کد خبر 1048832
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۰
حیدر بهاروند

اگر فوتبال مدرنی می‌خواهیم، باید قوانین مدرنی داشته باشیم.

به گزارش مشرق، تعارف را کنار بگذاریم؛ اساسنامه و قانون انتخابات فدراسیون فوتبال از انتخابات فدراسیون فوتبال اهمیت بیشتری دارد. اگر فوتبال مدرنی می‌خواهیم، باید قوانین مدرنی داشته باشیم. قوانینی شفاف، نو، به‌روز، نزدیک به استانداردهای بین‌المللی و مورد تأیید فیفا و دولت ایران. همانطور که داشتن چهار میلیون خودرو بدون رعایت نظم و قانون در تهران نشانه توسعه نیست، داشتن هجده باشگاه در لیگ برتر بدون چارچوب اقتصادی درست و یک فدراسیون (که استعفاهایش عجیب و غریب است) بی‌برنامه و تیم ‌ملی رها شده هم نشانه توسعه نیست.

آیا می‌دانستید مهندس مشاور خارجی که روی طرح جامع پایتخت کار می‌کرد، پیشنهاد اولش رعایت قانون و مقررات رانندگی در تهران بود؟ به ‌زعم نویسنده فرصت تاریخی نصیب حیدر بهاروند شده است تا قانون انتخابات فدراسیون فوتبال را مدرن کند و قابلیت ارتقای هر ساله داشته باشد. مسیری مهم مقابل او قرار گرفته است تا راهی تازه را حداقل برای یکی‌ دو دهه در فوتبال ایران باز کند. قانونی دور از قیام و قوعود مرسوم و تصمیمات محفلی. مهم این است قانونی داشته باشیم که در مجرای دموکراتیک، دست به انتخاب اصلح بزند و راه گریز برای آنها که تخصص‌شان دور زدن قانون است، نداشته باشد. مجمع هم به‌عنوان عضو ناظر، قانون را چکش‌کاری کند، خطاها را ببیند و حواسش به حفره‌های خالی قانون باشد.

بیشتر بخوانید:

تکذیب لغو انتخابات فدراسیون فوتبال

بیش از یک‌دهه است که اتفاقات امروز فوتبال ایران –که نگران‌کننده است- از دل همین اساسنامه و قانون بیرون می‌آید. فوتبال را نابخردانه در مسیری قرار دادند که نه ریشه در قوانین فیفا دارد، نه منافع ملی در آن دیده می‌شود –و بالعکس منافع افراد شاخص به‌ خوبی تأمین می‌شود- و نه حاکمیت نقش درست و شفافی در آن بازی می‌کند. حیدر بهاروند بعد از یک‌دهه وظیفه‌ای سنگین بر دوش دارد؛ تصویب یک قانون مترقی. ثمرات آن همانی می‌شود که در کشورهای همسایه هم اتفاق افتاده است و به رشد فوتبال کمک کرده است. وزارت ورزش و جوانان باید از این تهدید، فرصت بسازد و از این اتفاق استقبال کند. عقلانیت می‌تواند به نظم منجر شود و نظم، موتور محرکه برای رشد است. رشد نیز از دانایی می‌آید که اساسنامه موجود دقیقاً مقابل آن است. اعضای مجمع فدراسیون فوتبال باید با اساسنامه تازه، حقوق خود و دیگران را بشناسند. بپرسند و نترسند. نظارت کنند و منزوی نباشند. پرسشگر باشند و نور به تاریکخانه‌های فوتبال بتابند. این حق باید آنقدر شفاف بیان شود تا مجمع فدراسیون فوتبال بر اساس دانش و توانایی خود بداند مشکلات اصلی فوتبال از کجا نشأت می‌گیرد و راه‌حل بهینه چیست. اساسنامه‌ای که بتوان با افتخار آن ‌را روی سایت فدراسیون فوتبال بارگذاری کرد، نه اینکه بیش از یک‌دهه آن ‌را از همه –اعضای مجمع، رسانه‌ها و کارشناسان- پنهان کنیم. اساسنامه مدرن فدراسیون فوتبال به‌ معنای لوکس بودن آن نیست. مدرن بودن یعنی قانونمداری با حفظ کرامات انسانی. یعنی دور بودن از لابی‌های عجیب برای کسب‌ 10 فرم. یعنی شفافیت در مسائل مالی و مدیریتی. این فرصت تاریخی نصیب حیدر بهاروند شده است. همه ما وظیفه داریم کمک کنیم. کمک به فوتبال. کمک به شفافیت.

منبع: روزنامه ایران ورزشی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس