موشک

با تحولات حقوقی در عرصه بین الملل و افزایش تنش‌ها در منطقه و جهان، رقبای مختلفی در سال ۲۰۲۰ میلادی برای دستیابی به موشکهای بالستیک تاکتیکی با دقت ویژه، در کنار جمهوری اسلامی ایران ظهور کرده اند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، در تعریفی مرسوم و متداول، موشک های بالستیک کوتاه برد، به پرتابه های تا برد ۱۰۰۰ کیلومتر گفته می شود که سابقه توسعه آن ها بیشتر به دوره جنگ سرد بر می گردد. در این دوره بیشتر این سلاح ها برای حمل کلاهک های اتمی و شیمیایی توسعه پیدا کردند. موشکی مثل اسکاد از جمله پر مصرف ترین نمونه های این تسلیحات در حالت متعارف بود که خصوصا توسط ارتش صدام در حجم بالایی علیه ایران استفاده شد.

این موشک ها در آن دوره عمدتا بدون دقت بوده و بیشتر به عنوان سلاح جنگ روانی و کشتار دست جمعی غیر نظامیان در شهرها استفاده می شد. اما در دوره پس از جنگ سرد و خصوصا در هزاره سوم با توسعه فناوری های الکترونیک و سامانه های تصویر ساز و البته هدایت ماهواره ای، موشک های بالستیک متعارف به دقت بسیار چشم گیری رسیده اند.

بیشتر بخوانید:

یکی از پیشرفته‌ترین رادارهای SAR دنیا به دست سپاه رسید/ لطف بزرگ گلوبال هاوک ساقط شده به دقت و هدف‌یابی موشک‌های کروز ایران +عکس

مهر تایید کارشناسان موشکی غرب بر دقت فوق العاده حملات موشکی به عین الاسد / آزمون موفق فاتح و قیام با خطای کمتر از ۷ متر +تصاویر

از جمله تحولات مهم در این نوع موشکها آن است که آمریکا در چند سال اخیر با تغییر دکترین نظامی خود به سمت توسعه موشک های بالستیک کوتاه برد با کلاه جنگی متعارف برای نبردهای زمینی رفته و حتی بحث توسعه سلاح های ماوراء صوت را نیز در کلاس مطرح کرده است. اما این حوزه، از جمله بخش هایی است که برخی قدرتهای قبلی موشکی از جمله آمریکا، نمی توانند به راحتی خود را جزو قدرتهای انحصاری و بلامنازع جهان نام ببرند چراکه جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان کشوری با یکی از مدرنترین سامانه های موشکی جهان از جمله بزرگان در این بخش بوده و البته سابقه رزمی بسیار خوبی در این زمینه نیز برای خود رقم زده است.

با توجه به افزایش رقابت ها و حساسیت دستیابی به چنین موشکهای مدرن و نقطه زنی در دنیا، در ادامه به برخی از این موشک ها و اهمیت آن در یگانهای رزمی نیروهای مسلح برتر دنیا خواهیم پرداخت.

آمریکا به دنبال تهاجم عمقی

اخیرا موشک Deep Strike از شرکت ریتهون آمریکا با بردی در حدود ۵۰۰ کیلومتر و برای جایگزنی موشک های سری AtacMS توسعه پیدا کرده است. این موشک در حال حاضر آزمایش های انفجاری سر جنگی و سیستم پیشران سوخت جامد خود را با موفقیت انجام داده و به زودی (طبق برخی خبرها سال ۲۰۲۰) وارد سازمان رزم نیروی زمینی ارتش آمریکا خواهد شد. این موشک حدود ۵۰۰ کیلومتر برد خواهد داشت و بر اساس برنامه موجود در پرتابگرهای حامل دو موشک روی کشنده های سری M۲۷۰A۱ و M۱۴۲ حمل و پرتاب خواهند شد.

نمایه گرافیکی از موشک Deep Strike

سازنده آمریکایی ادعا کرده که این موشک توان حمله به اهداف سخت مثل سنگرهای بتونی و زیر زمینی و حتی اهداف متحرک را نیز دارد. این موشک از سیستم پیشران سوخت جامد بهره برده و سرعت آن نیز در حدود ۶ برابر سرعت صوت اعلام شده است. وزن سر جنگی این موشک در حدود ۹۰ کیلوگرم بوده و از نوع شدید الانفجار و ترکش شونده است. در بحث هدایت این موشک از ترکیب هدایت سامانه جی پی اس و سیستم اینرسیایی بهره می برد.

روسها با اسکندر به دنبال حملات دقیق

موشک روسی اسکندر که از سال ۲۰۰۶ میلادی به این سو در ارتش روسیه عملیاتی شده، از سوخت جامد بهره برده و از سرجنگی در حدود ۶۰۰ الی ۷۰۰ کیلوگرم استفاده می کند. برد آن در حدود ۵۰۰ کیلومتر بوده و می تواند به صورت تقریبا عمودی روی سر هدف فرود بیاید. سرهای جنگی این موشک می تواند از نوع اتمی، شدید الانفجار ترکش شونده، حامل ریز مهمات و یا ترموباریک باشد. این موشک از ترکیب هدایت ماهواره ای و سیستم تصویر ساز در مرحله نهایی بهره می برد.

در جریان تحرکات آمریکا برای نصب سامانه های راداری مربوط به سپر دفاع موشکی در سال ۲۰۰۹ میلادی، تنها تهدید حضور این موشک ها در منطقه کالینگراد روسیه کافی بود تا آمریکایی ها در آن مقطع از تصمیم خود عقب نشینی کنند. این موشک روسی اخیرا به الجزایر و ارمنستان صادر شده و ارتش سعودی نیز علاقه خود را برای خرید این موشک در دوره ای اعلام کرده بود. البته برد این موشک در مدل صادراتی به ۲۸۰ کیلومتر کاهش پیدا کرده که قابل مقایسه با نمونه های عملیاتی در ارتش روسیه نیست.

روایتی از ترکیب علم اوکراینی و پول سعودی

بالاتر اشاره شد که حکومت سعودی مدتی به دنبال خرید موشک اسکندر از روسیه بود ولی به آن نرسید و البته این مسئله حاکمان ریاض را از رویای رسیدن به موشک دور نکرد. سعودی ها اما این بار برای رسیدن به موشک های بالستیک کوتاه برد به سراغ میراث دار بزرگ شوروی سابق از نظر موشکی یعنی اوکراین رفتند.

از چندین سال قبل اخباری مبنی بر توسعه یک موشک بالستیک کوتاه برد، چیزی شبیه به موشک اسکندر روسیه، توسط اوکراین در فضای مجازی منتشر شده بود. با توجه به اوضاع نا مساعد مالی این کشور از همان زمان حرف‌هایی درباره یک اسپانسر خارجی در این طرح مطرح شده و بعد از مدتی عربستان سعودی به عنوان حامی مالی این طرح شناخته شد. این موشک تک مرحله‌ای سوخت جامد، می‌تواند تا برد نهایی ۵۰۰ کیلومتر نیز پرواز کند و هدف خود را با سرعت بالا مورد اصابت قرار دهد.

این موشک که صاعقه ۲ نام دارد و طبق برخی شواهد و گمانه زنی ها احتمالاً تحویل آن به سعودی‌ها از سال ۲۰۲۲ میلادی آغاز می‌شود.

کره جنوبی به دنبال بازدارندگی موشکی

معمولا هر وقت حرفی از موشک های در شبه جزیره کره می شود چشم ها به سمت شمال می چرخد ولی باید گفت در سالهای اخیر طرف جنوبی نیز تبدیل به قدرتی موشکی در فاز کوتاه برد شده و در حال حاضر در این بخش و با برد ۸۰۰ کیلومتر موشکی با دقت ویژه در اختیار دارد. موشک Hyunmoo-۲ در مدل C یکی از دقیق ترین موشک های بالستیک کوتاه برد حال حاضر جهان با برد ۸۰۰ کیلومتر است که توسط کره جنوبی به صورت خاص برای درگیری با همسایه شمالی توسعه یافته است.

قابلیت نقطه زنی و البته نفوذ به سنگرهای بتونی و سازهای سخت کاری شده از جمله قابلیت های مهم این موشک کره ای است.

این موشک که در سال ۲۰۱۷ میلادی رونمایی و اعلام شد که خطایی بین ۱ تا ۵ متر دارد. کره جنوبی در جریان بالا گرفتن تشنج ها با همسایه شمالی اقدام به تست این موشک و نمایش لحظه اصابت آن به هدف از پیش تعیین شده کرده و گام مهمی را در مسیر بازدارندگی برداشت. این موشک از هدایت اینرسیایی و جی پی اس بهره برده و گفته شده که می تواند اهداف متحرک را نیز هدف قرار دهد.

وزن سر جنگی آن نیز در حدود ۵۰۰ کیلوگرم است و یکی از نکات جالب در خصوص این موشک شباهت زیاد آن به سری اسکندر روسیه است که احتمال همکاری دو طرف در این خصوص را تقویت می کند. دو کشور پیش از این در توسعه موشک های ضد هوایی با هم همکاری هایی داشتند.

یک موشک خاص برای اژدهای چینی

چین شاید از نظر تعداد موشک های بالستیک به نوعی یک رکورد دار جهانی باشد و در سالهای اخیر نیز هم در زمینه موشک های بالستیک و هم کروز این کشور هزینه های بسیار زیادی را تقبل کرده است. یکی از بحث های چالش برانگیز برای فرماندهان چینی مسئله جزیره تایوان و احتمال درگیری با آن است. چین همیشه این جزیره را یک استان شورشی و بخشی از خاک خود قلمداد می کند و از طرفی تایوان نیز به لطف حمایت های غرب و البته پیشرفت های اقتصادی و فناوری صاحب ارتشی نه خیلی بزرگ ولی قدرتمند است و به نظر چین برای تصرف آن کاری ساده در پیش نخواهد داشت.

موشک های سری DF-۱۵ در چندین مدل برای ارتش چین توسعه پیدا کرده ولی مدل C آنها یک گونه ویژه با ماموریتی خاص و دقتی بالا به حساب می آید. این موشک خطایی در حد ۱۵ تا ۲۰ متر دارد و از سیستم ترکیبی ژیروسکوپ لیزری و سامانه هدایت ماهواره ای "بایدو" نیز استفاده می کند. سر جنگی نفوذگر ویژه برای آن طراحی شده و بنا به نظر کارشناسان ماموریت آن نفوذ و نابودی تاسیسات کنترل و فرماندهی ارتش تایوان در زمان بروز درگیری است.

برد این موشک در حدود ۷۰۰ کیلومتر است و از سر جنگی جدا شونده و مانور دهنده بهره می برد. این موشک از سیستم پیشران سوخت جامد تک مرحله ای استفاده کرده و می تواد به سرجنگی متعارف یا اتمی مجهز شود.

نبرد موشکی در شبه قاره هند ادامه دارد

مشخصا هیچ لیستی در خصوص بحث های موشکی بدون هند و پاکستان ممکن نیست. این دو همسایه اتمی از جمله دو قدرت موشکی در جهان شناخته می شوند. در بخش موشک های کوتاه برد تاکتیکی بالستیک نیز هر دو کشور دارای حرفهای زیادی برای گفتن هستند. در پاکستان شاید بتوان دقیق ترین موشک بالستیک کوتاه برد را حاتف ۳ نامید که حدود ۲۹۰ کیلومتر برد دارد و با استفاده از هدایت ترکیبی می تواند به شعاع خطای ۵۰ متر برسد. این موشک از سوخت جامد و سیستم پیشران تک مرحله ای بهره برده و سر جنگی آن نیز ۷۰۰ کیلوگرم است.

این موشک در سال ۲۰۰۴ میلادی وارد خدمت شده و بنا به روایت هایی در رسانه های تخصصی، چینی ها بر اساس موشک های سری DF-۱۱ کمک هایی را به پاکستان برای توسعه آن انجام دادند.

از طرف دیگر هندوستان توسعه موشک های بالستیک کوتاه برد جدید را با سری Prahaar ادامه داد و در سال ۲۰۱۱ اولین آزمایش این موشک را با برد ۱۵۰ کیلومتر انجام داد. این موشک که از سیستم هدایت ترکیبی ژیروسکوپ فیبر نوری و هدایت ماهواره ای بهره می برد با بردی در حدود ۱۵۰ کیلومتر خطایی زیر ۱۰ متر دارد. سر جنگی این موشک در حدود ۲۰۰ کیلوگرم بوده و از یک سیستم پیشران تک مرحله ای سوخت جامد بهره می برد. هندی ها برنامه هایی برای توسعه مدلی از این موشک با برد ۲۰۰ کیلومتر را با نام Pranash دارند.

آقای یاغی و رویاهای موشکی

در سالهای اخیر صنایع دفاعی ترکیه در بخش های خاصی ورود کرده و مشغول تولید انبوه تجهیزات مختلفی شده که از جمله آنها راکت های توپخانه ای و البته موشک های بالستیک تاکتیکی است. موشک Bora از جمله محصولات جدید این کشور است که توسط شرکت ROKETSAN طراحی و ساخته شده و در تابستان سال ۲۰۱۹ میلادی نیز بر اولین بار ارتش ترکیه از آن به صورت عملیاتی استفاده کرد و حداقل یک موشک از این سری علیه گروه های تروریستی در شمال عراق پرتاب شد و گفته می شود در سال جاری میلادی نیز تست های مختلفی برای آن در نظر گرفته شده است.

این موشک ۲۸۰ کیلومتر برد داشته و به لطف داشتن سیستم هدایت شونده ترکیبی اینرسیایی و جی پی اس بر اساس تخمین برخی کارشناسان به خطای زیر ۱۰ متر دست پیدا کرده است. این موشک از سر جنگی به وزن حدود ۵۰۰ کیلوگرم بهره می برد. ترکیه روی مدل پیشرفته تری از این موشک با برد بیشتر نیز کار می کند.

ایران و خانواده سرافراز فاتح

وقتی در این لیست به کشور عزیزمان می رسیم بدون هیچ بحثی در این کلاس باید به سراغ خانواده موشک های سری فاتح بریم که در این سالها از فرماندهان داعشی تا تروریست های لانه کرده در شمال عراق و صد البته شیطان بزرگ در عین الاسد به دست اعضای این خانواده موشکی تنبیه شده اند. در روزهای پر از غم و اندوه بعد از ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی در بغداد بود که غرش موشک های بالستیک سری قیام و فاتح ۳۱۳ به سمت عین الاسد به صدا در آمد و دقت آنها در نابود کردن آشیانه ها و نقاط حساس آن پایگاه مایه تعجب، تحسین و ترس دوست و دشمن شد.

موشک فاتح ۳۱۳

اما مدتی بعد از حمله به عین الاسد، نیروی هوافضای سپاه موشک جدید خود از خانواده فاتح یعنی رعد ۵۰۰ را رونمایی کرد؛ موشکی که تغییرات قابل توجهی به نسبت سری قبلی داشته و به قولی ایران را وارد لیگ جدیدی در بین موشک سازها کرده است. یک قانون کلی در طراحی و ساخت سیستم های نظامی وجود دارد و آن هم این است که هر چه یک جنگ افزار یا سامانه نظامی سبک تر باشد، بهتر است و اکثر طراحان و سازندگان مهم در دنیا به دنبال کاهش وزن در عین حال با حفظ کارایی در محصولات خود هستند.

نکته مهم و کلیدی در خصوص موشک رعد ۵۰۰ دقیقا همین جاست. این موشک نه فقط در بخش بدنه بلکه در بخش سیستم پیشران نیز به سامانه کامپوزیتی مجهز است. این سیستم پیشران کامپوزیتی "زهیر" نام دارد. این مسئله به این معنی است که هم در سیستم پیشران و هم بدنه به طور کامل از مواد کامپوزیتی با استفاده از فناوری الیاف کربن استفاده گردیده که باعث کاهش شدید وزن این موشک نسبت به گونه های دیگر در خانواده فاتح ۱۱۰ شده است.

موشک رعد ۵۰۰

موشک رعد ۵۰۰ نسبت به مدل های قبلی با کاهش ۵۰ درصدی وزن رو به رو شده و از طرف دیگر برد آن با افزایش ۲۰۰ کیلومتری به حدود ۵۰۰ کیلومتر افزایش پیدا کرده است. آنطور که رسانه ها و خبرگزاری کشورمان نوشته اند، در موشک جدید رعد ۵۰۰ قابلیت تحمل ۱۰۰ بار فشار و دمای سه هزار درجه سانتیگراد فراهم شده است. کاهش وزن در اینجا به معنای راحت تر شدن حمل و نقل و البته امکان افزایش تعداد بیشتر موشک روی پرتابگرهای متحرک نیز تفسیر می شود.

این موشک کمتر از ۳۰ متر خطا داشته و البته بر اساس گمانه زنی های رسانه ای انجام شده در خصوص آن به نظر به راحتی توان رسیدن به سرعت هایی بین ۵ تا ۷ برابر سرعت صوت را دارد. موشک مورد نظر جدیدترین و به نوعی پیشرفته ترین عضو خانواده فاتح و البته پیشرفته ترین موشک تاکتیکی بالستیکی ایران در حال حاضر به حساب می آید تا مشخص شود جمهوری اسلامی ایران که حدود ۲۰ سال قبل، هیچ جایگاهی در این حوزه نداشت، در سال ۲۰۲۰ اجازه جلو افتادن رقبای منطقه ای و جهانی در این حوزه را نخواهد داد و پا به پای آنها پیش می رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 100
  • در انتظار بررسی: 11
  • غیر قابل انتشار: 15
  • رضا IR ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
    سرجنگ موشک deep strike 450 کیلوگرم هست
    • IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
      تلاش میکنند به سپاه برسند برین حاجیا یه سفری برید باد به کلتون بخوره اونا خودشون تولید کننده تسلیحات هستند اونوقت آرزشون رسیدن به نیروی است آمریکا روسیه فرانسه آلمان اسپانیا ایتالیا انگلیس هر روز سلاح میفروشن همین عربستان بخواد میتونه ایران که هیچ خاورمیانه رو بفرسته تو چاه
    • آتیلا IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
      23 96
      پاکستان به عشق سلطان ترک سلطان محمود غزنوی اسم موشکهایش را غزنوی گذاشته
    • مهدی IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
      بذار عربستان از پس یمن بربیاد بعدش راجب ایران و خاورمیانه صحبت میکنیم
    • ... IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
      اره تو راست میگی پاچه خوار عربستان ندیده بودیم که حالا به لطف شما دیدیم عربستان عرضه داره یمن رو بفرسته تو چاه خاورمیانه پیشکش
    • IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
      آقای آتیلا... محمود غزنوی در کشتن شیعیان و تحریف شریعت اسلام از هیچ غمی فروگذار نبود. در آتش جهنم در حال سوختن است. من هم ترک آذربایجان هستم و افتخارم شیعه بودن و ایرانی بودن است.
    • IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
      ابله ی که میگی عربستان میتونه با سلاحش نه فقط ایران که کل خاورمیانه رو بفرسته تو چاه چرا حریف یمن که بیخ گوشش هست نمیشه ؟؟؟ اونا که نون برای خوردن ندارن چه برسه به سلاح پیشرفته!!!چرا خاورمیانه رو نمیفرسته تو چاه ؟؟ نگو به خاطر حفظ جان انسان ها که از عربستان هر چی بگی برمیاد الا کرامت انسانی !! اونا اگه میتونستن با ایران بجنگند و نابودش کنن یک روز هم تعلل نمیکردن !! پس بهتره دهنت رو ببندی !! حرف نزنی نمیگن لالی مسخره
    • IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
      18 6
      در پاسخ آن شخص پاکستان به عشق اتراک اسم موشک را غزنوی نگذاشته بلکه از روی لجبازی با هند ابن کار را کرده. اتراک غزنوی جنایت های بسیاری در هند مرتکب شدند پاکستان هم که رقیب و دشمن هند است برای یاداوری این موضوع نام موشک را اینطوری انتخاب کرده است.
    • Kourosh kabir IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      0 0
      سلطان محمود غزنوی یکی از شاهان ایرانه نه پاکستان که هند رو فتح کرد یکم تاریخ بخونی بد نیست
  • ناشناس RO ۰۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
    موشک های بالستیک زیاد بکار نمیاد در جنگ هایی مثل سوریه جنگنده و سیستم های الکترونیکی بکار میاد ایران تو تکنولوژی خیلی عقب است ایران فقط موشک می‌تونه تولید کنه اما توان ساخت سیستم های الکترونیکی رو نداریم جنگنده که نمی‌توانیم تولید کنیم تو جنگ بزرگ به مشکل می‌خوریم الان ترکیه با سیستم کروال پدافند های اس 400و اس300 رو از کار انداخته ما چنین سیستمی نداریم نباید فقط رو موشک تمرکز کرد
    • ایرانی IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
      دوست عزیز ایران در زمینه جنگ الکترونیک پیشرو قدرت های جهانی ایست. تا حالا چندین مورد تواناییش را به رخ دنیا کشیده است.
    • IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
      شرکت راکتسان ترکیه جدیدا دیگه داره رو موشک های بالستیک هم کار میکنه که گفته شده نسل جدید موشک bora هزار و پونصد کیلومتر برد داره. البته جنگنده ی نسل پنج هم داره میسازه
    • سید مرتضی IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
      196 8
      این حرفاچیه زشته برا آدم همچین حرفایی سیستم کارناوال سیستمی که پارازیت میندازه پاداخلال گره یعنی شامل سیستم خودی میشه!آمریکابااون بزرگیش همچین ادعایی درباره اس400نداره اینکه جنگندهای سوری باآواکس بویینگ737توسط جنگ شبکه محوروباخواموش بودن رادارفالکونهاصورت گرفته بله. جم کنید این سیستموبابامگه میشه همچین چیزی یک تخیله امااینکه سیستم پانیسترعمل نکرده دردفاع دربرابر پهپاداتوجنگ یمنم هست پاتریوتم نتونسته درست عمل کنه چون که پهپادیک سلاح کاملا جدیده که سیستمای پدافندی یک چندسال دیگه این تواناییرو پیدا میکنن سیستم جنگ الکترونیک فرق داره با اخلال گر.کاراوال سیستم اخلال گره.شما دی اف17چینونگاه کن نظرت راجب به موشکهای بالستیک عوض میشه اینده مال موشکهای هایپرسونیک کروروزوبالستیکه اگربالستیک کاربرد نداشت این همه کشورهاسعی نمیکردن برن سمت پدافندموشکیو آمریکازیر این تعهدات باروسیه نمیزد
    • IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
      172 5
      درسته جنگنده واجبه ولی موشک واجب تره.اسراییل با این همه جنگنده مدرن جرات نداره با هواپیماهاش بیاد تو خاک سوریه.قدرت بازدارندگی موشک بمراتب از جنگنده بیشتره. جنگنده بیشتر برای حمایت از واحد های رزمی زمینی و اهداف متحرک کاربرد داره .بعد جنگ سوریه ایران فهمیده که واقعا به جنگده مدرن نیاز داره
    • US ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
      تو رو به جدت ولمون کن سر صُبی، حوصله خندیدن ندارم، برو ببین بی بی سی جدیدا چی گفته بیا بهمون بگو!!
    • IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
      داداش حالت خوبه؟ کرونا نداری؟ مرد مومن 40 سال پیش پهپاد عمو ترامپت رو نشوندن رو زمین، سالم. حالا اون به کنار بعد از 40 سال اومدی می گی ایران عقبه، خدا وکیل چی زدی؟؟ حالا خیلی به اون 40 کاری نداشته باش باهات شوخی کردم :/
    • ناشناس IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
      مثل اینکه بعضی ها شناختی از سیستم های الکترونیکی ندارن سیستم کروال ترکیه پدافند های دفاعی سوریه رو کور کرده سیستم های الکترونیکی مدل های گوناگونی دارن ایران سیستم های الکترونیکی پیشرفته نداره . اسرائیل دیشب با جنگنده سوریه رو بمباران کرد .
    • IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
      ایران از نظر مجموع تجهیزات و تکنیک و تاکتیک و البتهکموقعیت استراتژیک و قدرت بازدارندگی قدرتمند ترین کشور منطقه هست. شاهدش حمله به عین الاسد بود که یکی از پیشرفته ترین نمونه های جنگ الکترونیک بود و آمریکا نتونست در جوابش هیچ کاری بکنه. ما مثل کشور ها ی کوچیک منطقه لاف در غریبی نمی زنیم چندین بار عملا ثایت کردیم که ایران یعنی چه
    • IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
      13 84
      ترکیه از طریق خود روسها سیستم اس سیصد سوریه رو دور میزنه متاسفانه روسها همیشه آدم فروش هساند... ضمنا اس 400 رو تا حالا کسی نتونسته دور بزنه....
  • IR ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
    تمام دنیا در حال توسعه توان دفاعی خودشون هستن به ویژه توان موشکی اما وقتی ایران میخواد این کار رو بکنه هزار جور فشار ایجاد میشه،عجیبتر اینکه بعضیها هم در داخل باهاشون همکاری میکنن، حالا چرا این همکاری رو میکنن من نميدونم.
    • بهزاد GE ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
      کسی رو موشکش نمی نویسه فلان کشور باید از صفحه روزگار محو شود! اگه هم کسی بنویسه اون کشور که قراره محو بشه، تمام مراکز مالی و رسانه ای جهان رو کنترل نمی کنه!
    • IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
      80 0
      یعنی کشورهای پیشرفته و با منطق بخاطر نوشته شدن چندتا فحش این همه به پر و پای ما می پیچن ....حقا که عقده ای هستن ......اینا اگه قدرت تمام کنندگی داشتن تا حالا صدبار مارو از بین برده بودن......پس این همه موسسه تحقیقاتی و تصمیم گیری تو این کشورها دارن پول مالیات دهندگان را هدر میدن........لذا خودتی .....از لونه ات خیلی دور شدی......مامانت بهت نگفته لولوها در کمینن......
    • بهزاد GE ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
      13 6
      ایدئولوژی مهدویسم ایران با صهیونیسم در تضاده! مسیحیان راست گرا (اونجلیستها) اکثریت حزب جمهوری خواه آمریکا رو تشکیل میدن علاوه براین مراکز تجاری و رسانه ای بزرگ دست صهیونیستهاست. برای همین دولتهای آمریکا چاره ای جز خدمت به صهیونیسم و مبارزه با رقبای ایدئولوژیکی اون ندارند. افتاد؟
    • محمد IR ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
      16 3
      داداش عزیزم، من کاری ندارم ترکیه یا فلان کشور چه کار کرده اند یا میکنند، اگر برای کمک به پیشرفت صنعت کشورتان اگر کمکی میتوانید بکنید بسم الله و گرنه حداقل دلگرمشان کنیم. در ضمن دوستی پرسیده بود چرا با باقی دنیا کاری ندارند؟ جواب بسیار ساده است چون ما داریم علم را هر چند با فاصله زمانی ولی خودمان به دست میاوریم و بسیاری کشورها برای این علم وابسته اند و هر زمان نخواهند نمیدهند و باید دوباره التماس کنند، مثل عربستان. شاید نسبت به بعضی کشورها هنوزهم عقب باشیم ولی من دست یکایک محافظان مرزهای آبی، هوایی و خاکی را میبوسم.
  • AKG US ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
    زنده باد جمهوری اسلامی و جوانان و دانشمندان پرتلاش وطن
  • ناشناس RO ۰۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
    ترکیه زیاد رو موشک های بالستیک سرمایه گذاری نمی کنه ترکیه بیشتر در تولید جنگنده های نسل پنجم و سیستم های الکترونیکی و پدافند هوایی تانک و ... سرمایه گذاری می کنه جنگنده از بالستیک بیشتر کارایی داره ایران هم باید رو سلاح های دیگه سرمایه گذاری کنه ایران در تولید سلاح از ترکیه عقب افتاده
    • IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
      02:34 مریض میزنی عمو!!! :))))))))) داری ایران رو با ترکیه مقایسه می کنی؟ برو، برو بگو بزرگترت بیاد. نکبت
    • ناشناس IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
      آقای توهمی .ایران در ساخت ماکت توانایی داره اما ترکیه در ساخت سلاح های مدرن مدرکش هم صادرات سلاح ترکیه به کشور های دیگه است ایران قابل مقایسه با ترکیه نیست
    • IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
      برو آمو... نسل 5! ترکیه الان بالگرد های مدرنش بدون موتور ایتالیایی- آمریکایی نمی پره! ترکیه تسلحاتش رو یا از کشورهای غربی میخره یا با همکاری اونها میسازه ... نسل 5! تولید بومی ترکیه!
    • ببم جان IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
      عاره عاره ۱۰۰% ترکیه جنگنده نسل پنج میسازه خخخخ داداش سلاح های دسته چندم ایرانی تو یمن جواب پس دادن سلاح های مونتاژی ترکیه کجا این کار رو کردن آخه؟
  • ایرانی DE ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
    198 5
    ببخشید ولی میشه بگید کی گفته موشک رعد-500 ، 30 متر خطا داره!؟ وقتی موشک فاتح-110 فقط 3 متر خطا داره بعد از بهبود و ارتقاش خطاش میشه 30 متر!!؟ این عدد بزرگ رو برای رعد-500 از کجا اوردید؟ تنها جایی که این عدد رو گفته یه سایت خارجیه که کاملا مغرضانه درباره موشک های ما حرف زده ، مثلا موشک های ذوالفقار و قیام که دقتش رو دیگه خودمون با فیلم دیدم که زیر 10 متر بود رو ، اون سایت زده 250 متر! حداقل اگه میخواید درباره چیزی بنویسید بگید یه یارو خارجی این حرف رو زده و هیچ کس از فرماندهان ایرانی حرفی دراین باره نزده.
    • IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
      145 3
      500موشک دور برد معادل قیمت یک هواپیمای نسبتا ارزان یعنی f16 است حالا متوجه شدی چرا ایران رفته سراغ موشک؟؟؟؟!! البته برخی از این نظرات مشرق عزیز به نظر میرسه از آلبانی و لشگر پیرزن ها باشه
    • بهزاد GE ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
      4 62
      موشک قدرت مانور جنگنده رو نداره! فقط با موشک چطوری میتونی اهداف متحرک و خارج از دسترس رو هدف قرار بدی؟! انهدام اهداف نیاز به منتظر موندن و تغییر مسیر و ... داره جنگنده های نسل پنجم واجبه
    • IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
      97 1
      راست میگه مشرق! چی چی 30متر؟؟ طبق مصاحبه های فرماندهان مربوطه زیر 5 متره.
    • IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
      11 1
      بهزاد به امید خدا جنگنده هم میسازیم ، اما این دلیل نمیشه دست از ساخت موشک برداریم.این سلاحها هر کدوم کاربرد خودشو داره .
    • IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
      2 8
      500 موشک؟ عزیزم بعضی از موشکها هستند که قیمتشون دو تا سه برابر یک جنگنده هست چون برای حمل کلاهک اتمی به کار می آیند چندین موتور دارند کلا موشک بالای ۳۰۰ کیلومتر هزینه بره و زیاد به صرفه نیست مثلا با یک موشک هفتصد هزار یورویی یک سنگر یا ساختنان را ویران کردن یعنی ضربه به خودی زدن جنگنده خیلی خیلی به صرفه تر هست وقتی چیزی را نمیدانی اظهار نظر نکن داداش
  • karim IR ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
    80 6
    عالیه ایشالا بزودی خطاش از سی متر کمترم میشه . ولی بنظرم ضروری تر از اینا ایمان و امام زمانه . چون دشمن خیلی نامرده . اونا (ش.م.ر) دارن . دشمن شمره
  • کریم IR ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
    72 0
    عالیه ایشالا بزودی خطاش از سی متر کمترم میشه . ولی بنظرم ضروری تر از اینا ایمان و امام زمانه . چون دشمن خیلی نامرده . اونا (ش.م.ر) دارن . دشمن شمره
    • IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
      70 0
      ماهم ش م ر داریم ولی یه مشت خل و چل که زبان دنیا را بلدن با توهمات تضمین امنیت مملکت اونم فقط با یه امضا (تازه اونم از نوع وزیر امور خارجه نه رئیس جمهورشون)درش را تخته کردن تا الان مثل خر (منظورم آهو بود)غافلگیر بشیم .....
  • IR ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
    176 2
    خطای 30 متر!!! اشتباه ننوشتید؟ سری فاتح ها همیشه خطاشون زیر 10 متر بوده
    • دکتر وحید رضایی IR ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
      10 1
      دقیقا.مطمین باشید دقت 1الی5متر هست.این که نوشتن 30متر،نظر دشمنان و سایت های خارجی هست و در اینجا به اشتباه نوشته شده
  • محمد رضا معصومی گودرزی IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
    130 1
    احسنت موفق باشید
  • صادق IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
    2 45
    مایه تعجب نه مایع تعجب مجید دلبندم
  • محمدجعفر م IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
    163 3
    همینا باشه دیگه بمب اتم نمی خوایم، همینا بازدارندگی ایجاد کرده و خواهد کرد. پروژه ای که توسط نهادهای تحت نظر رهبری انجام بشه می تونه تا این حد پیشرفت داشته باشه، و پروژه خودروسازی که تحت نظر دولت ها انجام میشه می تونه تا "اون" حد....
    • IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
      91 0
      رهبری تا اونجا که من می دونم گفتن ما بمب اتم نمی سازیم، هیچ وقت نگفتن نساختیم (قبلا)، یا نخریدیم یا نمی خریم که!! هان؟ اینه، کلمه ها بار دارن. تا 100 سال دیگه هم می گیم نمی سازیم، نمی گیم نداریم، نساختیم !
    • بهزاد GE ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
      12 19
      فک میکنی بمب هسته ای رو میسازن میذارن یه گوشه تا هرزمان خواستن استفاده کنن؟! بصورت مرتب و همیشه باید تعویض بشن یعنی اگر بمب هسته ای داری یعنی همیشه در حال ساختنی!
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
    154 0
    دست مریزاد باید گفت
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
    189 3
    در بحث کامپوزیت اولویت با موشکهای پدافندی مثل صیاد 4 است تا ضمن افزایش سرعت در مقوله ی برد هم به رقبای خود مثل اس 400 برسد.
  • تادی IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
    31 6
    مشرق درباره وضع جنگ الکترونیک در سوریه مقاله بزن این مقاله ها تکرار مکرراته
    • ناشناس GB ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
      ایران سیستم های الکترونیکی نداره و توانایی ساختش رو هم ندارن به خاطر همین مطلبی ازش منتشر نمی کنند
    • IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
      12 3
      ایران توان ساخت سیستم های الکترونیکی نداره؟؟؟؟!!!!! آخه آلبانی نشین جنگ الکترونیکی که با اربابتون کردو عین الاسد خیلی سوزونده شمارو
    • ناشناس RO ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
      4 6
      وقتی که چیزی در مورد سیستم های الکترونیکی نمی دونید نظر ندید تو جنگ با ماکت پیروز نمیشن با سلاح های واقعی پیروز میشن
  • IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
    شما تهدید به نابودی جایی نکن کسی کاری به کارت نخواهد داشت. با تهدیدات شما که فقط تهدید هست و تو سوریه داریم میبینیم چقدر با اسرائیل مقابله میکنید بیشتر فرصت مظلوم نمایی به اسرائیل میدید. اسرائیل مجبوره فلسطینیهارو راضی کنه ولی نابودی اسرائیل خواب و خیاله. بعد توسعه نظامی با چندبرابر هزینه که هنر نیست آخرش میشه شوروی که پول کم آورد. باید تو همه زمینه ها رشد کرد.
    • IR ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
      6 3
      بودجه نظامی کمترین بودجه هاست این موضوع قابل سرچه. حالا اینکه با این بودجه کم استراتژیک ترین و کم هزینه ترین ها رو تولید و استفاده کردیم و توان تولیداتمون رو هم به دنیا نشون دادیم یعنی بهره وری. شوروی تمام بودجه کشور رو خرج توسعه صنعتی با گرایش نظامی کرد ما کجا بودجه درست و حسابی به صنایع نظامی دادیم. بودجه وزارت دفاع برای امسال که گذشت 5000 میلیلارد بود. بودجه پنتاگون برای امسال 783 میلیلارد دلار پیش بینی شده. حالا خدا وکیلی نباید بگیم دست بر و بچه های سپاه درد نکنه که با این بودجه امنیت رو تامین میکنند و سر ما رو بالا نگه داشتند.
  • علی خدایی IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
    91 10
    البته کشور ترکیه که تو موشک ی اسم bora که دارد کشور چین فرمول ساخت را داده.باید کشور ما چنان از توانمندی قدرتی موشکی و پدافند ی برخوردار باشد که ده ها برابر از رقبای منطقه ای و فرا منطقه ای جلو تر باشیم و اونها پنجاه ها سال بکشد که به حد اندازه ما برسند ان شاالله من از نیرو های مسلح کشورم انتظار بیشتر از این ها را دارم از ناو های دماوند و دنا خبر های هم برسانید که قرار بود اسفند ماه رونمایی و عملیاتی بشود
    • بهزاد GE ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
      5 60
      ترکیه از چین تکنولوژی موشکهای سری ایلدیریم رو خرید. Bora کاملا بومی ساخته شده البته نسخه های جدیدش جز اسرار دولتی هست و کسی در موردشون صحبت نمیکنه.
    • بهزاد GE ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
      2 39
      برادر انتگرال رو از درسهای دبیرستان حذف کردند بعد انتظار دارید ۵۰ سال نسبت به آمریکا تقدم تکنولوژیکی داشته باشیم؟! تعداد مهندسین بیشتری دارند پول بیشتری دارند تجربه و فرهنگ علمی دارند. قطعا از لحاظ تکنولوژیکی تا دهها سال جلوتر از ما خواهند بود. مثلا اونها روی پردازش کوانتومی و پیشرانش کوانتومی در حال تحقیق هستند ما چه کار کرده ایم؟!
  • ایران DE ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
    84 13
    برد موشک رعد با افزایش 200 کیلومتری به 1000 کیلومتر رسیده ، نویسنده محترم با یه سرچ ساده میتونه برد درست موشک رو بدست بیاره بعد بیاد تو یه سایت معتبر مقاله بده
    • واقف IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
      34 4
      عمو چرا چشمات چپکی می بینه؟ نوشته 500 دیگه. درست نوشته. کجا دیدی هزار نوشته؟
  • ایران DE ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
    77 5
    واقعا در جنگ سوریه، روسیه با مستقر کردن سامانه های جنگ الکترونیک پیشرفته شرایط خاورمیانه رو به کلی تغییر داده و دیگر امریکا و اسرائیل نمیتوانند آزادانه به بازی ادامه دهند
    • ناشناس IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
      9 133
      تا الان که سیستم کروال ترکیه پدافند های ای 300 و اس 400 رو از کار انداخته است هشت سامانه پدافند دفاعی سوریه منهدم شده دلیلش هم سیستم کروال ترکیه است
    • بهزاد GE ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
      5 67
      مرحوم اربکان تکنولوژی کورال رو در اختیار ایران هم قرار داده
  • IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
    3 84
    موشک های بالستیک رو عمدتا به منظور حملات اتمی‌ این کشورها توسعه می دن و به عنوان سلاح اصلی میدان نبرد کسی استفاده نمی کنه، یک حمله رو با جنگنده های مدرن با قیمت کمتری نسبت به موشک های بالستیک می شه انجام داد.
    • IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
      3 1
      والا جنگندهها هم برای حمله به اهداف نیاز به موشک های هوا به هوا و هوا به زمین دارن....نکنه میخواهی مثل زمان جنگ دوم جهانی با هواپیما بری بالای هدف و دونه دونه بمب بندازی پایین ....میزنن پرپرت میکنن.....نیروی هوایی مدرن هم از مسیر صنایع موشکی بدست میاد .....هرکی چیز دیگری بگه مزدوره....
  • DE ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
    147 1
    برنامه ویژه قدرت‌های جهان در سال ۲۰۲۰ برای تولید «موشک‌ بالستیک‌ تاکتیکی» / این قدرتهای جهان نمیدانند دوران موشک پرانی تمام شده است و اکنون دوران گفتگوی تمدنها (زرشک) و دوران اعتدال با کدخداست (زززززز) .بجای موشک با دشمن جلسه بگذارید ( کلی فرش قرمز حق ماموریت و هتل 7 ستاره و شام وناهار و جرینگی از توش در میاد ) نمونه موفق آن 75 سال فلسطین اشغالی و معامله غرب!
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
    90 2
    این هنوز اول ماجرا است.....بسم الله برای تکنولوژی های بدون مشابه در دنیا...خاص ایران
    • بهزاد GE ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
      6 77
      هیچ چیزی فراتر از قوانین فیزیک وجود ندارد! سلاحهای فراتر از تکنولوژی روز بشری نیاز به تکنولوژیهای مبتنی بر مکانیک کوانتوم دارند که ایران نه فیزیکدان قابلی دارد و نه سرمایه ای برای تحقیق!
    • DE ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
      9 12
      بهزاد ۱۲:۴۱ - هیچ چیزی فراتر از قوانین فیزیک وجود ندارد! ...چرا ندارد اون کسی که کلا فیزیک و جهان هستی را از هیچ آفرید ( برو بینهایتِ ریاضی نه بینهایت فیزیک عقب) هم خودش فراتر از قانون است هم قوانینش فراتر . فیزیک کو آنتم؟ شما هنوز به ساده ترین سئوالات جواب نداده لیکن خالق هستی بخش چنان فیزیکی در عالم برقرار کرده است که تا ابد کل نخبگان عالم و دانشمندان شاید الف بای آن را هم نتوانند درک کنند.زیاد علم زده نباش عزیز درخت هرچه پر بارتر باشد سر به زیر تر است.
  • محمد IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
    60 0
    میگم مشرق کامنت من مشکل فنی داشت یعنی نمیشه مثلا موشک دزفول با بدنه و موتور رعد 500 پرواز کنه که غیرقابل انتشار شد؟ سوال شد برام! ؟ جان خودت بیخودی شک درست نکن.
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
    3 36
    دیشب دوباره اسرائیل حمله کرده.
    • DE ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
      4 3
      یک سگ ولگردهم بخاطر مبتلا شدن به بیماری خطرناک هاری دایم به مردم محله حمله میکرد و فرار میکرد تا اینکه ماموران شهرداری با یک گلوله تو سرش هم خودش رو راحت کردند و هم مردم را.
  • بختیاری IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
    73 0
    ضرنزن بابا البانی چطوره عربستان توهمین یمن مثل خر گیر کرده چرا وقتی به چیزی علم نداری ضرتوپرت میکنی عوضی تو چی حالیت از نظامی گری اخه همون امریکاتون توی عین السد زیرش زاعید رجویهای اشغال شما میتونین با ایران دربفتین
  • بختیاری IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
    76 10
    هی این همه ترکیه ترکیه نکن وزق هیچی حالیت نیست اس ۴۰۰ کجا از کار انداخته احمق اصلا سیستم اس ۴۰۰در سوریه هنوز روشن نشده چرا بلد نیستی حرف میزنی کفر ادما درمیاری برو اطلاعات را زیاد کن و بعدشم سیستم باور ایران هیچ جنگ الکترونیکی نمیتونه از کار بندازش
    • ناشناس IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
      6 71
      وزق جان مثل اینکه تو از هیچی خبر نداری است 400 روشن است فقط برای دفاع از پایگاه های روسیه هیچی حالیت نیست نظر نده سیستم باور هنوز عملیاتی نشده حتی تست هم نکردن بذار تست بشه بعد پوز بده شاید هم ماکت از آب در آمد تا الان هست پدافند هوایی ساخت روسی در سوریه منهدم شده
    • ناشناس GB ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
      4 69
      سیستم ماکت باور
    • IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
      42 1
      تو خودت پیش اس 400 هستی و از نزدیک دیدی که میگی اس400 فعال نیست؟ اتفاقا ارتش روسیه اس400 ها رو تو پایگاه حمیمیم فعال کرده تا فعالیت های ناتو رو ردیابی کنه
  • آتیلا IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
    9 77
    بشار هرچی جنگنده پیشرفته روسیه را پرواز میده ارتش ترکیه مثل گنجشک تالاپی میندازه پایین ...به خاطر همینه که پوتین به گه خوردن افتاده
    • .... IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
      96 6
      منظورت از جنگنده پیشرفته سوخو ۲۴ و ال ۳۹ که ال۳۹ هم از روسیه نیست
    • آذری IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
      69 9
      اگر اندازه نخود مغز داشتی، جای اسم اجنبی اسم خودتا میگذاشتى شاه عباس، اسماعیل، طهماسب. شاه اسماعیلی که جلوی لشگر دویست هزار نفری عثمانی با 40 هزار نفر مقاومت کرد و جلوی سقوط ایران رو گرفت درحالیکه 1 سرباز از هر 5 سربازش از زنان پولادین شیعه بود.
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
    8 63
    بابا مردم دارن از بیماری و فقر میمیرن تو داری موشک های پاکستان و ترکیه رو با موشک های ایران مقایسه میکنی؟ به جای موشک ماسک و مایع ضد عفونی کننده تولید کن
  • رضا IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
    0 62
    هزینه ساخت موشک نسبت به جنگنده چند برابر پایین تره ایران اگه تکنولوژی بالایی و پول بیشتری داشت میرفت سراغ جنگنده جنگ آینده جنگ هوایی خواهد شد کلا دیگ کم کم باید سراغ سفینه فضایی و این چیزا رفت موشک دیگ بدرد نمیخوره ایرانم پول ساخت جنگنده رو نداره پوشک میسازه حداقل این موشکا قدرت تخریبم ندارن چند تا زدن پایگاه هیچی نشد قدرت تخریب باید در حد تخریب کل پایگاه باشه
  • احمد IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
    24 0
    فاتح ٧ متر خطا ولي رعد ٣٠ متر؟
    • ایرانی IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
      0 0
      عزیز دل اون زیر 5 متر
  • FR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
    19 11
    عزیزان دستتونومیبوسم وبرین بوسه افتخار میکنم. اما خاهشا درمورد دقت تلاشتتونو ادامه بدید تا حداقل بزیر ده متر برسه. 30 متر زیاده.گرچه خوبه.اصل دقته .دقت .دقت
    • محمد مهدی ولینژاد IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
      0 0
      فقط کسی میتونه علیه ایران نظر بده که بیغیرته لطفا منظوره من رو نقد نگیرید نقدی که برای اصلاح چیزی باشه با نقد توهین آمیز فرق داره
  • IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
    38 12
    با اینهمه تورچیه پرستی انهم در خبری بیربط به ترکیه .. میتوان حدس زد که این سیاهی لشگر تورچیه پرست ایران را به نفع تورکیه تجزیه خواهند کرد این دستپخت شما در ایران است برای تورچیه براحتی ذوق زده میسوند و صدها کامنت میگذارند اما تا نام ایران میاد. فقط ایران ترک سازی سده را برمیتابند
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
    21 8
    جای میگ 25 های عراقی و سوری که در ایران با فیبرکربن بهینه سازی شدن و می تونن چهار تیر موشک رعد 500 را حمل و در ارتفاع 30 هزار متری زمین شلیکشون کنن خیلی خالیه...لباس فضانوردی برای این خلبانان اوجب واجباته ....فقط یادتون نره عکس یکی از لباس ها را برای جهرمی بفرستید......
  • بختیاری IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
    7 0
    بیا بهت میگم اطلاعات جمع کن واسه همینه الان سیستم باور ایران تو سوریه کار میکنه اونوقت میگی ایران هنوز رونمایی نکرده بابا تو مرداد رونمایی کردن الانم به تولید رسیده کجای کاری بعدشم قویترین سیستم جنگ الکتریک سلاح سری ای دی ای ۲که فقط ایران و روسیه دارن حالا هی بگو ایران قدرت نداره اره شما راست میگی ولی ماکه میدونیم امریکا هم حریف ما نیست
  • IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
    0 0
    سلام خوبه
  • ۶۶ IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
    5 7
    الکل نمتونیم تولید کنیم موشک بسازیم ماهم دانشمندان روسیه سفید اکران را خریدیم
  • نادر IR ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
    8 2
    پیش بسوی موشک قدرتمند قاسم
  • رحمت عیدی IR ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
    11 7
    همانطور که آمریکا در فن آوری نظامی مثل جنگنده دارای سابقه و پیشرو است که بعضی در داخل این پیشرو بودن امریکا را در بصورت تخیلی پیشرفته میدانند،جمهوری اسلامی ایران هم در فن اوری موشک بالستیک از نوع تاکتیکی و کوتاه برد(از نظر استاندارد جهانی) دارای سابقه و پیشرو است آنهم در حالی که تابحال بیشتر کشورها در این زمینه ورود نکرده اند و آنهایی که دارای این فن اوری به هر صورتی هستندضرورت و اولویتی به مانند ایران نداشته و ندارند،برنامه خاص و منحصر بفرد موشکی ایران با سابقه سی ساله باعث پیشرفت بینظیر و سطح بالای فناوری موشک بالستیک و کروز ان شده وهمچنین توجه همزمان به پدافند و سپر موشکی و نبرد الکترونیکی شامل جنگال ضد جنگال سایبری و...و پهپاد اکنون ایران دارای یک قدرت عظیم موشکی پهپادی منحصر بفرد و صد البته ناشناخته برای دیگران است ،سابقه عملیاتی درخشان علیه داعش و پایگاه عین الاسد امریکا و شکار انواع پهپادهای پیشرفته آمریکایی و بازدارندگی فعال استراتژیک اثبات این ادعاست،بنابراین مقایسه تکنولوژیکی موشک به موشک و تازواردها با ایران اشتباه است حداقل همه ماجرا نیست
  • علی IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    4 0
    به امید رسیدن هرچه سریعتر به ایران بزرگ
  • Saman IR ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
    2 5
    ایران تنها کشوری است که هیچ جاسوسی توی کشورش نیست و همه جهان هم ازش ترس دارن و گفته میشه ایران اگه بخواد قدرتشو به رخ بکشه جز سه کشور برتر نظامی و تنها تنها ترس امریکا از امام خامنه ای است و سردار حاجی زاده اگر ما ایرانی ها به خودمون اعتقاد داشته باشیم جهان هم جلو دارمون نی
  • پرهام IR ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    0 2
    فقط ایران رو موشک های دور برد نقطه زن کار کرده.بقیه کشورها از ۵۰۰ کیلومتر به بالارو برای کلاهک اتمی ساختن ک نیاز به نقط زن نداره!!
  • کمیل IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    1 0
    ایران در قدرت موشک از همه قوی تر است سپاه و ارتش موشک هایی دارن که اگر رو کنند از آمریکاهم قوی ترند
  • کمیل IR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    3 0
    دورد بر سپاه پاسداران و ارتش ایران اگه بخواهد سلاح های مخفی خود را رو کند از آمریکا هم جلو است
  • علی IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    2 0
    ایران علاوه بر پیشرفت در فناوری موشک سازی در بسیاری دیگر از عرصه های جنگی پیشرفت کرده که از جمله اونا سایبری رو میشه مثال زد همچنین در آینده بسیار نزدیک نسل جدید سلاح های انفرادی(لیزری) پا به عرصه جهانی میگذارد که ایران هم در این زمینه شروع به فعالیت کرده
  • Kourosh kabir IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    0 0
    واقعا که کشورهای دیگه اسم جنگجویانی که برای خودشون نیست رو میزارن بعد ما اسم ولفجر رو قادسیه بدر جنگ های عرب های تازی و وحشی رو میزاریم عرب هر چه باشد مرا دشمن است کج اندیش و بدخوی و اهریمن است چو بخت عرب بر عجم چیره گشت همه روز ایرانیان تیره گشت
  • امیدمحمدی IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    فدات ایران

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس