کد خبر 1049350
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۶
قانون درباره جایگزین منتخبان فوت شده نمایندگی مجلس چه می گوید؟/ میادوره ای در ۱۴۰۰ یا فروردین ۹۹

پس از درگذشت «رمضانی‌دستک» منتخب مردم آستانه اشرفیه در دوره یازدهم و متاسفانه درگذشت «فاطمه رهبر» منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم این سوال ایجاد شده است که سازوکار جایگزین منتحبین مردم چگونه انتخاب خواهد بود؟

 به گزارش مشرق، پس از درگذشت «رمضانی‌دستک» منتخب مردم آستانه اشرفیه در دوره یازدهم و متاسفانه درگذشت «فاطمه رهبر» منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم این سوال ایجاد شده است که سازوکار جایگزین منتحبین مردم چگونه انتخاب خواهد بود؟ 

بیشتر بخوانید:

*فصل الخطاب ماده ۴ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی

طبق ماده ۴ (اصلاحی ۲۶/ ۱/ ۱۳۸۶) قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی  انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی در حوزه‌های فاقد نماینده هم‌زمان با یکی از انتخابات مذکور در اصل ششم قانون‌اساسی جمهوری اسلامی ایران انجام خواهد شد. چنانچه تعداد نمایندگان مجلس کمتر از چهار پنجم مجموع نمایندگان گردد و بیشتر از یک سال به پایان دورۀ نمایندگی باقی باشد و یا در مدت باقی‌مانده هیچ‌یک از انتخابات مذکور برگزار نگردد، انتخابات میان‌دوره‌ای انجام خواهد شد. ‌

*اصل ششم قانون اساسی

با مراجعه به اصل ششم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مشخص می شود انتخاب جایگزین تنها در انتخابات رسمی برگزار می شود و زمان اعلام شده برای مرحله دوم انتخابات نمی تواند جایگزین انتخابات میاندوره ای باشد. اصل ششم تاکید دارد که در جمهوری اسلامی ایران امور کشور باید به اتکاء آرای عمومی اداره شود، از راه انتخابات انتخاب رئیس جمهور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شوراها و نظایر این ها، یا از راه همه پرسی در مواردی که در اصول دیگر این قانون معین می گردد.

*میادوره ای در ۱۴۰۰ یا فروردین ۹۹

سید اسماعیل موسوی دبیر ستاد انتخابات کشور در مورد اینکه با توجه به فوت برخی منتخبین مردم انتخابات میاندوره ای مجلس یازدهم چه زمانی برگزار می شود گفت: این انتخابات همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ برگزار می شود.

با استناد به این سخن و نص صریح قانون جایگزین «فاطمه رهبر» منتخب فوت شده مردم تهران در مجلس یازدهم در در سال ۱۴۰۰ همزمان با  انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شود و تاریخ ۲۹ فروردین ۹۹ تنها برای راه یافتگان به مرحله دوم انتخابات مجلس یازدهم است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
    2 2
    طبق قانون باید انتخابات میان دوره ای برگزار شود مثل آستانه آشرفیه
  • IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
    2 2
    طبق قانون باید انتخابات میان دوره ای برگزار شود مثل آستانه آشرفیه
  • غلامحسین IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
    7 1
    بزرگواران نص صریح قانون..... خب نماینده زودتر در مجلس حضور پیدا کنه و کارها پیش بره که بهتره. هنوز مجلس که شروع نشده، دست بجنبونین تا مجلس درست جلو بره. قانون هم اصلاح بشه. مطمئنا وجود کامل نمایندگان ضرورت داره
  • DE ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
    7 11
    دلشون خوش هست بزار ببینیم اصلا کسی زنده میمونه
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
    11 2
    زیاد هول نشو مشرق ‌ . راه اصلی قبل از شروع مجلس جدید و صدور اعتبار نامه نمایندگان منتخب ، جایگزینی توسط نفرات بعدی بر اساس تعداد رای میباشد . قبلا هم این روش انجام شده . آنچه گفتی ، مربوط به فوت یا استعفای نماینده بعد از صدور اعتبار نامه و شروع مجلس جدید است .
  • احمد IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
    21 5
    واقعا حيف شداوالحق براي مجلس مفيدبودجاش توبهشت زن پاك مومن وخدمتگزاروحامي محرومان بود
  • IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
    8 0
    در این زمینه ضعف وجود دارد. یکسال انتظار واقعا زیاد هست. فرض کنید نماینده یک منطقه کوچک اینگونه شود و آن منطقه تا یکسال نماینده می ماند. پیشنهاد میشود چنانچه تا قبل از مجلس جدید نماینده ای فوت کرد یا با همان انتخابات دور دوم فرد مورد نظر انتخاب شود یا فرد بعدی در لیست جایگزین آن شود.
  • IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
    22 0
    این همه هزینه واقعا برای چی؟ خوب نفر سی و یکم رو بفرستن به جاش
    • IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
      1 1
      شاید هم نفر سی و چهارم !!!
    • IR ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
      5 0
      درسته همان نفر سی ویکم.
    • IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۲
      1 0
      چه پر رو قانونم میخواین عوض کنین
    • IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۲
      2 1
      باید قآنون انةخابات رآ آصلاح کرد از جمله اینکه برای شهری مثل تهران لازم است۳۰ نفر بعدی به ترتیب امتیازی که انتخاب شده اند به عنوان ذخیره وارد مجلس شوند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس