العالمین .
  • سوسان IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    7 4
    از نظر پدافندی باید تقویت بشند چون جنگهای آینده جنگ موشک و رادار است میتوان با اخلال الکترونیک مقابله کرد به شرط آنکه به اندازه کافی سیستم فعال داشته باشیم و این سیستمها در جهات مختلف به کشف اهداف کمک کنند با سیستمهای تکی و پراکنده نمیشود کار کرد باید با رادارهای مختلف و سیستمهای متفاوت و به صورت شبکه ای از اسمان دفاع کرد تا در طول موجهای متفاوت اهداف رو گیر انداخت با این وضعیت پراکنده هیچ ارتشی قدرت شناسائی مطلق ندارد رادارهای ایران هم پراکنده هستند و شبکه آنها قوی و کاری نیست .
  • ناشناس IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    11 12
    عالي بود. حقيقت را هر چند تلخ بايستي پذيرفت. تازه اين ضعف ها توسط يك كشور در پيت مثل تركيه شناسايي شد نه قدرت هاي برتر نظامي دنيا و قطعا بهترين كار اين است كه سامانه هاي دفاعي خود را در سوريه آزمايش و نقاط ضعف آن ها را در ميدان جنگ واقعي شناسايي كنيم.
    • IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
      27 13
      برادر من همين كشور مثلا درپيت كه ميفرماييد قدرت برتر نظامي خاورميانه هست و اقتصادش بدون پول مفت نفت و گاز پانزدهمين قدرت دنياست.درثاني همين كشور با تكنولوژيش كل سيستمهاي روسي رو تو ادلب به سخره گرفت.حالا ببين ارباب پوتين به سخره گرفته بشه نوكرها وضعشون چي ميشه.يكم واقعيت رو ببينيم
  • علی IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    12 43
    از کجا معلوم سرنگون شدن گلوبال هاواک تله ای بود برای حک کردن سامانه های پدافندی ایران که هواپیمای مسافربری را کروز نشان داده ....خواهشا بخوانید که فضاپیما مریخ هفت ماه طول می کشه که به مریخ برسه .هر کدام از تجهیزات آن گرانتر از کشورهای خاورمیانه هست .آنها کجا هستن؟ ما کجا ؟.
    • IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
      12 1
      کجای کاری عمو ؟ فضا پیمای "نیو هورایزن" ناسا از پولوتون هم عبور کرد و به کمربند سیارکی انتهای منظومه شمسی رسید و واضح ترین عکس ها رو از سطح اون سیارکها ارسال کرد .
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    40 11
    روسیه تمام کد های S300 و S400 خدشو در اختیار امریکا و اسرائیل قرار میده . چند وقت پیش روسیه میگفت ایران از ما در خواست خرید S400 نکرده وگرنه در اختیارش قرار میدیم . ایران هم میدونه روسیه با کد هاش چکار میکنه . بنظرم هر چقدر روی سامانه های بومس تاکید کنیم بهتره
  • هوش طبیعی IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    6 16
    اولا نتیجه مهم است که با پیروزی ارتش سوریه همراه بوده است . و شکست ترکیه در پیگیری اهداف از پیش اعلام شده و عقب نشینی از مواضع قبلی . ثانیا این مشکل بسیار ساده قابل حل بوده و آن اینکه در کنار هر یک از این سامانه های پانتیسر کافی بود که ضد هوایی معمولی قرار می دادند که نه رادار می خواهد و نه موشک و توسط یک نفر هدایت میشود با چشمان غیر مسلح . و مواردی که یک پهپاد جزقله به رادار نزدیک میشود آن نظامی مستقر می تواند به صورت چشمی پهپاد عمل کننده را دیده و به راحتی هدف قرار دهد . کافی است بدانیم ضد هوایی های معمولی برای مقابله با جنگنده هایی ساخته شده اند که ده ها برابر پهپاد سرعت و ارتفاع دارند و پیشرفته ترین پهپادها هم برای آنها آب خوردن است .
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    27 52
    اين جنگ نشون داد تكنولوژي غربي بسيار بهتر از روسها هستند و تركيه به خوبي تونسته اين راه رو بره و با توليد اين تجهيزات تونست براحتي تجهيزات و نيروهاي اسد و روسي رو نابود كنه.
    • ایران DE ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
      45 5
      پانستر های s1 سوری بیش از ده ساله بروز رسانی نشدند وگرنه مدل smاین سامانه توانایی فائق شدن بر جنگ های روز را دارد
    • ناشناس IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
      10 14
      اس ۳۰۰ هم منهدم شده سلاح های روسی ناکارامده
    • IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
      12 14
      نه کسکم این نشون میده تکنولوژی وارداتی همیشه شکست خورده .....شما زمان جنگ ایران و عراق هم با اف 14 نمیتونستی میگ 25 بزنی .......چرا شما دوست داری یا اینوری غش کنی یا اونوری....پاشو رو پا خودت و اینقدر غش نکن ....
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    31 13
    چون پهپادهای ترک با همکاری فنی صنایع هوائی اسرائیل IAI طراحی و تولید شده و یقینا سطح تکنولوژیش چندین پله از پانتیسر روسی بالاتره
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    17 9
    سیستم های روسی و چینی تو هرکشوری بوده درمقابل سیستمهای غربی همیشه شکست خورده. تو عراق و لیبی و ویتنام ( تو ویتنام اراده ویت کنگ ها برنده شد نه تسلیحات روسی) و کره و صربستان ( صربستان که مشکل خدمه نداشت و با کمک یک افسر یونانی ارتودوکس هم مذهب با صربها یک اف ۱۱۷ رو زد ولی اونا هم سیستمشون ناتوان بود) و سوریه و هرجای دیگه که مقابله کردن. چون سیستم نظامی این دو کشور و کشورهای وابسته بر مبنای پاچه خاری مقامات بالادست هست. و انسانهای باهوش در سیستم اینچنینی زیرآبشون توسط افراد بدون توانایی میخوره. نتیجه میشه یک سری شوآف. وقتی بیشتر علم در کشورهای اروپایی و مخصوصا آمریکا تولید میشه و این دو کشور دنبال دزدی صنعتی هستن یعنی از لحاظ تکنولوژی عقب هستن.
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    40 18
    پانتیسر و BUK و TOR فقط خوراک زدن ایرباس مسافری بی دفاع هستند!
    • CH ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
      9 19
      خفه خون مرگ بگیری
    • کورد IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
      12 3
      حرف حق تلخه متاسفانه
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    23 8
    شما که می گفتید تمام موشک‌های اسرائیل توسط سامانه ابر پیشرفته سوری قبل از اصابت به هدف ثاغت (ساقط) شده اما اینطور که معلومه سامانه سوری ساقط شده.
  • اسماعیل شکوهی IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    16 4
    آیا روسیه نمی توانست این سیستم را به روز کند. مطمئنا خود سوری ها هم از ضعف این سیستم اطلاع داشته اند. چقدر خود کفایی غرور آفرین است.
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    8 10
    ان شاء الله به زودی پیروزی حاصل خواهد شد. دشمن به دنبال نا امید سازی هست. ولی تا الان شکست خوردن مابقی هم امید به خدا.
  • رامین IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    13 0
    چطور میشه رادار یک سامانه آرایه فازی رو مختل کرد؟! این میتونه خیلی خطرناک باشه.
  • س خلیلی هستم IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    8 12
    دوستان عزیزنظرهای خوبی نوشتن امانکته اینجاست که ارتش ترکیه بااسراییل وامریکا واروپا ایها باهم هستند ولی سوریه باروسیه وایران که همه میداندکه روسیه بااسراییلها هست وازانها حمایت وحتی نگهداری هم میکند ولی باهمه اینهابچهای مقاومت انشأالله خواهندتوانست تمامی انهاراشکست بدهند
  • بختیاری IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    8 15
    به جان خودم قسم اگه سامانه سوم خرداد ایران بود همشون را میزد تازه اون قدیمیه حالا حساب مرصاد۱۶را بکنید دیکه اون چقدر قوی
    • IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
      2 7
      قیمت هر موشک سوم خرداد چندبرابر پهپاد ترکه .....بهتر سلاح ارزان و موثری برای اینکار طراحی و ساخته بشه ....بسیج سوریه هم کفتربازهای کشور را برای رصد 24 ساعته آسمون و زدن این لگن های پرنده بکار بگیره .....
  • بختیاری IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    7 13
    بچها چرا فکر نمیکنید و سخن میگین این برادرمون راست میگه این سامانه کوتاهبرد بوده شایدپهباد از ارتفاع بالا زدشه بعدشم اس ۳۰۰ یا ۴۰۰ تو پایگاه روسیه تو سوریه هستند همه جا که نیستن وسلاحهای غربی هیچی نیستند اگه بودتد چرا پاتریوت وتادامریکا توعین السد دربرابر موشکی که ایران ۱۱سال پیش ساخته هیچ کاری نکردند ادم اول باید روی موضوع خوب فکر کنه
    • IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
      9 4
      چون تو عین الاسد پاتریوت نیست و امریکا تازه میخواد پاتریوت ببره اونجا
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    25 2
    روس‌ها اولین بار در جهان وارد جنگی شده اند که با همه ی طرفهای جنگ رابطه نزدیک دارند! هم با ترکیه رابطه دارند هم با سوریه هم با اسراییل رابطه دارند هم با ایران بعد همه ی اینها با هم در جنگ هستند ، روس ها هم وسط همه!
  • محمد IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    23 4
    ترکیه یکی از کشورهایی بود که در ساخت قسمت‌هایی از قطعات جنگنده آف ۳۵ شرکت داشت و مستقیماً با شرکت لاکهید مارتین در تماس بود و شرکتهای ترکیه ای تجربیات با ارزشی هم بدست اوردند ترکیه در یوتیوب ویدئویی منتشر کرده و گفته برتری پهپادهای ما با نمونه های خارجی این است که توان جنگ الکترونیک دارند و ایجاد اختلال و پارازیت در رادارهای جنگندها را دارند
  • IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    10 8
    قابل توجه منتقدین به پاتریوت های آمریکایی، لااقل پاتریوت های آمریکایی در عربستان در مقابل شکست در آرامکو موفقیت های زیادی هم داشتند.
    • IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
      6 4
      پاتریوت یک سامانه برد بلند هست برای مقابله به موشک های بالستیک و جنگنده ها ولی پانستر یک سامانه ای برد کوتاه هست این دو زمین تا اسمان با هم فرق دارند .
    • .. IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
      4 3
      میخواستی مقابل پهباد های کاغذی یمن موفقیت نداشته باشن البته موفقیت های اون هم با ضرر مالی همراه بوده (پهباد مثلا ۱۰۰دلاری مقابل موشک چند هزار دلاری)مهم اینجاست که در موقعیت های حساس شکست خورده
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    7 12
    باسلام در مورد تلاش موفق ارتش ترکیه در نابودی سامانه های دفاعی ارتش سوریه مهمترین عامل کمک های اطلاعاتی و لجستیکی محض ارتش غاصب اسرائیل به ترکیه را میتوان به عنوان مهمترین عامل نام برد
    • taher IR ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۳
      0 0
      ماشالا چقدر اطلاعات ناب و تاپ سکرتی از وزارت امور خارجه ی ترکیه و اسرائیل و ایران و سوریه داری. خوبی دایی جان ناپلئون؟
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    6 2
    ایران چند تا از اینا خریده؟
  • مصطفی IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    7 3
    کلا در مورد سیستم های پدافند هوایی بزرگ نمایی شده و در حملات به ارامکو و اسرائیل م‌شخص شده که تا اندازه حد اعلام شده نیستند خود پاتریوت سعودی هم هدف قرار گرفت. من میگم سیستم های صادراتی ضعیف و تر ساخته می‌شوند تا تولید بومی همان کشور.
  • ناشناس IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    0 8
    فضولی موقوف
  • سهند IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    4 1
    یعنی ایران در تامین تسلیحات سوریه هیچ نقشی نداره؟!
  • اصغر IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    5 11
    پدافند ایران که برای مقابله با پهباد جز موشک هاگ و رادار ملی چیزی نداره همان طور که سوریه بی دفاع بود ایران هم بی دفاع هست
    • IR ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
      7 2
      برا همین گلوبال هاوک رو پخش و پلا کردند؟؟؟
  • مهدی IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    2 3
    جنگ است دیگر !! هیچ طرف و هیچ سلاحی 100 % و تضمین شده نیست . برد و باخت برای هر دو طرف وجود دارد . عربستان اسرائیل و آمریکا نیز با پاتریوت و گنبد آهنی نیز 100% حفاظت تضمین شده نیستند و بارها عربستان و اسرائیل قربانی موشک های ساده یمنی ها و حماس شده اند نمونه آرامکو عربسنان و حمله موشکی ایران به عین الاسد .
  • علی خدایی IR ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    1 4
    ما که انواع سامانه های پدافندی خوبی ساخته ایم و خدا را شکر جزو ممعدود کشور های توان و پتانسیل تولید سامانه های سلاح دفاع هوایی را داریم پس برام جای سوال دارد که چرا برای نیرو هایمان تجهیزات دفاع پدافندی نمی فرستیم باید داده بشود به نیرو هایمان
  • US ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    5 6
    اگر ایران بخواهد یک سامانه مشابه با پانتسیر روسی بسازه نسخه فوق پیشرفته بومی شو خواهد ساخت که هیچ گونه مشکلی نداشته باشه
  • بابازاده IT ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    3 8
    سامانه سوم خرداد جایگزین کنید
    • ناشناس IR ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
      8 8
      ماکت رو جایگزین پدافند هوایی کنند تا الان هرچی ساختن ماکت بوده اون از تانک که هیچ موقع به تولید انبوه نرسید پدافند ها هم تا الان نه تست شدن نه عملیاتی هر کی این سیستم ها رو بخره حکم مرگ خودش و کشورش رو امضا کرده
    • IR ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
      1 0
      لابد گلوبال هاوک رو هم با قلاب سنگ انداختن
  • ع IR ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
    17 0
    تو جریان این درگیری آبروی روسیه و ادباتش بکل رفت
  • کامی IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
    14 0
    روسها فقط بلدن بزرگنمایی کنن اینم از پدافندشون که شکار شد
  • ناشناس US ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
    1 0
    مشرق تحلیلت واقعا عالیه همینجوری ادامه بده احسن ،ولی باید بپذیریم که سلاححهای روسی در برابر سلاححهای امریکایی و غربی دارای نقایص فراوانی است که دیگر حتی تروریستها هم میدونند، ولی چه میشه کرد غیر از روسیه بقیه با امریکا هستند، پس همین روسیه هم غنیمتی است، که باید بناچار حفظش کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس