کد خبر 1049064
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۵
تعمیق بحران اقتصادی امارات در سایه کرونا/ زیان نفتی ۴۰ میلیارد دلاری اعراب خلیج فارس

نهادها و موسسات مالی و پولی بین المللی از تعمیق بحران اقتصادی امارات و زیان نفتی ۴۰ میلیارد دلاری کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در سایه شیوع ویروس کرونا خبر دادند.

 به گزارش مشرق، به نقل از سایت "امارات لیکس"، موسسه سرمایه گذاری "کاپیتال اکونومیکس" در گزارش خود تحت عنوان "اقتصاد امارات ضعیف‌ترین اقتصاد و نگرانی درباره بدهی‌های دبی در سایه چالش ها" آورده است: اقتصاد امارات بیشتر از دیگر اقتصادهای منطقه در معرض خطر ناشی از گسترش ویروس کرونا قرار داد. این درحالی است که پیش بینی می شود که ویروس کرونا مشکلات اقتصادی در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را تعمیق بخشد.

موسسه کاپیتال اکونومیکس که مقر آن در لندن است، هشدار داد: گسترش ویروس کرونا باعث کاهش پیش بینی این موسسه درباره رشد اقتصادی خاورمیانه برای سال 2020 به میزان نیم درصد شده است و با این احتساب رشد اقتصادی از 2.5 درصد به 2 درصد کاهش خواهد یافت.

بیشتر بخوانید:

اقدام کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در لغو یا تعویق برگزاری کنفرانس ها و همایش ها و برنامه ها به علت نگرانی از ویروس کرونا دشواریهای اقتصادی پیش روی این کشورها ناشی از کاهش قیمت های نفت را تعمیق خواهد بخشید.

مراسم ورزشی و نمایشگاه های اقتصادی در عربستان و امارات و قطر لغو شده است و ریاض همچنین ادای مناسک حج عمره را در تلاش برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا تعلیق کرده است.

بیش از 150 مورد ابتلا به ویروس کرونا در بحرین ، کویت، سلطان نشین عمان، قطر، امارات و عربستان ثبت شده است.

کشورهای عرب حوزه خلیج فارش با جدیت تمام در تلاش برای سازگار کردن خود با کاهش قیمت های نفت ناشی از بحران کرونا هستند که اقتصاد چین به عنوان بزرگترین وارد کننده نفت جهان را فلج کرده است.

در امارت دبی نیز که به میزبانی از صدها نمایشگاه و همایش سالیانه مشهور است، نمایشگاه هنری سالیانه "آرت دبی" و نمایشگاه بین المللی قایق ها و نظایر آن لغو شده است.

یک بازرگان فرانسوی که مدیر یک شرکت تبلیغات و روابط عمومی در دبی است، گفت: ما برنامه هایی برای تبلیغات یک برند جواهرات در جریان نمایشگاه "آرت دبی" و میزبانی از یک گردهمایی در حاشیه جشنواره فیلم عربستان داشتیم اما هر دو این مراسم لغو شده است.

تعداد زیادی مراسم ورزشی از جمله دور دوچرخه سواری امارات لغو شده است. مسئولان اماراتی دو مرحله پایانی دوچرخه سواری را بعد از تشخیص ابتلای یکی از اعضای فنی یک تیم شرکت کننده به کرونا لغو کردند. ابتلای این فرد باعث شد که مسئولان اماراتی دهها رقابت کننده و اعضای فنی تیم ها و دیگران را در هتل های ابوظبی در قرنطینه قرار دهند و شش مورد ابتلای دیگر مرتبط با آنها تشخیص داده شد.

مسئولان اماراتی اقدامات پیشگیرانه دیگری نیز انجام داده اند که آخرین مورد تعطیلی مدارس و مراکز تربیتی و آموزشی دولتی و خصوصی به مدت چهار هفته از یکشنبه آینده است.

در صورت تدام بحران، این امر ممکن است بر روند برگزاری نمایشگاه اکسپو 2020 دبی نیز تاثیر بگذارد.

امارت دبی دل به برگزاری این نمایشگاه بین ماههای اکتبر 2020 تا آوریل 2021 برای فعال کردن بخش های تجاری و گردشگری خود دارد و امیدوار است که 25 میلیون گردشگر را جذب کند.

موسسه کاپیتال اکونومیکس پیش بینی کرد که شش کشور عرب عضو شورای همکاری خلیج فارس ممکن است حدود 40 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی خود را امسال به علت کاهش قیمت ها از 70 دلار به 50 دلار برای هر بشکه از دست بدهند.

این درحالی است که اقدامات برای مهار ویروس کرونا به بخش های گردشگری و هوانوردی و خرده فروشی زیان وارد کرده است.

دو تا از بارزترین شرکت های هواپیمایی امارات به نام های "الاتحاد للطیران" و "طیران الامارات" کارمندان خود را تشویق کرده اند که مرخصی بدون حقوق بگیرند. این دو شرکت برنامه پروازی خود را لغو و دوباره نویسی کرده اند.

ام.آر. راگو معاون رئیس هیئت مدیره بخش تحقیقات مرکز مالی کویت گفت: در مقابله با همه گیری و در سایه لغو گردهمایی ها و بسته بودن شرکت ها، زنجیره پشتیبانی متوقف و مصرف و هزینه ها تاثیر منفی خواهد پذیرفت.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس