کد خبر 1048679
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۸
قیس الخزعلی نمایه

دبیرکل عصائب اهل الحق عراق از مردم این کشور خواست به دنبال تغییر نظامی پارلمانی و تغییر در قانون اساسی عراق باشند.

به گزارش مشرق، شیخ قیس الخزعلی، دبیرکل عصائب اهل الحق عراق خواستار تغییر در قانون اساسی و نظامی پارلمانی این کشور شد.

او شامگاه چهارشنبه (۱۴ اسفند) در گفت‌وگو با یک رسانه عراقی، از مردم عراق دعوت کرد که به فکر تغییر در قانون اساسی و نظامی سیاسی فعلی این کشور باشند.

خزعلی که به مناسبت روز شهید مقاومت (چهار مارس) صحبت می‌کرد، از گروه‌های سیاسی شیعه خواست وقتشان را در بحث و جدل بر سر انتخاب شخصیت‌های سیاسی دیگر تلف نکنند و مستقیماً به دنبال انتخاب نخست‌وزیر مستقل باشند.

بیشتر بخوانید:

تلاش واشنگتن برای بحران‌سازی در عراق

او گفت که کابینه باید وزرای مستقلی داشته باشد تا همه احزاب و طیف‌های سیاسی عراق از آن‌ها حمایت کنند. به دنبال کناره‌گیری محمد توفیق علاوی از تشکیل کابینه جدید آن هم کمتر از ۲۴ ساعت مانده به برگزاری جلسه رأی اعتماد پارلمان، عراق بار دیگر وارد بحران سیاسی شده است.

خزعلی گفت که استعفای عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق در جریان اعتراضات این کشور، اوضاع را پیچیده‌تر کرد چرا که قبل از استعفا، موضوع اصلاحات به دلیل مواضع مردمی و اعتراضات پیش می رفت.

دبیرکل عصائب اهل الحق عراق گفت که موضع این جنبش از ابتدا این بود که نخست‌وزیر، شخصیتی مستقل باشد؛ نه پست اجرایی داشته باشد و نه قبلا نماینده بوده باشد بلکه استاد دانشگاهی یا چیزی شبیه به این باشد.

او در ادامه گفت: «به رغم اینکه عامل وخامت اوضاع سیاسی عراق که همان سهم‌خواهی است، مشخص شده ولی برای معالجه آن، اقدام صحیح و اصولی صورت نگرفت و برخی پنداشتند که تغییر قانون انتخابات و تشکیل کمیساریای عالی انتخابات برای انتخابات جدید برای تحقق اصلاحات کافی است».

او افزود: «بدون حذف دلایل بیماری، نمی‌توان بیمار را معالجه کرد و نظام پارلمانی مبتنی بر اساس سهم‌خواهی احزاب آن هم نه همه اغلب احزاب، علت اصلی مشکلات فرآیند سیاسی عراق است و تا زمانی که این نظام با این کیفیت است، سهم‌خواهی ادامه خواهد داشت. پس اصلاح واقعی در این است که قانون اساسی تغییر پیدا کند. در غیر این صورت، همه اقدامات اصلاحی تأثیر محدود و جزئی خواهد داشت».

او گفت که تجربه گذشته نشان داده که صرف فشارهای مردمی و مرجعیت برای انتخاب نخست‌وزیر و تشکیل کابینه مستقل کافی نیست و باید قوانین و ساختارها تغییر یابد.

خزعلی گفت که این فشارها، بر احزاب سیاسی شیعه تأثیر داشته به همین دلیل آن‌ها از برخی از خواسته‌های خود در تشکیل کابینه صرف‌نظر کردند ولی نیروهای کُرد و سُنی معتقدند که این فشارها به آن‌ها ربطی ندارد و وظیفه آن‌ها انتخاب نمایندگان خود در کابینه و دولت هستند.

دبیرکل عصائب عراق همچنین از دولت و مردم این کشور خواست به جد اخراج نظامیان آمریکایی از خاک عراق را پیگیری کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس